AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Gjør meg noen tanker rundt disse renteøkningene som kommer, og tenker at det for sikkerhets skyld bør spares ekstra inn på det man kan. Til vanlig har vi relativt romslig økonomi. Vi har gjeld på hus, bil og et MasterCard som brukes av og til. Kjøper oss det vi vil, stort sett. Sparer litt, men kunne spart mye mer antakelig. Vi tenker at mat er noe vi kan bli mer strukturerte på. Og shoppe mindre. Hva tenker dere å bli «flinkere» på i tiden fremover? Og hvor mye tenker dere at dere kan spare med diverse tiltak i hverdagen? Anonymkode: b44ae...203
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Start med å skrive ønskeliste. Slutt å kjøpe dere ting som dere vil. Skriv opp ting dere ønsker dere på ønskelisten, og vent til bursdag/jul/annen spesiell anledning og se om dere fortsatt ønsker dere de tingene dere har skrevet opp eller om dere innser at de tingene er unødvendige. Anonymkode: 44ccf...ed5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 Vi begynte med dette for to-tre år siden. Skrev ned alt vi brukte penger på. Det var an eye opener. Fikk god oversikt og så på hva som gjorde oss lykkelige. Bruker nå nesten aldri noe på ting til huset, kjøper noe klær, har 3 barn og prioriterer heller opplevelser. Målet er å spare 50% av lønna. Anonymkode: dc1bc...47f 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #4 Skrevet 25. juni 2022 Jeg kan helt klart bruke mindre på alkohol og nikotin. Anonymkode: ee3b5...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #5 Skrevet 25. juni 2022 Vi har alltid vært bevisste på livsstilsinflasjon og er sparsommelige. Det vi ville kuttet ned på er ferie og sparing. Anonymkode: f67b9...bb9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #6 Skrevet 25. juni 2022 Jeg handler mindre klær og dilldall, gourmetmaten min får de aldri. 😉 Når det er sagt bør vi alle stramme kraftig inn, dette for å unngå renteøkninger. Renteøkningene blir gjort for å minske kjøpekraften. Anonymkode: 71ac2...e27 1
Gjest Adobyen Skrevet 25. juni 2022 #7 Skrevet 25. juni 2022 (endret) Det er så mye nå, synes jeg. Ingen krise og jeg har forholdsvis god trygd. Holder selv hodet over vann, men tør aldri å gjøre meg blakk. Er nødt til å være forsiktig og sette inn på bufferen for sikkerhets skyld, for å unngå evt. krise. Er ikke vant til å måtte planlegge så mye og være så forsiktig. Tidligere fikset jeg en tannlegeregning med kredittkort og tok noen ekstra skift på jobb for å ordne det. Det var ikke så nøye og alt gikk jo greit. En tur på restaurant, pytt pytt. Men det var før. En stor fordel jeg godt kan merke er jo at jeg ikke lenger trenger å kjøre på jobb, for drivstoffet er jo blitt voldsomt dyrt. Jeg fyller på litt hver måned, før var det full tank minst en gang i uka. Jeg tenker med gru på de som må klare seg på mindre, kanskje bare halvparten så mye som meg. Hvor lenge vil dette gå? Endret 25. juni 2022 av Adobyen
Million Skrevet 26. juni 2022 #8 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Vi kan sikkert bruke mindre på take-away om det blir nødvendig å stramme inn. Men foreløbig ser jeg ikke at det skal bli så veldig nødvendig selv om rentene på lånet mitt dobles. Jeg har ikke så stort boliglån. Det blir litt mindre på sparing da, om det må strammes inn, og kanskje ikke nye klær eller sko om jeg "får lyst på den og den". Da må jeg heller vente til det er noe som går i stykker og jeg MÅ ha et nytt par joggesko, f.eks. De siste to favorittparene mine med joggesko gikk jeg med til de revnet og gikk i stykker, før jeg kjøpte noe nytt. Endret 26. juni 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 Sparte sykt mye penger under covid når alt var stengt og renten var lav, så nå er vi gjeldfrie. Blir full fest fremover uten bekymring for renter Anonymkode: 06772...37e 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 Har jevnlig ligget på cirka 10 000 kroner til klær i året de siste årene. Dette er kuttet helt ut nå. Har det jeg trenger, og skal ikke shoppe noe i 2022. Penger spart. Nå er jeg gjeldsfri på bolig da, så har uansett god råd, men liker å spare der jeg kan. Kjøpte også elbil i fjor. Stor engangskostnad, men lader gratis på jobb og kjører gratis/billig i bommen. Drivstoff og renteøkninger er jeg m.a.o. ikke påvirket av. For meg er det strøm og mat som merkes. Anonymkode: 53d13...abc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå