AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Del Skrevet 23. juni 2022 Jeg har lagt på meg rundt 15 kg på noen år, og absolutt alle kiloene sitter på magen. Kiloene må bort, og jeg setter i gang nå. Men jeg er interessert i å høre andres erfaringer. Jeg er litt redd for at andre kroppsdeler også blir mindre, og jeg vil ikke ende opp som "tynnfeit" (altså 15 kilo slankere, men med tynne bein, uten rumpe og fremdeles stor mage). Jeg har helt normale bein, og normal rumpe. Altså ingen overvekt andre steder enn på magen. Erfaringer? Tips? Anonymkode: 48f35...e44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Del Skrevet 23. juni 2022 Hvorfor legger man på seg på magen? En årsak kan være høyt insulin og insulinresistens. I så fall er det lurt med tiltak som reduserer insulinutskillelsen. Dvs. spise mindre matvarer som gir høy insulinrespons og ikke spise for ofte. Anonymkode: 814c8...cb4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Del Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor legger man på seg på magen? En årsak kan være høyt insulin og insulinresistens. I så fall er det lurt med tiltak som reduserer insulinutskillelsen. Dvs. spise mindre matvarer som gir høy insulinrespons og ikke spise for ofte. Anonymkode: 814c8...cb4 Fortell meg gjerne mer om dette. Hvilke matvarer gjelder det? TS Anonymkode: 48f35...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Del Skrevet 23. juni 2022 Så lenge du trener styrke, så blir du jo ikke tynnfeit? Kan hende at du blir litt tynnere andre steder da, men tror ikke du blir «tynnfeit», så lenge du trener. Anonymkode: 9afaf...1ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Del Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fortell meg gjerne mer om dette. Hvilke matvarer gjelder det? TS Anonymkode: 48f35...e44 Ok, skal prøve meg på en kortversjon slik jeg forstår det: Insulin er et superviktig hormon, det har mange ulike funksjoner i kroppen. Uten insulin dør man jo. Men når insulin er kronisk for høyt får mange også trøbbel. Mange livsstilssykdommer kan tilskrives høyt insulin og insulinresistens. Alt vi spiser gir insulinrespons, men noen matvarer gir mer enn andre. Ofte slik at mat som gir rask og høy blodsukkerstigning også gir høy insulinrespons. Raske karbohydrater gir høyere insulinrespons enn mer grove karbohydrater. Proteiner gir noe og fett ganske lite. Ofte slik at ultraprosessert mat gir mer enn råvarebasert mat. En annen ting er å ikke spise for ofte. Hvis man småspiser hele dagen så vil jo aldri insulinnivåene få synke fordi man hele tiden stimulerer. Det finnes massevis av lesestoff på nett og podcaster om dette For eksempel er Marit Kolby inne på det i en del podcaster hun har vært gjest på. Ellers mye å finne på engelsk da. Anonymkode: 814c8...cb4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Del Skrevet 23. juni 2022 Følger denne da jeg vil bli kvitt magen, men ikke topphylla 😊 Anonymkode: 3ae2b...9cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #7 Del Skrevet 23. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ok, skal prøve meg på en kortversjon slik jeg forstår det: Insulin er et superviktig hormon, det har mange ulike funksjoner i kroppen. Uten insulin dør man jo. Men når insulin er kronisk for høyt får mange også trøbbel. Mange livsstilssykdommer kan tilskrives høyt insulin og insulinresistens. Alt vi spiser gir insulinrespons, men noen matvarer gir mer enn andre. Ofte slik at mat som gir rask og høy blodsukkerstigning også gir høy insulinrespons. Raske karbohydrater gir høyere insulinrespons enn mer grove karbohydrater. Proteiner gir noe og fett ganske lite. Ofte slik at ultraprosessert mat gir mer enn råvarebasert mat. En annen ting er å ikke spise for ofte. Hvis man småspiser hele dagen så vil jo aldri insulinnivåene få synke fordi man hele tiden stimulerer. Det finnes massevis av lesestoff på nett og podcaster om dette For eksempel er Marit Kolby inne på det i en del podcaster hun har vært gjest på. Ellers mye å finne på engelsk da. Anonymkode: 814c8...cb4 Dette!!! Og styrketrening. Progressive load 🔥 Anonymkode: 3afa7...e27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Del Skrevet 23. juni 2022 Om det setter seg på magen, høres det ut som mye sukker. Anonymkode: f78e4...79c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #9 Del Skrevet 23. juni 2022 Legger man på seg etter overgangsalderen er det spesielt vanskelig å bli kvitt magefettet. https://www.kk.no/helse/derfor-blir-du-ikke-kvitt-magefettet/67757533 Anonymkode: feedb...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Del Skrevet 23. juni 2022 Ja, det er urettferdig. Har selv epleform, enda mer utpreget etter jeg ble 40, og ser med skrekk fram mot overgangsalderen for da blir jeg enda mer topptung. Bestevenninnen min har innsvinget liv, og ser smashing ut til og med med litt overvekt, fordi alt legger seg på rumpe og lår hos henne. Det er genetikk som vi ikke får gjort noe meg. For meg så hjelper trening, spesielt styrketrening som får fram musklene i beina. Tar knebøy med vekt, markløft og utfall 3 ganger i uken samt kardio som bakkeintervaller. Har fått mer definerte muskler i beina som gjør at jeg ser mer balansert ut. Ellers så er jeg opptatt av å holde meg normalvektig fordi alt legger seg på magen. Jeg vil aldri ha flat mage, selv med en BMI på 22, men med trening og kostholdsbevisthet så har jeg i hvert fall ikke en vandrende overkropp som det jeg ser hos andre med min kroppsform som ikke trener og er overvektige. Anonymkode: 820a6...f00 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #11 Del Skrevet 23. juni 2022 Kroppsfasong handler dessverre mye om genetikk og man kan ikke punktslanke seg. Men det du kan gjøre er å trene styrke med fokus på de områdene du ikke ønsker skal bli mindre. Det kan om ikke annet «jevne ut» fasongen din noe. Ellers er det et godt råd du har fått lengre opp vedrørende insulin. Anonymkode: 48171...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 23. juni 2022 #12 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) Da jeg slanket meg i fjor gikk jeg ned en BH-størrelse, fikk stygg hud på lårene, og rynkete hud på rumpa. Magefettet var det vanskeligste å ta knekken på. Men det er mulig, med litt tålmodighet. Man kan trene musklene, men man kan ikke gi kroppen beskjed om å kvitte seg med fett på noen steder, og bevare fettet på andre. Heldigvis forsvant rynkene, og styrketrening er bra. Det blir nevnt insulinresistens. Er du bekymret kan du sjekke langtidsblodsukkeret hos legen. Det viser hvor mange «topper» en har flere uker tilbake. Bedre å sjekke, i stedet for muligens ha begynnende insulinresistens som fører til diabetes 2. Lavere østrogennivå etter overgangsalderen gjør også at fett lagres mer på magen. Langvarig stress fører også til magefett, fordi stress øker utskillelsen av stresshormonet kortisol, som igjen gjør at fett lettere lagres på magen. Legger til en lenke med tips: https://frisky.no/magefett/ Endret 23. juni 2022 av MyMichelle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Del Skrevet 24. juni 2022 Jeg gikk ned overalt da jeg gikk ned i vekt, men mest drastisk på magen da jeg hadde mest fett der. Kjører lavkarbo kombinert med lav kcal, og periodisk faste. Pluss styrke og cardio 4-5 ganger pr uke. Jeg gikk ned 50 kg- som nevnt mye ned på magen, ikke så mye på bena som var slanke fra før men nok til at de ble definerte og muskluløse. Jeg ble syltynn over halsen og skuldrene. Som en Hollywood stjerne på sultekur-tynn. Så var det brystene; jeg har naturlig store bryst- så da jeg veide 50+ kilo var de enorme. Brystene gikk omtrent ikke ned, og jeg får ikke slanket de bort. De rikker seg ikke overhodet. Resultatet er at jeg har smal midje med gedigne pupper. Sånn at det ser ut som jeg har tatt silikon for en formue, det ser helt fullstendig idiotisk ut. Anonymkode: f7caa...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #14 Del Skrevet 24. juni 2022 MyMichelle skrev (8 timer siden): Da jeg slanket meg i fjor gikk jeg ned en BH-størrelse, fikk stygg hud på lårene, og rynkete hud på rumpa. Magefettet var det vanskeligste å ta knekken på. Men det er mulig, med litt tålmodighet. Man kan trene musklene, men man kan ikke gi kroppen beskjed om å kvitte seg med fett på noen steder, og bevare fettet på andre. Heldigvis forsvant rynkene, og styrketrening er bra. Det blir nevnt insulinresistens. Er du bekymret kan du sjekke langtidsblodsukkeret hos legen. Det viser hvor mange «topper» en har flere uker tilbake. Bedre å sjekke, i stedet for muligens ha begynnende insulinresistens som fører til diabetes 2. Lavere østrogennivå etter overgangsalderen gjør også at fett lagres mer på magen. Langvarig stress fører også til magefett, fordi stress øker utskillelsen av stresshormonet kortisol, som igjen gjør at fett lettere lagres på magen. Legger til en lenke med tips: https://frisky.no/magefett/ Langtidsblodsukker gir en viktig pekepinn ja, eller det er egentlig en alarm om at man er kommet et stykke på den gale veien. Men høyt insulin og insulinresistens begynner å utvikles lenge før det viser på blodsukkeret. Anonymkode: 814c8...cb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #15 Del Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg gikk ned overalt da jeg gikk ned i vekt, men mest drastisk på magen da jeg hadde mest fett der. Kjører lavkarbo kombinert med lav kcal, og periodisk faste. Pluss styrke og cardio 4-5 ganger pr uke. Jeg gikk ned 50 kg- som nevnt mye ned på magen, ikke så mye på bena som var slanke fra før men nok til at de ble definerte og muskluløse. Jeg ble syltynn over halsen og skuldrene. Som en Hollywood stjerne på sultekur-tynn. Så var det brystene; jeg har naturlig store bryst- så da jeg veide 50+ kilo var de enorme. Brystene gikk omtrent ikke ned, og jeg får ikke slanket de bort. De rikker seg ikke overhodet. Resultatet er at jeg har smal midje med gedigne pupper. Sånn at det ser ut som jeg har tatt silikon for en formue, det ser helt fullstendig idiotisk ut. Anonymkode: f7caa...574 Dette høres hverken sunt eller bærekraftig ut. 😳 Anonymkode: 67c24...8c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #16 Del Skrevet 24. juni 2022 Dersom du har eplefasong, er det vanskelig å bli kvitt magefettet/punktslanke seg. Jeg har timeglassfigur, og fettet fordeler seg mest på pupper, rumpe og lår de gangene jeg har hatt noen kilo for mye, og det synes raskest rundt livet dersom jeg slanker meg. Anonymkode: e969a...1d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 24. juni 2022 #17 Del Skrevet 24. juni 2022 Medisiner er en annen årsak. Noe mer vanskelig å bli kvitt etter min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #18 Del Skrevet 24. juni 2022 Anonymkode: e969a...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #19 Del Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette høres hverken sunt eller bærekraftig ut. 😳 Anonymkode: 67c24...8c1 Bærekraftig er det nok, har holdt på slik i 4 år nå for å holde vekten. 😄 Jeg trives med lavkarbo og periodisk faste, og må holde meg på Max 1800 kcal om dagen for å holde vekten- ellers går jeg rett opp igjen. Anonymkode: f7caa...574 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 24. juni 2022 #20 Del Skrevet 24. juni 2022 Jeg - som aldri har hatt stor mage - opplevde å legge på meg på magen når jeg kom i overgangsalderen. For meg ble det også en kombinasjon av lav/smartkarbo og periodisk faste som ble "redningen". Leser flere steder at det ofte anbefales at voksne kvinner fokuserer på et kosthold med mindre karbohydrater samt styrketrening for å gå ned i vekt og minske magefett. Som AB#10 er inne på, så er styrketrening for de store muskelgruppene effektive fordi de totalt sett gir økt fettforbrenning og gjør at kroppen framstår som mer balansert visuelt sett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå