Gå til innhold

Taxisjåfører som kjører før passasjeren har fått på seg sikkerhetsbelte.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar en del taxi i ny og ne det som irriterer meg og skremmer meg er at veldig mange taxisjåfører har det så travelt med å komme i gang, at de kjører omtrent før du har fått igjen døren og før du har fått på deg sikkerhetsbeltet og satt deg på plass.

Jeg er trafikkskadd og har en nakke som jeg nesten ikke klarer å holde oppe, og da er jeg avhengig av å få satt meg på plass før sjåføren har klampen i bånn.

Det er sjåføren sin oppgave å påse at passasjeren er sikret med sikkerhetsbelte, fordi hvis det smeller går det skikkelig dårlig med passasjeren.

Jeg sa til taxisjåføren at det var jeg som passasjer som betalte turen, og hvis han måtte stå 10% sekund lenger på gaten mens jeg satte på meg sikkerhetsbeltet, så tjente på det, så hvorfor skal han ha det så travelt?

Da sa han at det var en uvane, så jeg sa at det er en uvane som i verste fall kan koste liv.

Jeg bor i Bergen sentrum og vi har et kryss som heter Danmarksplass som er Norges mest trafikkerte kryss etter Sinsenkrysset ,og der må man holde tungen rett i munnen i rushtrafikken.

Anonymkode: cf34d...010

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Det er nok ikke bare taxisjåfører som kjører før passasjeren har fått på seg beltet, men det er litt annerledes når man betaler for turen.

AnonymBruker
Skrevet

Persontransport har dessverre blitt et lavterskelyrke og et stort antall av sjåførene kommer fra land der trafikksikkerhet og sikkerhetsbelter er fremmedord, for de så er det normalt å transportere 10 personer i kjøretøy som har 5 sitteplasser og de reagerer ikke engang på voksne som sitter med barn på fanget.

Kunnskapene deres på vinterføre er også helt lavmål, selv om de har kjørt opp i Norge eller fått gjort om sitt utenlandske førerkort så har de rett og slett ikke "feelingen" for vinterføre. De klarer seg greit nok innenfor byområdene der det er saltet og isfritt men så fort de kommer på godt gammeldags vinterføre så blir det fort livsfarlig. 

Anonymkode: 2706c...f67

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Persontransport har dessverre blitt et lavterskelyrke og et stort antall av sjåførene kommer fra land der trafikksikkerhet og sikkerhetsbelter er fremmedord, for de så er det normalt å transportere 10 personer i kjøretøy som har 5 sitteplasser og de reagerer ikke engang på voksne som sitter med barn på fanget.

Kunnskapene deres på vinterføre er også helt lavmål, selv om de har kjørt opp i Norge eller fått gjort om sitt utenlandske førerkort så har de rett og slett ikke "feelingen" for vinterføre. De klarer seg greit nok innenfor byområdene der det er saltet og isfritt men så fort de kommer på godt gammeldags vinterføre så blir det fort livsfarlig. 

Ja jeg er faktisk enig med deg, for 8 av 10 taxisjåfører her i Bergen som kommer fra Afrika, Midtøsten eller Øst Europa kjører litt grisete i trafikken, men det gjelder også bussjåførene.

Det er full fart og bråstopp, og ikke så mye myk nedbremsing inn mot kryss/ fartsdumper eller fotgjengerfelt.

Ts

• Liker 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg tror det er dessverre vanlig. Man har jo ikke akkurat hastverk, heller.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid bruker du å få på det beltet da? Det tar to sek om ikke må du lære deg å få opp farta.

Anonymkode: 12104...b79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang tid bruker du å få på det beltet da? Det tar to sek om ikke må du lære deg å få opp farta.

Uvesentlig, sjåføren er ansvarlig for sikkerheten til passasjeren og en normal oppegående sjåfør med minimum innsikt i trafikksikkerhet kjører ikke uten at passasjerene er sikret.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det handler ikke om hvor lang tid jeg bruker å ta på meg sikkerhetsbeltet, men at sjåføren kjører omtrent før jeg har fått igjen døren og da har jeg ikke rukket å få på meg belte.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten ingen taxisjåfører som er dyktige sjåfører. Jeg er funksjonshemmet og må bruke taxi overalt, har heldigvis funnet to-tre gode sjåfører så jeg ringer rett til dem og avtaler henting. Er lei av å føle at jeg risikerer livet og det jeg har igjen av helse hver gang jeg setter meg inn i en taxi. Men disse sjåførene er jo farlige likevel, jeg holdt på å bli påkjørt av en taxi som føyk opp på fortauet her om dagen. 

Anonymkode: 2d602...3f3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nesten ingen taxisjåfører som er dyktige sjåfører. Jeg er funksjonshemmet og må bruke taxi overalt, har heldigvis funnet to-tre gode sjåfører så jeg ringer rett til dem og avtaler henting. Er lei av å føle at jeg risikerer livet og det jeg har igjen av helse hver gang jeg setter meg inn i en taxi. Men disse sjåførene er jo farlige likevel, jeg holdt på å bli påkjørt av en taxi som føyk opp på fortauet her om dagen. 

Anonymkode: 2d602...3f3

Tidligere i uken tok jeg buss i Bergen sentrum og plutselig kjører sjåføren med begge hjulene opp på fortauet, og kjører 10 meter på fortauet før han kjører ned i veibanen igjen.

Det var ikke motgående trafikk så det var ingen grunn til å havne på fortauet. 

Sjåføren satt og snakket i mobilen sin mens han kjørte, og tror kanskje det var grunnen til at han kjørte på fortauet fordi han fulgte ikke med.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere jeg sitter på med av private sjåfører som også gjør dette. Jeg har begynt å vente med å lukke døren etter meg til jeg har fått på meg beltet. En annen ting jeg sliter med er bussjåfører som kjører avgårde i stor fart før jeg rekker å få satt meg. Sliter litt med balansen, og har holdt på å havne i dørken noen ganger. 

Anonymkode: 14571...6a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...