Gå til innhold

Spørsmål om arv og død. Har grudd meg lenge til dette..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min er ung dement og hun har ikke lenge igjen. Jeg har fortrengt at hun er alvorlig syk i 3 år, men etter jeg besøkte henne sist å så den syke dama foran meg forsto jeg at mamma er i ferd med å forsvinne, dessverre. 

Jeg har sørget lenge, og reisen har vært lang. Historien før sykdommen begynte er vond og vanskelig men jeg skal prøve å gjøre den kort. 

Moren min var i jobb, hadde hund, førerkort og var i et ekteskap med faren min for litt over 3 år siden. De hadde mye eiendom i Oslo og et firma sammen. Faren min behandlet moren min som dritt og hadde annen kvinne bak ryggen hennes i flere år. I tillegg prøvde han å få henne til å gi alt av verdier og hus til han etter skilsmissen. Han var en gjerrigknark og en sykelig mann. Han mente at hun skulle få en bitteliten leilighet og han skulle få resten. Det var ingen særeie, men et langt ekteskap på over 35 år! 

Mamma ønsket ikke bråk og ønsket ikke rettssak selv om jeg var sterk pådriver og meldte ifra til både retten og skaffet advokat. Lang historie kort fikk mamma 30%, mens pappa sitter igjen med ca 70%. Han har ingen kontakt med meg og barna mine, og har ikke snakket med oss på 3 år fordi han synes vi har vært slemme mot han som hjalp moren min… Han har ikke møtt barna mine heller.

Pappa sitter igjen på huset vi vokste opp i, og huset er verdt over 20 mill. Mamma står fortsatt som eier men dette tror ikke pappa på. Dvs at når mamma dør kan jeg og søsteren min kreve at far kjøper oss ut av huset. Men for å gjøre dette må jeg gå advokat-veien igjen. Dette vil få han illsint og mulig gal, så jeg er usikker på hva jeg skal. 

På den andre siden har jeg fått kjøpe av mamma et hus for en rimelig penge og dette huset er stort og fint så jeg har ingenting å klage på, men barndomshjemmet mitt har jeg sterke følelser for å jeg synes det er feil at min far og han frue skal ha hele huset for seg selv.. 

Anonymkode: f3a34...aae

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm

Gjest Smeltemann
Skrevet

Står din mor som eier i grunnboken? 

Skrevet

Da går du advokatveien. 

Du har for mye å tape til å ikke ta opp kampen. Om han «blir gal» så la han bli det. Han er det jo allerede, og dere har ikke kontakt. Rett skal være rett. 

• Liker 25
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror dessverre at du trenger en god advokat med erfaring på slike ting.

En som kan lovverket rundt arv og gi deg rettledning uten å være følelsesmessig involverte. 

Min mor har ikke lenge i igjen dessverre, men min mor og far er fremdeles gift. Har tro på at det meste skal gå i orden mellom meg og min søster og far når den tiden kommer. Kommer ikke til å skje noe så lenge min far er i live. Kommer ikke til å kreve noe som helst. 

Men hvis min far gifter seg på nytt med russiske Olga på 38 (Han er 77) så hadde jeg nok oppsøkt advokat og sikret verdier (Jepp, fordommer så det holder). Men tror neppe det blir aktuelt.

Anonymkode: 5e2ec...ada

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Står din mor som eier i grunnboken? 

Ja.. Men min far fikk henne til å skrive under på et skriv med en advokat tilstede på at han tar over hele huset på 20 mill mens hun fikk ingenting i forhold til han.. Eller hun fikk et annet mindre hus men hun måtte i tillegg betale 3,5 milioner i gjeld..

Men idiotien har ikke tinglyst dette og huset står fortsatt 50% på henne. Mamma sin advokat og jeg synes det er rart at advokaten til far ikke har sendt inn papirene, fordi huset står som sagt på mamma 50%. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Motelvibes said:

Da går du advokatveien. 

Du har for mye å tape til å ikke ta opp kampen. Om han «blir gal» så la han bli det. Han er det jo allerede, og dere har ikke kontakt. Rett skal være rett. 

Enig. 

Og din morsarv blir også dine barns arv. Du skylder ikke faren din noe

Anonymkode: 56381...49e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja.. Men min far fikk henne til å skrive under på et skriv med en advokat tilstede på at han tar over hele huset på 20 mill mens hun fikk ingenting i forhold til han.. Eller hun fikk et annet mindre hus men hun måtte i tillegg betale 3,5 milioner i gjeld..

Men idiotien har ikke tinglyst dette og huset står fortsatt 50% på henne. Mamma sin advokat og jeg synes det er rart at advokaten til far ikke har sendt inn papirene, fordi huset står som sagt på mamma 50%. 

Så det er kun formaliteter som gjenstår for og få skjøtet over huset 100% på han? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. 

Og din morsarv blir også dine barns arv. Du skylder ikke faren din noe

Anonymkode: 56381...49e

Det er store beløp, og det er mye mer penger en vanlige folk arver. Synes derfor det er stort og skummelt å drive på med dette. 

Hadde faren min vært en snill mann, som hadde brydd seg om barna mine og meg samt kommet på besøk hadde historien vært en annen. Men etter jeg fikk se hvor smålig han er så er jeg veldig gira på å ta opp kampen! 

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg mener selvfølgelig at dere skal ha deres mors arv.  Det beste blir å engasjere advokat. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er spørsmålet ditt egentlig?

Grunnboka sier sitt om eierskapet i huset, men din far har krav på å sitte i uskiftet bo om han ikke gifter seg på nytt. Frem til din mor evt dør er dette ikke definert som arv. Men om moren din ikke lenger er samtykkekompetent og det ikke finnes en fremtidsfullmakt må hun ha en verge. Hvem er dette?

Anonymkode: e89c9...e71

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Så det er kun formaliteter som gjenstår for og få skjøtet over huset 100% på han? 

Ja, men det skulle ha vært gjort for 2 år siden. I følge min advokat bør vi late som ingenting fordi etter 3 år blir huset fortsatt stående på henne. 

Han har snusket til seg et hus på ulovlig hvis med å ta alt mens hun fikk ingenting, og det virker som om advokaten hans «glemte» å sende inn papirene for å gjøre mamma en tjeneste. Alle i denne saken mente at mamma burde få mye mer. Det var veldig innlysende! 

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Det er store beløp, og det er mye mer penger en vanlige folk arver. Synes derfor det er stort og skummelt å drive på med dette. 

Hadde faren min vært en snill mann, som hadde brydd seg om barna mine og meg samt kommet på besøk hadde historien vært en annen. Men etter jeg fikk se hvor smålig han er så er jeg veldig gira på å ta opp kampen! 

Det har vel ikke med hvor snill noen er. Dette er noe dere har rett på.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Jeg mener selvfølgelig at dere skal ha deres mors arv.  Det beste blir å engasjere advokat. 

Har allerede en advokat. 

Han vet at pappa er syk i hode, og han mener vi skal vente. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grunnboka sier sitt om eierskapet i huset, men din far har krav på å sitte i uskiftet bo om han ikke gifter seg på nytt. Frem til din mor evt dør er dette ikke definert som arv. Men om moren din ikke lenger er samtykkekompetent og det ikke finnes en fremtidsfullmakt må hun ha en verge. Hvem er dette?

De er vel skilt, så uskifte går vel bort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har ikke rett til å sitte i uskifte hvis han er skilt fra moren til TS.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når det er snakk om så mye verdier som dette så er saken litt komplisert. Til sammen hadde de verdier på over 55 mill.

Spørsmålet mitt er om pappa har rett på huset ettersom mamma har skrevet under på at huset tas over av han. Problemet er at hans advokat har ikke sendt inn papirene til kartverket, så huset står fortsatt på mamma 50%. Dette er noe advokaten til mamma mener vi kan gjøre noe med når mamma dør. Fordi mamma betaler fortsatt en del formuesskatt fordi hun står oppført som eier av denne boligen den dag i dag. 

Jeg er hennes verge!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men det skulle ha vært gjort for 2 år siden. I følge min advokat bør vi late som ingenting fordi etter 3 år blir huset fortsatt stående på henne. 

Han har snusket til seg et hus på ulovlig hvis med å ta alt mens hun fikk ingenting, og det virker som om advokaten hans «glemte» å sende inn papirene for å gjøre mamma en tjeneste. Alle i denne saken mente at mamma burde få mye mer. Det var veldig innlysende! 

Dette kan ikke gjennomføres. Etter over 30 år finnes det et regelverk for å regulerere eiendeler i et ekteskap. Skjevfordeling skal godt gjøres å få til om det er noen som motstrider dette. Om din fars taskenspilleri begynte etter din mors diagnose faller alt dette sammen i tillegg. Da er det nok å få en legerklæring på hennes mentale tilstand.  
Virker som dere alle burde finne bedre advokater. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

Han har ikke rett til å sitte i uskifte hvis han er skilt fra moren til TS.

Skjønner ikke en dritt av dette jeg. 

uskiftet bo? Mulig jeg er dum her.. 

Skrevet

Din far er dessverre en manipulator og løgner . Det vitner rullebladet hans om.

Ville kontaktet advokat snarest.Før din mor dør eller blir diagnostisert som " ikke ved fulle 5" 

Du er i din fulle rett. ! Og du er en veldig god datter og mamma selv ❤❤❤

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...