Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid. Å dette er et vikariat på vgs som elevveileder i ett skoleår (som kommer). Jeg blir borte fra november. Jeg er arbeidsledig, og trenger virkelig den jobben for foreldrepengenes skyld. Men samvittigheten for elevene som mister veilederen midt i skoleåret gnager. Hva ville dere gjort? Er det FRYKTELIG dårlig gjort? Jeg tenker at det er greit å dra på intervjuet, og se hva som skjer? 

Jeg har 2. gangs intervju et annet sted om 1,5 uke ish, som jeg virkelig krysser fingrene for, som attpåtil er 100%. Så jeg tar jo den om jeg får den. Men jeg må jo holde andre dører åpne? 

Anonymkode: be421...4d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du får jobben og tar den. Det er bare kvinner som føler de må ta slike hensyn og det er ikke i tråd med likestilling i arbeidslivet. 

Noen må føde barn og det blir kvinnenes jobb. De skal ikke stille seg bakerst pga av det. Lykke til, du har mange år i arbeidslivet foran deg.

Anonymkode: 58f1d...d91

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg i din manns sko: hadde han takket nei til jobben fordi han skulle forsvinne ut i pappapermisjon? 

Hvorfor er det en forskjell her? Det er forskjellen som hindrer likestillingen. Menn tenker ikke at dette er en sak en gang, kvinner får dårlig samvittighet. 

Det er lettere å være mann og ikke trenge å ta hensyn til vilt fremmede arbeidsgivere. 

Anonymkode: dd69d...e06

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sett deg i din manns sko: hadde han takket nei til jobben fordi han skulle forsvinne ut i pappapermisjon? 

Hvorfor er det en forskjell her? Det er forskjellen som hindrer likestillingen. Menn tenker ikke at dette er en sak en gang, kvinner får dårlig samvittighet. 

Det er lettere å være mann og ikke trenge å ta hensyn til vilt fremmede arbeidsgivere. 

Anonymkode: dd69d...e06

Min samboer er av den typen som sier at jeg kun skal tenke på meg og det jeg ønsker, ikke en arbeidsgiver, jeg har ikke ansvar for at de «mister» en person halvveis i skoleåret. Men samvittigheten gnager uansett 🙈 huff!! Jeg VET jo at det egentlig ikke er mitt problem. Man hva om dette ødelegger mine sjanser til å få en jobb der senere? De kan jo lett finne unnskyldninger for å ansette noen andre ved senere ledige stillinger 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min samboer er av den typen som sier at jeg kun skal tenke på meg og det jeg ønsker, ikke en arbeidsgiver, jeg har ikke ansvar for at de «mister» en person halvveis i skoleåret. Men samvittigheten gnager uansett 🙈 huff!! Jeg VET jo at det egentlig ikke er mitt problem. Man hva om dette ødelegger mine sjanser til å få en jobb der senere? De kan jo lett finne unnskyldninger for å ansette noen andre ved senere ledige stillinger 

Du får satse på å være en super veileder de månedene du har der før permisjon, da ;) Legge igjen et godt visittkort så blir det fort mer jobb etterpå.

Anonymkode: 21275...170

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke klart å ta en slik jobb uten å være ærlig om egen situasjon. 

Anonymkode: b26e7...657

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke klart å ta en slik jobb uten å være ærlig om egen situasjon. 

Anonymkode: b26e7...657

Har samme tanken selv. At jeg bør si ifra om situasjonen og heller satse på at de ønsker å gi meg en sjans uansett, evt så har jeg i det minste fått vise hvem jeg er og latt de bli litt kjent med meg gjennom intervjuet 😶

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har alle rettigheter på din side  men det er noe i meg som synes dette er dårlig gjort å ikke informere arbeidsgiver om likevel

Anonymkode: 9125f...612

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Elevene kommer til å klare seg veldig fint med å bytte elevveileder. :) Personen som tar over for deg er jo også kvalifisert til jobben, og det er begrenset hvor dypt forhold de har bygget til deg personlig på 2/3 måneder. :) Så jeg hadde ikke latt sjansen gå fra meg. 

Anonymkode: c633d...6ab

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har alle rettigheter på din side  men det er noe i meg som synes dette er dårlig gjort å ikke informere arbeidsgiver om likevel

Anonymkode: 9125f...612

Ja samme her… en ting er hva jeg har krav på, en annen ting er jo hvordan man fremstår i jobbsituasjonen 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så en oppsummering 

hvis jeg tar jobben (uten å først si at jeg er gravid) 

- jeg får mulighet til å vise min kompetanse og hvem jeg er 

- jeg får foreldrepengegrunnlag 

- Mulig misnøye fra arbeidsgiver, kan virke negativt inn senere 

hvis jeg sier ifra om graviditeten 

- mulig jeg ikke får jobb 

- de vet hva de går til, og dermed hva de kan forvente (at jeg blir borte i november). 

- jeg får vist hvem jeg er på et intervju, de anser meg som ærlig og det kan gi dem et godt inntrykk selv om jeg kanskje ikke får jobben 

- jeg mister muligheten til foreldrepenger, samtidig er ønsket størst om den andre jobben 

- jeg kan få jobben, og vise hvem jeg er på den tiden, og så satse på at de vil forlenge kontrakten 

jah. Jeg er fortsatt lost. Fuck. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar jobben for så å si fra i aug/sept at du blir vekke ett år fra november, så kommer du aldri til å få noe der igjen, uansett hvor god jobb du syns du gjør i de få månedene. Det er dyrt og tidkrevende å kjøre ansetteleseprosesser, så dette fører til mye merarbeid for arbeidsplassen. Det er også uheldig for elever å miste assistent midt i året, så det går utover dem. Det kommer nok også til å bli nevnt for evt nye arbeidsgivere som ringer for referanser. 

Anonymkode: 6e124...2da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sier det så får du nok ikke jobben. Kanskje dersom det hadde vært fast jobb, men de kommer ikke til å gi et vikariat til en som skal ut i perm. Samtidig, dersom du tar jobben uten å si i fra, så får du nok ikke jobb igjen. Så er lite håp her dessverre.

Anonymkode: 0a587...6f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så en oppsummering 

hvis jeg tar jobben (uten å først si at jeg er gravid) 

- jeg får mulighet til å vise min kompetanse og hvem jeg er 

- jeg får foreldrepengegrunnlag 

- Mulig misnøye fra arbeidsgiver, kan virke negativt inn senere 

hvis jeg sier ifra om graviditeten 

- mulig jeg ikke får jobb 

- de vet hva de går til, og dermed hva de kan forvente (at jeg blir borte i november). 

- jeg får vist hvem jeg er på et intervju, de anser meg som ærlig og det kan gi dem et godt inntrykk selv om jeg kanskje ikke får jobben 

- jeg mister muligheten til foreldrepenger, samtidig er ønsket størst om den andre jobben 

- jeg kan få jobben, og vise hvem jeg er på den tiden, og så satse på at de vil forlenge kontrakten 

jah. Jeg er fortsatt lost. Fuck. 

Men de har jo ikke lov til å ikke gi deg jobben med graviditeten som begrunnelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men de har jo ikke lov til å ikke gi deg jobben med graviditeten som begrunnelse.

Det vet jeg godt. Men gjett om arbeidsgivere klarer å finne andre grunner til å ansette en annen på lista da 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du tar jobben for så å si fra i aug/sept at du blir vekke ett år fra november, så kommer du aldri til å få noe der igjen, uansett hvor god jobb du syns du gjør i de få månedene. Det er dyrt og tidkrevende å kjøre ansetteleseprosesser, så dette fører til mye merarbeid for arbeidsplassen. Det er også uheldig for elever å miste assistent midt i året, så det går utover dem. Det kommer nok også til å bli nevnt for evt nye arbeidsgivere som ringer for referanser. 

Anonymkode: 6e124...2da

Tenker det samme jeg også. Føler liksom at det bare blir tull for begge parter. 
samboeren min kom med et forslag da. At jeg tar intervjuet, og hvis jeg skulle få et jobbtilbud så kan jeg heller fortelle dem om graviditeten da, for å høre hva de tenker. Jeg vet at de ikke kan si «nei, da vil vi ikke ha deg», men for meg handler det om god dialog og en mulighet for begge å være åpne. Jeg kan si at jeg er gravid og blir borte i november, de kan si om dette blir et stort problem, hvorpå jeg da evt kan takke nei. Jeg mener det vil se best ut at jeg tar det opp på et møte før jeg evt takker ja? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker det samme jeg også. Føler liksom at det bare blir tull for begge parter. 
samboeren min kom med et forslag da. At jeg tar intervjuet, og hvis jeg skulle få et jobbtilbud så kan jeg heller fortelle dem om graviditeten da, for å høre hva de tenker. Jeg vet at de ikke kan si «nei, da vil vi ikke ha deg», men for meg handler det om god dialog og en mulighet for begge å være åpne. Jeg kan si at jeg er gravid og blir borte i november, de kan si om dette blir et stort problem, hvorpå jeg da evt kan takke nei. Jeg mener det vil se best ut at jeg tar det opp på et møte før jeg evt takker ja? 

Dette satt jeg å tenkte ut også. Jeg tenker jo også det at dersom de da reagerer med å finne på unnskyldninger eller annet så viser det jo hva slags arbeidsgiver du har med å gjøre. Selv om det er litt forståelig i akkurat dette tidsperspektivet. Norske kvinner får beskjed om å føde barn og forøke familien. Da må man gripe de mulighetene man får så man har til salt i maten til både seg selv og barn. 

Anonymkode: b0711...754

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette satt jeg å tenkte ut også. Jeg tenker jo også det at dersom de da reagerer med å finne på unnskyldninger eller annet så viser det jo hva slags arbeidsgiver du har med å gjøre. Selv om det er litt forståelig i akkurat dette tidsperspektivet. Norske kvinner får beskjed om å føde barn og forøke familien. Da må man gripe de mulighetene man får så man har til salt i maten til både seg selv og barn. 

Anonymkode: b0711...754

Tror jeg går for den løsningen rett og slett. Hvem vet, kanskje de vil ha meg uansett (eller kanskje jeg får den andre jobben, det hadde jo vært best). 

AnonymBruker
Skrevet

Du er vel pliktig å melde til leder 3 mnd før du etter planen tarter permisjon. Hvis du har termin 30 november så starter permisjonen før og du må da si fra før skoleåret begynner. Hadde du hatt sjansen til å vise deg en liten stund som både arbeidstaker og kollega før du måtte fortelle det, så ville jeg rådet deg til å kjøre på. Men nå blir det fort å evt takke ja til stilling, signere kontrakt også "dagen etter" melde inn dato for når du går i permisjon og det at dette sammenfaller så tett i tid, gjør at du vil fremstå som vanvittig kynisk. 

Derfor ville jeg ha sagt det og vært åpen. Litt strategisk også - folk i alle bransjer snakker sammen, og man vet aldri hvem man møter på veien. Den som intervjuer deg på denne skolen kan fort ha en adminstilling på neste skole du søker på, for folk flytter på seg. 

Anonymkode: ebeec...3b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært ærlig, det kan jo hende du får jobben likevel. Folk med småbarn er vel ofte stabile arbeidstakere når de kommer tilbake fra perm, fordi de har munner å mette. Så får kanskje en nyutdannet som trenger arbeidserfaring på CV-en sjanse å jobbe som vikar for deg i permisjonen din, kanskje til og med en annen fra samme intervjurunde. Vinn-vinn-vinn for alle.

Anonymkode: ad1f7...dce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...