AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Hei, jeg har gjentatte ganger vært på legesenteret da jeg (mener jeg) har behov for utredning. etter pasientrettighetsloven § 2-1 andre ledd har pasienten rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten når: Pasienten har et visst prognosetap med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes og pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen og de forventede kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt. Denne våren har jeg droppet ut av studiene, jeg klarte ikke lenger møte opp. Jeg har ingen jobb. Snart må jeg vel flytte ut på gata fordi det er tomt for penger (neida, er såppass heldig at jeg kan flytte hjem til foreldrene mine...). Men om det ikke er et visst prognoosetap vet ikke jeg. Ifht pkt. 3. vil jeg si at om det å gi meg helsehjelp vil gjøre at jeg kan stå i jobb/utdanning vil det være en rimelig kostnad i forhold til tilfakets effekt. Likevel så vil ikke fastlegen henvise meg føler meg fortvilt, har jo ikke akkurat råd til privat heller slik tilstanden er nå. Har satt meg på liste til ny fastlege! Men tar tid. Anonymkode: e682f...953
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Er det henvisning til DPS du ønsker? Nekter fastlegen å henvise deg eller får du avslag? Anonymkode: f60aa...f5a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 Paragrafen du viser til forplikter spesialisthelsetjenesten, ikke kommunehelsetjenesten (fastlegen). Dvs at spestj. skal vurdere om du har rett til nødvendig helsehjelp på bakgrunn av en henvisning. Du kan ikke kreve en henvisning hvis fastlegen mener du ikke har behov for utredning/behandling i spestj. Du kan heller be om hjelp fra pasientombudet enn å prøve og lese lovtekst som du ikke har kompetanse til å forstå. Anonymkode: 46767...427 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå