Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ifra eksen min og flyttet inn hos foreldrene mine igjen, siden jeg bodde hos eksen. Jeg jobber som vikar, men kontrakten går ut i August, derfor søker jeg jobb etter jobb nå. Jeg får uansett jobb til høsten, fordi det er lett å få vikarjobb om jeg ikke får fast.

Jeg har ikke penger til å flytte alene nå og jeg har også en bil som jeg kjører til og fra jobb å betale bensin osv.

Derfor får jeg dårlig samvittighet og føler jeg ikke kan bruke penger på å ha det gøy, og har derfor droppet ferien og skal jobbe helt til vikariatet er slutt, selvom jeg får feriepenger.

Jeg føler jeg ikke kan dra på byen feks, eller kjøpe meg energidrikker osv, for det er sløsing.

Det er dårlig gjort å bruke penger på å ha det gøy når foreldrene mine betaler for at jeg bor hos dem. Da kunne jeg heller brukt penger på å spare til å bo for meg selv eller betalt dem. Hvis du skjønner.

Begynner å føle meg litt deppa. Bor hos foreldrene mine i en lite soverom og skal jobbe hele sommer. Jeg har ingenting å glede meg til. Hva kan jeg tenke/gjøre for å føle noe positivt og glede i dette? Jeg vil føle at jeg lever og nyter livet mitt også😞

Anonymkode: dab50...743

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men du, alle trenger nok litt "fun money". Ikke alt kan gå til bare fornuftige formål som sparing o.l. Trenger ikke ta helt av, men bittelitt til livskvalitet trengs. Om det så er bare én energidrikk i uka så er det litegranne kos å unne seg.

Anonymkode: e8580...ffe

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men du, alle trenger nok litt "fun money". Ikke alt kan gå til bare fornuftige formål som sparing o.l. Trenger ikke ta helt av, men bittelitt til livskvalitet trengs. Om det så er bare én energidrikk i uka så er det litegranne kos å unne seg.

Men jeg vil gjerne kjøre en kort helgetur å bo på hotel 2 netter ... Bare for å gjøre noooe gøy i sommer. Men det er dårlig gjort ikke sant? 😞

Gjest Wrightandrong
Skrevet

At at du har så mye omtanke i deg, og en naturlig evne til å tenke langsiktig er meget bra . De egenskapene synes jeg at du skal ta med deg videre. Samtidig må du huske på at livet ikke bare består av antall kroner på kontoen og konstant seriøsitet. Man trenger også å nyte øyeblikket, kose seg og skyve hverdagen litt til side. Synes du skal gjøre noe positivt for deg selv i tiden som kommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg vil gjerne kjøre en kort helgetur å bo på hotel 2 netter ... Bare for å gjøre noooe gøy i sommer. Men det er dårlig gjort ikke sant? 😞

Nei, det synes jeg ikke. Fint å ha noe å se frem til :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke dårlig gjort i det hele tatt. Dårligere gjort å svikte seg selv å bare ha det miserabelt . Gjør noe hyggelig for deg selv , det fortjener du, uansett situasjon ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor betaler du ikke foreldrene dine for å bo der? Handler mat?

Anonymkode: 4f5cd...208

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det synes jeg ikke. Fint å ha noe å se frem til :)

Men hva om foreldrene mine sier en negativ kommentar til hotelovernatt? Da vil jeg ikke klare å kose meg på hotel. Da har de ødelagt turen. Da får jeg dårlig samvittighet og skyldfølelse, selvom jeg selv hadde jobbet med å føle at jeg fortjenerr det, da var det forgjeves. 

En kommentar fra dem om jeg reiser på hotel 2 netter, da er turen ødelagt😞 så da er spørsmålet "Hvordan ikke bli påvirket av det?" 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke dine foreldre, men jeg er mor selv. Da min datter måtte bo hjemme en periode, satte jeg stor pris på om hun bidro litt med hjelp hjemme sånn som å gå i butikken for meg, rengjøring, bruke litt av egne penger til dagligvarer, slike ting. Samtidig sto hun på for å tjene penger og skaffe seg egen bolig, så det kunne det ikke falt meg inn å bli sur for at hun fant på noe moro i blant uten meg og brukte litt penger på det.

Anonymkode: 9f0c9...2ed

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva om foreldrene mine sier en negativ kommentar til hotelovernatt? Da vil jeg ikke klare å kose meg på hotel. Da har de ødelagt turen. Da får jeg dårlig samvittighet og skyldfølelse, selvom jeg selv hadde jobbet med å føle at jeg fortjenerr det, da var det forgjeves. 

En kommentar fra dem om jeg reiser på hotel 2 netter, da er turen ødelagt😞 så da er spørsmålet "Hvordan ikke bli påvirket av det?" 

Ikke fortell det. Regner med du er myndig å kan gjøre som du vil . Med både tid og penger ☺️

• Liker 1
Skrevet

Sett deg ned med dem og prat. De har sikkert reiseplaner i sommer de også?

Si at du har lyst å ta en hotelltur i sommer.Regner med det ikke er en suite på The Thief heller😉

Har dere snakket om økonomien mens du bor der? 

Avtal en sum du bidrar med og da vet du hva du har å bruke på annet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet du, foreldre har ikke fasiten på alt. De kan ta feil, de har ikke alltid det hele og fulle bildet. Du har dine grunner til at du har lyst til å dra på den turen og de grunnene kan være riktige og gode selv hvis foreldrene dine ikke skjønner det helt.

Da jeg var student så hadde jeg så forferdelig lyst på hund. Jeg trengte selskapet og ønsket meg det veldig. Faren min sa at det var lite fornuftig, det koster penger og man blir så bundet. Så da kjøpte jeg ikke hund. Men savnet det hele tiden. Men så da jeg hadde studert noen år så bestemte jeg meg for å kjøpe hund uansett hva pappa sa. Og det gikk kjempefint :) Og ble en stor glede i livet mitt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor betaler du ikke foreldrene dine for å bo der? Handler mat?

Anonymkode: 4f5cd...208

Nei, jeg betaler ikke. Det er pappa og stemor. Hun tåler ikke at rutinen hennes endres og at stedatter flytter inn. Jeg går på tær når hun er hjemme, noe hun er så og si heletiden. Hun er dominerende og hårsår.  Jeg får ikke bruke leiligheten, kun soverommet. Jeg dusjer vær 3 dag og bruker klesplagg flere ganger for å ikke bruke mye strøm. Jeg er ofte ute, i bilen eller i sengen på gjesterommet. 

Hun liker å ha all plass og ville ikke latt meg betale slik at jeg får mer rettigheter i leiligheten. Det er en sterk uskreven regel.

Jeg spiser lite og kjøper mat selv som jeg spiser før jeg kommer hjem for å ikke ta plass.

Men av og til får jeg middagrester fra dem når de lager billig middag.

Pappa må forholde seg til hennes dominant slik at hun ikke nekter å la meg bo her. Fordi han vil at jeg skal spare og få i orden på jobb og økonomi. 

Hun går med en bitter følelse av at jeg bor her og prøver hele tiden å finne feil på meg og få pappa til å kjefte på meg. Jeg går derfor rundt å føler jeg bare må gjøre alt riktig og ikke kose meg. Hun ville ikke tåle det. Hun kommenterte at dusjen var skrudd for varmt etter jeg hadde dusjet. Jeg hadde glemt den ene gangen å rette på en endring jeg selv har gjort. For jeg går alltid fra ett rom her som om jeg ikke har vært der. Jeg gjør alt perfekt, men det virker som det gjør henne mer bitter fordi hun ikke kan ta meg for noe. Så da lager hun heller situasjoner for å ta meg på noe .

Jeg begynner å bli deppa av å bare være en robot. Jeg vil glede meg til noe og kose meg. Men jeg får dårlig samvittighet for alt, men jeg får begynne å gjøre ting i skjul.  Men det føles ikke bra det heller. Jeg ønsker at pappa ihvertfalv skal sette pris på alt jeg jobber og sparer, og tenkt at jeg fortjente en liten tur. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet du, foreldre har ikke fasiten på alt. De kan ta feil, de har ikke alltid det hele og fulle bildet. Du har dine grunner til at du har lyst til å dra på den turen og de grunnene kan være riktige og gode selv hvis foreldrene dine ikke skjønner det helt.

Da jeg var student så hadde jeg så forferdelig lyst på hund. Jeg trengte selskapet og ønsket meg det veldig. Faren min sa at det var lite fornuftig, det koster penger og man blir så bundet. Så da kjøpte jeg ikke hund. Men savnet det hele tiden. Men så da jeg hadde studert noen år så bestemte jeg meg for å kjøpe hund uansett hva pappa sa. Og det gikk kjempefint :) Og ble en stor glede i livet mitt.

Kult❤Ble faren din positiv til slutt med hunden eller var han ikke intertisert å hilse på den?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du ts, etter å ha lest det siste innlegget ditt over her, vil jeg gjerne si til deg: Reis på hotellhelg, det har du så grundig fortjent!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ts, jeg vil også gjerne si at det er trist å høre hvordan du har det der du bor nå. Du er jo knapt til stede men hakkes på likevel, så mye at du er redd for å gjøre noe "feil". Det er ikke bra å ha det slik. Jeg skjønner at du må bite sammen tenna og holde ut til ting blir bedre, og da er det både bra og nødvendig at du gjør noe fint for deg selv. Om stemor blir grinete så får hun bare bli det, høres ut som hun er grinete uansett hva du gjør eller ikke gjør. For ei kjip kjerring, huff!

AnonymBruker
Skrevet

Du virker uselvstendig, og relativt ung? Du trenger vel ikke forklare dem hva du skal i detalj, si du skal besøke en venninne. Og kanskje bo et billigere sted enn hotell? Eller finn på noe sammen med noen? 

Anonymkode: 40cad...476

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er lurere å legge av feriepengene og spare til depositum på en rimelig leilighet. Da snakker vi om frihet og å unne seg noe.

Anonymkode: 7f957...706

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det dårlig gjort, og mot hvem?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer de til å kommentere negativt? Hvorfor er du så var på slike ting?

Hva gjør du med pengene? Bidrar økonomisk hjemme? Sparer til å flytte for deg selv? Og du bidrar med husarbeid, handling ol? Om du gjør dette, så kan du fint unne deg noen dager på tur. 

Anonymkode: ae733...d5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tenker at det er lurere å legge av feriepengene og spare til depositum på en rimelig leilighet. Da snakker vi om frihet og å unne seg noe.

Anonymkode: 7f957...706

100% dette!

Etter å ha lest videre, så tenker jeg at du bør flytte ut så fort du har mulighet til det. Å bli værende der for lenge, vil bare ødelegge deg. 

Hva sier far til dette? Har ikke han noe å si på hvordan det er hjemme? Det et vel hans bolig også, og du er jo datteren hans. 

Anonymkode: ae733...d5f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...