Gå til innhold

Når gir leger henvisning til psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å gå til psykolog, for å snakke om tanker etter brudd (kort forhold), enkelte mindre traumer i barndommen og kanskje litt problemer med intimitet. Ganske vanlige greier regner jeg med. Vet at det er stort press på helsevesenet og at mitt tilfelle nok havner langt bak i køen. Via Fagforbundet har jeg en behandlingsforsikring som gir inntil 12 timer med psykolog. Enten ved større livskriser (der er ikke jeg), eller der man blir henvist av lege.

Mitt spørsmål blir da - når kan leger henvise videre? Har jeg en sjanse her eller er det bare å bestille privat psykologtime med en gang?

Anonymkode: 23d7e...5ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare å bestille privat psykologtime med en gang. Man må ha en psykisk lidelse for å bli henvist av lege. 

Anonymkode: d06c7...f71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok bare å bestille privat psykologtime med en gang. Man må ha en psykisk lidelse for å bli henvist av lege. 

Man kan også bli henvist til utredning ved mistanke om psykisk lidelse.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk disse 12 timene du har i året via forsikringen din. Så kan psykologen vurdere om du trenger videre behandling og kan da søke for deg 

Anonymkode: 8067c...c61

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Via Fagforbundet har jeg en behandlingsforsikring som gir inntil 12 timer med psykolog. Enten ved større livskriser (der er ikke jeg), eller der man blir henvist av lege.

Hvis du får 12 timer med psykolog gjennom en behandlingsforsikring så er det vel snakk om privat? Altså at fastlegen skriver en henvisning til privat psykolog? Da er det jo ikke ventetid. Da behøver du bare dra til fastlegen og forklare at du ønsker å benytte deg av denne forsikringen og hvorfor, med forbehold om at jeg forstår hvordan denne forsikringen virker. Du ville jo ikke trenge forsikring for å bli henvist til avtalespesialist hvor du uansett bare betaler egenandel...

Anonymkode: 129b7...42e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei? Jeg ble henvist til psykolog uten å ha en psykisk lidelse. En lege kan alltids henvise til psykolog dersom pasienten trenger det, men det er jo lange ventelister ofte. 

Anonymkode: 310ef...f95

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Bruk disse 12 timene du har i året via forsikringen din. Så kan psykologen vurdere om du trenger videre behandling og kan da søke for deg 

Anonymkode: 8067c...c61

Var det jeg håpte på, siden det er snakk om mye penger. Men i så fall må legen skrive henvisning til meg, og det er der jeg er usikker på om "mitt" tilfelle er et tilfelle der de hadde gjort det. Normalt hadde jeg ikke trodd det. 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du får 12 timer med psykolog gjennom en behandlingsforsikring så er det vel snakk om privat? Altså at fastlegen skriver en henvisning til privat psykolog? Da er det jo ikke ventetid. Da behøver du bare dra til fastlegen og forklare at du ønsker å benytte deg av denne forsikringen og hvorfor, med forbehold om at jeg forstår hvordan denne forsikringen virker. Du ville jo ikke trenge forsikring for å bli henvist til avtalespesialist hvor du uansett bare betaler egenandel...

Anonymkode: 129b7...42e

Det stemmer nok, psykologen hadde da blitt privat, men hadde ikke betalt for det. Kanskje utover en liten egenandel. Er der forskjellen ligger. Så for å få dette betalt gjennom forsikringen, må jeg ha henvisning fra lege. Ellers må jeg betale alt av egen lomme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det jeg håpte på, siden det er snakk om mye penger. Men i så fall må legen skrive henvisning til meg, og det er der jeg er usikker på om "mitt" tilfelle er et tilfelle der de hadde gjort det. Normalt hadde jeg ikke trodd det. 

Det stemmer nok, psykologen hadde da blitt privat, men hadde ikke betalt for det. Kanskje utover en liten egenandel. Er der forskjellen ligger. Så for å få dette betalt gjennom forsikringen, må jeg ha henvisning fra lege. Ellers må jeg betale alt av egen lomme. 

Lege har lav terskel for å henvise i dette tilfellet. Bare bestill time og forklar situasjonen. 

Anonymkode: 0add0...773

AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor slike forsikringer er ubrukelige. Du får dekket dersom legen henviser deg. Men dersom legen mener det er grunn for henvisning har du rett på hjelp via det offentlige, og det dekkes etter frikort uansett. 

Så er nok bare å bestille seg privat 

Anonymkode: d6b61...d67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er derfor slike forsikringer er ubrukelige. Du får dekket dersom legen henviser deg. Men dersom legen mener det er grunn for henvisning har du rett på hjelp via det offentlige, og det dekkes etter frikort uansett. 

Det kan godt hende! Er ikke en forsikring jeg hadde for psykologhjelpen egentlig, det går mer på andre akutte sykdommer. Sikrer raskt behandling. Men ja, stemmer nok delvis det du sier altså. Får høre med legen og se hva de sier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke helt sant. Leger skriver mange henvisninger der pasienten får avslag eller der ventetiden er svært lang. Da er forsikringer som gir tilgang på helprivat psykolog kjekt for det sikrer rask hjelp. 

Anonymkode: 0add0...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man har ganske alvorlige psykiske problemer så tar det ekstremt lang tid. Her tok det 6 måneder fra henvisning ble sendt til jeg fikk time og det var fordi legen maste litt for å meg inn tidligere. Om legen ikke hadde gjort det så hadde jeg nok ikke fått time før etter sommeren. Kapasiteten er ganske sprengt så om man blir vurdert som at man kan få hjelp så må man belage seg på at det kommer til å ta tid.

Jeg hadde ikke selvmordstanker, men er/var ganske alvorlig deprimert og selv da måtte jeg vente så lenge. Bare skriver dette for å vise hvor sprengt kapasiteten faktisk er.

Mulig det er andre tilbud som kan hjelpe? Vet at kommunene har noen lavterskeltilbud, men spørs om det passer for deg.

Eventuelt så må du bestille time hos privat psykolog.

Anonymkode: 76776...2de

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (22 timer siden):

Man kan også bli henvist til utredning ved mistanke om psykisk lidelse.  

Det er vel helt åpenbart?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville drøftet dette  med fastlegen. 

DPS følger en prioriteringsveileder når de skal vurderer hvem de skal  ta inn til behandling. Dette vet fastleger, så jeg vil tro at terskelen for å skrive henvisning dit vil være høyere enn til det helprivate som har helt andre kriterier. 

Anonymkode: 512d7...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist pga angst og spiseforstyrrelser og fikk raskt hjelp selv om det ikke var på alvorlig plan. Dette til tross for en stor by med stor pågang.

Anonymkode: 94061...4b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bortsett fra at en får raskere time i det private enn i det offentlige, en forsikring er til god hjelp i så måte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...