Lina Skrevet 14. november 2005 #1 Skrevet 14. november 2005 er det noen som har noen gode råd for hvordan bli kvitt en neglerotbetennelse i fingeren?? "kjerringråd" eller evt. medisin eller behandling? Alt mottas med takk
Gjest Purple Skrevet 14. november 2005 #2 Skrevet 14. november 2005 Jeg hadde neglerotbetennelse i tåa, og da var jeg hos legen og fikk antibiotika og beskjed om å sitte med benet i grønnsåpevann.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #3 Skrevet 14. november 2005 Evt ta litt grønnsåpe på et plaster og ha på. Funker fint!
Gjest Litjmæ Skrevet 14. november 2005 #4 Skrevet 14. november 2005 Penicilin i en eller annen form...
Gjest Gamle Alex Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Konsentrert grønnsåpe bad 2 ganger om dagen
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #6 Skrevet 14. november 2005 Grønnsåpebad er tingen! Etterpå kan det være lurt å smøre med Brulidine salve og sette på et plaster.
Gjest AdaMaria Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 For fremtidig råd: Lapis-stift på apoteket gjør susen. Dette er syre som rett og slett etser bort "kjøttet" som kommer. Må gjentaes hver dag i 1-2 uker, fjern død/sort hud etterhvert. Jeg gjorde dette på min neglerotbetennelse i tåen der de anbefalte kirurgisk ingrep, men lapis-stiften fungerte fint. Det gjør ikke så vondt heller, omtrent det samme smertenivået som det er å gå med en neglerotbetennelse på foten.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Det spørs nå litt hvor langt betennelsen har gått. Jeg har neglerotbetennelse i begge storetærene som kommer og går, innimellom setter det seg godt. På meg har det holdt med grønnsåpevann to ganger om dagen. Jod hjelper også, men da må det være ett lite hull og det svir veldig, men hjelper. Men er det veldig ille så må du nok til lege å få evnt antibiotika.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Grønnsåpevann og så smører du på reseptfri Basimysin og legger lapp på.
Gjest Gjesten Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Jeg gjikk til doktoren han gav meg bedøvelse og rev ut rota :D
Gjest Marie Skrevet 17. august 2011 #11 Skrevet 17. august 2011 Hvis jeg skal ta grønnsåpebad, skal det være ren grønnsåpe eller grønnsåpe blandet med vann? Og hvordan kan man vite om neglerotbetennelsen er ille nok til å gå til lege?
Giacomo_P Skrevet 17. august 2011 #12 Skrevet 17. august 2011 Hvis jeg skal ta grønnsåpebad, skal det være ren grønnsåpe eller grønnsåpe blandet med vann? Og hvordan kan man vite om neglerotbetennelsen er ille nok til å gå til lege? Ren grønnsæbe. Hvis du ikke får kontroll over infeksjonen skal du til lege. Typiske indikasjoner er kraftig hovenhet med banking og sprengningsfornemmelse, eller hvis den er åben og pusset kommer ut, men såret ikke vil gro. Hvis rødmen og hevelsen begynder å spre seg, bør du også søke hjelp. Det er lov å være pysete. Gå til legen hvis du er usikker på hva du skal gjøre. Det gjør ingen ting om det ikke er så alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #13 Skrevet 17. august 2011 Ren grønnsæbe. Hvis du ikke får kontroll over infeksjonen skal du til lege. Typiske indikasjoner er kraftig hovenhet med banking og sprengningsfornemmelse, eller hvis den er åben og pusset kommer ut, men såret ikke vil gro. Hvis rødmen og hevelsen begynder å spre seg, bør du også søke hjelp. Det er lov å være pysete. Gå til legen hvis du er usikker på hva du skal gjøre. Det gjør ingen ting om det ikke er så alvorlig. Du skal jo ikke bade tåa i ren grønnsåpe? Man må blande det ut med vann!
Giacomo_P Skrevet 17. august 2011 #14 Skrevet 17. august 2011 Du skal jo ikke bade tåa i ren grønnsåpe? Man må blande det ut med vann! Nei, du behøver ikke å blande det ut.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #15 Skrevet 17. august 2011 Nei, du behøver ikke å blande det ut. Da lærte jeg noe nytt i dag også, etter å ha jobbet i helsevesenet i mange år. Kjekt det. Men ren grønnsåpe etterlater en hinne på huden. Kan se for meg at det blir vanskelig å feste plaster etterpå.
Sugerøret Skrevet 17. august 2011 #16 Skrevet 17. august 2011 hmm dere mener vel Medisinsk grønnsåpe som en får på apotek? Den andre virker veldig uttørrendes på huden og den ville ikke jeg ha valgt. Når jeg har værketær,mine negler på stortåa vokser feil, bruke jeg medisinsk grønnsåpe,heller forsiktig på steder ,så litt såpe på en bomullsdott.Dotten blir da plasser på stedet som er betent og teipes løst fast som jeg går med.Bytter 2-3ganger pr dag og vasker området med varmt vann og M.grønnsåpe Medisinsk grønnsåpe
Giacomo_P Skrevet 17. august 2011 #17 Skrevet 17. august 2011 Medisinsk grønnsæbe er best. Men man kan bruke vanlig. Den behøver ikke å blandes ut med vann, men det kan være hensiktsmessig hvis det er en litt større kroppsdel som skal bades. Uansett bør man skylle godt i efterkant.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2011 #18 Skrevet 17. august 2011 Medisinsk grønnsæbe er best. Men man kan bruke vanlig. Den behøver ikke å blandes ut med vann, men det kan være hensiktsmessig hvis det er en litt større kroppsdel som skal bades. Uansett bør man skylle godt i efterkant. Vanlig grønnsåpe, med parfyme og det hele, på sår hud? *grøsser*
Giacomo_P Skrevet 17. august 2011 #19 Skrevet 17. august 2011 Vanlig grønnsåpe, med parfyme og det hele, på sår hud? *grøsser* Det gjør ikke vondt.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2011 #20 Skrevet 17. august 2011 Det gjør ikke vondt. Mulig det er andre typer grønnsåpe i Danmark enn det er her, men jeg har vært borti å bruke vanlig grønnsåpe til stell av småsår og irritasjoner. Aldri igjen. Noen tåler det, men det vanligeste er at enten svir det som bare pokker, eller så får brukerene utslett, eller så får du begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå