AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #21 Skrevet 24. juni 2022 SPK er gull hvis du blir syk. Du tenker kanskje at det skjer ikke deg, men det blir viktigere jo eldre du blir. Anonymkode: f0112...22d 3
Gjest Adobyen Skrevet 24. juni 2022 #22 Skrevet 24. juni 2022 Albbas skrev (1 minutt siden): En time i uka er vanlig, aldri hørt om to. Men det praktiseres veldig ulikt. På min forrige arbeidsplass var det så strenge krav til den timen at nesten ingen brukte den. Det varierer nok litt både på krav og innhold tror jeg. Det er nok sjelden at noen bruker to timer i uka, men sikkert fint at muligheten er der. Det er sikkert veldig bra tiltak når de sitter på en stol og glor på skjermer hele dagen, at de orker.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #23 Skrevet 24. juni 2022 Fra en studievenninne har jeg hørt at politiet har to betalte treningstimer i uka. Anonymkode: 1cc5a...fcc
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #24 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hører hele tiden at det er så attraktivt å jobbe i staten? Men er det egentlig det? Jeg er i staten og tjener må mye dårligere enn mine studievenner i det private (4 år siden jeg var ferdig utdannet). Vi startet med ca. lik lønn, men de i det private har nå 100-300 k mer enn meg årlig. Man får betalt lunsj, det er jo greit. Kanskje en del roligere mange steder. Men uansett? Jeg synes det IKKE lønner seg og vurderer å begynne i privat sektor. Blir det slik fremover at det blir direkte uattraktivt å arbeide i det offentlige? Klarer ikke staten å konkurrere med det private? Anonymkode: 2d8ea...2f8 Hvilken utdanning? Anonymkode: 9e02a...13d
Illuminatum Skrevet 24. juni 2022 #25 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hører hele tiden at det er så attraktivt å jobbe i staten? Men er det egentlig det? Jeg er i staten og tjener må mye dårligere enn mine studievenner i det private (4 år siden jeg var ferdig utdannet). Vi startet med ca. lik lønn, men de i det private har nå 100-300 k mer enn meg årlig. Man får betalt lunsj, det er jo greit. Kanskje en del roligere mange steder. Men uansett? Jeg synes det IKKE lønner seg og vurderer å begynne i privat sektor. Blir det slik fremover at det blir direkte uattraktivt å arbeide i det offentlige? Klarer ikke staten å konkurrere med det private? Anonymkode: 2d8ea...2f8 Det var nok bra tidligere, men ikke lengre. I tillegg er pensjonen dårligere enn i det private, da den samordnes med folketrygden og ikke kommer i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #26 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvilken utdanning? Anonymkode: 9e02a...13d Jeg har samfunnsvitenskapelig master. Jobber med personvern. Anonymkode: 2d8ea...2f8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #27 Skrevet 24. juni 2022 Illuminatum skrev (18 minutter siden): Det var nok bra tidligere, men ikke lengre. I tillegg er pensjonen dårligere enn i det private, da den samordnes med folketrygden og ikke kommer i tillegg. Pensjonen samordnes, men er livslang. Privat innskuddspensjon utbetales typisk bare i 10 år. Anonymkode: 74796...d10
Entern Skrevet 24. juni 2022 #28 Skrevet 24. juni 2022 Det morsomme med å jobbe i staten er at dersom du har fast stilling, da får du alt det alle her snakker om. Du er 100% trygg. Du blir degget og dullet med, samme hvor inkompetent og ubrukelig du er. Kan vralte rundt og halvhjerta late som du jobber, år etter år. Har du midlertidig stilling derimot. Da er du søppel. Da er det bruk og kast, løgner, manipulasjon og press, beinhard jobbing hele tiden for lav lønn og så - NAV, der de behandler deg som en forbryter. Det offentlige funker som apartheid sånn. Alle prater om de faste stillingene, men det er midlertidig du får. Og solidariteten, den føler de ikke for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #29 Skrevet 24. juni 2022 Entern skrev (5 minutter siden): Det morsomme med å jobbe i staten er at dersom du har fast stilling, da får du alt det alle her snakker om. Du er 100% trygg. Du blir degget og dullet med, samme hvor inkompetent og ubrukelig du er. Kan vralte rundt og halvhjerta late som du jobber, år etter år. Har du midlertidig stilling derimot. Da er du søppel. Da er det bruk og kast, løgner, manipulasjon og press, beinhard jobbing hele tiden for lav lønn og så - NAV, der de behandler deg som en forbryter. Det offentlige funker som apartheid sånn. Alle prater om de faste stillingene, men det er midlertidig du får. Og solidariteten, den føler de ikke for deg. Nåja, det kommer helt an på rolle og jobbens innhold. Jobbet tidligere i en veldig teknisk stilling i staten, der var det fort lange dager. Som regel ikke tid til å ta ut all ferie/all avspasering, det var alt for mye å gjøre. Mens i det private var det roligere for min del. Anonymkode: 929b1...306 1
dyptvann Skrevet 24. juni 2022 #30 Skrevet 24. juni 2022 Albbas skrev (3 timer siden): En time i uka er vanlig, aldri hørt om to. Men det praktiseres veldig ulikt. På min forrige arbeidsplass var det så strenge krav til den timen at nesten ingen brukte den. Jeg hadde to timer hos den forrige statlige arbeidsgiveren, den jeg har nå og der jeg begynner senere i sommer. Første arbeidsgiver krevde at trening skjedde i arbeidstiden, med en kollega, i etatens eget treningsrom. Og se to timene var inkl skifting og dusjing. Der jeg er nå, er arbeidsgiver helt fleksibel på hvordan jeg bruker trening i arbeidstiden. Jeg kan bruke det til å sykle til jobb, trene i arbeidstiden eller trening etter arbeidstiden der jeg får godskrevet timene. Skifting og dusjing kommer i tillegg! 1
Serafin Skrevet 24. juni 2022 #31 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jobbsikkerhet og svært gode pensjonsavtaler gjør det gunstig å jobbe i staten. Anonymkode: 16017...479 OBS FLISESPIKKERI. Du jobber for staten. Ikke i staten.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #32 Skrevet 24. juni 2022 6 hours ago, dyptvann said: Første arbeidsgiver krevde at trening skjedde i arbeidstiden, med en kollega, i etatens eget treningsrom. Og se to timene var inkl skifting og dusjing. Med en kollega, hva var begrunnelsen for det? Skulle man liksom passe på hverandre at man trente og ikke gjorde noe annet? Måtte vært bedre å slå ned på kaffepausene enn treningstimen, tenker jeg. Men har vært borti mange kontroll-freaker av noen sjefer. Anonymkode: 64ba9...372
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #33 Skrevet 24. juni 2022 Jeg har snakket med flere syke i full stilling i staten som sier de ville vært minst femti prosent ufør om de hadde hatt en annen jobb. Men i staten er det visstnok flott å surre rundt 0-50 prosent med hundre prosent lønn😠 Kanskje en idé for andre uføre… Og i alle fall en super idé for de som har diffuse lidelser som gjør at de sliter med å få noe som helst fra NAV. Da må det jo være gull å kunne få fast 100-prosentsstilling i staten. Anonymkode: bd182...33e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #34 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har snakket med flere syke i full stilling i staten som sier de ville vært minst femti prosent ufør om de hadde hatt en annen jobb. Men i staten er det visstnok flott å surre rundt 0-50 prosent med hundre prosent lønn😠 Kanskje en idé for andre uføre… Og i alle fall en super idé for de som har diffuse lidelser som gjør at de sliter med å få noe som helst fra NAV. Da må det jo være gull å kunne få fast 100-prosentsstilling i staten. Anonymkode: bd182...33e Jeg jobber i hvert fall et sted der vi ikke kan surre 50 % av tida 😄 Anonymkode: 1cc5a...fcc 2
Gjest Albbas Skrevet 24. juni 2022 #35 Skrevet 24. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Med en kollega, hva var begrunnelsen for det? Skulle man liksom passe på hverandre at man trente og ikke gjorde noe annet? Måtte vært bedre å slå ned på kaffepausene enn treningstimen, tenker jeg. Men har vært borti mange kontroll-freaker av noen sjefer. Anonymkode: 64ba9...372 Det var et krav på ene arbeidsplassen min også. Grunnen var at treningstimen skulle brukes til å bygge godt arbeidsmiljø. 🙄 På en annen arbeidsplass var det ikke et krav. Der leide vi yogainstruktør hver uke hvor over halve avdelingen deltok. Kjempekjekt! Den andre halvparten trente individuelt når de ville. Ironisk nok var det altså mer arbeidsmiljøbygging der det ikke var et krav, enn der arbeidsgiver krevde felles trening. 😅
dyptvann Skrevet 24. juni 2022 #36 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med en kollega, hva var begrunnelsen for det? Skulle man liksom passe på hverandre at man trente og ikke gjorde noe annet? Måtte vært bedre å slå ned på kaffepausene enn treningstimen, tenker jeg. Men har vært borti mange kontroll-freaker av noen sjefer. Anonymkode: 64ba9...372 Ja, tipper at det var et kontrollelement der ja, men fikk aldri noen begrunnelse for opplegget egentlig 🤷🏼
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #37 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har snakket med flere syke i full stilling i staten som sier de ville vært minst femti prosent ufør om de hadde hatt en annen jobb. Men i staten er det visstnok flott å surre rundt 0-50 prosent med hundre prosent lønn😠 Kanskje en idé for andre uføre… Og i alle fall en super idé for de som har diffuse lidelser som gjør at de sliter med å få noe som helst fra NAV. Da må det jo være gull å kunne få fast 100-prosentsstilling i staten. Anonymkode: bd182...33e Du kan bare surre rundt i et år så går du ned til 66 prosent av inntekt som alle andre gjør… Anonymkode: 02a44...384
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #38 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har snakket med flere syke i full stilling i staten som sier de ville vært minst femti prosent ufør om de hadde hatt en annen jobb. Men i staten er det visstnok flott å surre rundt 0-50 prosent med hundre prosent lønn😠 Kanskje en idé for andre uføre… Og i alle fall en super idé for de som har diffuse lidelser som gjør at de sliter med å få noe som helst fra NAV. Da må det jo være gull å kunne få fast 100-prosentsstilling i staten. Anonymkode: bd182...33e Vel, det går ikke i min jobb… Da bryter fort ting sammen. Jeg har en kollega som holder på sånn faktisk, uvisst av hvilken grunn (helse eller annet), men hun gjør i alle fall ikke jobben sin og oppfører seg generelt bedritent. Arbeidsgiver samler dokumentasjon til oppsigelsessak… Og det sier jo litt. Men det er så vanskelig å bli kvitt folk som ikke sier opp selv. Men jeg ser poenget ditt, selv om det ikke er sånn at «alle jobber i staten er så meningsløse at det har ingen betydning om du gjør jobben eller ikke» (som noen ser ut til å tro). Det er bra med stillingsvern, men det er fryktelig vanskelig å sparke folk som er bent ut sagt udugelige og som behandler andre dårlig - det er ikke de som bør beskyttes av stillingsvernet. Anonymkode: b4c5f...418
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #39 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 19.43): Man har bedre pensjonsordning i staten, såkalt gullpensjon. Man har også større jobbtrygghet. I dårlige tider feks under pandemi så var det ingen som mistet jobben i staten, men mange i det private ble permittert. Det er også mindre press på å jobbe overtid enn i det private og mer fleksibel mtp avvikling av ferie. Enkelt å kombinere med familieliv Så du har større trygghet og mer fleksibilitet, men det er jevnt over bedre betalt i det private. Anonymkode: 6527e...270 Jeg har 7% pensjonsopptjening i det private. Samtidig som jeg tjener mere og dermed også har mer å spare langsiktig med. Tar ferie når jeg vil. Ville aldri ha tatt en jobb i det offentlige. Anonymkode: e2640...44f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå