Gå til innhold

Tilbudt innleggelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt tilbudt innleggelse på psyk av fastlegen pga suicidalitet. Jeg sa nei. Burde jeg ha sagt ja…? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Anonymkode: 239d4...d8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har blitt tilbudt innleggelse på psyk av fastlegen pga suicidalitet. Jeg sa nei. Burde jeg ha sagt ja…? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Forstår ikke helt. Er man der hvor man planlegger å ta livet sitt så får man ikke et valg om innleggelse.

Anonymkode: 8de63...207

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler du trenger støtte rundt deg, så burde du kanskje sagt ja. Hvis du kjenner at du greier deg bedre på egen hånd, så er det kanskje greit å la være. Kjenn etter hos deg selv, og hvis du ikke finner svaret - spør noen som kjenner deg godt. Kanskje de kan hjelpe deg å ta en beslutning. Vi her på KG kan ikke vite hva som er rett for deg. Hvis du fremdeles er usikker, be om en ny time hos fastlegen og la ham hjelpe deg å ta en beslutning. En innleggelse vil gi deg støtte og trygghet hvis du trenger det.

Anonymkode: 004c8...ef3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forstår ikke helt. Er man der hvor man planlegger å ta livet sitt så får man ikke et valg om innleggelse.

Anonymkode: 8de63...207

Nå er det vel forskjell mellom å være suicidal, og det å planlegge å ta sitt eget liv. Om man ikke har konkrete planer, blir man ikke tvangsinnlagt - men man kan få tilbud om en frivillig innleggelse. Og da, blir det nettopp et valg man får. 

Noen er kronisk suicidale, men det betyr ikke at de planlegger å ta sitt eget liv. Men heller har et ønske om å ta sitt eget liv. 

Jeg har sagt nei til innleggelse flere ganger når jeg har vært suicidal, men det er fordi at jeg ikke ønsker å bli innlagt. 

Anonymkode: ff07f...9fa

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen kan ikke gi deg tilbud om innleggelse. Kan henvise deg, men godt mulig du hadde fått avslag. 

Anonymkode: bc8aa...83e

• Nyttig 1
Skrevet

Av erfaring ville jeg takket ja. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For meg var det å være innlagt en positiv opplevelse. Kombinasjonen av å få tettere oppfølging, faste måltider med næringsrik mat og aktivisering hjalp depresjonen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det spørs jo om du ønsker hjelp eller ikke. Vil du leve så sier du ja. Vil du bare dø så er det jo ens eget valg om du ikke vil ha hjelp. 

Anonymkode: a13b7...10d

AnonymBruker
Skrevet

Blir tvangsinnlagt… mannen fant meg :(

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

God bedring 

Anonymkode: d43b9...b8b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir tvangsinnlagt… mannen fant meg :(

Fant han deg i et selvmordsforsøk? Håper du får god hjelp til å komme deg ovenpå. Jeg har vært der du er nå. Det kan bli bedre. Ta imot hjelp og ta vare på deg selv❤️ :klem:

• Hjerte 1
Skrevet

Håper du får skikkelig hjelp og at ting blir bedre TS! 

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre. Du kan også be om hjelp til dette fra fastlegen, og be om henvisning videre.

Tråden er også ryddet for krenkende utsagn. 

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...