Gå til innhold

Hvor mange kull kan en hunnkatt få?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller rettere sagt, hvor mange er forsvarlig og hvor lang tid bør det gå mellom hvert kull? 

Hva kan konsekvensene av for mange og for tette kull være? 

Er det noe man kan gjøre hvis man er bekymret for en katt på grunn av mange og tette kull? 

Anonymkode: 81d12...da1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber med rasekatter, så er dette noe du lærer når du setter deg inn i rasen. Enten via kurs, bøker, panel ved utstilling/andre seriøse oppdrettere, og helst gjerne i samtale med dyrlege.

Hvis du ikke driver med rasekatt, så anbefaler jeg deg å sterilisere uten å "sette unger" på den stakkars katten.

Det mest forsvarlige er 0 kull, med mindre du har en sjelden rase som er ettertraktet mtp helse etc.

Håper du tuller. Mener ikke det stygt, men det flommer over av kattunger. Og katter skal ikke brukes som rugekasse.

Anonymkode: 592e2...53d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller rettere sagt, hvor mange er forsvarlig og hvor lang tid bør det gå mellom hvert kull? 

Hva kan konsekvensene av for mange og for tette kull være? 

Er det noe man kan gjøre hvis man er bekymret for en katt på grunn av mange og tette kull? 

Ja, kastrere. Håper virkelig du snakker om rasekatt og ikke ei helt vanlig huskatt.

Anonymkode: cf685...081

• Liker 4
Skrevet

Bildet lånt fra Dyrebeskyttelsen Norge.

Screenshot_20220623-051504_Chrome.jpg

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarer ingen på spørsmålet? Ts sier hun er bekymret for en katt (ikke hennes, åpenbart), er det noe hun kan gjøre?

Anonymkode: c2d9d...ecb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et enkelt spørsmål å svare på. Men det er dessverre omtrent ingenting man kan gjøre om noen ikke behandler dyrene sine bra. Mattilsynet gjør jo aldri noe som helst, og de private organisasjonene har alltid sprengt kapasitet.

Anonymkode: c50d5...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke et enkelt spørsmål å svare på. Men det er dessverre omtrent ingenting man kan gjøre om noen ikke behandler dyrene sine bra. Mattilsynet gjør jo aldri noe som helst, og de private organisasjonene har alltid sprengt kapasitet.

Synes dette er en altfor lettvint holdning. Man kan i det minste melde i fra. Er selv frivillig i en organisasjon med fokus på katter. Får ledelsen melding om en katt som ikke har det bra, strekker de seg langt for å kunne komme i kontakt med eier og få til en dialog.

Noen kattene vi får inn kommer nettopp fra slike mennesker som ikke har vett og forstand iforhold til kull på kattene. Det er grusomt å se hvor skadet både kattene og kattungene kan bli. 

TS: send melding, både til mattilsynet og dine lokale organisasjoner. Det er det minste du kan gjøre.

Anonymkode: 6b7fb...359

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For å svare på spørsmålet ditt; Ta kontakt med nærmeste dyrevernsorganisasjon og be de ta en bekymringssamtale med eier av katten. Da får eier informasjon om forsvarlig kattehold. Er det noe bekymringsverdig, vil dyrevernsorganisasjonen sende inn melding til Mattilsynet, eventuelt levere inn en anmeldelse til politiet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke godt å si hva som er forsvarlig antall kull for en katt. Det avhenger av så mye. Hvor gammel den er, hvor frisk den er osv osv. men det er ingen hemmelighet at noen hunnkatter har blitt fullstendig ødelagt av å få kull etter kull. 
støtter det troyamin sier, snakk med dyrevernet i nærheten eller mattilsynet. 

Anonymkode: 481cf...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Synes dette er en altfor lettvint holdning. Man kan i det minste melde i fra. Er selv frivillig i en organisasjon med fokus på katter. Får ledelsen melding om en katt som ikke har det bra, strekker de seg langt for å kunne komme i kontakt med eier og få til en dialog.

Noen kattene vi får inn kommer nettopp fra slike mennesker som ikke har vett og forstand iforhold til kull på kattene. Det er grusomt å se hvor skadet både kattene og kattungene kan bli. 

TS: send melding, både til mattilsynet og dine lokale organisasjoner. Det er det minste du kan gjøre.

Jeg har selvfølgelig meldt fra til organisasjoner om nabolagets hannkatt som ikke blir tatt vare på (ukastrert og angriper alle, ute døgnet rundt, full i flått). Men fikk beskjed om at de ikke hadde sjans til å gjøre noe.

Men ville de uansett hentet inn en katt som helt tydelig har en eier, bare som ikke tar skikkelig vare på den? Både jeg og min nabo har postet på alle lokale Facebookgrupper og ringt på dørene i hele nabolaget uten å finne eieren. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor svarer ingen på spørsmålet? Ts sier hun er bekymret for en katt (ikke hennes, åpenbart), er det noe hun kan gjøre?

Anonymkode: c2d9d...ecb

Takk! 
Det er åpenbart verken en rasekatt eller min egen katt. 

Dessverre. Jeg har prøvd å få kontakt med Mattilsynet! Jeg ringte, de ba meg fylle ut et skjema på nett. Jeg har sendt inn det skjemaet flere ganger, men ingenting skjer! 

Jeg har prøvd, men ingenting skjer.. Katten fortsetter å få kull som eier selger. Dette er noen i nær familie og jeg synes det er ekstremt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Katter bør være over to år og ikke få mer enn tre kull med minst ett år i mellom hvert kull. Selv har jeg kastrert kattene mine etter 1-2 kull (hvis jeg skal ha kattunge selv) eller ved 0 kull. 

De av dere som skal gnåle om kattens vern/dyrebeskyttelsen og lignende kan zip it. Jeg vil ha kattungene mine i hus når de er 12 uker og ikke 16-18 som de opererer med pga vaksine. 

Anonymkode: 2fcf5...042

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Katter bør være over to år og ikke få mer enn tre kull med minst ett år i mellom hvert kull. Selv har jeg kastrert kattene mine etter 1-2 kull (hvis jeg skal ha kattunge selv) eller ved 0 kull. 

De av dere som skal gnåle om kattens vern/dyrebeskyttelsen og lignende kan zip it. Jeg vil ha kattungene mine i hus når de er 12 uker og ikke 16-18 som de opererer med pga vaksine. 

Anonymkode: 2fcf5...042

Du vil heller at din egen katt skal gå gjennom påkjenning av både løpetid, drektighet og fødsel, få økt sjanse for kreft og bidra til mer kattunger i et land der vi har over 100.000 hjemløse katter som hvert år er full av sykdommer, dør og blir avlivet?? Du er direkte årsak til at katter lider. Alt dette for at du ikke kan vente et par uker ekstra?? For absolutt ingen grunn. Jeg har hatt både katter fra fødsel og katter som jeg har adoptert i voksen alder og de vanligste argumentene jeg hører som er «vi får et bedre bånd» og «da kan man forme katten» er faktisk bare bullshit. 

Anonymkode: 2a751...c3f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk! 
Det er åpenbart verken en rasekatt eller min egen katt. 

Dessverre. Jeg har prøvd å få kontakt med Mattilsynet! Jeg ringte, de ba meg fylle ut et skjema på nett. Jeg har sendt inn det skjemaet flere ganger, men ingenting skjer! 

Jeg har prøvd, men ingenting skjer.. Katten fortsetter å få kull som eier selger. Dette er noen i nær familie og jeg synes det er ekstremt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. 

Siden du har kontakten mattilsynet og de er en vits så kan du kontakte en dyreorganisasjon, de har ingen autoritet og får ikke gjort noe men de kan kanskje ta en alvorsprat med de. 

Evt, så ville jeg bare satt meg ned å skrevet et langt brev og fått levert det anonymt. Google så mye du kan og få formulert hvorfor det er så ille som det er.. Kanskje de tar til fornuft.

Skrevet

Er det noen organisasjoner i området som sponser sterilisering? Det kan jo være en løsning hvis økonomi er et tema

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går og an å rapportere annonser til finn.no..  De fjerner en del. 

Her står det litt om hvorfor man kastrerer:

https://icatcare.org/advice/neutering-your-cat/

https://www.rvc.ac.uk/Media/Default/Beaumont Sainsbury Animal Hospital/documents/Neutering_ info sheet_female cat_April_2016 PDF.pdf

https://www.dyrebeskyttelsen.no/kastrering/

Her er en liste med mange ting folk som ikke kastrerer sier og motsvar til det:

https://dyrebeskyttelsen-bergen.no/17-forsidesaker/42-kastrering-sterilisering

https://www.litter-robot.com/blog/why-spaying-decreases-mammary-cancer-in-cats/

Gjerne få med det at for hver løpetid katten har så øker man sjansene for kreft, risiko ved fødsel, psykisk påkjenning ved løpetid og effekten man faktisk har på de hjemløse kattene. 

Her er reglene fra NRR: 

Dette gjelder ikke huskatter, bare de som vil få godkjent avl gjennom de. Men det gir jo en pekepinn om hva som er for mye. Selv om jeg synes 3 kull på 2 år er ganske heftig. 

https://www.nrr.no/opprett_test/3-kull-pa-24-maneder/

Dessverre vanskelig å kunne gjøre noe da de ikke bryter loven. Vi har ikke lov om å kastrere og vi har ikke en lov som sier hvor mange kull det er lov å ha. Men det er selvfølgelig veldig dårlig dyrevelferd, så det kunne blitt dratt under den, men det hjelper jo ikke når mattilsynet ikke hjelper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (5 timer siden):

Er det noen organisasjoner i området som sponser sterilisering? Det kan jo være en løsning hvis økonomi er et tema

Det hjelper ikke da de har funnet ut at de kan tjene penger på dette. De tar 2000 kroner per kattunge og har fått 5-6 stk i hvert kull. Hunnkatten er bare 2 år gammel og har allerede hatt mange kull. Og nå har de sluppet henne ut igjen, så jeg regner med hun får enda et kull om ikke så lenge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det hjelper ikke da de har funnet ut at de kan tjene penger på dette. De tar 2000 kroner per kattunge og har fått 5-6 stk i hvert kull. Hunnkatten er bare 2 år gammel og har allerede hatt mange kull. Og nå har de sluppet henne ut igjen, så jeg regner med hun får enda et kull om ikke så lenge. 

Uff, stakkars stakkars pus....

AnonymBruker
Skrevet

Tåpelig hysteri.Viss det er så skadelig for en hunnkatt å ha løpetid og bli drektig,hadde de ikke vært skapt sånn fra naturens side.Det er naturens gang at katter får 1-2 kull i året.Det er menneskene som hiver kattene på gata uten mat som bør få konsekvenser 

Anonymkode: 582dc...306

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tåpelig hysteri.Viss det er så skadelig for en hunnkatt å ha løpetid og bli drektig,hadde de ikke vært skapt sånn fra naturens side.Det er naturens gang at katter får 1-2 kull i året.Det er menneskene som hiver kattene på gata uten mat som bør få konsekvenser 

Anonymkode: 582dc...306

Er heldigvis få som har like utdatert tankegang som deg 😊

Anonymkode: cf685...081

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...