AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Vi har en svær tomt, og endel av det er hage/uterom. Og sneglene spiser opp alle blomstene mine😏 Jeg går et par runder hver dag og plukker, men det kommer bare nye. Jeg prøver å se etter eggene deres, har funnet to klaser til nå. Jeg ser blomstene forsvinner, men det er ikke alltid jeg finner sneglene som forsyner seg grov🤔 Så er det noen som har noen gode forslag?🤞😊 Anonymkode: efabf...a6c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Kobbertråd er en ting du kan bruke om du har blomster i kasser. Eller plante tagetes rundt i ytterkant av bedet. Anonymkode: 1388f...03b
Million Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Opphevede bed, laget av kantstein/broleggingsstein. En lett nedoverbøyd metallkant nest øverst på bedet, som ikke sneglene klarer å klatre rundt. Eller bruk kobberteip som dette. Her er noen bekjempnings-tips: https://hageterapi.com/2019/09/01/8-mater-a-bekjempe-sneglene/ 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kobbertråd er en ting du kan bruke om du har blomster i kasser. Eller plante tagetes rundt i ytterkant av bedet. Anonymkode: 1388f...03b Kobbertråd/tape funker ikke her, de går/glir rett over den. Tagetes, hva er det?😊 Million skrev (1 time siden): Opphevede bed, laget av kantstein/broleggingsstein. En lett nedoverbøyd metallkant nest øverst på bedet, som ikke sneglene klarer å klatre rundt. Eller bruk kobberteip som dette. Her er noen bekjempnings-tips: https://hageterapi.com/2019/09/01/8-mater-a-bekjempe-sneglene/ Kobber funker ikke.. Metallkant skal jeg lese mer om, takk! Skal lese lenken også👏😊 Anonymkode: efabf...a6c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Ferramol funker gull her iallefall. Kanskje litt sent for sesongen nå, men vil uansett redusere problemet noe. Særlig om man samtidig sørger for at det ikke er mange fuktige mørke steder å gjemme seg bort på. Anonymkode: 57c42...e02
Million Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tagetes, hva er det?😊 Anonymkode: efabf...a6c Ikke meg du spurte, men: Tagetes er en veldig vanlig blomst i norske hager. Kjøpes som regel i småpotter på Plantasjen og hagesentere på våren, og plantes ut i bed osv. De har egenskaper som f.eks. å være avskrekkende på en del utøy som lus og slikt. Den vanligste typen er oransje, men de er også kommet i rødt og gult, har jeg sett, samt kremhvit. https://www.plantasjen.no/tagetes-floyelsblomst.html Bilde fra Plantasjen
Gjest mariama Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 Million skrev (5 minutter siden): Ikke meg du spurte, men: Tagetes er en veldig vanlig blomst i norske hager. Kjøpes som regel i småpotter på Plantasjen og hagesentere på våren, og plantes ut i bed osv. De har egenskaper som f.eks. å være avskrekkende på en del utøy som lus og slikt. Den vanligste typen er oransje, men de er også kommet i rødt og gult, har jeg sett, samt kremhvit. https://www.plantasjen.no/tagetes-floyelsblomst.html Bilde fra Plantasjen Dette leste jeg også, og fylte bedet i fjor. Lite visste jeg at selv om de skremmer noen insekter er de elsket av snegler. De ble borte på en natt… 😭 TS: Her har jeg de to siste årene brukt ferramol og i tillegg klippet, særlig aktivt på våren. Det har blitt merkbart færre enn da vi flyttet inn. Vet også at mange lager feller (typisk isboks med øl, bare å google.) Så innsats over tid er din venn, men du bør helst ha naboene med på laget. Her og nå: - sneglekanter på firkantede karmer - netting som gjerde rundt sårbare blomster - du kan feste på et «skjørt» av billig stoff/tyll på kanten av krukker som gjør det vanskelig å komme oppi - kaffegrut, ull og flis lagt rundt planer kan beskytte kortvarig
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 Gå ut hver eneste kveld og klipp de i to bak følehornene, strø ferramol over de døde sneglene slik at andre finner dem. Lag ølfeller. Alt du ikke vil de skal få tak i må sikres, jeg har feks salat og urter i balkongkasser. Bor du i et nabolag hvor flere har samme problem kan dere gå til innkjøp av nematoder (nemaslug). Anonymkode: f3393...a45 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har plantet mye lavendel. De liker visst ikke lukta. Anonymkode: 8ba08...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 Robotgressklipper- ser kanskje 2-3 i sesongen og blomstene får stå i fred:) Anonymkode: ac610...d9b
Sensi Skrevet 23. juni 2022 #11 Skrevet 23. juni 2022 (endret) Har plantet peppermynte og lavendel. Du kan jo prøve å sette lavendel inn i mellom? Endret 23. juni 2022 av Sensi
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 Vi har boasnegler(?) som spiser brunsnegler. Er veldig lite plaget av brunsnegler. Anonymkode: c2c73...f1f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 35 minutter siden, Sensi said: Har plantet peppermynte og lavendel. Du kan jo prøve å sette lavendel inn i mellom? De elsker min peppermynte. Men lavendel liker de ikke. De lar også rosene mine og til dels tomatene være i fred. Virker ikke som de liker lobelia heller. Anonymkode: ad04e...466
Sensi Skrevet 23. juni 2022 #14 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De elsker min peppermynte. Men lavendel liker de ikke. De lar også rosene mine og til dels tomatene være i fred. Virker ikke som de liker lobelia heller. Anonymkode: ad04e...466 Oj. Da har jeg hatt flaks med mine. Evt har naboene kverket alle sneglene slik at de ikke rekker bort til meg 🤣🤣
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #15 Skrevet 25. juni 2022 On 6/23/2022 at 11:45 PM, AnonymBruker said: Vi har boasnegler(?) som spiser brunsnegler. Er veldig lite plaget av brunsnegler. Anonymkode: c2c73...f1f Det er en myte at boakjølsnegler jakter på dem. De vil forsvare territoriet sitt, men ikke redusere en bestand av brunsnegler som allerede er der. Faktisk er boakjølsnegler også klassifisert som høy risiko i Fremmedartslista. Anonymkode: f3393...a45 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 Ferramol funker godt på de små/unge. det mest effektive er å drepe dem med en spade (å klippe dem med saks er så himla ekkelt) del dem i to med en stikkspade. holder du på intensivt to-tre sesonger vil du se en drastisk forskjell! Hold hagen ryddig og gå ut på kveldene og etter regnvær. Strø ut ferramol og nemaslug rundt likene. Robotklipper funker også for å holde bestanden nede Anonymkode: ae64a...452
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå