AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Hei. Jeg har et lite problem. Har et barn på 9år som tar ferie fra skolen nå imorgen. Jeg har jobb i hele sommer og er nødt til å arbeide for å få ting til å gå rundt. Det er snakk om arbeid fra ca 0730 til 1300, noen dager 0730 til 1530. Situasjonen er slik at jeg ikke har noen i familie som kan se etter barnet og jeg har ikke mulighet til barnepass på grunn av pengene. Er det forsvarlig å la henne være alene hver dag disse timene eller bør jeg ta henne med meg ? Hun er vandt med å være alene fra 1300 til 1630 hittil og det har gått fint. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: dfe03...665
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Det går vel greit noen dager, men har hun kanskje venninner hun kan være hos noen dager? Anonymkode: f6da0...6ae
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går vel greit noen dager, men har hun kanskje venninner hun kan være hos noen dager? Anonymkode: f6da0...6ae Hun har gode venninner i nabolaget og de treffes støtt og stadig. Hun har også egen mobiltelefon der hun avtaler med venner og eventuelt spiller sammen med de. Jeg har god kontakt med andre voksne rundt oss og vet at dersom det er noe er det alltids noen som kan stille opp og sjekke til henne. Anonymkode: dfe03...665
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det går vel greit noen dager, men har hun kanskje venninner hun kan være hos noen dager? Anonymkode: f6da0...6ae Dersom hun blir med på arbeid kan hun sitte på iPad eller tegne, men hun vil garantert kjede seg veldig mye. Hurra for sommerferie! Anonymkode: dfe03...665
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Jeg er så imponert over folk som evner å utsette denne typen problemløsning til DAGEN FØR det inntreffer 😅 Jeg hadde begynt å bekymre meg for dette i oktober 🙈 Er det mulig å ta henne med på jobb så kan du jo det noen dager, men som andre sier så høres det jo ganske kjedelig ut å holde på sånn i åtte uker. Anonymkode: b730b...112 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Er man ikke med venner med sommeren, alt etter hvem som er hjemme? En 9åring bør da klare å aktivisere seg selv om formiddagen. Syns også det er merkelig at du ikke har tenkt over dette før sommerferien er her. Det har vært to mnd sommerferie i mangefoldige tiår, så det burde ikke kommer som en overraskelse da du ble gravid at dette kom til å bli situasjonen fremover. Hvorfor har du ikke sjekket om det er noen aktiviteter hun kunne være med på? Idrettsskole? Leir ect? Anonymkode: 84838...002 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Tenker at hun kan få valget om å bli med deg på jobb, eller være hjemme alene. Allier deg med foreldrene til noen av vennene, sånn at hun kanskje kan være litt hos de på dagtid noen ganger. Anonymkode: 83883...087
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Er det sannsynlig at hun kommer til å være våken hele den tiden på formiddagen? Jeg ville tenkt det ble litt som i helger, stå opp sent, se film eller barne-tv på morgenen, spille litt, og hun er vel stor nok til å fikse noe mat i løpet av dagen. De dagene du kommer hjem 1330 er det ikke sikkert hun har rukket å gjøre så mye ennå, hvis hun ikke har gått ut for å treffe venner. Jeg klarte meg fint hjemme alene i den alderen. Anonymkode: 804d4...392 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er så imponert over folk som evner å utsette denne typen problemløsning til DAGEN FØR det inntreffer 😅 Jeg hadde begynt å bekymre meg for dette i oktober 🙈 Er det mulig å ta henne med på jobb så kan du jo det noen dager, men som andre sier så høres det jo ganske kjedelig ut å holde på sånn i åtte uker. Anonymkode: b730b...112 Jeg har ikke utsatt det. Det er to løsninger : enten være hjemme alene eller bli med på arbeid. De løsningene er det som har vært aktuelt både i oktober og nå.. dessverre. At det er kjedelig å være hjemme alene er ok. Spørsmålet er om det er forsvarlig av meg som omsorgsperson å la henne være alene.. jeg er sikker på at hun heller ønsker det enn å bli med på arbeid. Når det er sagt : det er faktisk ikke mitt valg at sommerferien til barn i skolealder skal vare over så lang tid, samtidig skal foreldre i vanlige yrker kun ha 3-4 uker sammenhengende ferie. Det er jo helt hårreisende. Det burde vært slik at barna hadde like lang ferie som oss voksne, eventuelt at vi voksne hadde ferie like lenge som våre barn. Det går rett og slett ikke opp, spesielt ikke som alenemor. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er man ikke med venner med sommeren, alt etter hvem som er hjemme? En 9åring bør da klare å aktivisere seg selv om formiddagen. Syns også det er merkelig at du ikke har tenkt over dette før sommerferien er her. Det har vært to mnd sommerferie i mangefoldige tiår, så det burde ikke kommer som en overraskelse da du ble gravid at dette kom til å bli situasjonen fremover. Hvorfor har du ikke sjekket om det er noen aktiviteter hun kunne være med på? Idrettsskole? Leir ect? Anonymkode: 84838...002 hun er meldt på idrettsskole, den varer i 3 dager. Så da var det resten av sommeren igjen 🤮 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det sannsynlig at hun kommer til å være våken hele den tiden på formiddagen? Jeg ville tenkt det ble litt som i helger, stå opp sent, se film eller barne-tv på morgenen, spille litt, og hun er vel stor nok til å fikse noe mat i løpet av dagen. De dagene du kommer hjem 1330 er det ikke sikkert hun har rukket å gjøre så mye ennå, hvis hun ikke har gått ut for å treffe venner. Jeg klarte meg fint hjemme alene i den alderen. Anonymkode: 804d4...392 Det er sant. Godt poeng. hun kan finne på å sove til kl 10-11 i helgene når det ikke er skole. Takk for svar! Anonymkode: dfe03...665
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom hun blir med på arbeid kan hun sitte på iPad eller tegne, men hun vil garantert kjede seg veldig mye. Hurra for sommerferie! Anonymkode: dfe03...665 Du har selv satt deg i denne situasjonen, ikke kom og klage på sommerferien! Alvorlig talt. Anonymkode: 3b7eb...440 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 Jeg har en på samme alder. Det er nå 2,5 uke til jeg tar sommerferie og hun er alene hjemme. Hun har disse tre dagene vært ute med venner eller hatt venner på besøk hver dag. Sover til 8, står opp og spiser frokost, ser litt på paden før de avtaler å møtes. Det er ingen problem. Jeg har kjøpt inn litt enkel mat som ikke er brødmat som hun kan lage hvis hun har lyst på noe ekstra. Vil hun være med på jobben en dag eller to så kan hun det. Hun synes det er helt supert! Anonymkode: aa269...de5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har selv satt deg i denne situasjonen, ikke kom og klage på sommerferien! Alvorlig talt. Anonymkode: 3b7eb...440 Sommerferien er et problem for veldig mange. Ti stille! Anonymkode: dfe03...665
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en på samme alder. Det er nå 2,5 uke til jeg tar sommerferie og hun er alene hjemme. Hun har disse tre dagene vært ute med venner eller hatt venner på besøk hver dag. Sover til 8, står opp og spiser frokost, ser litt på paden før de avtaler å møtes. Det er ingen problem. Jeg har kjøpt inn litt enkel mat som ikke er brødmat som hun kan lage hvis hun har lyst på noe ekstra. Vil hun være med på jobben en dag eller to så kan hun det. Hun synes det er helt supert! Anonymkode: aa269...de5 Tusen takk , dette var oppløftende! 😄 Anonymkode: dfe03...665
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke utsatt det. Det er to løsninger : enten være hjemme alene eller bli med på arbeid. De løsningene er det som har vært aktuelt både i oktober og nå.. dessverre. At det er kjedelig å være hjemme alene er ok. Spørsmålet er om det er forsvarlig av meg som omsorgsperson å la henne være alene.. jeg er sikker på at hun heller ønsker det enn å bli med på arbeid. Når det er sagt : det er faktisk ikke mitt valg at sommerferien til barn i skolealder skal vare over så lang tid, samtidig skal foreldre i vanlige yrker kun ha 3-4 uker sammenhengende ferie. Det er jo helt hårreisende. Det burde vært slik at barna hadde like lang ferie som oss voksne, eventuelt at vi voksne hadde ferie like lenge som våre barn. Det går rett og slett ikke opp, spesielt ikke som alenemor. hun er meldt på idrettsskole, den varer i 3 dager. Så da var det resten av sommeren igjen 🤮 Det er sant. Godt poeng. hun kan finne på å sove til kl 10-11 i helgene når det ikke er skole. Takk for svar! Anonymkode: dfe03...665 Leir. Skal du ikke ha noe fri i sommer selv? Ærlig talt Anonymkode: 821c0...403
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Hva med annenhver dag hjemme og annenhver dag med på jobb? Jeg tenker at så lenge jenta trives alene hjemme så er det helt greit! Barn må få lov til å prøve seg, organisere seg selv litt,og ikke henge i beina på mor hele tiden 😁😁 Anonymkode: c7d97...f4e 1
Anonym90059005 Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 Bor du et sted i landet hvor det ikke er Aks/Sfo? Dersom du er usikker og mener det kanskje er et dårlig alternativ at hun er aleine hele dagene, så burde du ha tenkt ut alternativer og andre muligheter for lengst. Dvs, faste avtaler med andre barn/foreldre, leir, sommerskole, sfo/aks. Å ta henne med på jobb hver dag er ikke et godt alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke utsatt det. Det er to løsninger : enten være hjemme alene eller bli med på arbeid. De løsningene er det som har vært aktuelt både i oktober og nå.. dessverre. At det er kjedelig å være hjemme alene er ok. Spørsmålet er om det er forsvarlig av meg som omsorgsperson å la henne være alene.. Anonymkode: dfe03...665 Synes det fortsatt er interessant at du spør dagen før om det er forsvarlig, om du har tenkt på dette siden oktober… Anonymkode: 21bcd...be7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 Kan du ikke alliere deg med noen andre foreldre? Men sørg gjerne for at det fordeles likt. Kanskje hun kan være hos enn venninne et par av dagene? Hvis foreldrene er hjemme, eller kanskje de kan ta de med på noen aktiviteter? Også kan du et par kvelder passe venninnen også og finne på noe med de? Så får både du og venninnens foreldre litt "fri" også. Du kan jo også prøve å gjøre litt mer ut av det dersom ditt barn tar med seg en venninne hjem mens du er på jobb. Å se film er kanskje litt kjedelig i lengden? Kanskje du kan kjøpe inn til noe hobby. F.eks maling eller noe. Kanskje de kan få lage valgfri middag klar til du kommer hjem (ut i fra hva du vet 9åringen klarer). Noen gøye uteleker? Kanskje de kan dra på piknik i nærområdet? Hva med å gå deg i møte for å handle på butikken til middag og kjøpe is? Bor du langt fra jobb? Er det mulig å dele opp dagen? At hun kan gå til og fra slik at hun er litt med deg og litt alene? Har du mulighet for å jobbe inn? Jobbe et par fulle dager og deretter fri? Kanskje lettere å alliere seg med en nabo da? Ellers kan du sjekke ut sommeraktiviteter i kommunen. Kanskje det finnes noe hun kan delta på på dagtid. Anonymkode: 2755e...75c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 Jeg jobber i sfo tidligere. Her var barna i sfo 08-15 de første ukene før fellesferien. Er ikke dette tilbudet hos dere? Fiks ferdig ferie o.l? Alle har egentlig krav om å ta ferie minst 3 uker. Hvordan kan det ha seg at du ikke tar noe som helst ferie? Vet noen tar ferie fra jobben og jobber da i en annen kommune/et annet arbeidssted, mens et er egentlig ikke lovlig. Anonymkode: e65cf...3eb
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sommerferien er et problem for veldig mange. Ti stille! Anonymkode: dfe03...665 Nei, det er den ikke 🤷♀️ De fleste er to oppegående foreldre som har nettverk rundt seg. Kjenner ingen alenemødre uten familie som skal jobbe hele sommeren, det er jo direkte uansvarlig. Anonymkode: 3b7eb...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå