Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #1 Skrevet 14. november 2005 Jeg skal på møte med sosialkontoret imorgen, og da jeg bestilte time så sa de at de måtte ha kontoutskrift for de siste 2 mnd, og husleiekontrakt. ( skal søke om bostøtte) Men hun jeg leier hos sa at i hølge sosialloven eller noe, så hadde de ikke lov til dette, så lenge hun kvitterer på at jeg har klart å betale leie de siste to mnd. Hadde jobb frem til september, og fikk siste lønning i oktober.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #2 Skrevet 14. november 2005 Skjønner ikke helt hvorfor du reagerer på dette. Spiller det noen rolle å vise frem leiekontrakten da? Noe må man vel dokumentere for å få hjelp. _tidl. sporadisk sosialklient_
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #3 Skrevet 14. november 2005 Synes det høres ganske naturlig ut jeg; de kaster jo ikke penger etter folk heller - bør ihvertfall ikke gjøre det
Kittykat Skrevet 14. november 2005 #4 Skrevet 14. november 2005 (endret) Ja, de har rett til det. En del av papirene de skal ha kopi av er faktisk kontoutskrift og husleiekontrakt. Den gangen jeg søkte om hjelp måtte jeg ta med meg akkurat de samme papirene. Jeg ser ikke noe galt i det. Hvis du ikke tar de med, så vil ikke søknaden din bli behandlet da de ikke har all dokumentasjonen. Det skjedde også en gang med meg og jeg fikk et brev fra dem hvor det stod at jeg måtte ta med meg kopi av det og det og at søknaden ville ikke bli behandlet før de hadde alle papirene. Endret 14. november 2005 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Selvfølgelig må de ha dokumentasjon, og selvfølgelig må de kunne bestemme hva som holder som dokumentasjon. Ser ikke helt hvorfor du ikke vil fremlegge kontrakt og kontoutskrift?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #6 Skrevet 14. november 2005 Eh..trodde du virkelig det var bare å valse inn på sosialkontoret å be om penger Og bli overasket over at de krever dokumentasjon? Og Så viktig dokumentasjon som kontoutskrift? Underskriver frysepulver sitt innlegg!
liv Skrevet 14. november 2005 #7 Skrevet 14. november 2005 Ja du må dokumentere fra alle konti slik at du ikke har stukket unna noe penger.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #8 Skrevet 14. november 2005 Jeg hadde med en jente på sosialen en gang, hun fungerte dårlig i sosiale sammenhenger, så hun trengte litt bistand. Hun måtte levere ligning, kontoutskrifter, alt mulig. Da kom det frem at hun hadde 40 000 på BSU - men hun mente de ikke burde telle Jeg var helt enig med de på sosialkontoret; du får ikke penger av sosialen for å spare dine egne
Gjest lilletroll Skrevet 14. november 2005 #9 Skrevet 14. november 2005 Kontoutskrift forteller jo noe om din generelle økonomi....selvfølgelig skal de ha tilgang på sånn dokumentasjon!!
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 Ja, de vil nok ha ett lite innblikk i hvordan du bruker de pengene du har. Ikke så rart det.
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #11 Skrevet 14. november 2005 Ja, de vil nok ha ett lite innblikk i hvordan du bruker de pengene du har. Ikke så rart det. ← Sosialkontoret sjekker ikke hvordan du bruker pengene dine, men de sjekker at du ikke har penger på konto og at du ikke nettopp har fått lønn eller andre innbetalinger på konto.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #13 Skrevet 14. november 2005 Det høres ut som om den du leier hos er redd for at skatteetaten skal få rede på hvor mye de har i leieinntekter.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #14 Skrevet 14. november 2005 Sosialkontoret sjekker ikke hvordan du bruker pengene dine, men de sjekker at du ikke har penger på konto og at du ikke nettopp har fått lønn eller andre innbetalinger på konto. ← De sjekker vel litt hvordan pengene er brukt? Hvis du nettopp har fått lønn, og det står på kontouttskriften at hele lønna er brukt på h&m, så reagerer de vel?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #15 Skrevet 14. november 2005 De sjekker vel litt hvordan pengene er brukt? Hvis du nettopp har fått lønn, og det står på kontouttskriften at hele lønna er brukt på h&m, så reagerer de vel? ← Det vil jeg tro ja
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #16 Skrevet 14. november 2005 De sjekker vel litt hvordan pengene er brukt? Hvis du nettopp har fått lønn, og det står på kontouttskriften at hele lønna er brukt på h&m, så reagerer de vel? ← Nei, men de kan si at det var forventet at den lønna skulle dekke livsopphold i 1 måned fra utbetalingsdato. Eneste utvei da er å søke nødhjelp. Om pengene er brukt på HM eller noe annet er revnende likegyldig!
_Anki_ Skrevet 15. november 2005 #17 Skrevet 15. november 2005 Sosialen trenger ikke mere enn ei kontoutskrift der kun saldoen på kontoen står. Bare tull å ta med ei utskrift for alle penger som er kommet inn og gått ut, de har ingen rett på å se det. Har du dokumentasjon på lønn og utgifter til husleie og kopi av strømregning og ligning for siste årene, og annen dokumentasjon de krever, så holder det i massevis
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #18 Skrevet 15. november 2005 Sosialen trenger ikke mere enn ei kontoutskrift der kun saldoen på kontoen står. Bare tull å ta med ei utskrift for alle penger som er kommet inn og gått ut, de har ingen rett på å se det. Har du dokumentasjon på lønn og utgifter til husleie og kopi av strømregning og ligning for siste årene, og annen dokumentasjon de krever, så holder det i massevis ← Der tar du helt feil! Det er ikke bare saldoen som er av interesse. Hadde det vært så enkelt var det jo bare å tømme kontoen dagen før man skal på møte.
_Anki_ Skrevet 15. november 2005 #19 Skrevet 15. november 2005 Der tar du helt feil! Det er ikke bare saldoen som er av interesse. Hadde det vært så enkelt var det jo bare å tømme kontoen dagen før man skal på møte. ← Har vel ganske så rett egentlig, jeg var på sosialen for bare noen uker siden. De krevde kontoutskrift og jeg tok med ei som kun sto saldoen på alle kontiene mine. Holdt i massevis så lenge jeg hadde med bekreftelse på at jeg var arbeidsledig og hvor mye jeg får inn i dagpenger. Har jobbet i bank noen år nå og vi har fått beskjed om at hvis folk trenger kontouskrift til sosialen, så holder det å kun gi dem saldo.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 15. november 2005 #20 Skrevet 15. november 2005 Man må dokumentere at man over lenger tid har hatt økonomiske problemer - ellers kan man som noen over meg skriver bare tømme kontoen sin før man søker om støtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå