AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Har en venninne som er dårlig så hun kan ikke kjøre bil selv. Hun ville gjerne på en restaurant idag og jeg kjørte 1,5 time tur retur for å hente henne. Brukte 200 kr i bensin. Jeg hadde absolutt ikke noe ønske om å dra til dette stedet, gjorde det kun for å være snill. Så hun skulle da betale parkering. Hun skjønte ikke noe av appen og ba meg om hjelp. Trykket bare «parker» siden markøren i kartet viste hvor vi stod. Da vi kommer tilbake har jeg fått bot. Hun mener da at vi skal spleise på denne bota. Jeg mener det er hennes ansvar da hun skulle ordne med parkering, om hun var usikker kunne hun gått bort til p automaten. Har brukt flere timer av dagen på å kjøre og bruke tid på noe jeg i utgangspunktet ikke ville. I tillegg til å ha fylt bensin kun for å hente henne. Hun var dritsur hele veien hjem, sa ingenting, ikke engang hade, bare smalt igjen bildøra. Har tidligere hjulpet henne masse med blant annet fiksing av bil og betalt for katten hennes hos dyrlegen osv, uten å få noe igjen for det. Så syns hun er smålig. Anonymkode: 9c64f...2e8 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Har en venninne som er dårlig så hun kan ikke kjøre bil selv. Hun ville gjerne på en restaurant idag og jeg kjørte 1,5 time tur retur for å hente henne. Brukte 200 kr i bensin. Jeg hadde absolutt ikke noe ønske om å dra til dette stedet, gjorde det kun for å være snill. Så hun skulle da betale parkering. Hun skjønte ikke noe av appen og ba meg om hjelp. Trykket bare «parker» siden markøren i kartet viste hvor vi stod. Da vi kommer tilbake har jeg fått bot. Hun mener da at vi skal spleise på denne bota. Jeg mener det er hennes ansvar da hun skulle ordne med parkering, om hun var usikker kunne hun gått bort til p automaten. Har brukt flere timer av dagen på å kjøre og bruke tid på noe jeg i utgangspunktet ikke ville. I tillegg til å ha fylt bensin kun for å hente henne. Hun var dritsur hele veien hjem, sa ingenting, ikke engang hade, bare smalt igjen bildøra. Har tidligere hjulpet henne masse med blant annet fiksing av bil og betalt for katten hennes hos dyrlegen osv, uten å få noe igjen for det. Så syns hun er smålig. Anonymkode: 9c64f...2e8 Du blir utnyttet. Dropp vennskapet. Anonymkode: f02a5...93d 28
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Hvem sin bil er det? Hennes bil, hennes bot. Din bil, din bot. Tøysete sak egentlig, men det er jo førers ansvar da, sånn egentlig. Anonymkode: f893f...d6d 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Noen folk er så utakknemlig, og du fortjener bedre enn det. Anonymkode: bbc01...b0b 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Nja..for å holde meg til den spesifikke situasjonen: dere var jo begge to bortpå appen, så jeg vil si det er delt ansvar her. Lovmessig sett så er det 100% ditt ansvar. Ellers høres hun noe ufyselig ut. Anonymkode: 369c1...38e 21
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Jeg er enig i at det kan virke som at hun utnytter deg. Det er ganske spesielt og ufint å være så utakknemlig etter at du har brukt dagen, bilen og penger på henne. Anonymkode: 9c3f1...214 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Jeg hadde betalt boten selv for å være sikker på at det blir gjort, og ansett det som en farvel-gave til henne. Anonymkode: 6a5ff...d11 6 2
FruR Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Betalte hun deg ikke for bensin ? Hvem sin bil var det? Gjorde du det klart for henne at dette gjorde du for hennes del? 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Hadde betalt boten, sendt vips krav på halve bensinen og dei utgiftene og så faset henne ut av livet.. Anonymkode: aeef8...bc4 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nja..for å holde meg til den spesifikke situasjonen: dere var jo begge to bortpå appen, så jeg vil si det er delt ansvar her. Lovmessig sett så er det 100% ditt ansvar. Ellers høres hun noe ufyselig ut. Anonymkode: 369c1...38e Endrer meg litt: Siden du på en måte "tok over" etter at hun sa at hun ikke fant ut av det, så vil jeg si at ansvaret for parkeringen ble din. Hun tolket nok din korte handling som om du visste hva du gjorde eller fant ut av det. (Med mindre hun gjorde noe på appen etter at du hadde trykket på den). Hun hadde jo sagt ifra om at hun ikke skjønte det, og dermed sagt ifra seg ansvaret, og du godtok ansvaret når du trykket. Ellers synes jeg det er rart om hun ikke har tilbudt seg å betale deg for kjøreutgifter. Det virker som om du har henne langt opp i halsen generelt. Hvis du virkelig ikke vil gjøre noe, så la vær. Blir ikke godt for noen om du "ofrer" deg for å spandere av din dyrebare tid på en person som du ikke virker å like å hjelpe. Spesielt ikke når denne personen ikke er takknemlig og ikke tilbyr seg å i det minste dele kostnadene (selv om jeg mener parkeringen var ditt ansvar her). Anonymkode: 369c1...38e 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #11 Skrevet 23. juni 2022 Har også hatt sånne venninner som ikke kjører selv, og forventer å kjøres hit og dit for en rimelig penge, eller gratis. De vennskapene består ikke. Hvis det er din bil, må du sørge for å betale boten, ellers blir det fort svært dyrt. Om hun ikke vil betale bot og bensin, så hadde jeg kuttet ut. Maken til utnytting. Anonymkode: 54ad8...5af
Gjest Villfisker Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 (endret) Hadde sett på dette vennskapet som over, betalt boten, og gjort meg ferdig med det. Ikke pga boten i seg selv. Men fordi hun var så utakknemlig. Hun der er en energityv, og du mangler ryggrad. Start med å sette grenser. Det er ikke slemt. Når jeg tenker etter, hadde jeg aldri kjørt turen i det hele tatt. For jeg hadde sagt nei. Endret 23. juni 2022 av Villfisker
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 Spanderte hun middagen på deg,i det minste ? 😅 Anonymkode: 3f70c...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #14 Skrevet 23. juni 2022 Vel, i og med at hun sa hun ikke skjønte noe av app’en, og du tok over, så vil jeg si at parkeringen var ditt ansvar. MEN; Siden du kjørte henne et sted hun ville så er det temmelig umusikalsk å ikke både dekke dine utgifter til bensin, parkering og litt for bryet/slitasje på bilen, samt å tilby seg å dele på parkeringsboten. Mitt råd til deg vil være å betale boten, og aldri si ja til å kjøre denne venninnen noe sted igjen. «Nei, jeg har ikke behov for å reise dit og forrige gang ble det så dyrt med parkeringsbot i tillegg til bensin osv., så det gidder jeg ikke ta sjansen på. Men det går vel buss eller så kan du ta taxi. » er en helt grei måte å si nei på. Mister du vennskapet da så er det ikke noe stort tap, da du da får bekreftet at denne venninnen kun utnytter deg. Anonymkode: ba1fc...579 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 Del boten 50/50 og be hun betale for bensinen, bompenger og bruk av bil. Så kutter du det vennskapet. Anonymkode: 77237...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hun skjønte ikke noe av appen og ba meg om hjelp. Trykket bare «parker» siden markøren i kartet viste hvor vi stod. Da vi kommer tilbake har jeg fått bot. Ja, det var du som fikk boten fordi det var du som ikke betalte parkeringen riktig. Hun sa til deg at hun ikke forstod, og du tok over ansvaret. Da er det du alene som er ansvarlig for boten. Anonymkode: dd865...778 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, det var du som fikk boten fordi det var du som ikke betalte parkeringen riktig. Hun sa til deg at hun ikke forstod, og du tok over ansvaret. Da er det du alene som er ansvarlig for boten. Anonymkode: dd865...778 Enig Anonymkode: ef419...44d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 Jeg føler man selv er ansvarlig for sin egen bil, så du burde forsikret deg om at parkeringen var betalt. Så ja, du bør betale halvparten, og så heller si nei til å gjøre slike tjenester i fremtiden, når du egentlig ikke vil. Anonymkode: 0726f...6e4 2
Gjest Villfisker Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 Helene skrev (11 timer siden): Tull Håper faktisk dette bare er et tulleinnlegg. Folk finner seg i mye tull, så vanskelig å vite om dette er sant eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå