AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Del Skrevet 23. juni 2022 Hører hele tiden at det er så attraktivt å jobbe i staten? Men er det egentlig det? Jeg er i staten og tjener må mye dårligere enn mine studievenner i det private (4 år siden jeg var ferdig utdannet). Vi startet med ca. lik lønn, men de i det private har nå 100-300 k mer enn meg årlig. Man får betalt lunsj, det er jo greit. Kanskje en del roligere mange steder. Men uansett? Jeg synes det IKKE lønner seg og vurderer å begynne i privat sektor. Blir det slik fremover at det blir direkte uattraktivt å arbeide i det offentlige? Klarer ikke staten å konkurrere med det private? Anonymkode: 2d8ea...2f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Del Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hører hele tiden at det er så attraktivt å jobbe i staten? Men er det egentlig det? Jeg er i staten og tjener må mye dårligere enn mine studievenner i det private (4 år siden jeg var ferdig utdannet). Vi startet med ca. lik lønn, men de i det private har nå 100-300 k mer enn meg årlig. Man får betalt lunsj, det er jo greit. Kanskje en del roligere mange steder. Men uansett? Jeg synes det IKKE lønner seg og vurderer å begynne i privat sektor. Blir det slik fremover at det blir direkte uattraktivt å arbeide i det offentlige? Klarer ikke staten å konkurrere med det private? Anonymkode: 2d8ea...2f8 Man har bedre pensjonsordning i staten, såkalt gullpensjon. Man har også større jobbtrygghet. I dårlige tider feks under pandemi så var det ingen som mistet jobben i staten, men mange i det private ble permittert. Det er også mindre press på å jobbe overtid enn i det private og mer fleksibel mtp avvikling av ferie. Enkelt å kombinere med familieliv Så du har større trygghet og mer fleksibilitet, men det er jevnt over bedre betalt i det private. Anonymkode: 6527e...270 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Del Skrevet 23. juni 2022 Jobbsikkerhet og svært gode pensjonsavtaler gjør det gunstig å jobbe i staten. Anonymkode: 16017...479 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 23. juni 2022 #4 Del Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hører hele tiden at det er så attraktivt å jobbe i staten? Men er det egentlig det? Jeg er i staten og tjener må mye dårligere enn mine studievenner i det private (4 år siden jeg var ferdig utdannet). Vi startet med ca. lik lønn, men de i det private har nå 100-300 k mer enn meg årlig. Man får betalt lunsj, det er jo greit. Kanskje en del roligere mange steder. Men uansett? Jeg synes det IKKE lønner seg og vurderer å begynne i privat sektor. Blir det slik fremover at det blir direkte uattraktivt å arbeide i det offentlige? Klarer ikke staten å konkurrere med det private? Anonymkode: 2d8ea...2f8 Staten kan ikke være lønnsledende, men trygg. Du har en sikker jobb. Tilgang på gunstig boliglån. Det er en vurderingssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Del Skrevet 23. juni 2022 Adobyen skrev (2 minutter siden): Staten kan ikke være lønnsledende, men trygg. Du har en sikker jobb. Tilgang på gunstig boliglån. Det er en vurderingssak. Lønnsledende, nei… men ikke SÅ langt bak heller..? Tilgang på gunstig boliglån? Hvordan da? Det var nytt for meg. Anonymkode: 2d8ea...2f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Del Skrevet 23. juni 2022 Du har da mulighet for å forhandle lønn i staten som i det private. Anonymkode: 1d3d5...9f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 23. juni 2022 #7 Del Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lønnsledende, nei… men ikke SÅ langt bak heller..? Tilgang på gunstig boliglån? Hvordan da? Det var nytt for meg. Anonymkode: 2d8ea...2f8 Nei da. Lønn er ok. Boliglån i statens pensjonskasse på inntil 2,2 mill til gunstig rente. Nå, 1,6% eff 1,9%. Det stiger seff med renteøkninger, men ligger ellers ganske lavt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Del Skrevet 23. juni 2022 Samme her, jeg tjener mange hundre tusen under de med samme utdanning i det private. Ikke betalt lunsj heller, har 20 minutter ubetalt 😄 Men er en trygg jobb i hvert fall, så det er vel det positive. Og har en time betalt trening i uka. Men kunne heller tenkt meg mer lønn 😅 Anonymkode: 1cc5a...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 23. juni 2022 #9 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samme her, jeg tjener mange hundre tusen under de med samme utdanning i det private. Ikke betalt lunsj heller, har 20 minutter ubetalt 😄 Men er en trygg jobb i hvert fall, så det er vel det positive. Og har en time betalt trening i uka. Men kunne heller tenkt meg mer lønn 😅 Anonymkode: 1cc5a...fcc I staten, noen jeg kjenner, har to timers trening i arbeidstiden per uke. Noen steder har de treningsrom i huset, går/løper en tur, tar yoga eller annet treningsopplegg. Det gjelder visst de fleste statsansatte. 20 min betalt lunsj er vanlig. Endret 23. juni 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Del Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lønnsledende, nei… men ikke SÅ langt bak heller..? Tilgang på gunstig boliglån? Hvordan da? Det var nytt for meg. Anonymkode: 2d8ea...2f8 SPK.no Statens pensjonskasse. Om du blir syk og ufør, så får du også en god del utbetalt fra de i tillegg til fra nav. Jeg får 5800 i måneden fra de i uførepensjon. Anonymkode: d7530...57f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #11 Del Skrevet 23. juni 2022 Adobyen skrev (14 minutter siden): Nei da. Lønn er ok. Boliglån i statens pensjonskasse på inntil 2,2 mill til gunstig rente. Nå, 1,6% eff 1,9%. Det stiger seff med renteøkninger, men ligger ellers ganske lavt. 2,3 mill pr medlem https://www.spk.no/Boliglan/ Anonymkode: d7530...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #12 Del Skrevet 23. juni 2022 Jeg jobber i det private nå og kommer til å gå tilbake til staten om 3-4 år. Da kan jeg forhåpentligvis forhandle frem lønnen jeg har akkurat nå. Mesteparten av grunnen er faktisk at det vil passe bedre med å få barn, det er ikke rom til det der jeg jobber nå og det blir ikke bedre 😕 I starten av karrieren jobbet jeg i staten og trivdes litt mer, erfaring fra to forskjellige steder. Bedre pensjonsavtale enn det jeg har nå og tryggere jobb. Til tider litt roligere! Anonymkode: 4a836...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 23. juni 2022 #13 Del Skrevet 23. juni 2022 I staten har du sterkere stillingsvern og bedre pensjon. Også gir det ofte (ikke alltid) status å være ansatt i staten. I det private er det flere frynsegoder og bedre muligheter for å forhandle lønn. Men du står noe svakere i stillingsvernet, virksomhetene kvitter seg med ansatte de ikke er fornøyd med gjennom sluttavtaler. Det koker vel ned til hva slags person man er og hva man vektlegger. Arbeidsmiljøet i offentlig vs privat er ganske forskjellig, det er i hvertfall min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #14 Del Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man har bedre pensjonsordning i staten, såkalt gullpensjon. Man har også større jobbtrygghet. I dårlige tider feks under pandemi så var det ingen som mistet jobben i staten, men mange i det private ble permittert. Det er også mindre press på å jobbe overtid enn i det private og mer fleksibel mtp avvikling av ferie. Enkelt å kombinere med familieliv Så du har større trygghet og mer fleksibilitet, men det er jevnt over bedre betalt i det private. Anonymkode: 6527e...270 Hvis man er født etter 1963 (eller hva det var) har man ikke gullpensjon, nei. Den pensjonsordningen er effektivt rasert. Men vi får ikke kompensasjon i form av bedre lønn likevel. Anonymkode: b4c5f...418 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Del Skrevet 23. juni 2022 Adobyen skrev (1 time siden): I staten, noen jeg kjenner, har to timers trening i arbeidstiden per uke. Noen steder har de treningsrom i huset, går/løper en tur, tar yoga eller annet treningsopplegg. Det gjelder visst de fleste statsansatte. 20 min betalt lunsj er vanlig. Jeg har jobbet flere steder i staten, og har aldri hørt om to timers trening i arbeidstiden. En time er vanlig. Jeg har det, men har ikke tid til å ta den tiden pga altfor mye jobb. Såeh… Anonymkode: b4c5f...418 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Del Skrevet 23. juni 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Man har bedre pensjonsordning i staten, såkalt gullpensjon. Man har også større jobbtrygghet. I dårlige tider feks under pandemi så var det ingen som mistet jobben i staten, men mange i det private ble permittert. Det er også mindre press på å jobbe overtid enn i det private og mer fleksibel mtp avvikling av ferie. Enkelt å kombinere med familieliv Så du har større trygghet og mer fleksibilitet, men det er jevnt over bedre betalt i det private. Anonymkode: 6527e...270 Så god er ikke pensjonen i staten altså, særlig ikke for de som har mange år igjen til pensjonsalder og kan plassere pensjonsmidlene fra arbeidsgiver i privat sektor i infeksjond. Anonymkode: 5cff6...279 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 24. juni 2022 #17 Del Skrevet 24. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): SPK.no Statens pensjonskasse. Om du blir syk og ufør, så får du også en god del utbetalt fra de i tillegg til fra nav. Jeg får 5800 i måneden fra de i uførepensjon. Anonymkode: d7530...57f En jeg kjente fikk dette. Uføretrygd er jo 66% og så fikk hun en sum fra spk som tilsvarte ca 3%. 5800 høres mye ut? Men det er en fin ordning. Hun likte å jobbe på det kontoret. Det er mange forskjellige stillinger og behov i staten. Alt fra saksbehandlere på skatt, folkeregister, moms, toll, økokrim og i nav til høyere, og det er veldig behov for gode IT folk. Det er fin fordeling på alder og kjønn, og det virker som at hun savnet det, men hun fikk visst kreft Endret 24. juni 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardrøm Skrevet 24. juni 2022 #18 Del Skrevet 24. juni 2022 «Staten» er jo veldig mye forskjellig - alt fra politibetjent i Vadsø, til skuespiller ved Nationaltheatret og fondsforvalter i Oljefondet. Vilkårene er naturlig nok veldig ulike. Om du med «staten» mener direktorater og departementer så kan du helt grovt forvente følgende: * Som saksbehandler vil lønnen din i 90 prosent av tilfellene ligge mellom 500.000 og 800.000 kroner, avhengig av ansiennitet og hvor flink/ettertraktet du er. * Du kan bli mellomleder og få fra 900.000 til rundt 1.200.000. Som toppleder tjener de fleste fra 1.300.000-1.600.000. Kan man tjene mer privat om man f.eks. er jurist? Absolutt. Men i tillegg til at man har jobbtrygghet så jobber mange i direktorat/departement fordi man har spennende oppgaver. Særlig i et departement jobber man med dagsaktuelle saker som hvordan løse fastlegekrisen, hvilke veiprosjekter bør prioriteres, hvor mye oljepenger bør regjeringen bruke osv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 24. juni 2022 #19 Del Skrevet 24. juni 2022 Staten er mange ulike organisasjoner, så det er helt umulig å gi et generelt svar på. Noen organisasjoner er godt betalt, noen er dårlig betalt. Noen er veldig travle, andre mer rolige. Akkurat det samme gjelder jo private. Noen er godt betalt, andre ikke. Jeg har jobbet i 3 ulike statlige organisasjoner, og det var store lønnsforskjeller mellom disse. Mulig jeg kunne tjent litt mer i det private, men jeg lå på snittlønn for privat sektor (for mitt kull) før jeg byttet jobb sist. Godene varierer også mye, i min siste statlige jobb hadde vi noen ekstra fridager sammenlignet med den før der. Det samme gjelder i det private, noen har mange goder, andre har få. Får min del er det arbeidsoppgavene som alltid har trukket meg til det offentlige. Ser jeg på de jeg studerte med er det noen som har mye mer lønn enn meg, og noen som har mindre. Arbeidsmarkedet er bra for arbeidstakere nå, så er jo bare å teste om gresset er grønnere på andre siden. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 24. juni 2022 #20 Del Skrevet 24. juni 2022 9 hours ago, Adobyen said: I staten, noen jeg kjenner, har to timers trening i arbeidstiden per uke. Noen steder har de treningsrom i huset, går/løper en tur, tar yoga eller annet treningsopplegg. Det gjelder visst de fleste statsansatte. 20 min betalt lunsj er vanlig. En time i uka er vanlig, aldri hørt om to. Men det praktiseres veldig ulikt. På min forrige arbeidsplass var det så strenge krav til den timen at nesten ingen brukte den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå