AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Jeg ble akuttinnlagt, frivillig, og ønsket hjelp. Jeg hadde mange samtaler med de ansatte og hadde utbytte av å være på avdelingen. Psykologen skrev meg likevel ut, selv om jeg sa at det nesten bare ble å dra hjem for å ringe legevakten igjen. Forrige uke ble jeg hentet i ambulanse. Nå er jeg utskrevet, enda jeg tryglet om å bli. Og enda psykologen mente at det hadde vært godt for meg å bli værende på avdelingen. Så jeg endte opp på legevakten igjen samme dag som jeg ble skrevet ut, pga enda en krise. Jeg ble sendt hjem med beroligende. Hadde ikke spist hele dagen og hadde brekninger, men magen var så tom at jeg ikke engang klarte å kaste opp. Jeg venter på poliklinisk behandling, men det er 5 måneders ventetid. Så psykologen ønsket å sette i gang noe mer i mellomtiden, noe som er kjempebra, for nå er jeg rimelig desperat. Jeg lurte da på om jeg ikke kunne få bli inntil det var i boks, men det var visst umulig. Jeg skjønner at jeg var på akuttpost, men forstår ikke hvorfor det var umulig for han å gjøre innleggelsen om til ordinær innleggelse, spesielt når han vurderte det slik at jeg hadde godt av å være der. Jeg er rolig, samarbeidsvillig, motivert, hyggelig mot de ansatte. Aldri utagert, vært frekk eller motsatt meg hjelpetiltak. Kjenner jeg blir så forbanna. Istedenfor at det skulle ende slik at jeg havnet på legevakten, med ingen næringsopptak, kvalme og oppkast på tom mage, krisetilstand, beroligende og øyne hovne som ballonger etter masse gråt, så kunne jeg ha fått være på avdelingen, fått ro, mat, samtaler, stabilisering frem mot poliklinisk behandling. Da hadde jeg sluppet å gå gjennom hele "mølla" igjen, noe som i seg selv er en belastning og gjør meg mer ustabil. Flere som har stått i samme situasjon? Anonymkode: bced1...82a 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Ja. Jeg ble skrevet ut fordi jeg ikke ville ta akkurat den medisinen som psykiater ville ha meg til å ta. Anonymkode: a21ff...88f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble akuttinnlagt, frivillig, og ønsket hjelp. Jeg hadde mange samtaler med de ansatte og hadde utbytte av å være på avdelingen. Psykologen skrev meg likevel ut, selv om jeg sa at det nesten bare ble å dra hjem for å ringe legevakten igjen. Forrige uke ble jeg hentet i ambulanse. Nå er jeg utskrevet, enda jeg tryglet om å bli. Og enda psykologen mente at det hadde vært godt for meg å bli værende på avdelingen. Så jeg endte opp på legevakten igjen samme dag som jeg ble skrevet ut, pga enda en krise. Jeg ble sendt hjem med beroligende. Hadde ikke spist hele dagen og hadde brekninger, men magen var så tom at jeg ikke engang klarte å kaste opp. Jeg venter på poliklinisk behandling, men det er 5 måneders ventetid. Så psykologen ønsket å sette i gang noe mer i mellomtiden, noe som er kjempebra, for nå er jeg rimelig desperat. Jeg lurte da på om jeg ikke kunne få bli inntil det var i boks, men det var visst umulig. Jeg skjønner at jeg var på akuttpost, men forstår ikke hvorfor det var umulig for han å gjøre innleggelsen om til ordinær innleggelse, spesielt når han vurderte det slik at jeg hadde godt av å være der. Jeg er rolig, samarbeidsvillig, motivert, hyggelig mot de ansatte. Aldri utagert, vært frekk eller motsatt meg hjelpetiltak. Kjenner jeg blir så forbanna. Istedenfor at det skulle ende slik at jeg havnet på legevakten, med ingen næringsopptak, kvalme og oppkast på tom mage, krisetilstand, beroligende og øyne hovne som ballonger etter masse gråt, så kunne jeg ha fått være på avdelingen, fått ro, mat, samtaler, stabilisering frem mot poliklinisk behandling. Da hadde jeg sluppet å gå gjennom hele "mølla" igjen, noe som i seg selv er en belastning og gjør meg mer ustabil. Flere som har stått i samme situasjon? Anonymkode: bced1...82a Du må godta at det er slik og gjøre ditt beste fram til du får behandling på poliklinikk. Du fikk panikk pga utskrivelse og «skapte» deg ekstra i håp om å få komme tilbake? psykolog time en gang i uka gjør ikke mirakel, så jobben må du allerede starte på i dag. Anonymkode: cddda...474 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Jeg ble skrevet ut fordi jeg ikke ville ta akkurat den medisinen som psykiater ville ha meg til å ta. Anonymkode: a21ff...88f Føler med deg ❤️ AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du må godta at det er slik og gjøre ditt beste fram til du får behandling på poliklinikk. Du fikk panikk pga utskrivelse og «skapte» deg ekstra i håp om å få komme tilbake? psykolog time en gang i uka gjør ikke mirakel, så jobben må du allerede starte på i dag. Anonymkode: cddda...474 Nei. Jeg "skapte meg" ikke. Jeg fikk en reell knekk TS Anonymkode: bced1...82a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ble akuttinnlagt, frivillig, og ønsket hjelp. Jeg hadde mange samtaler med de ansatte og hadde utbytte av å være på avdelingen. Psykologen skrev meg likevel ut, selv om jeg sa at det nesten bare ble å dra hjem for å ringe legevakten igjen. Forrige uke ble jeg hentet i ambulanse. Nå er jeg utskrevet, enda jeg tryglet om å bli. Og enda psykologen mente at det hadde vært godt for meg å bli værende på avdelingen. Så jeg endte opp på legevakten igjen samme dag som jeg ble skrevet ut, pga enda en krise. Jeg ble sendt hjem med beroligende. Hadde ikke spist hele dagen og hadde brekninger, men magen var så tom at jeg ikke engang klarte å kaste opp. Jeg venter på poliklinisk behandling, men det er 5 måneders ventetid. Så psykologen ønsket å sette i gang noe mer i mellomtiden, noe som er kjempebra, for nå er jeg rimelig desperat. Jeg lurte da på om jeg ikke kunne få bli inntil det var i boks, men det var visst umulig. Jeg skjønner at jeg var på akuttpost, men forstår ikke hvorfor det var umulig for han å gjøre innleggelsen om til ordinær innleggelse, spesielt når han vurderte det slik at jeg hadde godt av å være der. Jeg er rolig, samarbeidsvillig, motivert, hyggelig mot de ansatte. Aldri utagert, vært frekk eller motsatt meg hjelpetiltak. Kjenner jeg blir så forbanna. Istedenfor at det skulle ende slik at jeg havnet på legevakten, med ingen næringsopptak, kvalme og oppkast på tom mage, krisetilstand, beroligende og øyne hovne som ballonger etter masse gråt, så kunne jeg ha fått være på avdelingen, fått ro, mat, samtaler, stabilisering frem mot poliklinisk behandling. Da hadde jeg sluppet å gå gjennom hele "mølla" igjen, noe som i seg selv er en belastning og gjør meg mer ustabil. Flere som har stått i samme situasjon? Anonymkode: bced1...82a Hadde vært bedre for deg å oppsøke rask psykisk helsehjelp i kommunen. Man må ikke på død å lov gå til dps. Anonymkode: a289c...d45 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 Det er sannsynligvis ikke plass på avdelingen(e) som har ordinære plasser. Akuttplassene er det ofte høyt press på. Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon, men du må forholde deg til tilbudet du har fått og vente på det. Kan du snakke med fastlegen i mellomtiden? Ta kontakt med psykiatritilbudet i kommunen? Anonymkode: 94602...c34 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 Synd at det skal være sånn❤️ Er vel pga trang økonomi/få plasser Anonymkode: 7ce6f...2d0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 Sannsynligvis fordi det er et enormt press på psykiatrien, og våre kjære politikere og byråkrater bygger sengetilbudet mer og mer ned... så det å bare få bli en stund er det ikke tid og rom til... https://sykepleien.no/2022/05/nesten-fire-av-ti-senger-har-forsvunnet-i-psykiatrien Anonymkode: 7b67a...b86 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ble akuttinnlagt, frivillig, og ønsket hjelp. Jeg hadde mange samtaler med de ansatte og hadde utbytte av å være på avdelingen. Psykologen skrev meg likevel ut, selv om jeg sa at det nesten bare ble å dra hjem for å ringe legevakten igjen. Forrige uke ble jeg hentet i ambulanse. Nå er jeg utskrevet, enda jeg tryglet om å bli. Og enda psykologen mente at det hadde vært godt for meg å bli værende på avdelingen. Så jeg endte opp på legevakten igjen samme dag som jeg ble skrevet ut, pga enda en krise. Jeg ble sendt hjem med beroligende. Hadde ikke spist hele dagen og hadde brekninger, men magen var så tom at jeg ikke engang klarte å kaste opp. Jeg venter på poliklinisk behandling, men det er 5 måneders ventetid. Så psykologen ønsket å sette i gang noe mer i mellomtiden, noe som er kjempebra, for nå er jeg rimelig desperat. Jeg lurte da på om jeg ikke kunne få bli inntil det var i boks, men det var visst umulig. Jeg skjønner at jeg var på akuttpost, men forstår ikke hvorfor det var umulig for han å gjøre innleggelsen om til ordinær innleggelse, spesielt når han vurderte det slik at jeg hadde godt av å være der. Jeg er rolig, samarbeidsvillig, motivert, hyggelig mot de ansatte. Aldri utagert, vært frekk eller motsatt meg hjelpetiltak. Kjenner jeg blir så forbanna. Istedenfor at det skulle ende slik at jeg havnet på legevakten, med ingen næringsopptak, kvalme og oppkast på tom mage, krisetilstand, beroligende og øyne hovne som ballonger etter masse gråt, så kunne jeg ha fått være på avdelingen, fått ro, mat, samtaler, stabilisering frem mot poliklinisk behandling. Da hadde jeg sluppet å gå gjennom hele "mølla" igjen, noe som i seg selv er en belastning og gjør meg mer ustabil. Flere som har stått i samme situasjon? Anonymkode: bced1...82a Skjønner at du er misfornøyd. En døgnplass i psyk avd koster sikkert 20000 om dagen, så at du skulle bli der i 5måneder ville det kostet over 3 millioner. Jeg vil selvfølgelig at du skal ha det bra, men med skrikende ressursmangel i somatisk helsevesen (kreftpasienter får ikke medisin, f.eks.) ville jeg helst sett at de penga ble brukt der. Anonymkode: c141e...38d 3 1
Purple_Pixiedust Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner at du er misfornøyd. En døgnplass i psyk avd koster sikkert 20000 om dagen, så at du skulle bli der i 5måneder ville det kostet over 3 millioner. Jeg vil selvfølgelig at du skal ha det bra, men med skrikende ressursmangel i somatisk helsevesen (kreftpasienter får ikke medisin, f.eks.) ville jeg helst sett at de penga ble brukt der. Anonymkode: c141e...38d Koster ikke 20 000 per dag. Mener det er ca 6000.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #11 Skrevet 23. juni 2022 Her fant jeg noe fra Helsedirektoratet, med tall fra 2014-2018. TSB er rusbehandling. Gjennomsnittlig kostnad per oppholdsdøgn er samme år beregnet til 19 500 kroner for døgnbehandling i psykisk helsevern for barn og unge og til henholdsvis 12 800 kroner og 7 900 kroner i psykisk helsevern for voksne og TSB. Anonymkode: c141e...38d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 Er pga. høyt trykk på akuttpsyk. Det er _akutt_ behandling, ikke langvarige stabiliseringsopphold. Ofte bare et par dager. Man får ikke ordentlig behandling i akuttpsyk, bare et minimum for å kartlegge veien videre (spa, fact, bolig, rusopphold). Noen kan være "heldige" om de legges inn på et tidspunkt med lite trykk om plassene. Når man har 20 senger tilgjengelig og 40 pasienter som trenger plass så må man dessverre sortere hvem som er sykeste/trenger mest hjelp. (Ofte overhengende suicidalitet, psykoser). Eller de som står uten et hjem å skrives ut til (kastet ut av bolig og sykdom) Ofte er det pasienter som ønsker lenger tid, men som det ikke blir sett på som hensiktsmessig å beholde på avdeling (responderer ikke/lite utbytte på behandlingensom gis, eller pga institusjonaliserte pasienter/pasientgruppe som lett blir dette) Anonymkode: d70fa...8c7 2
Tutta88 Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 Aller først vil jeg si at det høres vanvittig vanskelig ut! Det er et helvete å være så dårlig som du beskriver! Jeg har opplevd å være innlagt selv. Nå må det sies at min situasjon var annerledes enn din, jeg var frivillig innlagt i fjor i 2 måneder. Og det var mannen min overbeviste meg om at jeg var kjempe dårlig og måtte ta imot hjelp. Fikk diagnosen alvorlig deprimert av et akuttteam og ble innlagt samme dag. Og siden jeg opplevde at tilbudet bare var oppbevaring pga Coronatiltak og manglende aktivitetstilbud, så mislikte jeg å være innlagt og det var jeg som ba om utskrivelse tilslutt. Nå er jeg blitt værre og jeg har prøver å finne noe andre behandlingstilbud enn innleggelse. Nå vet jeg ikke hva som er riktig for deg. Men jeg blir nysgjerrig på er har du noen andre muligheter enn innleggelse? Nå vet jeg heller ikke hvor du bor og hva som finnes i din kommune av tilbud? Har blitt anbefalt lavterskeltilbud for tyngre psykiske lidelser som er mulig å få i Oslo, hvor man kan søke om å få hjelp hjemme til hverdagslige ting og kan få muligheten til å snakke med jevnlig som du sier du har behov for. Vet av erfaring at man blir ekstremt sliten i en sånn situasjon og knapt orker å ta vare på seg selv, at det er virkelig en høy terskel å prøve å få hjelp når du er kommer dit du er nå. Og det å si fra til de rundt er enda væreee fordi du vil kanskje ikke belaste dem? Men det tenker jeg at du må gjøre. Fordi du er syk og du skal ikke trenge å gjøre alene. Hat du noen du stoler på som kan bli med deg og beskrive situasjonen til fastlegen din? For du kan be fastlegen om hjelp til å finne frem i hva som er muligheten for deg der du bor. og uansett, prøv å ta vare på deg selv i mellomtiden. Vet det ikke er lett..men om det så bare er å ringe mental helse hjelpetelefonen. Så gjør det❤️
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #14 Skrevet 23. juni 2022 Har personlig ikke opplevd det, men kjenner til flere som har det. De fleste blir dessverre skrevet ut etter 1-2 uker, men noen blir lenger. Jeg en gang ble innlagt på akuttpsykiatrisk på lukket avdeling, og ble på lukket avdeling i nesten et halvt år, så det er absolutt mulig å bli værende lenge. På DPS er det gjerne lettere å være over lengre tid, så kanskje du kan be fastlegen om en innleggelse på DPS? Er det virkelig 5 måneders ventetid til behandling på poliklinikk? Det er er jo helt absurd. Kan du få hjelp i kommunen i mellomtiden? Det er rart at du ikke blir prioritert når du nettopp har vært innlagt. De har mulighet til å prioritere. Jeg ventet i kun 2 uker på behandling på DPS poliklinikk, selv om jeg allerede gikk til en psykologspesialist, fordi psykologen ville at jeg skulle ha en psykiater på DPS i tillegg. Så du må stå på ditt og be om å bli prioritert. Det er mulighet for å bli prioritert, så jeg ville prøvd å forklare at du trenger å bli prioritert hvis jeg var deg. Gjerne vær klar på at du ikke klarer deg alene uten behandling. At det var godt å være på avdelingen er ingen grunn til å bli, men du må være klar på at du trenger å bli værende, og at du trenger hjelp. Jeg har vært heldig og har ikke trengt å kjempe for å få hjelp, men jeg kjenner flere som har måtte gjøre det. Du må rett og slett vise at du trenger hjelp, ikke bare at du ønsker hjelp. Anonymkode: 2c020...6c8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 Har ikke opplevd det sånn som deg TS. Men har alltid vært heldig og blitt tatt skikkelig på alvor hele livet.. men da jeg var ungdom var jeg innlagt i 6 mnd for stabilisering. Da jet ble skrevet ut da var det kjempeskummelt. Nå i voksen alder har jeg ikke villet være innlagt, så har aldri blitt innlagt frivillig, men på tvang. Ikke akkurat å anbefale det heller, men… 😕 Anonymkode: 37560...94d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 Purple_Pixiedust skrev (6 timer siden): Koster ikke 20 000 per dag. Mener det er ca 6000. Det kostet 7200 i 2005,så prisen har garantert økt siden da Anonymkode: 865f4...cd5 2
Purple_Pixiedust Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kostet 7200 i 2005,så prisen har garantert økt siden da Anonymkode: 865f4...cd5 Jeg fikk høre 6000. Men kanskje det var i rusbehandlingen og ikke akuttpsykiatrien. Det er jo lavere bemanning der. Uansett ikke 20 000. Endret 23. juni 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 Det å bare se på hva en døgnplass i psykiatrien koster gir jo egentlig et veldig dårlig bilde av helheten. Man må feks ta inn kostnaden det vil påføre samfunnet at en person kanskje står lenger uten jobb, blir varig syk, behøver lengre poliklinisk behandling, osv. dersom vedkommende ikke får en plass. Det er langt i fra så enkelt som å bare se hva prisen er per døgn per person og det er det. Det blir veldig lite hensiktsmessig i et samfunnsperspektiv. Anonymkode: d8c22...d13 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden): Jeg fikk høre 6000. Men kanskje det var i rusbehandlingen og ikke akuttpsykiatrien. Det er jo lavere bemanning der. Uansett ikke 20 000. Hva har det med saken å gjøre? Vanlige norske sykehus koster 5000 pr døgn. Er man syk skal man få hjelp, vi betaler skatt i dette landet og skal ha helsehjelp når vi trenger det. Bare jeg og mannen min betaler 700.000 kr i året tilsammen i skatt! Om jeg noen gang blir syk og trenger innleggelse så skal jeg faen meg få den hjelpen jeg trenger! hva det koster har null betydning for pasientene. mer man syk skal man få hjelp! Anonymkode: cddda...474 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hadde vært bedre for deg å oppsøke rask psykisk helsehjelp i kommunen. Man må ikke på død å lov gå til dps. Anonymkode: a289c...d45 Hvorfor er alle her inne livredde for at folk skal få plass på dps? Folk blir både sinte og bitter når det er snakk om dps, og råder folk til å søke privat. Anonymkode: cddda...474
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå