AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Må man fortelle at man er sykemeldt fra nåværende jobb på jobbintervju? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en kronisk lidelse. Dette har jeg fortalt om på tidligere jobbintervju, uten særlig god mottakelse hos dem. Alt jeg ønsker meg og trenger er en jobb, og jeg vet at jeg er god i yrket mitt. Vurderer derfor å ikke si noe om det på jobbintervjuet jeg nå er kalt inn til. Sykdommen min hindrer meg ikke i å gjennomføre arbeidsoppgavene mine, men jeg har feks en del hyppigere fravær enn andre. Problemet er at de færreste arbeidsgivere velger søkere med helseproblemer, samtidig som de fleste er enige i at selv om man er syk så må man stå på å gjøre alt for å få seg en jobb. Hvor mye skal man fortelle på jobbintervju? Og hvor mye informasjon er man lovpålagt å gi? Anonymkode: 732d6...3de
Gjest Ghostface Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Vet ikke, men du vinner på å være ærlig.
Topsi Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Har du mulighet til å søke fritak for arbeidsgiverperioden? Det kan gjøre det lettere for en ny arbeidsgiver 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 Du må ikke fortelle om sykdom på intervju. Mange vil fortelle deg at du tjener på å være ærlig, men det er tull. Ved å være ærlig velger de noen andre. Hvis du har mye fravær kan du få en ordning gjennom nav at de dekker dine sykepenger fra første dag. Anonymkode: 89ba8...9aa 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Ghostface skrev (15 timer siden): Vet ikke, men du vinner på å være ærlig. Nei, i slike situasjoner taper man på å være ærlig. Hilsen kronisk syk som ikke fikk jobb før jeg unnlot å fortelle om sykdommen min. Anonymkode: 0e70a...91d 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 Hvis det ikke påvirker jobben din, så ville jeg ikke sagt noe. Nei, det lønner seg ikke å være dumsnilt ærlig om alt, det blir man bare straffet for. Anonymkode: 61d61...270
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #7 Skrevet 24. juni 2022 Det kommer litt an på hva du søker. Jobbet en gang i en liten butikk hvor det var en med kronisk sykdom som ga høyre fravær. Ingen sa noe høyt, men var tydelig at flere etterhvert misslikte denne ansatte. For man kan ha så mye forståelse som bare det, men når fraværet igjen og igjen ble en fysisk belastning på oss andre og en økonomisk belastning på butikken ble det et stort problem. Vi kunne jo aldri slappe av og vite at det kom en og overtok. For fraværet kunne komme kort tid før. Så søker du jobber hvor man ikke plutselig kan være borte bør du si det. Søker du derimot jobb hvor en kan ha hjemmekontor eller hvor ikke alt raser ved fravær, da hadde jeg holdt det for meg selv. For ja, man må ikke fortelle. Men å legge opp til å bli misslikt er vel ikke noe å trakte etter. For det blir man etterhvert hvis man gang på gang gir andre ekstra problemer. Anonymkode: 5d4c4...3af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå