AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Hei! Jeg skal være praksislærer til høsten for første gang og gleder meg mye. Jeg har en kjempefin gruppe og mener selv at jeg har mye å bidra med til de som skal ut i yrket om noen år. Jeg har jobbet som lærer og spesialpedagog i 20 år og har master, i tillegg har jeg erfaring fra alle trinn, også videregående. Men jeg lurer på om dere som har vært i praksis eller skal i praksis, hva ønsker dere å få kunnskap om? Hva er en god praksis og en god praksislærer? Gjerne kom med gode erfaringer og dårlige erfaringer! Anonymkode: bae86...4cd
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Jeg hadde en praksislærer som strøk meg basert på at hu ikke likte meg og spolerte undervisning jeg hadde og la opp til sabotasje på flere vis (da jeg hadde bestilt PC-er til å bruke den dagen, hadde hu påstått at hu ikke hadde mottatt bestillingen osv og lot være å gi meg beskjeder og mailer som hu gav til resten av gruppa så hu strøk meg og var helt grusom. Aldri følt meg så mobba i mitt liv… Så ikke gjør det. Anonymkode: 136f7...57c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Jeg har hatt både gode og dårlige. De gode er oppmuntrende og lar oss eksperimentere og teste ulike undervisningsopplegg med elevene. Litt sånn uformelt. Og gir god og konkret tilbakemelding! Veldig viktig. De dårlige var veldig formelle, og mente det var krise hvis undervisning gikk dårlig! Det gjorde oss bare nervøse og undervisningen ble enda verre. Det er viktig å prøve å feile som lærerstudent. Det er hele vitsen. Ellers er det STOR forskjell på praksisskolene. Noen steder ble studentene behandlet som luft, og fikk tilsnakk på samme måte som elevene (barneskole). Andre steder ble vi behandlet som fremtidige kollegaer, og fagpersoner. Har fortsatt dårlig inntrykk av enkelte skoler! Så ikke undervurder dette… Anonymkode: c8df4...9e9 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 De beste praksislærerne jeg hadde ga meg stor frihet i undervisningen - lot meg feile og gjøre mine egne erfaringer. Ga meg ærlige tilbakemeldinger - både negative og positive. Ikke glem de positive tilbakemeldingene! Når jeg følte at praksislærer syntes jeg var god på noen områder så var det også enklere å ta til meg de mindre gode tilbakemeldingene og jobbe konstruktivt med de. Fikk meg til å hele tiden ha et evaluerende blikk på det jeg gjorde og lærte meg god planlegging av timer. Vær tydelig fra første stund på hva du forventer - noen studenter er slappe og slurvete. Ta tak i det så fort du ser det - det kan fort utvikle seg til dårlig stemning i resten av studentgruppa. Lykke til! Anonymkode: bfa73...856 1
Sunshineyellow Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Har vært borti forskjellsbehandling og være der for å se på at de jobber uten å inkludere oss (teamtid). Ha forståelse for at man er forskjellig og har ulik erfaring. Tenk på hvordan du kan hjelpe dem til å bli trygge. La dem samarbeide og gi dem tid til å gjennomføre og jobbe med prosjekter fra høyskolen. Du trenger ikke å ha de der til kl 16 bare for å være kjip. Vær raus, bestemt og la dem få se deg undervise i begynnelsen for å gi dem tips og inspirasjon. Det er mye læring i observasjoner.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Det eneste kjipe jeg har opplevd er en egentlig god praksisopplevelse og god (men ung) praksislærer som lot oss få bruke et grupperom mye. Dette var fint, men vi ble litt parkert på dette rommet og ble ikke inkludert i møter, teams eller planlegging som trinnlærerene hadde. Hun kom innom og hadde gode forsamtaler og ettersamtaler og tilbakemeldinger som var supre og lot oss få masse støtte til ideer og frihet i klasserommet... Men vi ville jo gjerne få observere mer, så vi ønsket oss typ 'Nå er skal Roar, Bente og jeg planlegge de neste ukene, dere reiser jo etter denne uka så kanskje dere vil jobbe med seminaret, eller har dere lyst til å være flue på veggen?' til ting som ikke var obligatoriske. Det hadde vært prikken over i'en på den skolen, men dessverre var vi nok altfor unge til å si fra og likte henne og klassen altfor godt til å kritisere noe. Anonymkode: 7eca7...5f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå