Gjest Spacegirl Skrevet 14. november 2005 #1 Skrevet 14. november 2005 Ja, det lurer jeg på, for jeg kan ikke huske å ha sett at pelsen har blitt tykkere hos katter jeg har hatt tidligere. Men dette er første gang jeg har en rasekatt (ragdoll), og i løpet av den siste måneden (da det begynte å bli kaldt ute) har pelsen hans forandra seg kolossalt. Han røyter minimalt, og pelsen har blitt virkelig tjukk. Ser mest ut som en stor og myk hvit bamse. Og jeg syns jo at han er veldig pen med den staselige pelsen og løvemanken, men er dette vanlig?
Iceglow Skrevet 14. november 2005 #2 Skrevet 14. november 2005 Er de en del ute så får de vinterpels ja Tror de fleste dyr jeg har vært borti får varierende pels etter årstid, hunder, katter og hester. Kyr får og det om de slipper ut om vinteren. Gled deg til sommeren, da kommer huset til å se ut som en stor hybelkanin (Tips: Gre han, og lag garn og strikk genser )
nostalgia Skrevet 14. november 2005 #3 Skrevet 14. november 2005 Jeg har to Britiske korthår's katter - og jeg synes de får tykkere pels om vinteren, selv om de er innekatter...
nostalgia Skrevet 14. november 2005 #4 Skrevet 14. november 2005 Jeg så på bildene av pusene dine, Fairy - De er utrolig søte!! Er Mini-Mona en vanlig huskatt?? Hun er veldig søt... Pusi er veldig fin også, Ragdoll er en nydelig katterase - Er de så avslappet når du løfter dem opp, som det står om i kattebøker osv? Har alltid lurt på det... Anette
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Hvor mye pels de får om vinteren varierer jo som tidligere nevnt her på hvor mye de går ute. Hvis katten er mye inne og man i tillegg fyrer mye, vil de derimot gå over på sommerpels. Mine innekatter begynte å røyte som om det var vår da jeg begynte å fyre. Jeg liker visst å ha det litt varmt
Gjest Spacegirl Skrevet 14. november 2005 #6 Skrevet 14. november 2005 Gled deg til sommeren, da kommer huset til å se ut som en stor hybelkanin (Tips: Gre han, og lag garn og strikk genser ) ← Huff ja . Husker hvor mye han røytet i sommer som var, og siden han var innekatt forrige vinter hadde han ikke i nærheten av så mye pels som han har nå. Men heldigvis elsker han å bli børstet, det er skikkelig kos Jeg så på bildene av pusene dine, Fairy - De er utrolig søte!! Er Mini-Mona en vanlig huskatt?? Hun er veldig søt... Pusi er veldig fin også, Ragdoll er en nydelig katterase - Er de så avslappet når du løfter dem opp, som det står om i kattebøker osv? Har alltid lurt på det... Anette ← Takk Mini-Mona er vanlig huskatt ja, men nå er hun ikke så mini lenger så nå heter hun bare Mona . Pusi er utrolig avslappet når jeg løfter ham. Minner om en skinnfell, skulle ikke tro det fantes et eneste bein i den katten da. Ganske spesielt. Men han trenger å løftes litt forsiktig, hvis jeg er for kjapp så piper han . Men det er visst ikke vanlig for denne rasen, de forrige eierne har hatt mange Ragdolls og Pusi var den eneste de hadde vært borti som peip når han ble løftet. De mente at han peip hver gang han ble løftet, men etter litt prøving og feiling fant jeg ut at hvis jeg støttet ham litt ekstra og ikke var for kjapp, så sluttet han å pipe. Litt merkelig egentlig...
Gjest Miloine Skrevet 14. november 2005 #7 Skrevet 14. november 2005 Hei, Min langhåra katt (Chefen) skifter fra sommerpels til vinterpels! Masse om vinteren, og mindre om sommeren! Han er kun ute på balkongen! Har 2 katter til som er korthåra. De får kanskje litt tykkere pels om vinteren, men det syntes best på den langhåra.
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. november 2005 #8 Skrevet 16. november 2005 Mine katter får det, dersom de er utendørs om høsten. De er huskatter, men med innslag av skogkatt, som blir tydeligere om vinteren.
*Lene* Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Jeg kan ikke se at pelsen forandrer seg på kattene mine. Mener at jeg leste ett sted at katter er eksotiske dyr og tåler kulde dårlig! Da tenker jeg med en gang at de har samme pels året rundt! Men, jeg vet ikke, bare ting jeg har hørt!
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. november 2005 #10 Skrevet 18. november 2005 (endret) Mener at jeg leste ett sted at katter er eksotiske dyr og tåler kulde dårlig! Da tenker jeg med en gang at de har samme pels året rundt! ← Men samtidig så har jo katten eksistert i Norge i over tusen år, og det har skjedd en viss evolusjon på denne tiden. Bla har den særnorske Skogkatten oppstått, med den lange pelsen sin, fordi den beskytter bedre mot kulda. På samme måte vil også korthårede katter som utvikler vinterpels ha lettere for å overleve, og dermed større sjangse for å få videreførst sine gener. Endret 18. november 2005 av Varg-Menja
Gjest Melk Skrevet 18. november 2005 #11 Skrevet 18. november 2005 Vår katt er halvt skogskatt, med lang pels. Får definitivt mer pels om vinteren, og han er mye ute.
nostalgia Skrevet 18. november 2005 #12 Skrevet 18. november 2005 Pusi er utrolig avslappet når jeg løfter ham. Minner om en skinnfell, skulle ikke tro det fantes et eneste bein i den katten da. Ganske spesielt. Men han trenger å løftes litt forsiktig, hvis jeg er for kjapp så piper han . Men det er visst ikke vanlig for denne rasen, de forrige eierne har hatt mange Ragdolls og Pusi var den eneste de hadde vært borti som peip når han ble løftet. De mente at han peip hver gang han ble løftet, men etter litt prøving og feiling fant jeg ut at hvis jeg støttet ham litt ekstra og ikke var for kjapp, så sluttet han å pipe. Litt merkelig egentlig... ← Det må være veldig rart!! Min ene katt, Pi - holder seg i ro i ca. 1 minutt når jeg løfter henne, så negynner hun og baske og vri seg, og hun er knall-sterk så jeg må slippe henne ned med en gang! Den andre katten, Alfa - hun mjauer alltid når vi løfter henne. Tror ikke det er fordi hun har vondt, tror det bare er vane... Hun kan vi holde så lenge vi vil, men hun er ikke så glad i det hun heller, har mest lyst til å sitte for seg selv... de er litt merkelige sånn, kattene mine - liker å observere fra avstand, liksom Anette
Gjest Spacegirl Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 Pusi elsker å bli båret. Da koser han seg stort, og hadde det vært opp til ham så kunne jeg gått fram og tilbake med han i armene i timesvis. Men han liker ikke å sitte i fanget, det er visst helt uaktuelt. Men det er visst typisk for rasen, de trives bedre med å ligge på golvet ved siden av føttene til eieren. Så bæringen er det helt store for han her. Og siden jeg ikke gidder å gå fram og tilbake i leiligheten i evigheter, så har jeg begynt å bære han med meg når jeg skal hente posten og andre sånne små ærender. Og han foretrekker å ligge på ryggen, så det ser sikkert litt dumt ut. Ser ut som jeg tror at han er babyen min . Men det er han jo på en måte også...
nostalgia Skrevet 19. november 2005 #14 Skrevet 19. november 2005 Pusi elsker å bli båret. Da koser han seg stort, og hadde det vært opp til ham så kunne jeg gått fram og tilbake med han i armene i timesvis. Men han liker ikke å sitte i fanget, det er visst helt uaktuelt. Men det er visst typisk for rasen, de trives bedre med å ligge på golvet ved siden av føttene til eieren. Så bæringen er det helt store for han her. Og siden jeg ikke gidder å gå fram og tilbake i leiligheten i evigheter, så har jeg begynt å bære han med meg når jeg skal hente posten og andre sånne små ærender. Og han foretrekker å ligge på ryggen, så det ser sikkert litt dumt ut. Ser ut som jeg tror at han er babyen min . Men det er han jo på en måte også... ← awww - høres ut som en ordentlig kosekatt!! Mine katter vil IKKE sitte på fanget heller!! Det kommer ikke på tale... Anette
Gjest gjest1 Skrevet 19. november 2005 #15 Skrevet 19. november 2005 Det er helt vanlig ja. Min langhårete huskatt ser ut som en vandrende ulldott om vinteren.
nostalgia Skrevet 19. november 2005 #16 Skrevet 19. november 2005 Det er helt vanlig ja. Min langhårete huskatt ser ut som en vandrende ulldott om vinteren. ←
minienthe Skrevet 23. november 2005 #17 Skrevet 23. november 2005 mine korthårede blir utgaver av "ulldott" på vinteren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå