AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Hei. Jeg trenger litt råd. Jeg har vært av og på med en mann i noen år nå. Nå vil jeg ikke fortsette med han. Han vil gjerne prate med meg og godtar ikke at jeg sier jeg ikke ønsker å møte han eller snakke med han på telefonen. Han har dukket opp hjemme hos meg også men jeg nekter å åpne døren. Dum som jeg har vært har jeg tidligere fortalt han om eksen min som var voldelig mot meg, og som fortsatt 8 år senere prøver sporadisk kontakte meg. Han har nå kontaktet eksen min også for å prate med han, da han mener jeg må ha lagt opp til hva han gjorde eller at jeg lyver om volden og truslene. Nå er jeg litt engstelig for at de begge skal dukke opp hjemme hos meg. Jeg bor alene. hva skal jeg gjøre? Han vil ikke slutte å oppsøke meg sier han, før jeg møter han og prater eller ringer han. Vi har vært igjennom denne prosessen 100 ganger, jeg vet det ikke fører noe sted og jeg orker ikke mer. Men jeg vil han skal la meg være før han dukker opp igjen med eksen min på slep. hva er best å gjøre her? Anonymkode: 80bfd...99b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Blokker. Om han kommer på døra og nekter å dra, ringer du politet. Alltid ha døra di låst. Anonymkode: 5f2db...583 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Han høres jo syk ut som faktisk kontakter en voldelig eks. Ville avvist på en vennlig måte til han går lei. Om han faktisk ikke er god i hodet er det kanskje bedre enn å gjøre han sint? Om han ikke har en skrue løs hadde jeg skjelt han ut og gjort det klinkende klart at han ikke lenger er velkommen og at det er over for godt. Om du er redd er jo politiet neste steg med kontakt- og besøksforbud. Du kan jo evt informere han om at det blir ditt neste steg om han ikke slutter umiddelbart. Anonymkode: d4982...9c7 1 2
Nymerïa Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 Har dere noen felles kjente? Det kan være lettere om en 3. part tar denne samtalen med han når han åpenbart ikke respekterer deg. 1
MissIndependent45 Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Allier deg med en stor og sterk kompis/mannlig familiemedlem og si han kan komme over. Gi han beskjed i døra i KLARE ordelag at han enten slutter å kontakte deg, ellers ringer du politi neste gang han prøver. 1
exictence Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 Dere har vært gjennom det 100 ganger? Jeg råder deg til å ignorere totalt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 Takk for svar. Ignorering hjelper ikke, det er da han ringer på døra eller som nå kontakter eksen min. Jeg orker ikke blokkere fullstendig for da, igjen så dukker han opp. Vi har ingen felles kjente som jeg ønsker dra inn i dette. Skal jeg fullstendig ignorere eller kan dette slutte om jeg bare ringer han eller møter han ute for å prate? Anonymkode: 80bfd...99b
Honey Dew Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar. Ignorering hjelper ikke, det er da han ringer på døra eller som nå kontakter eksen min. Jeg orker ikke blokkere fullstendig for da, igjen så dukker han opp. Vi har ingen felles kjente som jeg ønsker dra inn i dette. Skal jeg fullstendig ignorere eller kan dette slutte om jeg bare ringer han eller møter han ute for å prate? Anonymkode: 80bfd...99b Du skal ikke snakke med han, gjør du det forstår han at bare han maser nok, går du med på å treffe han og masingen kommer bare til å eskalere. Endret 23. juni 2022 av Honey Dew 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 Kontakt politiet og be om råd! Anonymkode: e8a94...032 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 Blokkere og ta kontakt med politiet. Anonymkode: 9e77d...2e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #11 Skrevet 23. juni 2022 Han høres ikke god ut. Si til han at du blokkerer han, og gjør det. Avblokker etter en uke eller noe, bare for å se om han har gitt seg. ikke åpne døra. Ta kontakt med politiet også. Anonymkode: 97757...017
Nymerïa Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 Hva slags menneske er dette, TS? Hvis han er normalt funksjonsfrisk på andre områder så står jeg på at det beste er å dra inn utenforstående i saken, da risikerer han sitt omdømme og han vil forstå det selv. Hvis han derimot er et slags utskudd utenom dette også, så har han ikke noe å tape på å fortsette. Men da regner jeg med at du lett blir trodd av politiet. Du bør selvfølgelig ikke snakke med han uten å ha med noen som vitner. Du skjønner det?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 Jeg hadde kontaktet familien eller exen hans siden han har gjort det mot deg. Lås døra. Alltid Anonymkode: 71800...719
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #14 Skrevet 23. juni 2022 Honey Dew skrev (1 time siden): Du skal ikke snakke med han, gjør du det forstår han at bare han maser nok, går du med på å treffe han og masingen kommer bare til å eskalere. 100% Anonymkode: 97757...017
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 Det han driver med er stalking og forsøk på psykisk vold. Han har ingen rett til å få snakke med deg, han har ingen rett til å fortsette å kontakte deg, han har ingen rett til å møte opp uinvitert på døra di. Følg rådene du har fått i tråden her: - blokker han så han ikke får tak i deg. - ikke slipp han inn hvis han kommer på døra di. - kontakt politiet, be om å få snakke med forebyggende enhet, og vurder besøks-/kontaktforbud, og eventuelt voldsalarm/omvendt voldsalarm inntil situasjonen er avklart. - et siste råd til deg for din egen sikkerhet og støtte i situasjonen dersom dette eskalerer: kontakt ditt nærmeste krisesenter eller VO-linjen. Fordi dette er en ex-kjæreste er han fortsatt en nær relasjon til deg, og det han driver med er innafor definisjonen vold i nære relasjoner. Du trenger også støtte for å forebygge at dette eskalerer. Han kommer nok ikke til å gi seg uten at dette får større konsekvenser for han, og du skal ikke høre på han når han sier at det var din feil at din ex utøvde vold mot deg. Du har dine grenser, de SKAL han respektere. Anonymkode: 6df7e...7d6 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 NymeriaRhoynar skrev (1 time siden): Hva slags menneske er dette, TS? Hvis han er normalt funksjonsfrisk på andre områder så står jeg på at det beste er å dra inn utenforstående i saken, da risikerer han sitt omdømme og han vil forstå det selv. Hvis han derimot er et slags utskudd utenom dette også, så har han ikke noe å tape på å fortsette. Men da regner jeg med at du lett blir trodd av politiet. Du bør selvfølgelig ikke snakke med han uten å ha med noen som vitner. Du skjønner det? Jeg har ikke lyst til å møte han. Det siste jeg har skrevet til han er at jeg kommer til å melde til politiet om han ikke gir seg. Det er vanskelig å ikke svare når han skriver at det jeg har fortalt om min eks ikke stemmer osv, men jeg prøver ikke falle for det. Døra mi er alltid låst, nettopp pga min tidligere eks. Er kanskje også på bakgrunn av det at jeg overreagerer litt/er ganske følsom for sånn her. Han er «desperat» etter kontakt fordi jeg har unngått han lenge og ikke ønsker snakke med han eller forklare meg. Så litt har jeg lagt opp til selv, men å kontakte eksen min synes jeg var veldig drøyt og skummelt Kan jeg sende mail til politiet eller må jeg møte opp på politistasjonen for å få råd om hva jeg kan gjøre hvis dette fortsetter eller blir verre? Anonymkode: 80bfd...99b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 exictence skrev (2 timer siden): Dere har vært gjennom det 100 ganger? Jeg råder deg til å ignorere totalt. At vi har prøvd å prate ut problemer mellom oss, ja. Jeg har prøvd avslutte et pr ganger nå, da har han presset på om å prate sammen, dukket opp på døra mi eller vagt hintet til å skade seg selv. Det har vært veldig vanskelig å avslutte, derfor orker jeg ikke en gang ta en prat nå, erfaringen min er at vi da bare fortsetter «forholdet». Anonymkode: 80bfd...99b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke lyst til å møte han. Det siste jeg har skrevet til han er at jeg kommer til å melde til politiet om han ikke gir seg. Det er vanskelig å ikke svare når han skriver at det jeg har fortalt om min eks ikke stemmer osv, men jeg prøver ikke falle for det. Døra mi er alltid låst, nettopp pga min tidligere eks. Er kanskje også på bakgrunn av det at jeg overreagerer litt/er ganske følsom for sånn her. Han er «desperat» etter kontakt fordi jeg har unngått han lenge og ikke ønsker snakke med han eller forklare meg. Så litt har jeg lagt opp til selv, men å kontakte eksen min synes jeg var veldig drøyt og skummelt Kan jeg sende mail til politiet eller må jeg møte opp på politistasjonen for å få råd om hva jeg kan gjøre hvis dette fortsetter eller blir verre? Anonymkode: 80bfd...99b En del av dynamikken her er at han prøver forskjellige taktikker for å få deg til å prate med han. Blant annet at han har kontaktet din ex og «derfor må få prate med deg». For alt du vet så er dette bare noe han sier for å trigge en reaksjon hos deg, det er ikke sikkert han har snakket med din ex overhodet. Du har heller ikke et forklaringsansvar overfor han, og ut fra hva du har skrevet så høres det ut som du har satt et endelig punktum for han og skrevet/sagt at det er slutt og du ikke vil møte han igjen. Dette skal han respektere. Det aller beste er å ringe politiet, forklare kort hva det gjelder og avtale et møte. Helst med forebyggende enhet dersom de ikke selv foreslår det. Forebyggende enhet skal ha ekstra kompetanse på vold i nære relasjoner og forebygging av dette, og har mulighet til å undersøke hans bakgrunn (det kan være han har forfulgt, stalket eller utøvd vold mot andre partnere før deg, og dette kan være registrert i politiets systemer). Hvis du synes det er vanskelig å ta denne samtalen alene med politiet så kan du ha med deg en støtteperson. Dette kan være en venn eller familie, eller noen fra et krisesenter. Hvis du foretrekker å chatte med noen først så anbefaler jeg at du går inn på www.volinjen.no . På www.dinutvei.no eller www.hvorlite.no finner du også mye informasjon. Det viktigste nå er at du ikke er alene om dette ❤️ Det har gått ganske langt når du føler deg utrygg hjemme. Anonymkode: 6df7e...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En del av dynamikken her er at han prøver forskjellige taktikker for å få deg til å prate med han. Blant annet at han har kontaktet din ex og «derfor må få prate med deg». For alt du vet så er dette bare noe han sier for å trigge en reaksjon hos deg, det er ikke sikkert han har snakket med din ex overhodet. Du har heller ikke et forklaringsansvar overfor han, og ut fra hva du har skrevet så høres det ut som du har satt et endelig punktum for han og skrevet/sagt at det er slutt og du ikke vil møte han igjen. Dette skal han respektere. Det aller beste er å ringe politiet, forklare kort hva det gjelder og avtale et møte. Helst med forebyggende enhet dersom de ikke selv foreslår det. Forebyggende enhet skal ha ekstra kompetanse på vold i nære relasjoner og forebygging av dette, og har mulighet til å undersøke hans bakgrunn (det kan være han har forfulgt, stalket eller utøvd vold mot andre partnere før deg, og dette kan være registrert i politiets systemer). Hvis du synes det er vanskelig å ta denne samtalen alene med politiet så kan du ha med deg en støtteperson. Dette kan være en venn eller familie, eller noen fra et krisesenter. Hvis du foretrekker å chatte med noen først så anbefaler jeg at du går inn på www.volinjen.no . På www.dinutvei.no eller www.hvorlite.no finner du også mye informasjon. Det viktigste nå er at du ikke er alene om dette ❤️ Det har gått ganske langt når du føler deg utrygg hjemme. Anonymkode: 6df7e...7d6 Han har skrevet litt hva de snakket om, ting som han bare kan vite om han har snakket med han. Har også blitt kontaktet av eksen min «tilfeldigvis», så jeg vet han har kontaktet han. takk for svar, skal vurdere å ringe politiet. Anonymkode: 80bfd...99b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde kontaktet familien eller exen hans siden han har gjort det mot deg. Lås døra. Alltid Anonymkode: 71800...719 Unnskyld at jeg sier det men dette vil bare provosere han ytterligere. TS, oppskrift på hvordan du går frem 0. Alt du har av skriftlige meldinger, videoer, lydfiler m.m. må du samle sammen. 1. Gi han beskjed at all kontakt fra han til deg vil bli politianmeldt 2. Tar han kontakt så svarer du han ikke, men tar kontakt med politiet. Politiet vurderer saken ut i fra de bevis du har. Se punkt 0. 3. Hvis politiet vurderer det at du har behov for beskyttelse vil de utstede midlertidlig forføyning på besøksforbud. Er det slik at du ikke har bevis nok, eller de bevis du har ikke er gode nok for å iverksette besøksforbud så ..... Må du fortsette å samle bevis og kontakte politiet på nytt.. Anonymkode: 01900...d5f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå