Gå til innhold

Bøker til selvhjelp mot angst og depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med ulike ting, i hovedsak sterk ensomhet og depresjon. Noen bra bøker til selvhjelp? 

Anonymkode: bd50d...f5a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at Lykketyvene skal være bra. Venninnen min fikk den anbefalt på DPS, men har ikke lest den selv. 

Anonymkode: d1329...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå på biblioteket? Bla litt i de bøkene som er der. Hvis du finner noen du liker kan du låne de, evt kjøpe de i bokhandelen.

Anonymkode: 90359...119

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den forrige psykologen min anbefalte en som heter trange rom og åpne plasser. 

Anonymkode: 80ba7...ae6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lytt på podcast noia.. der får du mange historier du vil kjenne deg igjen i. Kjempebra! 
melkerampa er «tenk deg glad» boka veldig bra. 

Anonymkode: 31942...5d7

• Liker 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Reasons to Stay Alive by Matt Haig.

AnonymBruker
Skrevet

Selvkritisk, av Aksel Inge Sinding og Sigrid Magelssen Skeide.

Anonymkode: 82041...543

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen gang hørt om noen med angst og depresjon bli frisk eller i det minste litt bedre av disse selvhjelpsbøkene? 

Anonymkode: e4cd6...6f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere noen gang hørt om noen med angst og depresjon bli frisk eller i det minste litt bedre av disse selvhjelpsbøkene? 

Vet ikke, har ikke snakket med alle med angst og depresjon som har lest disse bøkene 

Anonymkode: bd50d...f5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hjalp meg på den måten at de fikk meg til å reflektere rundt hvorfor jeg reagerer som jeg gjør i en gitt situasjon og hvordan jeg kan tenke annerledes for å hjelpe meg selv. 
Anbefaler trange rom og åpne plasser. I tillegg har jeg lest usynlige traumer og hersketeknikker da jeg ikke så lett fanger opp når folk tar i bruk slike bevisst eller ubevisst, og jeg er et enkelt offer uten god selvfølelse. 

Anonymkode: 0b5d4...c0b

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal mye til å bli frisk av å lese en bok, men selv har jeg definitivt løst opp i et par knuter ved å lese selvhjelpsbøker.

Jeg har ikke blitt friskere, men jeg har fått en bedre forståelse for hva jeg faktisk sliter med. Før var det et veldig udefinert "jeg har det ikke bra", nå vet jeg litt mer konkret hvorfor jeg ikke har det bra, og det har gjort det lettere å spørre om hjelp. I tillegg har jeg fått flere ord som kan beskrive hva som skjer inni meg og hva jeg føler på en mer presis måte enn tidligere, noe som er til hjelp både for meg og eventuelle behandlere jeg møter. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Boken jeg leste den gangen jeg var syk (angst) var et tillegg til behandling. Jeg ville nok ikke blitt særlig bedre uten terapi, nei.

Anonymkode: d1329...7dd

Skrevet

Hjelper det å lese de bøkene? Hvordan har det hjulpet? 

AnonymBruker
Skrevet

Denne hjalp meg noe da jeg ble sykemeldt med depresjon og utbrenthet, mens jeg ventet på å komme til hos psykolog. Det hjalp litt å få innsikt i sykdommen på ny måte og mot skammen for å ikke klare å være i jobb. Jeg fikk forståelsen av at å bli frisk ville muligens ta lengre tid enn jeg ønsket.

560BBD1A-BE27-4815-9C64-3839BF5216F4.jpeg

Anonymkode: 7a8cc...b60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min vei ut av depresjonen.

Anonymkode: 0413e...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt Glad igjen og Opp fra avgrunnen av Kristian Hall. Har riktig nok ikke fått somlet meg til å gå inn for å prøve programmet han skriver om i Glad igjen, da, men så har jeg det med å prokrastinere det meste, selv ting jeg har lyst til 🙈😅 Jeg liker at han tar høyde for at tilbakefall kan skje, at avbrytelser kan komme(fysisk sykdom etc), og at det er helt greit. Da fortsetter man bare når man er klar for det. 

Anonymkode: d0236...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...