Gå til innhold

Hvorfor kan jeg ikke si opp forsikringene mine selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet fagforbund, og får mer gunstige forsikringer gjennom det nye, så jeg tenkte jeg skulle si opp to forsikringsavtaler, og tegne to nye. Enkelt nok? 

I dag tegnet jeg derfor ny reiseforsikring og innboforsikring gjennom det nye forsikringsselskapet, og mottok bekreftelse på dette. Det rare oppstod da jeg skulle inn på "min side" for å si opp den gamle reiseforsikringen min. Da måtte jeg krysse av i en rute hvor det stod at jeg bekreftet at oppsigelsen ikke er på grunn av overgang til nytt forsikringsselskap, for i så tilfelle er det mitt nye forsikringsselskap som må gjennomføre byttet. Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor jeg ikke kan gjøre dette selv. Er det noen som vet?

I den anledning lurer jeg også på om det er noen praktisk forskjell mellom å si opp en forsikring og å la være å fornye den, og om dette i så fall kan være et smutthull. Reiseforsikringen jeg har i dag, går nemlig ut snart, og jeg har fått ny faktura. Hvis jeg ikke betaler denne, har jeg jo formelt sett ikke noen reiseforsikring hos dem lenger, og dermed slipper jeg kanskje å gå veien om det nye forsikringsselskapet for å få avsluttet det gamle?

Er det noen som kan opplyse en regel-forvirret person her?

Anonymkode: 1c5a7...c4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke betaler den så løper den videre til den annulleres på grunn av manglende betaling og du må betale sluttfakturaen og purregebyr. En reiseforsikringsavtale vil alltid fornyes automatisk så lenge du ikke aktivt sier den opp.

Hvis du bytter til et annet selskap og ikke fordi behovet er opphørt så skal selskapene stå for oppsigelse for å unngå tvist om ansvar hvis noe skulle skje i overgangsperioden, men også for at du ikke skal risikere å stå uforsikret. Det er ofte store verdier knyttet til forsikring og det er dermed en bransjestandard at selskapene skal stå med ansvaret seg imellom.

Anonymkode: 9b479...4c7

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har også noe med oppsigelsesfrist å gjøre. At hvis det er et selskap som sier opp, så er det kortere frist (eller at det endres på dagen), men hvis du sier opp selv er det 1-3 måneder oppsigelse som du må betale for. 

Anonymkode: dd728...89a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har også noe med oppsigelsesfrist å gjøre. At hvis det er et selskap som sier opp, så er det kortere frist (eller at det endres på dagen), men hvis du sier opp selv er det 1-3 måneder oppsigelse som du må betale for. 

Anonymkode: dd728...89a

Nei....... Det er 1 måned oppsigelsestid mellom selskap og du har 1 måneds oppsigelsestid hvis du sier opp selv. Sier du opp under en måned før hovedforfallet så kan du si opp ved hovedforfall, både som privatkunde og som nytt forsikringsselskap. Om du sier opp pga opphørt behov så kan du si opp på dagen.

Bilforsikring er det kun andre selskap som kan si opp ved flytting av selskap. Ved avskilting eller salg sies den opp automatisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du ikke betaler den så løper den videre til den annulleres på grunn av manglende betaling og du må betale sluttfakturaen og purregebyr. En reiseforsikringsavtale vil alltid fornyes automatisk så lenge du ikke aktivt sier den opp.

Hvis du bytter til et annet selskap og ikke fordi behovet er opphørt så skal selskapene stå for oppsigelse for å unngå tvist om ansvar hvis noe skulle skje i overgangsperioden, men også for at du ikke skal risikere å stå uforsikret. Det er ofte store verdier knyttet til forsikring og det er dermed en bransjestandard at selskapene skal stå med ansvaret seg imellom.

TS her. Takk for forklaring. Da jeg tegnet ny avtale, ble det spurt om hvilken dato jeg ville forsikres fra. Jeg satte dette til dagen før fornyelsen av den gamle avtalen min, så det vil ikke bli noe overlapp. Igjen kan jeg ikke helt skjønne at det ikke skulle være i orden...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Takk for forklaring. Da jeg tegnet ny avtale, ble det spurt om hvilken dato jeg ville forsikres fra. Jeg satte dette til dagen før fornyelsen av den gamle avtalen min, så det vil ikke bli noe overlapp. Igjen kan jeg ikke helt skjønne at det ikke skulle være i orden...

Det står i forsikringsavtaleloven at det ved oppsigelse skal oppgis hvilket selskap og hvilken dato forsikringen skal flyttes til, så det må man bare forholde seg til.

Husk å si opp reiseforsikringen din hvis du ikke skal beholde den videre slik at du ikke må betale purring osv.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er for å forhindre forsikringsvindel i overgangsperioden da du kan bare benytte en reiseforsikring. Overlapp har man kun på livs/uføreforsikringer (der kan man også ha mange parallelle forsikringer)

Anonymkode: 08ba0...f3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er for å forhindre forsikringsvindel i overgangsperioden da du kan bare benytte en reiseforsikring. Overlapp har man kun på livs/uføreforsikringer (der kan man også ha mange parallelle forsikringer)

Anonymkode: 08ba0...f3b

Nei, det er ikke for å forhindre forsikringssvindel. Hvis man har to reiseforsikringen samtidig så fordeler selskapene kravet seg imellom. De har et felles skaderegister som de sjekker når saker meldes inn. Du kan altså ikke melde samme hendelse til to selskap uten at de finner ut av det.

Man overlapper heller ikke personforsikringer lengre da bransjeavtalen sier at man har rett til å gjenoppta tidligere avtale ved avslag i nytt selskap og at man ikke får karenstid på tilsvarende dekning ved selskapsbytte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det står i forsikringsavtaleloven at det ved oppsigelse skal oppgis hvilket selskap og hvilken dato forsikringen skal flyttes til, så det må man bare forholde seg til.

Husk å si opp reiseforsikringen din hvis du ikke skal beholde den videre slik at du ikke må betale purring osv.

Ok. Så hvordan forholder jeg meg nå, når jeg allerede har tegnet ny forsikring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok. Så hvordan forholder jeg meg nå, når jeg allerede har tegnet ny forsikring?

Du ringer og forklarer situasjonen slik at du får slettet de forrige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du ringer og forklarer situasjonen slik at du får slettet de forrige.

Jeg tok en telefon til det gamle forsikringsselskapet, og en hyggelig person skjønte problemstilling og sa opp forsikringen for meg😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok en telefon til det gamle forsikringsselskapet, og en hyggelig person skjønte problemstilling og sa opp forsikringen for meg😊

Supert, bra det ordnet seg 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...