Gå til innhold

Ta en dårlig betalt jobb i byen jeg vil bo i, eller holde ut her jeg bor nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å flytte til en annen by, der jeg har familie og venner. 

Etter måneder med jobbsøking har jeg fått tilbud om en jobb. Jeg er overkvalifisert for denne stillingen, og det er lavere lønn enn jeg har nå. Ca 120.000 lavere. 

Dilemmaet er da om jeg skal ta jobben (og lavere lønn) og flytte til byen jeg vil bo i. Føler også litt på samvittigheten at jeg ønsker en bedre betalt jobb etterhvert.

Eller om jeg skal holde ut her jeg bor nå, og ikke vite hvor lang tid det vil ta før jeg får en annen jobb. Det kan ta noen måneder, eller det kan ta år. 

Hva er deres tanker rundt situasjonen? 

Anonymkode: b415e...63b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor mye du går ned 120K fra, hvis det likevel er en ok eller god lønn ville jeg vurdert å flytte. Hvis det blir veldig lavt, så ville jeg nok forsøkt å holde ut litt til og satset på helgebesøk og lignende.

Anonymkode: b922e...c39

AnonymBruker
Skrevet

Livskvalitet er viktigere enn penger om d økonomiske ellers går rundt med lavere lønn..  

Anonymkode: 5a9c6...ddc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer jo an på hvor mye du går ned 120K fra, hvis det likevel er en ok eller god lønn ville jeg vurdert å flytte. Hvis det blir veldig lavt, så ville jeg nok forsøkt å holde ut litt til og satset på helgebesøk og lignende.

Lønnen er i utgangspunktet ikke spesielt høy. Den er 550K. 

AnonymBruker
Skrevet

Livskvalitet er viktigere enn penger om d økonomiske ellers går rundt med lavere lønn..  

Anonymkode: 5a9c6...ddc

Det er dette som er dilemmaet. Jeg har ikke spesielt høy lønn i utgangspunktet. Jeg får jo ikke kjøpt bolig om jeg går såpass mye ned i lønn. 

Men livskvalitet må jo nesten være mer viktig? 

Det er dette som gjør det vanskelig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lønnen er i utgangspunktet ikke spesielt høy. Den er 550K. 

Ok, så da snakker man altså 430K som potensiell ny lønn. Da ville jeg videre vurdert hvilken by det er, sett det opp mot boligpriser der, tatt med evt. egenkapital i vurderingen osv. 

Det er jo også mulig å kjøpe der du er nå, det binder deg ikke til et sted - du kan selge senere eller leie ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er i utkanten av Oslo, så boligprisene er høye. 

Det er helt uaktuelt å kjøpe her jeg bor nå. Ønsker ikke å ha noen forpliktelser til dette stedet, vil bort herifra. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uaktuelt å kjøpe her jeg bor nå. Ønsker ikke å ha noen forpliktelser til dette stedet, vil bort herifra. 

Jeg hadde 440 000 i årslønn brutto da jeg fikk boliglån, og bor i utkanten av Oslo. Fikk boliglån i bank helt alene med den inntekten. Det er 5 år siden.

Har du noe oppspart egenkapital med på flyttelasset?

Anonymkode: 90548...925

Skrevet

Her hadde jeg nok prøvd å sette opp et regnestykke. 430 000 er ikke spesielt høyt, men det er helt ok å leve av om du har et normalt forbruk. Du vil jo også skatte en del mindre enn med 550, når du bikker 500 000 i årslønn så øker vel skatten betraktelig? Sjekk ut skattekalkulator og finn ut hva du skal skatte med en ny lønn. Så kommer det an på leie/boligpriser osv. 

Du kan vel forhåpentligvis stige litt i lønn etterhvert. 

Om du har det romslig med nåværende lønn, men mistrives, så tror jeg nok det er verdt det. Ikke noe vits å ha en høy lønn om man ikke har det bra. Det koster å slite psykisk også. 

Eneste jeg tenker litt på er om den nye jobben kan bli for kjedelig for deg siden du sier du er overkvalifisert? Eller tror du at du kommer til å trives med oppgavene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glemte å nevne det ovenfor, men ettersom det er Oslo du skal flytte til, er jo arbeidsmarkedet veldig stort og du vil kunne få en bedre betalt jobb etter hvert. Ikke noe problem å finne ledige jobber, men det avhenger jo av utdannelse etc om man får det man søker på. Erfaring er viktig. Hvor lenge har du hatt jobben du har pr i dag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde 440 000 i årslønn brutto da jeg fikk boliglån, og bor i utkanten av Oslo. Fikk boliglån i bank helt alene med den inntekten. Det er 5 år siden.

Har du noe oppspart egenkapital med på flyttelasset?

Det er godt å høre :) 

Har 800K i egenkapital. 

Skrevet

Personlig hadde jeg nok ventet noen måneder og sett om jeg fikk en annen jobb med høyere lønn. Fordi nå går du ned en del i lønn, og selv om du da etterpå vil få en bedre jobb med høyere lønn så starter du på en måte lavere i ny jobb også. Mens nå kan du bruke 550` som utgangspunkt og kreve høyere lønn enn det i en ny jobb. Starter du i jobb med lønn på 440 så må du bruke dette som utgangspunkt i en ny forhandling.

Men alt er relativt. Har du en veldig ettertraktet utdanning eller kompetanse det er mangel på, ville jeg tatt sjansen og flyttet. Men dersom det går "13 på dusinet" av sånne som deg, så ville jeg ventet til jeg fikk en litt bedre betalt jobb. Husk at det er generelt dyrere å bo og leve i Oslo enn i utkant-Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (2 timer siden):

Her hadde jeg nok prøvd å sette opp et regnestykke. 430 000 er ikke spesielt høyt, men det er helt ok å leve av om du har et normalt forbruk. Du vil jo også skatte en del mindre enn med 550, når du bikker 500 000 i årslønn så øker vel skatten betraktelig? Sjekk ut skattekalkulator og finn ut hva du skal skatte med en ny lønn. Så kommer det an på leie/boligpriser osv. 

Du kan vel forhåpentligvis stige litt i lønn etterhvert. 

Om du har det romslig med nåværende lønn, men mistrives, så tror jeg nok det er verdt det. Ikke noe vits å ha en høy lønn om man ikke har det bra. Det koster å slite psykisk også. 

Eneste jeg tenker litt på er om den nye jobben kan bli for kjedelig for deg siden du sier du er overkvalifisert? Eller tror du at du kommer til å trives med oppgavene?

Jeg må nok regne på det ja. 

Ble informert om at det er lite lønnsstigning i stillingen, så det må jeg ikke regne med. 

Det blir mye rutine, men det takler jeg. Så lenge jeg trives ellers i livet. Men lønnen er altså det jeg er i tvil om. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt jobben men søkt aktivt på bedre

Anonymkode: 0b9ab...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glemte å nevne det ovenfor, men ettersom det er Oslo du skal flytte til, er jo arbeidsmarkedet veldig stort og du vil kunne få en bedre betalt jobb etter hvert. Ikke noe problem å finne ledige jobber, men det avhenger jo av utdannelse etc om man får det man søker på. Erfaring er viktig. Hvor lenge har du hatt jobben du har pr i dag?

Jeg har hatt denne jobben i 1,5 år. Har mistrivdes i byen fra første sekund, så har allerede «holdt ut» lenge. 

Det er mange søkere på jobbene i Oslo-området, og det vil kanskje bli muligheter på sikt. Men det vet jeg jo ikke. Spørsmålet er om jobben jeg vurderer vil gjøre meg mer eller mindre ettertraktet. Og om jeg skal bry meg så mye om jobb/økonomi ift psykisk trivsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville du følt det var dårlig gjort å «lure» ny arbeidsgiver? Ved å få opplæring, bli der en liten stund og så slutte? Føler litt på dette. 

Skrevet

Anbefaler deg å høre podkasten til the minimalists! Finner den på Spotify😊 Har påvirket tankesettet mitt mye. 
Er lønnen nok til at du kan leve OK? Livet og lykke er så mye mer enn penger og gjenstander, ts. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Junine skrev (3 minutter siden):

Anbefaler deg å høre podkasten til the minimalists! Finner den på Spotify😊 Har påvirket tankesettet mitt mye. 
Er lønnen nok til at du kan leve OK? Livet og lykke er så mye mer enn penger og gjenstander, ts. 

Det er nettopp det.

Fornuften sier at jeg skal holde ut her jeg bor nå til jeg får en jobb som betaler ca samme som nå (eller mer selvsagt). 

Men hjertet sier at jeg skal ta den nye jobben. Bo der jeg ønsker å bo, med venner og familie i nærheten. Og så må jeg bare finne ut av det økonomiske. 

Skrevet

jeg hadde tenkt på psyka. ny jobb kan du finne på sikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg også. Alt ordner seg lettere når man har det godt.

Anonymkode: 23882...7cc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...