AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #21 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 12.56): Det er jo bare fordi at når man er gift føler man seg mer bundet, det er liksom ikke bare å pakke bagen å gå. Mange tenker sikkert også på alle de som tok seg fri, kjøpte gaver og stilte opp i bryllupet - da holder man ut noen ekstra runder pga tanker som det. Og går du litt tilbake i tid så var det syndig å skille seg. Man led seg gjennom domestic violence, utroskap, sextørke osv fordi var man først gift så skulle man være gift. Maaaange ektefolk var mer venner enn kjærester og kunne ikke fordra trynene på hverandre, og barns vokste opp traumatiserte som følge av det. Dere må ikke tro at de som er avbildet i avisa og feirer gullbryllup med brask og barm har hatt det enkelt i ekteskapet sitt, hadde de giftet seg i nåtid hadde mange av de vært skilt for lengst. Anonymkode: 95398...cde Men det er jo ingen ekteskap som har bare solskinnsdager. Når du sier ja til et menneske enten i kirka eller borgerlig så lover du jo å bli hos den andre både «i gode og onde dager» / «I medgang og i motgang» livet ut. Det sier seg jo nesten selv at i løpet av et 50 år langt ekteskap så blir det jo dager med både regn, lyn og torden, kombinert med overskyet og solskinnsdager. Det er jo det det handler om. Å dele LIVET. Hvis flere hadde levd etter det løftet så hadde kanskje skilsmissestatistikken gått litt ned. Statistisk sett har jo samboerskap større brudd-statistikk, noe som er forståelig all den tid det er bare å flytte rett inn og rett ut. Og for de som ikke ønsker en slik forpliktelse som et ekteskap så er jo samboerskap tingen. Men for mange er nok ekteskap så hellig at de «ikke vil» gifte seg, fordi de kanskje er usikre på om de kan overholde et slikt løfte overfor den de lever sammen med. Anonymkode: b735e...83e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #22 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 23.34): Å gifte seg i dag er mer status enn hva det er verdt. Jeg ser ikke poenget.. og statistikken sier sitt. Anonymkode: f0ca6...965 Om du er gift eller ikke, har ikke noe med samlivsbrudd å gjøre. Statistikken plukker kun opp begjæring om skilsmisse, ikke at du bare flytter fra samboeren og får ny adresse. Anonymkode: 2ffec...315 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. juli 2022 #23 Del Skrevet 13. juli 2022 Mwfa skrev (På 22.6.2022 den 22.33): Samboeren sier han ikke har et behov for å gifte seg. Jeg har alltid tenkt at det er noe jeg ønsker. Men stadig vekk er det nære og kjære som skilles.. Samboeren snakker mye om statistikk og sannsynlighet for at man skilles. Derfor er det noe han ikke har behov for. Vet ikke helt hva jeg tenker eller føler om dette. Syns jo det er kjipt. Har til og med tenkt tanken på å fri selv. For han er av den typen som ikke planlegger 1 uke frem i tid eller liker forandringer. Jeg er lykkelig akkurat slik vi har det. Men er ikke å legge skjul på at det begynner å bli litt sårt med kommentarer fra familie og venner på "når skjer det" "når skal du fri". Vi har barn sammen, litt omvendt rekkefølge. Og for noen rundt føles det sa som en selvfølge at giftemål er å skje. Jeg vil gifte meg med han. Men vil jo at han skal tenke og føle det samme tilbake.. Er det noen som er mer enn nok fornøyd med livet uten å gifte seg? Eller andre som synes det har vært en positiv endring å gifte seg? Eller negativ også. Vil gjerne høre erfaringer, på godt og vondt. skjønner ikke logikken. De ekteskapene som tar slutt hadde jo tatt like mye slutt om de bare var samboere. Er fkere samboerskap som tar slutt men det føres det lite statistikk på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #24 Del Skrevet 15. juli 2022 Vi har ingen planer om å gifte oss noen gang. Jeg ser mange argumenterer med at det er mer forpliktende å være gift, men det er jeg ikke enig i. Så lett som det tas på skilsmisse nå for tiden, tenker jeg ikke at man er noe særlig mer forpliktet ved at man gifter seg. Og selv om jeg skjønner at det er noe koselig og romantisk ved å være mann og kone og å ha formelt forpliktet seg til hverandre, vil jeg si det også er noe sinnssykt romantisk ved at kjæresten min våkner hver morgen og velger å være sammen med meg. At han er sammen med meg nettopp fordi han ønsker det, ikke fordi han er formelt forpliktet til det Anonymkode: 83eb1...c0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. juli 2022 #25 Del Skrevet 16. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har ingen planer om å gifte oss noen gang. Jeg ser mange argumenterer med at det er mer forpliktende å være gift, men det er jeg ikke enig i. Så lett som det tas på skilsmisse nå for tiden, tenker jeg ikke at man er noe særlig mer forpliktet ved at man gifter seg. Og selv om jeg skjønner at det er noe koselig og romantisk ved å være mann og kone og å ha formelt forpliktet seg til hverandre, vil jeg si det også er noe sinnssykt romantisk ved at kjæresten min våkner hver morgen og velger å være sammen med meg. At han er sammen med meg nettopp fordi han ønsker det, ikke fordi han er formelt forpliktet til det Anonymkode: 83eb1...c0f det tas jo like lett om ikke lettere på å avslutte samboerskap. og ekyepar og må velge dette hver dag Endret 16. juli 2022 av Maleficenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #26 Del Skrevet 16. juli 2022 Jeg har også tenkt litt på å fri selv. For meg er gifteringer noe av det jeg har lyst å ha som et symbol på at vi to hører sammen. Selve bryllupsdagen er jo kun en dag, men ringen ser man jo hele tiden ❤️ Men har litt de samme tankene som deg ts. Har både lyst og ikke lyst egentlig. Og vil i alle fall ikke ende opp som skilt. Men selvfølgelig det kan skje enten man er gift eller samboer. Anonymkode: c0d7c...da4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #27 Del Skrevet 16. juli 2022 Det " statistikk- argumentet" ifht ekteskapet er i mine øyne en tynn unnskyldning. Særlig når man har barn sammen. Anonymkode: 62b54...8cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå