AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Jeg er i ungdomsårene og føler mine foreldre er mislykket. De har ikke økonomisk sans. De har vært i arbeidslivet to titalls år, men kjører en kranglete bil. Det er litt flaut når nabolaget hører bilen motoren starte. Huset var nok nytt i sin tid, men trenger kraftig oppgradering med tanke på stil og ny touch. Videre er de over gjennomsnittlig interessert i å kjøpe dagligvarer og klær på salg at det blir flaut. Når en venn kommer på besøk må jeg skjule First price produkter. Jeg snakket med dem at de skal la meg styre økonomi og jeg vil da få mer ut av pengene. De ble bare fornærmet. Hvordan kan jeg overbevise dem? Jeg tror jeg kan til og med gi dem råd til og gi meg litt mer lommepenger. De kjøper billig men likevel lever vi ikke rikt Anonymkode: 7c46c...46a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Du beskriver noen som bruker lite penger, og du er samtidig bekymret for at de ikke klarer å styre økonomien samtidig som du er flau over hvordan merkelappen på maten ser ut? Enten er du et troll, eller så skjønner du null og niks av økonomi selv. Tipper det første. Anonymkode: 4642c...c8f 20 9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Jeg skjønner ikke helt hva du mener, dine foreldre er jo skikkelig gode økonomisk! Du vet garantert ikke nok om deres økonomi for å styre den. Se på Teenage boss på NRK, få deg en oppvekker. Å bruke masse ekstra penger på bil, mat og klær er sjeldent økonomisk riktig. Anonymkode: 0420b...4c7 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Hva er galt med first Price..??mange gode varer derfra. Anonymkode: f4f4a...5f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 …. Og da var skoleferien i gang ser jeg! 🥳 Anonymkode: c96fc...957 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du beskriver noen som bruker lite penger, og du er samtidig bekymret for at de ikke klarer å styre økonomien samtidig som du er flau over hvordan merkelappen på maten ser ut? Enten er du et troll, eller så skjønner du null og niks av økonomi selv. Tipper det første. Anonymkode: 4642c...c8f De bruker nok penger feil. Anonymkode: 7c46c...46a
Mwfa Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Galt å kjøpe billige matvarer som noen ganger faktisk smaker og er helt på lik linje med noe som koster mer? Høres jo nesten mer ut som at de er prisbevisste. Elsker tilbud jeg, får aldri nok. Betyr ikke at man ikke kan økonomi? Alt handler ikke om utseende eller hva folk utenifra tenker.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Hvilke grep ville du tatt da, ts? Jeg leser at du ville prioritert dyrere mat, nyere bil og oppussing. Hva ville du spart inn på for å finansiere det? Anonymkode: aff78...705 9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Pass på din egen økonomi da Anonymkode: 38514...bac
tussi84 Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Dine foreldre høres fornuftige ut. Det å kjøpe klær på tilbud får man mye mer igjen for. Å spare på matbudsjettet er også smart. Oppussing og nyere bil er ikke noe man må så veldig ofte. Jeg vil anta at hadde du fått styre økonomien bare en uke så hadde begge inntektene til dine foreldre vært borte. Du hadde sløst dem bort på ting du ville ha der og da, uten evnen til å se at regninger og mat måtte betales for i 3 uker til. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 Det er ikke alltid så greit å være voksen heller hvis man ikke har veldig mye penger. Alt koster veldig mye og kravene er store. Synes det er smart av dem å prøve å spare på mat, det er et område man faktisk kan styre endel selv. Du må kanskje fortelle litt mer om situasjonen for at vi skal kunne forstå. Selv har jeg vært gjennom noen tøffe år som frilanser under korona og nå de økte prisene og synes synd på alle som sliter for å få endene til å møtes. Om ungene mine hadde blitt sure for at jeg kjøper endel first price, så ville jeg blitt ganske sur tilbake. Anonymkode: c3440...3a9 1
Jadzia Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 Her er det nok du som ikke kan noe om økonomi. Ikke dem. Alt koster! Fra huset du bor i til strømmen du bruker. Bensin, mat, telefon, Internett, forsikring osv. det kan faktisk være at de ikke har noe annet valg enn å spare der de kan for å få det til å gå rundt.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 Beklager å måtte si det, men det høres mer ut som det er du som ikke «kan økonomi». Å prioritere overflatiske ting er ikke god økonomi. Anonymkode: 213f5...fe8 1
snoren Skrevet 23. juni 2022 #14 Skrevet 23. juni 2022 det er skoleferie folkens, ikke la dere provosere.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er i ungdomsårene og føler mine foreldre er mislykket. De har ikke økonomisk sans. De har vært i arbeidslivet to titalls år, men kjører en kranglete bil. Det er litt flaut når nabolaget hører bilen motoren starte. Huset var nok nytt i sin tid, men trenger kraftig oppgradering med tanke på stil og ny touch. Videre er de over gjennomsnittlig interessert i å kjøpe dagligvarer og klær på salg at det blir flaut. Når en venn kommer på besøk må jeg skjule First price produkter. Jeg snakket med dem at de skal la meg styre økonomi og jeg vil da få mer ut av pengene. De ble bare fornærmet. Hvordan kan jeg overbevise dem? Jeg tror jeg kan til og med gi dem råd til og gi meg litt mer lommepenger. De kjøper billig men likevel lever vi ikke rikt Anonymkode: 7c46c...46a Høres ut som om du vil få mindre, og ikke mer, ut av pengene... Fint for foreldrene dine at de ikke vil jobbe kun for å bruke opp pengene sine på fine ting. Hva bruker de pengene på? Det er mange som sliter seg ut og går på akkord med seg selv for å ha råd til råflotte ting, hus, hytter, ferier. Det blir aldri nok. Familier med høy status som er så opptatt av sine karrierer og sin fasade at barna går for lut og kaldt vann fordi det ikke er tid til dem. Med så høye krav til prestasjon at barna aldri føler de er bra nok og ikke vil klare å nå opp til veien som er staket ut for dem. Jeg skjønner at det kan være flaut å fremstå som lavstatusfamilie. Det du kan gjøre om du ønsker å freshe opp huset er å sette deg inn i priser og varer på byggmarkedet, lage en plan og foreslå å feks pusse opp et rom. Du vil trenge å kunne slike ting som voksen, det vil gi deg verdifull kunnskap,innsikt i hva ting koster og mestringsfølelse. Det finnes også en rekke videoer på nett om hvordan freshe opp til rimelig pris. Å pusse opp er morsomt. For blir det ikke litt slapt av deg å forvente at de skal bruke pengene sine og gjøre all jobben med noe som DU ønsker? Anonymkode: cd96a...73a 1
Veggdyret Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 Hvis TS virkelig er en tenåring, så støtter jeg 100% at foreldrene hennes/hans bør sette seg ned og forklare hvilke inntekter og utgifter de har, fornuften ved nedbetaling av lån og sparing/bufferkonto, hvor dyrt det er å ta opp lån for ny bil/oppussing, etc. Ingenting galt i å la et såpass stort barn se hvordan familieøkonomien ser ut. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 Du hakke peiling, gutten min... Anonymkode: d4530...640
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 Veggdyret skrev (41 minutter siden): Hvis TS virkelig er en tenåring, så støtter jeg 100% at foreldrene hennes/hans bør sette seg ned og forklare hvilke inntekter og utgifter de har, fornuften ved nedbetaling av lån og sparing/bufferkonto, hvor dyrt det er å ta opp lån for ny bil/oppussing, etc. Ingenting galt i å la et såpass stort barn se hvordan familieøkonomien ser ut. Enig i dette. Den innsikten vil hun trenge til hun må dekke utgiftene sine selv. AnonymBruker skrev (8 timer siden): De bruker nok penger feil. Anonymkode: 7c46c...46a Hvordan da? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Hvordan tenker du at pengene skal brukes? Vet du hvor mye penger de har å bruke? Anonymkode: 4a52d...318
BobbySocks Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 Kult, jeg digger tenåringer som bryr seg om økonomi! Kan du ikke sette opp et budsjett slik du tenker at det skal se ut?
Illuminatum Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fint for foreldrene dine at de ikke vil jobbe kun for å bruke opp pengene sine på fine ting. Hva bruker de pengene på? Uten å vite det tenker jeg de bruker er del ting på: strøm drivstoff kommunale avgifter eiendomsskatt lommepenger til ungdommen mat klær renter og avdrag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå