Gå til innhold

Kjøpe liten leilighet med to tenåringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har finansieringsbevis på 3 millioner, og her jeg bor rekker det til en grei enebolig med hage og garasje. Imidlertid vil det jo bli dyrt - jeg får et lån på minst 12.000 i mnd, og oppå der kommer forsikring, eiendomsskatt, renovasjon, vann, strøm, Internett. Jeg tjener ca 50.000 i mnd og skal også betale billån og studielån.

Til nå har jeg sett på eneboliger, rekkehus og tomannsboliger, men mesteparten er i veldig dårlig stand, og jeg vil da få oppussing i tillegg. Jeg er alene med to tenåringer, og har tenkt at de må få god plass. Jeg har også hele tiden drømt om en liten og avskjermet hageflekk. 

Nå har jeg imidlertid begynt å tenke på å kjøpe leilighet isteden. Det vil bli mye billigere, ca utgift på 8000 i mnd, og det inkluderer gebyrer og Internett (men ikke strøm). Dokumentavgiften vil jeg spare 80.000 på. 

Ulempen er at vi får mye mindre plass, ungene får ganske så små soverom, det blir lite privatliv osv. Ungene er så store at de kommer til å flytte ut om 2-5 år, maks.

Noen som har lyst til å tenke med meg hva som er lurt å gjøre i denne situasjonen? 

Anonymkode: 70722...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi bodde to tenåringer (+ mor) i en leilighet på 90 kvm da jeg vokste opp. Helt uproblematisk.

Anonymkode: c173f...662

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ungene snart er på vei ut,blir det veldig dyrt å bytte på nytt igjen om noen få år når du synes hus/ rekkehus blir for stort for deg alene. Omkostningene og flytting blir sikkert ikke lavere i pris.

En måte å omgå det på er å kjøpe noe hvor du etterhvert kan lage en utleiedel, men det koster jo også penger 

Anonymkode: c2017...4f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor store er de leilighetene du har sett på? Jeg bor i leilighet på 110 m2 over to etasjer med to tenåringer. Det går helt fint. Det er et sameie og siden alt utvendig vedlikehold da blir felles, så har jeg ikke det ansvaret alene. 

Anonymkode: 6961c...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor store er de leilighetene du har sett på? J

74 kvm Boa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

74 kvm Boa. 

Det synes jeg er for lite for tre «voksne» personer. Kanskje det er bedre for deg å leie og kjøpe når de har flytta ut. 

Anonymkode: 85202...c68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det synes jeg er for lite for tre «voksne» personer. Kanskje det er bedre for deg å leie og kjøpe når de har flytta ut. 

Anonymkode: 85202...c68

Leier nå. Men det går ikke lenger, utleier er ikke grei. Vi trenger en trygg plass, som er bare vår. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

74 kvm Boa. 

Har bodd to voksne og to barn på mindre plass enn dette. Går nok veldig fint

Anonymkode: 8b12d...671

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp rekkehus e.l. Vent med oppussing til ungene har flyttet ut for da sitter du igjen med flere 1000 ekstra i måneden. 

Anonymkode: 1b5b0...e87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det fremdeles gircdem egne soverom hadde jeg lett gptt for leiligheten. 4000 mer i mnd er mye å + alt ytre vedlikehold du antagelig slipper.

Anonymkode: 17fb9...fc6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bodde seks stk på 67 kvm og det gikk det også. Man tilpasser seg.

Anonymkode: 3ac7c...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i stor bolig, med 2 søsken. Men det var aldri målet da jeg skulle ha egen bolig. Jeg ville ha noe praktisk, og noe jeg kunne greie med. Nå satt helsen store begrensninger. Men jeg løste det og. Først, barnet fikk soverommet, jeg lå på stua i god sovesofa, og leide ut resten som hybel. Det er ikke løsningen for deg som har 2 tenåringer. Men hva gjør du på soverommet? Sover. Ja og kanskje en elsker innimellom. Det viktigste er at du greier med boligen. Og kan kjøpe mat i tillegg. Det er type moderne tid som sier at alle skal ha eget soverom. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bodde seks stk på 67 kvm og det gikk det også. Man tilpasser seg.

Anonymkode: 3ac7c...448

Men ideelt er det ikke. Ungdommer vil gjerne ha venner på besøk, vors, spille musikk og game, sitter man tre stk på 67 kvm er det forholdsvis intens.

Hvor i landet er dette? I Nordnorge har ikke uteplass og terrasse så mye og si fordi du bare kan bruke den max to måneder i året. Har du litt uteområde på Østlandet vil det oppleves som mye "større boltreplass" over lengre tid. Kjøp rekkehus, og puss opp litt etter litt, etter at ungdommene er flyttet hjemmefra (noen flytter ikke før de er mang-og-tjue fordi de bor hjemme under studier).

Anonymkode: cfb4c...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det ville jeg aldri gjort. Ungdommer trenger plass til å holde på med hobbyer og ha venner på besøk. Fem år er lenge å bo trangt for en ungdom. Og det er ikke sikkert de flytter ut etter vgs, plutselig blir de syke, klarer ikke skaffe seg jobb, kommer ikke inn på studier og må bo hjemme lengre. 

Med mer plass vil også ungdommene være mer hjemme, ha med vennene hjem, slik at du vet hvem de henger med og hva de gjør. Det kan skape et bedre forhold mellom deg og dem, enn om de bare kommer hjem på kvelden for å sove.

Som et kompromiss kan du kanskje kjøpe et rekkehus/tomannsbolig der dere får to stuer, men at de får små soverom i stedet? 

Anonymkode: d2bfd...c12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp leilighet. Som du sier er det ikke mange år til barna er voksne og da sitter du der alene med med mindre inntekt og mindre behov for stor bolig. 

Anonymkode: c80fa...0be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøpe liten leilighet med to tenåringer?

Er det ikke bedre å kjøpe uten? Eller har du et umiddelbart behov for to tenåringer?

Anonymkode: 14c2f...c7a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

74 kvm Boa. 

Det er da ikke for lite? Jeg har 3 ungdommer på 93kvm

Anonymkode: 4ee0c...2e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 7.32):

Jeg har finansieringsbevis på 3 millioner, og her jeg bor rekker det til en grei enebolig med hage og garasje. Imidlertid vil det jo bli dyrt - jeg får et lån på minst 12.000 i mnd, og oppå der kommer forsikring, eiendomsskatt, renovasjon, vann, strøm, Internett. Jeg tjener ca 50.000 i mnd og skal også betale billån og studielån.

Til nå har jeg sett på eneboliger, rekkehus og tomannsboliger, men mesteparten er i veldig dårlig stand, og jeg vil da få oppussing i tillegg. Jeg er alene med to tenåringer, og har tenkt at de må få god plass. Jeg har også hele tiden drømt om en liten og avskjermet hageflekk. 

Nå har jeg imidlertid begynt å tenke på å kjøpe leilighet isteden. Det vil bli mye billigere, ca utgift på 8000 i mnd, og det inkluderer gebyrer og Internett (men ikke strøm). Dokumentavgiften vil jeg spare 80.000 på. 

Ulempen er at vi får mye mindre plass, ungene får ganske så små soverom, det blir lite privatliv osv. Ungene er så store at de kommer til å flytte ut om 2-5 år, maks.

Noen som har lyst til å tenke med meg hva som er lurt å gjøre i denne situasjonen? 

Ungdommer godtar små soverom. Jeg valgte å bo i boden og malte den selv, dvs. var to små boder med kjellervinduer nesten oppunder taket. Var rett ved inngangen /gangen, og jeg som tenåring så en fordel i det, følte jeg hadde en egen liten enhet. 

Etter par år ble jeg lei og bytta bodene med soverommet til faren min. Da var jeg ikke så "tenåring" mer. Hvis du selv er fleksibel tror jeg det vil gå bra. 

Tror det var ca. 7-8 kvm til sammen (bodene). Kunne ha venninner på overnatting, campingseng. 

Og når farfar kom på besøk måtte jeg ligge på stua, frivillig. Ungdommer er fleksible, dog hvis de ikke er bortskjemte, men da har de noe å lære. 

Tror det vil gå fint. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 7.32):

Kjøp med tanke på fremtiden, ikke med tanke på de neste få årene.

De flytter snart ut. Om de skal være studenter så må de uansett venne seg til liten plass å bo på, og ingen privatliv.

Jeg ville gått for leilighet, og heller hatt mer penger å rutte med. Renta skal stige enda mer fremover, og lån blir dyrere. Da kan det være en god ting at man ikke har kjøpt det dyreste man får lov til :) 

Anonymkode: 634c4...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 11.21):

Det ville jeg aldri gjort. Ungdommer trenger plass til å holde på med hobbyer og ha venner på besøk. Fem år er lenge å bo trangt for en ungdom. Og det er ikke sikkert de flytter ut etter vgs, plutselig blir de syke, klarer ikke skaffe seg jobb, kommer ikke inn på studier og må bo hjemme lengre. 

Med mer plass vil også ungdommene være mer hjemme, ha med vennene hjem, slik at du vet hvem de henger med og hva de gjør. Det kan skape et bedre forhold mellom deg og dem, enn om de bare kommer hjem på kvelden for å sove.

Som et kompromiss kan du kanskje kjøpe et rekkehus/tomannsbolig der dere får to stuer, men at de får små soverom i stedet? 

Anonymkode: d2bfd...c12

Mener du virkelig at ungdommene ikke får ha besøk på stua og på kjøkkenet? Sært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...