AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Noen som får mye bivirkninger av hormonprevensjon, men som får mindre/ingenting av hormonspiral? Har hatt kobberspiral tidligere, og det er jo et godt alternativ, men hadde vært deilig å slippe 7-8 dager mensen. Derfor hadde jo hormonspiral vært perfekt om det ikke gir plager i like stor grad som annen hormonprevensjon. Legen mente hormonspiral kun virker lokalt? Anonymkode: 42824...fd1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Ja, de sier så men.. Stemningsleie som nedstemthet tør jeg å påstå at ikke sitter i livmoren.. det virker ikke lokalt, jeg har like mange bivirkninger med hormonspiral som for eksempel minipille eller p pille. Anonymkode: 7fff7...baa 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, de sier så men.. Stemningsleie som nedstemthet tør jeg å påstå at ikke sitter i livmoren.. det virker ikke lokalt, jeg har like mange bivirkninger med hormonspiral som for eksempel minipille eller p pille. Anonymkode: 7fff7...baa Så dumt ts Anonymkode: 42824...fd1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 Jeg blir fullstendig ustabil på p-piller, tåler det overhodet ikke. Bruker hormonspiral uten problemer 😊 Anonymkode: 70ed9...980 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Eneste mulighet til å vite er å prøve. Jeg prøvde hormonspiral og jeg fikk både hjertebank, kunne føle meg nedstemt/depressiv og følte jeg mistet litt av meg selv. Jeg hadde spiralen bare en måned og det var fordi legen ikke hadde mulighet til å fjerne den før. Så prøvde jeg Cerazette etterpå og med den pillen så var eneste bivirkning mistet mensen, men det var helt supert. Hormonet på de forskjellige pervensjonsmidlene er forskjellige, så det er verdt å merke seg hva man kanskje tåler og ikke tåler. Anonymkode: e1192...c79 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 Jeg fungerte helt fint på p piller, men pga blodpropp historie i familien ville fastlege sette meg på hormonspiral. Så da gjorde vi det. Det har nå vært 3 år med hellvete. Jeg har sykt mye vann i kroppen og har kraftig mensen halve måneden. Jeg ville ta den ut, men Gynekolog mente at jeg sikkert trengte mer hormoner. Så nå har jeg spiral + minipiller. Går altså på dobbelte av det som er normalt. Det funka greit, men aldri i verden om jeg vil sette inn en ny spiral senere, så jeg vil egentlig bare få spiralen ut og gå tilbake til vanlig p piller. Men ingen gynekolog (3stk) vil ta den ut, for de mener det som er nå fungerer bra. Ikke for lommeboka mi 😳 og jeg er lei av maset med prevensjon Anonymkode: 77c6c...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har prøvd det meste av hormonprevensjon, og for meg ga p-piller minst bivirkninger. Hormonspiral fikk jeg konstant blødning og hodepine av. Men vet det er mange som bruker det, så for dem funker det sikkert fint. Man må bare prøve tror jeg. Anonymkode: 329de...610
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 Ikke her. Jeg måtte gi opp etter 7måneder pga kraftige bivirkninger tross Jaydess (den med minst hormoner). Bortkastet penger, smerte og lidelse🙈😞 Anonymkode: 8f640...91e
Kalevala Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 Ja, jeg ble kvitt alle bivirkninger ved å gå over til hormonspiral.
Gjest AprilRyan Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Jeg ble også fortalt det, men jeg er ikke enig. Synes jeg merket det på humøret da også og fikk også andre bivirkninger så jeg tok den ut etter ett år ca og skal aldri tilbake på hormonprevensjon. At det kun virker lokalt er fullstendig ulogisk. Det går jo ut i kroppen det også, men mengden er mindre eller noe sånt? Kobberspiral er litt kjipt det også for blør mye mer og mensen varer i 7-8 dager, men det er det beste alternativet. Kondom er det også noe styr med.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 Bruker Kyleena den mellomste hormonspiralen med ikke mest men heller ikke minist hormoner. Mistet mensen men ble tørr i skjeden fire-seks uker etterpå og måtte bruke glidekrem. Dette er bivirkninger Anonymkode: c9ec5...8c4
Gjest Monika100 Skrevet 25. juni 2022 #12 Skrevet 25. juni 2022 Jeg tokk mirena for snart 2 måneder siden og eneste bivirkning jeg har merket er økt utflod+ småblødnininger. Mistet mensen helt på p stav og ser ur til at jeg kommer til å gjøre det med hormonspiral og😁 fikk stor vektøkning av p stav men det ser ut til å gå nedover nå😍
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. juni 2022 #13 Skrevet 25. juni 2022 Generelt gir hormonspiral færre bivirkninger enn p-piller, fordi den inneholder færre hormoner/virkestoff. Hormonspiral virker ikke bare lokalt - det tas jo opp i kroppen, men som sagt er mengden mye mindre, og da får de fleste færre bivirkninger. Min eneste bivirkning av hormonspiral (bortsett fra null mensen) er litt økt utflod. Jeg fikk imidlertid ikke noe særlig bivirkninger av p-piller heller, tåler generelt hormoner godt, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå