Gå til innhold

Alvorlig sykdom i nær familie og upassende kommentarer i ny jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet for en stund siden i en ny jobb og dette falt dessverre sammen med at min mor ble livstruende syk og langtidsinnlagt på en intensivavdeling. Jeg har klart å jobbe som vanlig frem til denne uken, men har fått beskjed fra sykehuset at min mor er i en svært sårbar situasjon der de ikke vet hvilken vei det går. Hun er innlagt på en høyintensivavdeling med enerom og masse slanger og rør tilkoblet. Jeg synes det er forferdelig å tenke på at jeg kanskje aldri får snakke med henne igjen.

Nå nærmer det seg et 3 dagers konferanse på jobb. Den skal finne sted på et hotell og det er med overnatting. Det er konferanse på dagtid og sosial hygge på kveld. Alle på jobben kjenner til min situasjon og jeg har snakket med sjefen om at jeg ønsker å delta, men samtidig vil holde meg nær hjemmet dersom det skjer noe med min mor. Jeg bor kun 5 minutter fra sykehuset. Overnatter jeg på konferansehotellet blir det nesten 1 time reisevei. Dersom noe skjer er jeg redd jeg ikke når fram. Jeg føler også at sosiale tilstelninger er vanskelig å delta på nå. Jeg har drøftet dette med sjefen og hun hadde forståelse for mitt ønske. Sier det er helt opp til meg. Jeg har derfor sagt til de andre at jeg deltar på dagtid men dropper overnattingen. Dette har de fleste hatt forståelse for, unntatt to damer. Den ene har begynt å mase om hvor viktig det sosiale er og at de har det så hyggelig om kvelden med drikking og mat. Den andre mente jeg burde la livet gå videre og leve som vanlig osv..Jeg føler dette er veldig upassende av begge to og vet ikke helt hva jeg skal svare. Endte med å ikke svare så mye tilbake, var ganske paff over at folk legger seg bort i dette og ikke skjønner min situasjon. Eller er jeg bare overfølsom? Hva hadde dere gjort og hvordan hadde dere reagert på slike kommentarer fra kollegaer?

Anonymkode: a80b3...f6f

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du er overfølsom. De to damene blander seg opp i noe de ikke har noe med å gjøre! Veldig ugreit, og absolutt ikke noe jeg har opplevd i mine jobber. Ville kanskje vurdert å konfrontert dem direkte.

Anonymkode: 85f9f...21b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg startet for en stund siden i en ny jobb og dette falt dessverre sammen med at min mor ble livstruende syk og langtidsinnlagt på en intensivavdeling. Jeg har klart å jobbe som vanlig frem til denne uken, men har fått beskjed fra sykehuset at min mor er i en svært sårbar situasjon der de ikke vet hvilken vei det går. Hun er innlagt på en høyintensivavdeling med enerom og masse slanger og rør tilkoblet. Jeg synes det er forferdelig å tenke på at jeg kanskje aldri får snakke med henne igjen.

Nå nærmer det seg et 3 dagers konferanse på jobb. Den skal finne sted på et hotell og det er med overnatting. Det er konferanse på dagtid og sosial hygge på kveld. Alle på jobben kjenner til min situasjon og jeg har snakket med sjefen om at jeg ønsker å delta, men samtidig vil holde meg nær hjemmet dersom det skjer noe med min mor. Jeg bor kun 5 minutter fra sykehuset. Overnatter jeg på konferansehotellet blir det nesten 1 time reisevei. Dersom noe skjer er jeg redd jeg ikke når fram. Jeg føler også at sosiale tilstelninger er vanskelig å delta på nå. Jeg har drøftet dette med sjefen og hun hadde forståelse for mitt ønske. Sier det er helt opp til meg. Jeg har derfor sagt til de andre at jeg deltar på dagtid men dropper overnattingen. Dette har de fleste hatt forståelse for, unntatt to damer. Den ene har begynt å mase om hvor viktig det sosiale er og at de har det så hyggelig om kvelden med drikking og mat. Den andre mente jeg burde la livet gå videre og leve som vanlig osv..Jeg føler dette er veldig upassende av begge to og vet ikke helt hva jeg skal svare. Endte med å ikke svare så mye tilbake, var ganske paff over at folk legger seg bort i dette og ikke skjønner min situasjon. Eller er jeg bare overfølsom? Hva hadde dere gjort og hvordan hadde dere reagert på slike kommentarer fra kollegaer?

:klem:

Veldig upassende, ja!:ohmy: Og skikkelig ufølsomt sagt av dem. 

Tror jeg bare hadde fortalt dem at jeg uansett ikke hadde klart å kose meg hvis jeg hadde blitt med, så derfor er det best å sove hjemme. 

Prøv å ikke tenk så mye på det. Fullt forståelig at du prioriterer å være nært moren din, når hun er dårlig❤️

Anonymkode: 37a16...278

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Upassende, ts. Slik snakker en ikke til noen som er i din situasjon. 
Innehar disse damene lav sosial kompetanse i andre sammenhenger også?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det  er ubetenksomme kommentarer, men intet vondt ment. Sånn "livet må gå videre" er typisk noen man sier når man ikke vet hva man skal si, på linje med "ta vare på hverandre" som også er noe av det dummeste man kan si til folk som virkelig står i en vanskelig situasjon. Det er platte og tomme ting, men ja, ikke se på det som at hun vil noe vondt. At noen nevner det sosiale handler vel om at de ønsker å ha deg med og ikke vil at du skal føle du må dra hjem. Hvorfor se så svart på alt? Hva med å legge godviljen til?

Anonymkode: 39c69...2ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei ts, du er ikke overfølsom! Det er nok heller disse damene som er ufølsomme for å si det mildt, og selv hadde jeg blitt temmelig sinna over oppfordringer om å feste i vei og glemme et kjært menneske som er alvorlig syk.

Sender en klem til deg, ønsker deg og mor alt godt ❤️

Anonymkode: 611a4...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnnePåLande skrev (8 minutter siden):

Upassende, ts. Slik snakker en ikke til noen som er i din situasjon. 
Innehar disse damene lav sosial kompetanse i andre sammenhenger også?

Oppfatter de som litt slu og flink til å spille skuespill. Begge er ganske bossy og "etter" andre og hva de gjør/hvordan de gjør ting på jobb.

Den ene er veldig ofte ute og baksnakker andre,inkludert sjefen. Har merket at hun ofte stiller seg i nærheten av meg når hun skal baksnakke andre. Jeg hater å være ufrivillig tilhører til slikt snakk og det er stygge rykter hun sprer. F.eks. snakket hun nylig om at en av de andre ansatte der er alkoholiker, har kommet beruset på jobb og ikke har noe på denne arbeidsplassen å gjøre. Sånt er så ufint å spre rykter om synes jeg. Den påståtte alkoholikeren er på sin side en veldig godt likt kollega som er hyggelig og aldri sier noe vondt om noen. Får så vondt av henne.

Den andre er ekstremt opptatt av å følge med på hva de andre gjør. Hun tar f.eks.tiden på hvor lenge man er borte fra arbeidsstedet om man er på do en tur. Samtidig bevilger hun seg selv alltid en ekstra matpause på starten av arbeidsdagen fordi hun ifølge seg selv ikke har tid til å spise frokost hjemme før hun drar på jobb. Så hun er en sånn type som har ett sett med regler for andre og et eget for seg selv.  

ts

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Leve livet som vanlig og gå videre? Ikke når din mor ligger slik hun gjør. Å gå videre gjør man etter et dødsfall, og det kan ta lang tid for å komme seg videre etter å miste ei mamma. 
ikke bry deg om hva de sier. De har ikke peiling på hva de snakker om. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oppfatter de som litt slu og flink til å spille skuespill. Begge er ganske bossy og "etter" andre og hva de gjør/hvordan de gjør ting på jobb.

Den ene er veldig ofte ute og baksnakker andre,inkludert sjefen. Har merket at hun ofte stiller seg i nærheten av meg når hun skal baksnakke andre. Jeg hater å være ufrivillig tilhører til slikt snakk og det er stygge rykter hun sprer. F.eks. snakket hun nylig om at en av de andre ansatte der er alkoholiker, har kommet beruset på jobb og ikke har noe på denne arbeidsplassen å gjøre. Sånt er så ufint å spre rykter om synes jeg. Den påståtte alkoholikeren er på sin side en veldig godt likt kollega som er hyggelig og aldri sier noe vondt om noen. Får så vondt av henne.

Den andre er ekstremt opptatt av å følge med på hva de andre gjør. Hun tar f.eks.tiden på hvor lenge man er borte fra arbeidsstedet om man er på do en tur. Samtidig bevilger hun seg selv alltid en ekstra matpause på starten av arbeidsdagen fordi hun ifølge seg selv ikke har tid til å spise frokost hjemme før hun drar på jobb. Så hun er en sånn type som har ett sett med regler for andre og et eget for seg selv.  

ts

Uff, ikke kjekt å jobbe med slike kolleger. Har jobbet med 2 slike «troll» selv så forstår situasjonen din. 
Tenker at de ikke har vett til å kunne uttrykke seg på en mer konstruktiv måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ts

Men da vet du i hvert fall at de bare er sånn🤷‍♀️ Så ikke tenk så mye på hva de sier, når de kommer med sånne kommentarer.

Det sosiale på jobb, er selvfølgelig ikke viktigere enn nær familie. 

❤️❤️

Anonymkode: 37a16...278

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig upassende og du overreagerer ikke. Men mulig de to ikke har skjønt hva det innebærer å ligge på intensivavdeling? Og så vil jeg nevne at du kan be om sykemelding hvis du synes det blir for tøft å stå i jobb. 

Anonymkode: 15fc5...026

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som er riktig for deg!

Tidligere i år var familien min samlet på dødsleiet til min farmor. Pappa skulle bare en rask tur på do, og da han var tilbake var hun død. Vi andre var der heldigvis, men vet han angrer på den doturen. Om noe skulle skje kan en time gjøre stor forskjell….

Anonymkode: 3d5f6...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...