AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har en jobb innen kundeservice der jeg tar i mot henvendelser over telefon. Under hele koronaperioden var både jeg og de fleste av mine kollegaer på hjemmekontor. Vi kommuniserte med hverandre via Teams og hadde møter med videokamera. De fleste synes dette har fungert fint, men da samfunnet åpnet opp igjen gjorde ledelsen det tydelig at det i fremtiden ikke blir fritt frem for hver enkelt å være masse på hjemmekontor. Dette er er greit nok, men jeg hadde håpet på 2 eller helst 3 dager med hjemmekontor fast. Jeg er småbarnsmamma og følte jeg slet meg fullstendig ut da jeg dro på kontoret daglig. Gikk til sengs kl.21 hver kveld og opp igjen kl.05 for å komme seg på jobb til kl.07. Jeg sparte neste 2 timer daglig på reisetid og forberedelser da jeg hadde hjemmekontor, kunne hente i barnehagen 1 time tidligere og spise middag i rimelig tid. Livet føltes levelig igjen, samtidig som jeg fikk konsentrert meg mye bedre på jobb og gjort jobben min bedre. Jeg fikk også ferdigstilt saker jeg tidligere måtte la ligge til neste dag fordi jeg på hjemmekontor ikke hadde stressfaktoren med å skulle nå bussen for å rekke barnehagen før den stengte osv. Jeg er nå i mammapermisjon og gruer meg sinnssykt til å begynne i jobb igjen med åpent kontorlandskap og masete kollegaer som gjør at jeg aldri kan fullføre en tankerekke i fred. Jeg har lite lyst, men ser det som et nesten nødvendig onde å trappe ned fra 100 til 80 % stilling for å kunne makte å stå i dette dersom jeg ikke får mulighet for hjemmekontor 2-3 dager i uken. Jeg tenker jeg må ta opp dette med sjefen når det nærmer seg oppstart i jobb, men hvordan? Vil det bli ansett som ufint å legge frem ønsket om 3 dager (helst) hjemmekontor og "true" med å gå ned til 80 % om jeg ikke får det? Anonymkode: 5bb8a...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Det er jo ingen trussel, da får de bare noen andre til å jobbe din 20%, men du er mye dårligere sikret ved sykdom og til pensjon. Hva med å heller finne en arbeidsplass med kortere reisevei hjemmefra? Anonymkode: 89f7d...993 15 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Hadde ikke bedt om 80% arbeidsdag. Hadde forsøkt å formidlet til sjefen at det var ønskelig med 2-3 dager hjemmekontor Anonymkode: 9a86b...38a 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde ikke bedt om 80% arbeidsdag. Hadde forsøkt å formidlet til sjefen at det var ønskelig med 2-3 dager hjemmekontor Anonymkode: 9a86b...38a Men hva hvis leder sier nei? ts Anonymkode: 5bb8a...bb1
Alice123 Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva hvis leder sier nei? ts Anonymkode: 5bb8a...bb1 Da begynner du letingen etter ny jobb med enten hjemmekontor/fleksibelt kontor eller levelige forhold på jobb. Å gå ned til 80% straffer deg økonomisk både på kort og lang sikt. 18
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 Jeg kommer også til å be om deltid hvis det blir helt slutt på hjemmekontor. Jeg skal ikke tilbake i det landskapet på full tid, det er ikke verdt det for økonomisk gevinst. Anonymkode: 4d19c...027 1
Mt3 Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva hvis leder sier nei? ts Anonymkode: 5bb8a...bb1 Om ledelsen sier det ikke er aktuelt etter at du har forklart at du rekker mer jobb og sparer mye reisetid og stress så sier du bare at da må du desverre begynne å søke etter annen jobb, om de da er godt fornøyd med din arbeidsinnsats vil de tilby deg 2 dager hjemmekontor. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 Arbeidsgiver har styringsrett, så om de sier nei har du dessverre lite å forhandle med. Vær forberedt på å finne deg en ny stilling om ledelsen sier nei til hjemmekontor. Anonymkode: 92a37...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 3 minutter siden, Mt3 said: Om ledelsen sier det ikke er aktuelt etter at du har forklart at du rekker mer jobb og sparer mye reisetid og stress så sier du bare at da må du desverre begynne å søke etter annen jobb, om de da er godt fornøyd med din arbeidsinnsats vil de tilby deg 2 dager hjemmekontor. Ikke så lurt å "true" med oppsigelse, da kan de finne på å erstatte henne før hun har fått noe nytt.. Anonymkode: 5e05d...738 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 Dette ville jeg jeg prøvd i følgende rekkefølge: 1. spurt om mulighet for hjemmekontor. 2. hvis nei: Søkt om 20% permisjon. 3. samtidig begynt å søke etter ny jobb. Anonymkode: f6cb2...402 10 2
Mt3 Skrevet 23. juni 2022 #11 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke så lurt å "true" med oppsigelse, da kan de finne på å erstatte henne før hun har fått noe nytt.. Anonymkode: 5e05d...738 De kan jo uansett ikke si henne opp uten gyldig grunn. I hvertfall langt bedre enn å frivillig gå ned til 80% om en ikke selv ønsker å gå ned i stilling og tåler det godt å gå ned i lønn.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 3 minutter siden, Mt3 said: De kan jo uansett ikke si henne opp uten gyldig grunn. I hvertfall langt bedre enn å frivillig gå ned til 80% om en ikke selv ønsker å gå ned i stilling og tåler det godt å gå ned i lønn. Den finner de om de vil. Anonymkode: 5e05d...738
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Dette ville jeg jeg prøvd i følgende rekkefølge: 1. spurt om mulighet for hjemmekontor. 2. hvis nei: Søkt om 20% permisjon. 3. samtidig begynt å søke etter ny jobb. Anonymkode: f6cb2...402 Denne støtter jeg Anonymkode: e703a...903
Alice123 Skrevet 29. juni 2022 #14 Skrevet 29. juni 2022 Mt3 skrev (På 23.6.2022 den 21.47): De kan jo uansett ikke si henne opp uten gyldig grunn. I hvertfall langt bedre enn å frivillig gå ned til 80% om en ikke selv ønsker å gå ned i stilling og tåler det godt å gå ned i lønn. Det er ikke noe problem å kvitte seg med ansatte om man vil. Prosessen er grisete og vil være helt jævlig for TS. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #15 Skrevet 30. juni 2022 Før du søker 80 % /20 % permisjon hadde jeg undersøkt ammefri - hvis du ammer kan du ha krav på noe her. Først snakket med leder om tilrettelegging, og at du har behov for mulighet til noe hjemmekontor for å klare å stå i jobbrn. Ikke skyld på reisevei, dette er ikke arbeidsgivers ansvar. Hvis det ikke går så bør du snakke med legen om belastning. Si at det er krevende og stå i. Du bør forsøke å få sykemelding framfor permisjon i 20 %. Husk at du ikke har krav på sykemelding før etter 1 mnd i ny jobb. Anonymkode: b95d6...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #16 Skrevet 30. juni 2022 Du har også krav på å få innvilget permisjon etter foreldrepermisjon så om du tilslutt må ned i stillings % kan ikke arbeidsgiver si nei. Husk å da søke om eks en periode med 20%redusert. Så kan du tilpasse og vurdere behovet. Anonymkode: b95d6...5b6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #17 Skrevet 30. juni 2022 De må ikke gi deg 80% stilling. Du har rett på å kunne ta permisjon pga barn i en viss alder, men fast nedsatt stilling, kan du ikke alltid kreve. Jeg har jobbet på et sted hvor skiftplan var vesentlig pga åpningstider og arbeidsgiver ønsket derfor kun fulltidsstillinger med betalt lunsj. I perioder hvor ansatte var deltidssykmeldte så tilrettela de, eller ved permisjon, men det gjorde alltid ting vanskeligere og tror noen måtte hatt både lege, nav og fagforbund i ryggen for å gå fast ned i stillingsprosent på dette stedet. Anonymkode: 9eeb9...3a3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #18 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De må ikke gi deg 80% stilling. Du har rett på å kunne ta permisjon pga barn i en viss alder, men fast nedsatt stilling, kan du ikke alltid kreve. Jeg har jobbet på et sted hvor skiftplan var vesentlig pga åpningstider og arbeidsgiver ønsket derfor kun fulltidsstillinger med betalt lunsj. I perioder hvor ansatte var deltidssykmeldte så tilrettela de, eller ved permisjon, men det gjorde alltid ting vanskeligere og tror noen måtte hatt både lege, nav og fagforbund i ryggen for å gå fast ned i stillingsprosent på dette stedet. Anonymkode: 9eeb9...3a3 Hun kan kreve å jobbe 80% i 12 år da så vil si det er så og si deg samme som "fast" 🤪 på den tiden er det høyst sannsynlig at ts ikke jobber der uansett. Anonymkode: 118d6...01c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #19 Skrevet 30. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: De må ikke gi deg 80% stilling. Du har rett på å kunne ta permisjon pga barn i en viss alder, men fast nedsatt stilling, kan du ikke alltid kreve. Jeg har jobbet på et sted hvor skiftplan var vesentlig pga åpningstider og arbeidsgiver ønsket derfor kun fulltidsstillinger med betalt lunsj. I perioder hvor ansatte var deltidssykmeldte så tilrettela de, eller ved permisjon, men det gjorde alltid ting vanskeligere og tror noen måtte hatt både lege, nav og fagforbund i ryggen for å gå fast ned i stillingsprosent på dette stedet. Anonymkode: 9eeb9...3a3 Det har man rett på til barna er 10 år eller noe, så TS trenger ikke akkurat bekymre seg for fast redusert stilling med det første... Anonymkode: 3890e...fcf
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #20 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 20.30): Jeg har en jobb innen kundeservice der jeg tar i mot henvendelser over telefon. Under hele koronaperioden var både jeg og de fleste av mine kollegaer på hjemmekontor. Vi kommuniserte med hverandre via Teams og hadde møter med videokamera. De fleste synes dette har fungert fint, men da samfunnet åpnet opp igjen gjorde ledelsen det tydelig at det i fremtiden ikke blir fritt frem for hver enkelt å være masse på hjemmekontor. Dette er er greit nok, men jeg hadde håpet på 2 eller helst 3 dager med hjemmekontor fast. Jeg er småbarnsmamma og følte jeg slet meg fullstendig ut da jeg dro på kontoret daglig. Gikk til sengs kl.21 hver kveld og opp igjen kl.05 for å komme seg på jobb til kl.07. Jeg sparte neste 2 timer daglig på reisetid og forberedelser da jeg hadde hjemmekontor, kunne hente i barnehagen 1 time tidligere og spise middag i rimelig tid. Livet føltes levelig igjen, samtidig som jeg fikk konsentrert meg mye bedre på jobb og gjort jobben min bedre. Jeg fikk også ferdigstilt saker jeg tidligere måtte la ligge til neste dag fordi jeg på hjemmekontor ikke hadde stressfaktoren med å skulle nå bussen for å rekke barnehagen før den stengte osv. Jeg er nå i mammapermisjon og gruer meg sinnssykt til å begynne i jobb igjen med åpent kontorlandskap og masete kollegaer som gjør at jeg aldri kan fullføre en tankerekke i fred. Jeg har lite lyst, men ser det som et nesten nødvendig onde å trappe ned fra 100 til 80 % stilling for å kunne makte å stå i dette dersom jeg ikke får mulighet for hjemmekontor 2-3 dager i uken. Jeg tenker jeg må ta opp dette med sjefen når det nærmer seg oppstart i jobb, men hvordan? Vil det bli ansett som ufint å legge frem ønsket om 3 dager (helst) hjemmekontor og "true" med å gå ned til 80 % om jeg ikke får det? Anonymkode: 5bb8a...bb1 hadde ventet i det leeeengste med å foreslå 80%, jeg hadde presset på med 2-3 dager hjemme. Noen av oss fungerer LANGT bedre i hjemmekontor, og det må også arbeidsgivere fatte og begripe. Bygg en god sak, ikke hiv ut dette med 80%. Anonymkode: 4c5d9...b29 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå