AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Vet at det er et teit spørsmål, men hvordan fungerer kjernetid? La oss si at man jobber i en bedrift som har kjernetid fra 09:00-15:00, og bedriften er åpen fra 08:00-16:00-17:00, og man kommer på jobb kl.09:00, betyr det at man da må jobbe til 17:00 for å jobbe inn den tiden man ikke var på jobb? Anonymkode: a9938...3c9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Hos oss betydde det at man måtte være på jobb 09-15 og hadde selv ansvaret for å jobbe riktig antall timer (det ble brukt digital stempling inn og ut). Så jeg kunne jobbe 09-15 mandag og tirsdag, 08-17 onsdag og torsdag og 08-16 på fredagen (som eksempel). Anonymkode: c6f8e...414 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 En normaluke i norsk arebidsliv er 37.5 timer, (turnusarbeid har 35,5). Kjernetid har man ofte i bedrifter som tillatter fleksitid, altså at man har en fleksikonto. Fleksikonto har man ofte når det er vanskelig å få overtidsbetaling, da arbeidsgiver fører timer over 37.5 som fleksitid i stedet for å betale overtid for timene over. Kjernetid blir da den tiden arbeidsgiver KREVER at du er på arbeidsplassen din. Du BURDE være der hver dag 08.00 - 16-00, men du MÅ være der mellom kl. 09.00 og 15.00. Jobber du kun 09.00 - 15.00 hver dag så mangler du to timer arbeid hver dag, som utgjør 14 timer i uken, som igjen tilsvarer 37,3% av arbeidstiden din den uken. Om du fortsetter med det en held mnd (forutsatt at du har mndslønn), så vil du få utbetalt 37.3% mindre lønn enn forventet, fordi du har vært 37.3% mindre tilstede på arbeid. Timene du er borte fra arbeid må altså jobbes inn igjen. Anonymkode: 8ef4f...700
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 Vår kjernetid er 9-15 Da skal vi være tilgjengelige alle sammen. Så da velger vi selv om vi jobber 0730-15 eller 9-1630 (vi har betalt lunsj) Hvis vi ønsker å avspassere i kjernetiden må vi avklare dette med leder. Ut over dette kommer og går vi som vi ønsker ,så lenge vi har timer å ta av. Anonymkode: 90aeb...948
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Vi har kjernetid fra 9-14.30. I den tiden må vi være på jobb, hvis ikke må det avtales med leder. Vi kan komme på jobb kl 6 eller jobbe til kl 21. Vi har en flexitidkonto hvor plusstimer (og ev minus timer) blir logget. Så om jeg en dag har jobbet en time mer enn 7,5 time så får jeg en time på flexikontoen. Vi kan ha inntil 10 minus timer og helst ikke over 50 plusstimer. Om vi ønsker å bruke flexitiden så avtales dette med leder. De blir ikke betalt ut, så man må være flink til å ta det ut for vi får ikke lov å gå over 50 timer når vi runder et nytt år. Da blir de som er over slettet. Anonymkode: 3f132...896
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 Det betyr at du må være på jobb i kjernetiden, men resten av tiden kan du styre selv. Hvor streng man er på det, vil variere fra bedrift til bedrift. Noen er veldig streng på at man MÅ være på jobb i kjernetiden, andre ikke. Hos oss er kjernetiden veldig teoretisk. Så lenge vi jobber rett antall timer i uken, er det meste greit. Anonymkode: 48a34...2a6
dyptvann Skrevet 24. juni 2022 #7 Skrevet 24. juni 2022 En ting jeg er opptatt av som ansatt er at møter i arbeidstiden også gjennomføres i kjernetiden. Et godt regelverk gjelder to veier og ikke bare for de ansatte. Når det først er satt regler om når en ansatt skal være jobb, så må dette også respekteres av arbeidsgiver/leder for hvilke tidspunkt det holdes møter på. Det å forvente at en ansatt stiller på et møte utenfor kjernetid syns jeg er svært dårlig lederskap og jeg deltar sjelden på slike møter. (jeg vet veldig mange er uenig med meg i min holdning) 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 dyptvann skrev (2 minutter siden): En ting jeg er opptatt av som ansatt er at møter i arbeidstiden også gjennomføres i kjernetiden. Et godt regelverk gjelder to veier og ikke bare for de ansatte. Når det først er satt regler om når en ansatt skal være jobb, så må dette også respekteres av arbeidsgiver/leder for hvilke tidspunkt det holdes møter på. Det å forvente at en ansatt stiller på et møte utenfor kjernetid syns jeg er svært dårlig lederskap og jeg deltar sjelden på slike møter. (jeg vet veldig mange er uenig med meg i min holdning) Det er noe jeg også irriterer meg over. Men policyen er at så lenge det er innenfor normal arbeidstid (8-16), er det lov med møter. Kjernetiden er når man MÅ være på jobb, men det er altså lov å kreve at man stiller også utenfor kjernetiden når det er møter. Men det burde være unødvendig, når folk skal hente og levere i bhg er det ikke så lett å kommer på jobb kl 8 og være helt til 16. Anonymkode: 48a34...2a6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 Det varierer fra bedrift til bedrift. Vi trenger i utgangspunktet ikke å jobbe i kjernetiden. I dag planlegger jeg for eksempel å avrunde kl 12 for å nyte været og jobbe i hagen. Og tar heller inn litt jobb søndag kveld. Men når jeg ikke har meldt fravær betyr det at jeg må være tilgjengelig på telefon/mail. så har et øye på den til klokka bikker 15 (og på telefon resten av kvelden også, har ikke noe i mot å være fleksibel når de tilbyr så mye fleksibilitet) Anonymkode: 87dd9...beb
Rosa Dartle Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Vi har kjernetid 09-14.30, og i den perioden må vi være på jobb, selv om vi også har det ganske fleksibelt og kan gi beskjed dersom det er noe spesielt. Mest for å passe på at det alltid er noen tilgjengelig hos oss. Noen dager jobber jeg den tida, andre dager jobber jeg 07-18 for å ta igjen tapte timer.
Rosa Dartle Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 dyptvann skrev (18 minutter siden): En ting jeg er opptatt av som ansatt er at møter i arbeidstiden også gjennomføres i kjernetiden. Et godt regelverk gjelder to veier og ikke bare for de ansatte. Når det først er satt regler om når en ansatt skal være jobb, så må dette også respekteres av arbeidsgiver/leder for hvilke tidspunkt det holdes møter på. Det å forvente at en ansatt stiller på et møte utenfor kjernetid syns jeg er svært dårlig lederskap og jeg deltar sjelden på slike møter. (jeg vet veldig mange er uenig med meg i min holdning) Helt enig. Kan telle på en hånd de gangene det har skjedd, og da er det gjerne helt spesielle orienteringsmøter med næringsliv og innbyggere f.eks. på kveldstid, ikke interne møter. Og da er det ikke slik at vi har en plikt til å møte. Men siden arbeidsgiver ellers er fleksibel, gjør jeg mitt for å stille når jeg blir spurt.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 12.47): En normaluke i norsk arebidsliv er 37.5 timer, (turnusarbeid har 35,5). Kjernetid har man ofte i bedrifter som tillatter fleksitid, altså at man har en fleksikonto. Fleksikonto har man ofte når det er vanskelig å få overtidsbetaling, da arbeidsgiver fører timer over 37.5 som fleksitid i stedet for å betale overtid for timene over. Kjernetid blir da den tiden arbeidsgiver KREVER at du er på arbeidsplassen din. Du BURDE være der hver dag 08.00 - 16-00, men du MÅ være der mellom kl. 09.00 og 15.00. Jobber du kun 09.00 - 15.00 hver dag så mangler du to timer arbeid hver dag, som utgjør 14 timer i uken, som igjen tilsvarer 37,3% av arbeidstiden din den uken. Om du fortsetter med det en held mnd (forutsatt at du har mndslønn), så vil du få utbetalt 37.3% mindre lønn enn forventet, fordi du har vært 37.3% mindre tilstede på arbeid. Timene du er borte fra arbeid må altså jobbes inn igjen. Anonymkode: 8ef4f...700 Hvorfor regner du sju arbeidsdager i uken? Mener du 10 t i manko Anonymkode: ad78f...492
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 Vi har kjernetid 9-15 om vinteren og 9-14 om sommeren. Det betyr at vi skal være på jobb de timene, men kan starte/slutte dagen som vi selv ønsker, så lenge vi har 7,5t hver dag. Anonymkode: 60531...e4d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #14 Skrevet 25. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 19.09): Vi har kjernetid fra 9-14.30. I den tiden må vi være på jobb, hvis ikke må det avtales med leder. Vi kan komme på jobb kl 6 eller jobbe til kl 21. Vi har en flexitidkonto hvor plusstimer (og ev minus timer) blir logget. Så om jeg en dag har jobbet en time mer enn 7,5 time så får jeg en time på flexikontoen. Vi kan ha inntil 10 minus timer og helst ikke over 50 plusstimer. Om vi ønsker å bruke flexitiden så avtales dette med leder. De blir ikke betalt ut, så man må være flink til å ta det ut for vi får ikke lov å gå over 50 timer når vi runder et nytt år. Da blir de som er over slettet. Anonymkode: 3f132...896 NTNU? Hørtes veldig kjent ut ☺️ Anonymkode: 4543c...cca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå