AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Jeg leder en liten avdeling av høytspesialiserte konsulenter i et stort selskap, der jeg har ansvaret for 1 kollega som har svært spesialisert kompetanse. Vi hentet ham inn tidligere i år, han hadde 2 års fartstid fra bransjen, men vi hadde hørt mye bra om ham, og vi ga ham en fast årslønn som ligger på nivå med kolleger som har 7-8års erfaring fra bransjen. I tillegg til dette skriver han stadig opp ganske mye overtid. Jeg vet at han jobber ca 7t om dagen, men fakturerer for 10t, og skriver opp ca 15-20.000 kr i overtidsbetaling hver måned. Jeg vet nesten sikkert at han ikke jobber fullt så mye, men samtidig kan vi ikke miste ham heller, fordi han er svært viktig for oss, og vi har latt det gå igjennom så langt, men det m på en måte også være fair overfor andre som jobber minst like mye som ham og som får betydelig mindre betalt. Han fakturerer jo kundene våre, og de er svært fornøyde med ham, og jeg/vi er litt bekymret for at noen av de sal snappe ham opp og han takker ja til et tilbud fra en kunde/konkurrent dersom vi er for strenge med honoreringen overfor ham. Anonymkode: ca0bc...6cb
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Så dere tolerer tyveri for ikke å miste han? Anonymkode: 04380...134 17 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Overfakturering kan være straffbart. Han stjeler fra kundene deres. Han kan være så dyktig han vil, men om han blir tatt så går dette utover selskapets rykte. Noe som vil koste dere langt mer enn å la han gå til en konkurrent, Og så er det det etiske ved dette. Anonymkode: 265ce...2f0 15 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg leder en liten avdeling av høytspesialiserte konsulenter i et stort selskap, der jeg har ansvaret for 1 kollega som har svært spesialisert kompetanse. Vi hentet ham inn tidligere i år, han hadde 2 års fartstid fra bransjen, men vi hadde hørt mye bra om ham, og vi ga ham en fast årslønn som ligger på nivå med kolleger som har 7-8års erfaring fra bransjen. I tillegg til dette skriver han stadig opp ganske mye overtid. Jeg vet at han jobber ca 7t om dagen, men fakturerer for 10t, og skriver opp ca 15-20.000 kr i overtidsbetaling hver måned. Jeg vet nesten sikkert at han ikke jobber fullt så mye, men samtidig kan vi ikke miste ham heller, fordi han er svært viktig for oss, og vi har latt det gå igjennom så langt, men det m på en måte også være fair overfor andre som jobber minst like mye som ham og som får betydelig mindre betalt. Han fakturerer jo kundene våre, og de er svært fornøyde med ham, og jeg/vi er litt bekymret for at noen av de sal snappe ham opp og han takker ja til et tilbud fra en kunde/konkurrent dersom vi er for strenge med honoreringen overfor ham. Anonymkode: ca0bc...6cb Herregud han stjeler jo. Det er da revnende lilegyldig hvor flink han er. Anonymkode: 9d6ee...972 2
Sam Jones Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Dette er underslag og dermed straffbart. 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 Her ville jeg rådført meg med en arbeidsrettsadvokat. Hvis det kommer frem at dere visste, men lot det skje så er dere like ansvarlig. Anonymkode: 66df4...453 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 Han utnytter dere med å skrive overtid han ikke jobber og ikke minst kundene. Hvordan kan du tolerere dette? Her må du ha en alvorsprat. Regn sammen hvor mye det koster selskapet all "overtiden" han jobber i året (stjeler fra dere). Ta fatt i det nå før det går for langt og det er vanskeligere å gjøre noe med det! Anonymkode: 64b68...64c 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 Si ifra at det må stoppe. Sett opp lønnen hans tilsvarende. Anonymkode: ad5da...ece 3
n_97 Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 Selv om han har en etterspurt kompetanse er han ikke det eneste menneske med den. Dere skal ikke godta underslag/tyveri av den grunn. I verste fall får dere hente inn en person fra utlandet. Eller en nyutdannet med stort potensiale og god moral. Jeg hadde også gått referansene grundig i sømmene for å sjekke om de virkelig er så gode. Moralen er i hvertfall ikke god i det hele tatt. 3
n_97 Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Han fakturerer jo kundene våre, og de er svært fornøyde med ham, og jeg/vi er litt bekymret for at noen av de sal snappe ham opp og han takker ja til et tilbud fra en kunde/konkurrent dersom vi er for strenge med honoreringen overfor ham. Anonymkode: ca0bc...6cb Jeg hadde vært glad til for å bli kvitt ham, samme hvor faglig dyktig han er. 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #11 Skrevet 23. juni 2022 Det er jo tyveri og underslag! Og dette aksepterer du? Jeg ville aldri godtatt det fra en ansatt, uansett hvor "dyktig" han måtte være. Han er jo en simpel tyv! Anonymkode: a8f52...4eb 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 Få han sparket. Å stjele er ikke greit, spesielt når det kommer til å gå verst utover selskapet deres hvis det blir oppdaget. Anonymkode: 6fce9...0d4 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 Legger til at det er neimen ikke sikkert han ville vært så snar med å flytte over til en konkurrent hvis han ikke lenger kunne drive underslag hos dere. Han vil jo ikke kunne oppgi deg/dere som referanse og hva skal han da si til en ev ny arbeidsgiver om hvorfor han ikke kan oppgi referanse fra siste jobb? For jeg håper du hadde sagt sannheten om du ble oppringt av et firma som vurderte å ansette ham, og fortalt dem at grunnen til at han slutter er at han ble tatt i underslag... Anonymkode: a8f52...4eb 12
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #14 Skrevet 23. juni 2022 Vi hadde også et slikt dilemma. En ansatt dro inn storkontrakt etter storkontrakt. Men så kom det frem at han systematisk bestakk beslutningstakere hos kundene. Han ble politianmeldt selv om han sto for nærmere 30% av avdelingens omsetning på det meste. Anonymkode: ce915...13c 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 Hvordan kan man vite at denne personen ikke jobber overtid hjemme? Anonymkode: f001e...cc8 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 n_97 skrev (1 time siden): Selv om han har en etterspurt kompetanse er han ikke det eneste menneske med den. Dere skal ikke godta underslag/tyveri av den grunn. I verste fall får dere hente inn en person fra utlandet. Eller en nyutdannet med stort potensiale og god moral. Jeg hadde også gått referansene grundig i sømmene for å sjekke om de virkelig er så gode. Moralen er i hvertfall ikke god i det hele tatt. Han har de beste referanser fra tidligere arbeidsforhold, selvom jeg vet at han fikk utbetalt ca 150.000 kr i overtid alene i 2021. Anonymkode: ca0bc...6cb
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 Kos deg i fengsel, ts. Du blir medskyldig når dette kommer frem. Staten har nulltoleranse for underslag Anonymkode: b2920...08d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde også et slikt dilemma. En ansatt dro inn storkontrakt etter storkontrakt. Men så kom det frem at han systematisk bestakk beslutningstakere hos kundene. Han ble politianmeldt selv om han sto for nærmere 30% av avdelingens omsetning på det meste. Anonymkode: ce915...13c Wow, godt å høre at det finnes integritet i firmaene der ute👏 Anonymkode: 80379...ce5 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 Du vet om underslag uten å melde fra, noe som er straffbart i seg selv. Medvirkning til underslag kan du bli dømt for. Anonymkode: d0baa...1da 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har de beste referanser fra tidligere arbeidsforhold, selvom jeg vet at han fikk utbetalt ca 150.000 kr i overtid alene i 2021. Anonymkode: ca0bc...6cb Kan være derfor han fikk de beste referansene? 😅 Om du har rett er det underslag og bør bli anmeldt. Men da bør du jo ha rett. Anonymkode: 0f21a...6ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå