Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet (endret)

Det har vært perioder med helt ok søvn, hvor baby har sovet tre timer sammenhengende og vært relativ enkel å få til å sovne igjen, men nå er det helt spinnvilt. Byssing og bæring, pupp og atter pupp. Oppvåkninger hver halvtime, nekte å sove lenger enn til halv seks selv om hun la seg kl åtte kvelden før. Vi har alltid gitt henne en trygg opplevelse, vært der for henne når hun har våknet og trøstet og gitt kos og nærhet. Hun har aldri vært alene med gråten sin. Håpet har vært at hun skulle bli en trygg baby som til slutt ville lære seg å sovne selv.

I stedet har det blitt mye, mye verre. Jeg hadde GLADELIG stått opp kl halv seks med henne, om hun bare kunne sove sammenhengende på natten. Jeg synes det er for tidlig for henne å sove på eget rom og gråtekur er selvsagt ikke snakk om. Hun får sove mellom oss, men det hjelper heller ikke, hun ligger og sparker og vrir seg og prøver å reise seg opp i senga (har nettopp lært å reise seg opp etter møbler).

I mellomtiden snakker venninner om jevnaldrende babyer som sover søtt og hvor deilig det er, og at de kan slappe av på kveldene med en film i soffan. Mens vi løper inn og ut av soverommet for å trøste hele kvelden. Vi er helt fortvila! Når i all verden skal det bli bedre? Jeg ser absolutt ingen lysglimt i enden av tunnelen.

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved 8 mnd så kuttet vi nattamming og begynte at far la om kvelden. Da sluttet jeg å amme i søvn på rommet, men ammet i stuen og pappaen gikk inn på rommet og sang nattasang og la i egen seng. Litt misfornøyd i starten, men gikk seg fort til. Var ikke snakk om noe gråtekur eller la hun ligge å gråte for seg selv. Gikk det ikke først gang hun ble lagt, var det opp for kos og trøst hos pappa også legge ned igjen.

Skal sies at vi da fra ca 3-4 mnd hadde lagt henne i egen seng og at vi samsov fra først oppvåkning.

Anonymkode: 19ab9...8bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte å sove rundt den tiden, men han hadde også holdt på som din helt fra fødselen, ingen gode perioder innimellom. Som AB over, kuttet jeg også nattammingen rundt den tiden. Har du forresten sjekket om det er tenner på gang? Min begynte som sagt å sove bra rundt 8 mnd, men har hatt perioder med veldig dårlig søvn i flere uker hver gang det har kommet tenner. Da kan man gi Paracet av og til, men ellers er det ikke stort annet å gjøre enn å vente til det går over.

Anonymkode: 3f0c9...6f8

AnonymBruker
Skrevet

Her var det også kutting av nattamming som hjalp. Jeg måtte ta noen netter på sofaen så baby ikke luktet meg, gikk veldig mye bedre etter noen dager uten mat på natten. 

Anonymkode: afacf...a75

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her var det også kutting av nattamming som hjalp. Jeg måtte ta noen netter på sofaen så baby ikke luktet meg, gikk veldig mye bedre etter noen dager uten mat på natten. 

Anonymkode: afacf...a75

Så det stemmer at babyer kan lukte mammaen? Hun sover i sin egen seng i fotenden av vår, kan hun lukte så langt? 

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min begynte å sove rundt den tiden, men han hadde også holdt på som din helt fra fødselen, ingen gode perioder innimellom. Som AB over, kuttet jeg også nattammingen rundt den tiden. Har du forresten sjekket om det er tenner på gang? Min begynte som sagt å sove bra rundt 8 mnd, men har hatt perioder med veldig dårlig søvn i flere uker hver gang det har kommet tenner. Da kan man gi Paracet av og til, men ellers er det ikke stort annet å gjøre enn å vente til det går over.

Anonymkode: 3f0c9...6f8

Gav du paracet før du la ungen? Eller når den våknet?

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ved 8 mnd så kuttet vi nattamming og begynte at far la om kvelden. Da sluttet jeg å amme i søvn på rommet, men ammet i stuen og pappaen gikk inn på rommet og sang nattasang og la i egen seng. Litt misfornøyd i starten, men gikk seg fort til. Var ikke snakk om noe gråtekur eller la hun ligge å gråte for seg selv. Gikk det ikke først gang hun ble lagt, var det opp for kos og trøst hos pappa også legge ned igjen.

Skal sies at vi da fra ca 3-4 mnd hadde lagt henne i egen seng og at vi samsov fra først oppvåkning.

Anonymkode: 19ab9...8bc

Babyen vår har sovet i egen seng på vårt rom fra starten av, og har kommet over til oss når hun har våknet. Så hun kan sovne i egen seng, men ikke på egen hånd. Hun trenger enormt mye hjelp. Prøver vi å legge henne ned og få henne til å sovne selv, reiser hun seg opp og dunker hodet hardt i sprinklene. Det er sjanseløst, så da blir det til at vi bysser henne. 

Hun er også veldig mammadalt om dagen, nekter å la pappa legge henne :( 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at dette tærer på. Har bare min egen historie å dele, samt litt kunnskap på feltet :)

Mine har sovet fra de var 3 mnd, da la de seg kl. 18.20 for natten, men de første mnd lå de ikke på et annet rom, men opp på meg, ved meg i sofaen, i bagen i vogna, eller i vuggen ved siden av oss. Ved ca 6-9 mnd alder var leggetiden fortsatt 18.20, men jeg la inne på rommet i min seng, ammet i søvn. Sengen er 180cm, god plass, babyen hadde sitt eget område som var svalt, altså at voksne ikke disponerte dette området, og sengen stod inntil veggen, samt sin egen babydyne. På den siden til babyen lå det også et stort korthåret lammeskinn som jeg flyttet babyen over på når de hadde sovnet og var ferdig med pupp. Mine har vært så utrolig glad i pupp at det har vært uinteressant å klatre og turne ved legging, siden de ikke hadde fått pupp på noen timer før legging. Gjensynsgleden har vært enorm ved leggetid 😂

De har sovet fra 18.20 - 06.00. Stått opp, putlet litt rundt, noe grøt, pupp, og søvn igjen fra 07.30 til 08.30/09.00. Etterhvert som de blir større forsvinner den morgenduppen. Da vart duppen fra kl. 10.00 - 13.00 ute i frisk luft. 

På natten forsynte de seg med pupp når de ville, det foregikk liggende i sengen, jeg stod ikke opp, skrudde ikke på lyset, og sov videre begge to. 

Du sier babyen sover mellom dere, og jeg tenker umiddelbart at det kan bli for varmt for babyen, samt at du og din partner har ulike nattmønster når det kommer til pust, bevegelse, kroppstemperatur osv. Dette kan være med på å forstyrre babyen sin søvn og at man da våkner lettere gjennom natten, eller at når man er i ørska fordi man er tørst baby våkner mer enn nødvendig fordi det er for mye som skjer i sengen med to voksne som beveger seg eller annet. 

Jeg slår et slag for å amme i søvn liggende, og liste seg ut av rommet når babyen har sovnet ❤️ da kan man få noen timer uforstyrret på kveldstid. Mine har villet ha påfyll av pupp kl. 23.30, så jeg la meg alltid før dette klokkeslettet slik at jeg var der og vi slapp oppvåkning og rop etter mamma. Dette mønsteret hadde vi med gutten til iverfall 4 år, selv om han etterhvert ikke fikk pupp, så våknet han kl. 23.30 og lurte på hvor jeg var :)

Så til noen fakta. Man kan ikke forvente at babyer eller småbarn har et etablert søvnmønster før 2 år. De to første leveårene er preget av hurtig utvikling og læring. Dette preger kropp og hjerne i stor grad. Har du appen wonder weeks? Hvis ikke kan jeg anbefale den, den tar for seg utviklingssprang på en fin og oversiktlig måte. Du kan lese om hva du kan forvente, og tips og hint om hvorfor babyen reagerer som den gjør i enkelte perioder. 

Enkelte barn liker også å sove alene, altså samsoving er ikke tingen for de. Ikke alle barn liker pysjamas, unngå pute, ha god og frisk luft, avgrenset og trygt område for søvn. Alt dette vet du nok :)

Kan iallefall trøste deg med at dette er høgt midlertidig for dere :) Det går seg til innen de neste 12 mnd, det er jeg sikker på ;)

Anonymkode: 19217...8da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (3 minutter siden):

Så det stemmer at babyer kan lukte mammaen? Hun sover i sin egen seng i fotenden av vår, kan hun lukte så langt? 

Selvfølgelig lukter babyen mammaen sin (og melk) :) Gi den melk og nærhet da :) 

Anonymkode: 19217...8da

Skrevet

Vår har sovet på eget rom fra den var ca 6mnd, da gikk vi over på MME om natten, tok ca en uke, så trengte h*n ikke noe på natten.. Gikk fra 3-4 oppvåkninger i løpet av natten til å sove hele natta gjennom på ca 2 uker. H*n er nå straks 11 mnd og sover nå 12 timer i strekk på natta og ca 2 timer på dagen og har gjort det en liten stund. Selvfølgelig noen dager/netter som er krise, men det er jeg 98% sikker på at linkes til tannutbrudd osv og er kanskje 1 natt hver 14 dag i snitt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke noe god søvn her heller på den tiden. Babyen våknet hver 1.-2. time hver natt. Ammet han i søvn igjen. Av og til var han sulten,  men stort sett var han bare borti puppen som for å sjekke at den (og jeg) var i nærheten. Vi samsov, og heldigvis så ble ingen av oss så veldig plaget av oppstykket søvn.

Ved ni mnd ca så snudde han seg vekk fra puppen om kvelden, og begynte å øve på å sovne på egenhånd. Da funket det heller ikke å amme i søvn om natta lenger, så nattammingen utgikk. Han sov ikke noe bedre for det, dessverre. Våknet fortsatt masse, og trengte hjelp til å sovne igjen. Men det ble sakte men sikkert bedre altså. Flyttet på eget rom ved 18 mnd ca. Da hentet vi han inn til oss når han våknet. Etter hvert tasset han inn til vår seng på egenhånd.

Nå er han snart tre, og sover endelig natta igjennom omtrent fem dager i uka.

Søvn er bare skikkelig vanskelig for enkelte ❤️

Anonymkode: 115be...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Her ble det bedre da hun lærte seg å sove i egen seng. Nå våkner hun en gang, når vi legger oss, får mat og sover til kl.7-8. Brukte råd fra Caroline Lorentzen som du kan høre i podcasten Foreldrerådet. 

Anonymkode: 4c289...e13

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler veldig kutt av nattamming, pappalegging, egen seng og ikke sove på rom med mamma. Begge mine har jeg ammet i søvn, våknet massevis og ammet masse på natt. Ved 8,5 mnd begynt med kveldspuppen på annet rom enn soverommet, pappa legger og baby sovner selv uten amming. Begge har da etter kort tid sovet gjennom. Nøkkelen er å sovne selv uten pupp og at pappa trøster ved evt oppvåkninger uten at mamma og melk er i samme rom. 

Man kan selvsagt fortsette med samsoving og amming hele natten hvis man helst vil det. Men jeg orker ikke sove så dårlig og i så vond stilling over lang tid, åtte måneder var mer enn nok. Og babyene har fått bedre nattesøvn og det har vært bra for dem også. Ved åtte måneder spiser de godt med fast føde i tillegg til melk på dag, og klarer seg fint uten mat på natta. Caroline lorentzen sa det ikke var bra engang for tarmene å få mat på natt etter åtte mnd. Tviler for min del på at det gjør skade, men nødvendig er det ikke uansett. 

Lykke til❤️

Anonymkode: 71766...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Altså. Søvn til små barn endrer seg hele tiden. Min våknet hver time frem til hun var 1 år. Da la vi henne på eget rom. Gikk veldig fint til hun ble 3 år. Da begynte hun å våkne 04.30 HVER natt. Et halvår med den driten så begynte vi med samsoving igjen. Nå våkner hun 06.00. 

Anonymkode: 3e939...23e

AnonymBruker
Skrevet

Min fikk tenner da. Sov knapt i 2 mnd før de brøt gjennom. 

Anonymkode: c3726...119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...