Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Det har seg sånn at vi (min familie) er nødt til å treffe noen ila dette året. Selv om dette er en stund til er det noe vi ikke ser frem til, og tenker på allerede. Dette er noen som vi ikke ønsker kontakt med (så langt det lar seg gjøre). Vi antar personen kommer til å prøve legge føringer, eller få oss til å love en masse til vi ikke har lyst til. Hvordan svarer man uten å si ja? Hva er eksempler på nøytrale svar som er.. iallefall et svar?

Altså det jeg er ute etter er hvordan svarer man uten å love noe?

Anonymkode: 9706b...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal se om vi får til det. 

Kanskje det. 

Vi får se. 

Er de forslagene jeg kommer på i farten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er å si nei.

Anonymkode: ab3bf...3bc

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er at dere øver dere på å si nei. Hvis dere kommer med vage svar vil personen bare fortsette å mase.

Anonymkode: 5d635...431

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å svare at det er litt hektisk så det er jeg usikker på om jeg rekker.

Eller jeg har en del planer som ikke er satt enda så må vente å se om og når jeg får tid. 

Men hvis dette er et menneske du virkelig ikke vil møte så må det være best for alle om du bare sier det?

Evt. Si at jeg har så mye å gjøre fremover at det har jeg ikke mulighet til.

Anonymkode: 36605...6aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme.. Men hva hvis dette gjelder familie, sånn som for meg?

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

Det har seg sånn at vi (min familie) er nødt til å treffe noen ila dette året. Selv om dette er en stund til er det noe vi ikke ser frem til, og tenker på allerede. Dette er noen som vi ikke ønsker kontakt med (så langt det lar seg gjøre). Vi antar personen kommer til å prøve legge føringer, eller få oss til å love en masse til vi ikke har lyst til. Hvordan svarer man uten å si ja? Hva er eksempler på nøytrale svar som er.. iallefall et svar?

Altså det jeg er ute etter er hvordan svarer man uten å love noe?

Nytter vel ikke å komme med kanskje ditt og datt heller, da vil jo bare personen spørre igjen og igjen.

Det du bør gjøre er:

Nei, det passer ikke, vi har veldig mye å gjøre. <- Flere varianter av noe sånt når personen spør, så gir de kanskje opp til slutt.

Det beste er dog å gi beskjed om at dere ikke ønsker å treffes mer. Uten å begrunne det mer/svare når personen spør, litt kjipt der og da men problemet blir løst istedenfor å utsette det hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemstillingen. Dere er nødt til å treffe dem, så hva er det da dere ikke vil si ja til? Er det slik at når dere treffes, så vil vedkommende be dere med på nye ting? Da er jo bare å takke nei til disse nye forslagene hvis de kommer?

Anonymkode: 70600...a58

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke tenker å treffe dem, så sier du 'nei, dette planlegger vi ikke å delta på'. 
Du er en forjævlig person når du setter folk i forhåpninger eller ikke gir et konkret svar. Respektløst!

Anonymkode: b2884...274

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det beste er å enten si et konkret nei, eller å selv sette rammene for et møte. Jeg synes det ofte blir mer mas og stress av å svare ullent og ikke avtale konkret, så jeg foretrekker å svare noe slikt:
"Vi er mye opptatte nå og frem til slutten av august, men den første uken i september kan vi treffes. Hva med å møtes 5. september på X kl. 13? Vi har en annen avtale på kvelden den dagen så vi må dra ved femtiden. Håper datoen passer for dere." Da har man avtalt en dato slik at begge parter har noe å forholde seg til, og man har satt rammene for hvor lenge besøket varer.

Anonymkode: 59e02...e45

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Om du ikke tenker å treffe dem, så sier du 'nei, dette planlegger vi ikke å delta på'. 
Du er en forjævlig person når du setter folk i forhåpninger eller ikke gir et konkret svar. Respektløst!

Anonymkode: b2884...274

Forjævelig ja… Møtet er ikke å unngå for det er desverre allerede planlagt. Problemet er at forholdet er slekt, møtet er noen andres feiring og det er ikke snakk om at vi kan si nei takk denne gangen.

Vi vet ikke hva vi gjør med denne relasjonen i fremtiden. Kutter eller bevarer noe kontakt.. Men noen ganger i livet trenger man eksempler på svar som ikke direkte er et nei, men mer et svar som ikke sier noe 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forjævelig ja… Møtet er ikke å unngå for det er desverre allerede planlagt. Problemet er at forholdet er slekt, møtet er noen andres feiring og det er ikke snakk om at vi kan si nei takk denne gangen.

Vi vet ikke hva vi gjør med denne relasjonen i fremtiden. Kutter eller bevarer noe kontakt.. Men noen ganger i livet trenger man eksempler på svar som ikke direkte er et nei, men mer et svar som ikke sier noe 

Men hva er det du trenger å svare ikke direkte nei til? Hvis vedkommende ber dere med på noe under den slektsfeiringen, er det ikke bare å takke nei?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva er det du trenger å svare ikke direkte nei til? Hvis vedkommende ber dere med på noe under den slektsfeiringen, er det ikke bare å takke nei?

Jo, det kan vi sikkert gjøre. Men med tanke på forhistorien som antar jeg at reaksjonen til bli voldsom. Og det kommer til å være barn tilstede osv..

Jeg skjønner at det ikke er alle som kan forestille seg eller greie å sette seg inn i dette. Men for oss er dette en veldig plagsom situasjon (det er derfor jeg desperat er ute etter en støtte eller noe som kan hjelpe oss her inne) og vi har ingen tidligere erfaring med å kutte kontakt / si så mye nei til en person innenfor slekt. Jeg hadde ikke hatt noen problem med å bestemme meg eller si ifra om forholdet var venn/kollega osv

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo, det kan vi sikkert gjøre. Men med tanke på forhistorien som antar jeg at reaksjonen til bli voldsom. Og det kommer til å være barn tilstede osv..

Jeg skjønner at det ikke er alle som kan forestille seg eller greie å sette seg inn i dette. Men for oss er dette en veldig plagsom situasjon (det er derfor jeg desperat er ute etter en støtte eller noe som kan hjelpe oss her inne) og vi har ingen tidligere erfaring med å kutte kontakt / si så mye nei til en person innenfor slekt. Jeg hadde ikke hatt noen problem med å bestemme meg eller si ifra om forholdet var venn/kollega osv

Da sier du at det høres interessant ut, men du er ikke sikker på om du kan, men at du vil gi tilbakemelding senere når du har fått det sjekket/avklart. Etter slektsfeiringen er over og dere er hjemme igjen, hver på deres kant, så sender du en melding og høflig takker nei og sier at du har sjekket og dere får det dessverre ikke til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da sier du at det høres interessant ut, men du er ikke sikker på om du kan, men at du vil gi tilbakemelding senere når du har fått det sjekket/avklart. Etter slektsfeiringen er over og dere er hjemme igjen, hver på deres kant, så sender du en melding og høflig takker nei og sier at du har sjekket og dere får det dessverre ikke til.

Takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

"vi får se", "kanskje det", "det høres gøy ut", "vi må se når vi har tid til det" ,"vi er litt opptatt framover men høres gøy ut"

Eller snakk deg bort

Eller svar ja og si at det ikke er tid alikevell når h*n ringer for å ta det/planen videre? Da slipper du en scene forran barna ihvertfall.

Anonymkode: 10b41...524

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må møte vedkommende gjøre det i en park feks tusenfryd eller noe og gjøre det så kortcsom mulig

Anonymkode: c7eb5...02a

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikker på om jeg helt forstår situasjonen. Men det er altså slik at dere skal i et familieselskap og der vil dere møte på en slektning som kommer til å lage en scene hvis dere ikke går med på noe han/hun vil? For å lage et eksempel, er det slik at dere skal i "onkel Arnes 50-årsfeiring" og der treffer dere din "bror". Du ønsker ikke kontakt med din "bror", men synes det er vanskelig å kutte all kontakt på grunn av slike felles familiebegivenheter. Din "bror" kommer til å spørre foran alle om du og din familie vil komme på besøk til ham, og du synes det er vanskelig å si foran alle sammen at du ikke ønsker å dra på besøk til ham. Hvis du sier nei så kommer din "bror" til å klikke og lage en stor scene og skremme barna. Du ønsker å finne en måte å takke nei til besøk uten at "broren" din hisser seg opp. Har jeg sånn ca. forstått situasjonen? 

Anonymkode: 59e02...e45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å lære seg å si nei. Ingen vage svar vil gi dere resultatet dere ønsker. 

Anonymkode: 7c298...765

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt voksne bør lære seg å si nei..

Ikke vits å gi den andre personen ventende svar, fordi det er mer irriterende enn en enkelt nei. 

Anonymkode: 94836...a7d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...