Gå til innhold

Hvordan straffe folk som skaffer seg dyr de ikke kan ta vare på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fy flate, blir så sint og lei meg for alle dyr som må lide spesielt nå på sommeren når eierne ikke føler det passer lenger med dyr. Hva f feiler det dere??

Anonymkode: be3e3...d97

• Liker 4
Gjest Ghostface
Skrevet

At de aldri mer kan ha dyr.

Skrevet
Ghostface skrev (Akkurat nå):

At de aldri mer kan ha dyr.

Og hvordan skulle en kunne krontrollert det?

Mattilsynet har ikke akkurat flust av ressurser

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Mattilsynet er en stor vits! Folk her til lands kan gjøre hva som helst med dyr. Det får ingen straff. Helt jævlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mattilsynet er en stor vits! Folk her til lands kan gjøre hva som helst med dyr. Det får ingen straff. Helt jævlig.

Problemet er jo at en må nesten være veterinær for å kunne få lov å se om det er ok forhold for dyrene.

Kontrollørene kunne vært kurset så kunne de heller sendt beskjed videre om det er noe en veterinær burde sett på

• Liker 1
Gjest Ghostface
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (11 minutter siden):

Har du selv forslag da kanskje?

Skrevet
Ghostface skrev (35 minutter siden):

Har du selv forslag da kanskje?

Fru Uperfekt skrev (38 minutter siden):

Problemet er jo at en må nesten være veterinær for å kunne få lov å se om det er ok forhold for dyrene.

Kontrollørene kunne vært kurset så kunne de heller sendt beskjed videre om det er noe en veterinær burde sett på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Miste lappen hvis de har den.

Anonymkode: ac112...d05

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Regner med at ts snakker om hunder og katter, ikke griser, kuer og andre gårdsdyr.

Hvis en gårdseier ikke ivaretar dyrene sine, skjer det hele året, ikke bare om sommeren. Det ts snakker om, er de som skaffer seg en søt liten valp, og så kommer ferien, og da er denne søte valpen et problem som så skal omplasseres på finn.no. Akkurat nå renner finn.no over av folk som vil omplassere. Side om side med annonser fra folk som selger valper fra kull.

Løsningen er å lage regler for salg av dyr. Om det krevde papirarbeid, så ville nok mange tenkt seg om.

Anonymkode: 76c12...f5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Regner med at ts snakker om hunder og katter, ikke griser, kuer og andre gårdsdyr.

Hvis en gårdseier ikke ivaretar dyrene sine, skjer det hele året, ikke bare om sommeren. Det ts snakker om, er de som skaffer seg en søt liten valp, og så kommer ferien, og da er denne søte valpen et problem som så skal omplasseres på finn.no. Akkurat nå renner finn.no over av folk som vil omplassere. Side om side med annonser fra folk som selger valper fra kull.

Løsningen er å lage regler for salg av dyr. Om det krevde papirarbeid, så ville nok mange tenkt seg om.

Anonymkode: 76c12...f5a

Nå er det slik at dyr som hund og katt og er underlagt Mattilsynet.

Selv i de andre årstidene har en problemer med for lite ressurser i Mattilsynet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Miste lappen hvis de har den.

Anonymkode: ac112...d05

Nå var du søt lille trollet

Gjest Chroma
Skrevet

Jeg stemmer for bøter og fengsel. Vi burde hatt strengere straffer og bedre oppfølging. Mattilsynet feks er en stor vits, det er faktisk helt meningsløst å kontakte de når man vet at dyr ikke har det bra. 
Vi skulle hatt er skikkelig dyrepoliti. 

Gjest AprilRyan
Skrevet

Strengere kriterier for å ha dyr. Nå tenker jeg mest på katt siden det er de som ofte blir dumpet, men at katten må id-merkes, må kastreres og at kattens verdi må bli høyere. Smådyr som kanin, marsvin osv opplever jeg også at mange bare skaffer seg for så å dumpe dem. Her har jeg ikke like mye peiling, men opplever at folk har manglende kunnskap om hvordan de skal ta vare på dem og her er det nok også litt dårlige holdninger ute og går.

Egentlig burde vel mange gått på kurs før de i det hele tatt fikk lov til å ha dyr, men det er kanskje litt urealistisk å få til.

Men hvis man hadde innført obligatorisk id-merking så hadde det kanskje vært enklere å gi bøter til de eierne som hadde dumpet dem. Så spørs det om de hadde klart å håndheve en slik obligatorisk id-merking. Det tviler jeg egentlig på.

Folk må forstå at det ikke bare er å skaffe seg et dyr og så dumpe dem fordi de ikke har noen til å passe dem eller de ikke gidder å bruke penger på det. Det er fortsatt mye dårlige holdninger ute og går.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 21.20):

Fy flate, blir så sint og lei meg for alle dyr som må lide spesielt nå på sommeren når eierne ikke føler det passer lenger med dyr. Hva f feiler det dere??

Som AprilRyan skriver så trenger vi strengere kriterier for å ha dyr. Har sett så ufattelig mange triste videoer av hunder og katter i utlandet som har blitt forlatt eller skambanka. 😔 Det skulle ha vært en eller annen ordning på at man må søke før man avler på hunden sin, slik at man først og fremst kan være sikker på at eieren vil det beste for dyrene. Deretter gjøre grundig undersøkelse før dem selges. Alt for mange som har dyr som ikke burde ha det!

Anonymkode: a3ac7...7b7

AnonymBruker
Skrevet

Er skikkelig trist på finn.no nå, er så utrolig mange hunder som omplasseres. Og av grunner som kunne og burde vært forutsett, som allergi eller at hundene krever mer enn de kan klare å gi dem av aktivitet og mental stimulering. Har ikke engang sjekket katter, er sikkert like gale der. 

Verste jeg ser er de som vil kvitte seg med gamle hunder som trenger medisinsk oppfølging 😢 på plassen bak kommer de med hunder som enten er aggressive eller ekstremt engstelige, som de allikevel ønsker flerfoldige tusen for. 

Anonymkode: ac125...89b

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er skikkelig trist på finn.no nå, er så utrolig mange hunder som omplasseres. Og av grunner som kunne og burde vært forutsett, som allergi eller at hundene krever mer enn de kan klare å gi dem av aktivitet og mental stimulering. Har ikke engang sjekket katter, er sikkert like gale der. 

Verste jeg ser er de som vil kvitte seg med gamle hunder som trenger medisinsk oppfølging 😢 på plassen bak kommer de med hunder som enten er aggressive eller ekstremt engstelige, som de allikevel ønsker flerfoldige tusen for. 

Anonymkode: ac125...89b

Uff jeg har sett det!  Jeg forstår ikke hvordan noen har hjerte til å gjøre noe sånt, en ting er hvis du sliter økonomisk og er tom for andre løsninger men når det er av at hunden krever mer enn de klarer så kjenner jeg at jeg blir sint. Dette er noe man skal kjenne på FØR man kjøper en hund. Jeg har nå 2 hunder, den ene hunden min på (1år) har flere sykdommer som dukket opp et halvt år etter vi kjøpte henne, dette krever mye penger til vaksine og mye tid da hun sliter med anfall osv.. Jeg skal ikke lyve og si at jeg ikke har tenkt tanken på å gi henne bort, MEN jeg har ikke hjerte til å gjøre det. Før man velger å kjøpe en hund må man vite at man er klar til å ta vare på den uansett hva som dukker opp. Synes vi burde få strengere regler på dette i Norge

Anonymkode: a3ac7...7b7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når en skaffer seg dyr må en tenke på at dette dyret skal en ta vare på i mange mange år. 
mange skaffer seg en hund fordi de er søt som valp og ser for seg at det bare er kos. 
mange vet ikke hvor mye jobb det er med dyr og at de trenger både turer, stimuli, trening og oppmerksomhet. 
det er et levende individ som også har følelser. 

Anonymkode: 1a95f...db0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AprilRyan skrev (2 timer siden):

Strengere kriterier for å ha dyr. Nå tenker jeg mest på katt siden det er de som ofte blir dumpet, men at katten må id-merkes, må kastreres og at kattens verdi må bli høyere. Smådyr som kanin, marsvin osv opplever jeg også at mange bare skaffer seg for så å dumpe dem. Her har jeg ikke like mye peiling, men opplever at folk har manglende kunnskap om hvordan de skal ta vare på dem og her er det nok også litt dårlige holdninger ute og går.

Egentlig burde vel mange gått på kurs før de i det hele tatt fikk lov til å ha dyr, men det er kanskje litt urealistisk å få til.

Men hvis man hadde innført obligatorisk id-merking så hadde det kanskje vært enklere å gi bøter til de eierne som hadde dumpet dem. Så spørs det om de hadde klart å håndheve en slik obligatorisk id-merking. Det tviler jeg egentlig på.

Folk må forstå at det ikke bare er å skaffe seg et dyr og så dumpe dem fordi de ikke har noen til å passe dem eller de ikke gidder å bruke penger på det. Det er fortsatt mye dårlige holdninger ute og går.

Enig. 

Mattilsynet har jo selv frarådet obligatorisk id merking pga de ikke har ressurser til å følge det opp, når det har vært stemming over det på stortinget. Det er latterlig. Dyrevern må ut av mattilsynet, eller spesielt kjæledyr. Et eget dyrevern som samarbeider med dyrepoliti og nok  støtte til disse er på sin plass. Så burde dyrebeskyttelsen fått midler av stortinget til å faktisk ta vare på alle disse dyrene, det kunne for eksempel vært gratis/billigere kastrering til de aller fattigste (siden de skaffer seg dyr uansett) og hatt noe slags holdningskampanjer. Høye bøter (for manglende idmerking, kastrering) og lange straffer (for dyremishandling) og klarere og strengere regler på dyrehold.

Sikkert mye vi kunne gjort hvis det faktisk hadde blitt prioritert.  

Anonymkode: b0e0e...c75

AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei dame i gata nedenfor oss, alenemor med 3 barn. Hun har HATT 8 hunder og 6 katter tilsammen. Alle har hun kvittet seg med etter et år. Virker som hun bare vil ha dem som valper/kattunger og når de blir store og hun finner ut hun ikke har klart å oppdra dem så godt (fordi hun ikke har brukt tid på det) og ikke syns de er lite søte, så har hun solgt dem igjen. Dyrene hadde det ikke godt. Hundene fikk lite turer og stod som regel i bånd i hagen. Tenkte på et tidspunkt at dyrene forsvant fordi dyrebeskyttelsen/Mattilsynet var inne i bildet. Men såfall er det rart ingen har grepet inn og gitt henne forbud mot å få flere dyr.

Eller er det kanskje der tråden handler om? At lovverket er for sløvt på dette området. Ingen kan nekte noen å skaffe seg dyr selv om de ikke er skikket til det?😌

Anonymkode: 1f81b...bbc

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet om ei dame i gata nedenfor oss, alenemor med 3 barn. Hun har HATT 8 hunder og 6 katter tilsammen. Alle har hun kvittet seg med etter et år. Virker som hun bare vil ha dem som valper/kattunger og når de blir store og hun finner ut hun ikke har klart å oppdra dem så godt (fordi hun ikke har brukt tid på det) og ikke syns de er lite søte, så har hun solgt dem igjen. Dyrene hadde det ikke godt. Hundene fikk lite turer og stod som regel i bånd i hagen. Tenkte på et tidspunkt at dyrene forsvant fordi dyrebeskyttelsen/Mattilsynet var inne i bildet. Men såfall er det rart ingen har grepet inn og gitt henne forbud mot å få flere dyr.

Eller er det kanskje der tråden handler om? At lovverket er for sløvt på dette området. Ingen kan nekte noen å skaffe seg dyr selv om de ikke er skikket til det?😌

Anonymkode: 1f81b...bbc

Det skal ganske mye til før noen blir nektet å ha dyr og det virker stort sett ikke som de blir nektet i mer enn noen år. Det er da snakk om alvorlig mishandling og/eller manglende oppfølging over tid slik at dyret eller dyrene blir syke og dør.

Mulig at hun du skriver om går under radaren siden det ikke er av sånn grad at mattilsynet blir koblet inn. Eventuelt så omplasserer hun dyrene selv og kan derfor holde på. Det er litt fortvilende at folk får ha dyr omtrent uansett selv om de ikke greier å ta vare på dem.

For øvrig enig i at dyrevern når det gjelder kjæledyr må ut av mattilsynet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...