Gå til innhold

Venninne fikk angstanfall og skylder på meg. Var det min feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på klassetur og var hovedsakelig med 2 jenter. Vi kan kalle jentene for Lisa og Karina (som ikke er deres ekte navn). Vi er alle 17 år gamle. 

På en av dagene besøkte klassen et akvarium/museum. Jeg gikk å så på de forskjellige utstillingene sammen med Lisa og Karina. Vi gikk langsomt bortover og studerte de forskjellige dyrene som var der (jeg synes akvarium og generelt museum er veldig gøy og fascinerende). På én av utstillingene stoppet jeg opp og sa «Oi, se der! Den var kul!» og gikk bort til glasset. Jeg så i sidesynet mitt at Lisa stelte seg ved siden av meg og studerte det vi så på. Vi lo litt og kommenterte det vi så på sammen. Jeg snudde meg og så etter Karina, fordi jeg ikke hadde hørt henne eller sett henne etter at vi gikk til glasset. Hun var forsvunnet (Dette er typ 20-30 sekunder etter at vi gikk til glasset). Jeg spurte Lisa hvor Karina var, eller om hun så hvor Karina gikk, men hun hadde ingen anelse. 

Vi gikk derfor litt rundt i 5-10 min for å se etter henne, men vi fant henne ikke. Vi ble derfor stående å skikke på dyrene i den seksjonen der hvor vi mistet Karina, i håp om at Karina hadde gått for langt og ville snu for å se etter oss. Hun kom aldri. Etter en stund gikk vi videre og så ferdig det som var i akvariet. Vi kunne jo ikke stå der i den ene seksjonen i all evighet. Kanskje Karina ble med noen andre?

Når klassen ble samlet igjen så gikk vi bort og spurte hvor Karina hadde vært. Hun var da litt opprørt og sa at vi (meg og Lisa) hadde gått fra henne. Hun la også til at hun måtte løpe på do fordi hun fikk et angstanfall og begynte å gråte da hun fant ut at hun var alene. Vi beklagde, men hun avbrøt oss og sa at «Om dere ikke vil være med meg så går det greit, men da må dere si ifra».

Det er overhode ikke slik jeg ville at turen på akvariet skulle ende! Jeg ville jo være med henne, men jeg kunne ikke starte en stor leteaksjon gjennom hele akvariet for å finne henne heller. Jeg trodde faktisk at hun hadde funnet noen andre venner å gå med, og hadde glemt å si ifra til oss før hun gikk videre med dem. 

Hvem er det som har rett eller galt her? Var det virkelig våres (meg og Lisa sin) feil?
Hva tenker dere?

Anonymkode: 8a42d...224

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere gjorde ingenting galt. 
Men reaksjonen til Karina tyder på at hun trenger hjelp til å få kontroll på angsten og vite hvorfor hun har angst. 
Hun har ikke forstått enda at det er hennes ansvar å ta forholdsregler og evt informere dere om hva hun takler og ikke 

Anonymkode: 015b9...054

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere kunne lett etter henne? 
Hun sa det hun sa fordi hun fikk panikkanfall, og da blir man opprørt.

Det var jo ingens feil. 

Dere kunne lett litt mer etter henne, hun kunne oppsøkt en ansatt istedetfor å gjemme seg på do.

Men det ordnet seg jo, 

Anonymkode: 43555...a3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at Karina dramatiserer dette mer enn nødvendig.

Anonymkode: bccee...936

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker dere kunne lett etter henne? 
Hun sa det hun sa fordi hun fikk panikkanfall, og da blir man opprørt.

Det var jo ingens feil. 

Dere kunne lett litt mer etter henne, hun kunne oppsøkt en ansatt istedetfor å gjemme seg på do.

Men det ordnet seg jo, 

Anonymkode: 43555...a3a

Det var jo de de gjorde. 
En må ha vesentlige opplysninger fra før hvis  det skulle falle naturlig å lage en så stor leteaksjon. 
Karina må fortelle om hva hun sliter med

Anonymkode: 015b9...054

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dere er 17 år, kalenderen sier vi er i 2022, og dere tenker ikke på at det går an å ringe hverandre? 

Anonymkode: d22af...56c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ingens feil. Hun kan ikke noe for at hun får angst, og hun fortalte dere hvorfor hun fikk det. Og dere gjorde heller ikke noe galt. 

Anonymkode: 419f9...5e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere er 17 år, kalenderen sier vi er i 2022, og dere tenker ikke på at det går an å ringe hverandre? 

Anonymkode: d22af...56c

Ja, de i den alderen har jo alltid telefon i hånda, men de kan ikke ringe, rart det der.

Anonymkode: 42b80...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke deres feil.

Dere tre gikk sammen, du sa 'oi se der' og stoppet for å se på en utstilling. Lisa fikk med seg at du stoppet, og stoppet hun også. Karina fikk det ikke med seg og gikk videre, ble stresset over å plutselig være alene og fikk panikk. Det er sånt som skjer, og noe Karina må lære seg å håndtere.

Hilsen kvinne på 40 som også får angst av å være i Karinas situasjon. 

Anonymkode: 79e9c...02c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er helt klart, din venninne trenger virkelig hjelp! Hvordan skal hun overleve livet dersom hun freaker ut når hun mister dere?

Anonymkode: d28e2...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...