AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Og hva jobber du med? Jeg jobber med eldre, og det er mye snakk om kognitiv svikt der. Føler meg dum, fordi jeg glemmer mer enn mange av de gamle, merker jeg. Man skal på en måte ikke være så ukonsentrert, og ha store problemer med å lære eller huske når man ikke er blitt 40 år enda.. Anonymkode: fa645...80b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Ja, det vil jeg på et vis si. Jeg ble moderat påvirket av hypotyreose, men langvarig krystallsyke tar kaka. Mest fordi symptomene er så sterke at ingenting annet får plass. På en måte påvirker det enormt kognitivt, samtidig som jeg merkelig nok også husker mye og fortsatt har analytiske evner 🤷♀️ Anonymkode: 580ba...b99
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Glemte å si at jeg er en million prosent uten arbeidsevne. Før svimmelheten jobbet jeg fulltid i akademisk yrke, ganske store krav til det kognitive der. Måtte bare stole på at det fungerte, og det gjorde det faktisk. Tross mye brainfog. Anonymkode: 580ba...b99
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Ja, jeg har kognitive problemer pga sykdom. Jeg kan ikke jobbe lengre, både pga mine fysiske symptomer og pga de kognitive problemene. Jeg kan ikke konsentrere meg i mer enn 20 min før hodet blir kokvarmt og slutter å fungere, og det er hvis jeg har en ok dag uten så mye hjernetåke i utgangspunktet. Det er skikkelig plagsomt, før var jeg smart og nå husker jeg ikke noe og sliter med å følge med. Anonymkode: ccedb...8d2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg har kognitive problemer pga sykdom. Jeg kan ikke jobbe lengre, både pga mine fysiske symptomer og pga de kognitive problemene. Jeg kan ikke konsentrere meg i mer enn 20 min før hodet blir kokvarmt og slutter å fungere, og det er hvis jeg har en ok dag uten så mye hjernetåke i utgangspunktet. Det er skikkelig plagsomt, før var jeg smart og nå husker jeg ikke noe og sliter med å følge med. Anonymkode: ccedb...8d2 Men har du måttet slutte med bilkjøring? Anonymkode: f8e46...7f0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg har kognitive problemer pga sykdom. Jeg kan ikke jobbe lengre, både pga mine fysiske symptomer og pga de kognitive problemene. Jeg kan ikke konsentrere meg i mer enn 20 min før hodet blir kokvarmt og slutter å fungere, og det er hvis jeg har en ok dag uten så mye hjernetåke i utgangspunktet. Det er skikkelig plagsomt, før var jeg smart og nå husker jeg ikke noe og sliter med å følge med. Anonymkode: ccedb...8d2 Jeg har det likt. Hvilken diagnose har du? Anonymkode: a5c1d...951
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og hva jobber du med? Jeg jobber med eldre, og det er mye snakk om kognitiv svikt der. Føler meg dum, fordi jeg glemmer mer enn mange av de gamle, merker jeg. Man skal på en måte ikke være så ukonsentrert, og ha store problemer med å lære eller huske når man ikke er blitt 40 år enda.. Anonymkode: fa645...80b Jeg har fått permanent kognitiv svikt og mista mye iq etter at jeg hadde anoreksi for mange år siden. Anonymkode: bd4f4...e67
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men har du måttet slutte med bilkjøring? Anonymkode: f8e46...7f0 Jeg kjører ikke bil nå nei, det er jeg for dårlig til. Anonymkode: ccedb...8d2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 jeg har kognitiv svikt pga somatiske lidelser og utmattelsen dette fører til. Jeg har flere sykdommer som gir et svært komplisert sykdomsbilde, og den totale belastningen er enorm. Jeg jobbet som saksbehandler i kommunen med taushetsbelagte opplysninger, og jeg gikk selv på et tidspunkt til min leder og sa at jeg ikke lengre følte meg komfortabel med denne delen av jobben ettersom små feil kunne få enorme konsekvenser for brukerne. I dag er jeg 100% ufør. Anonymkode: 00750...009
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Jeg har en lang historie med psykisk sykdom, primært angst og depresjon. Spesielt et par alvorlige smeller og perioder har påvirket kognitive funksjoner. Jeg har selvfølgelig tatt diverse prøver og utelukket fysiske årsaker (CT-scan er klaustrofobisk!) Kortidshukommelsen min er dårlig. Hvis jeg skal handle melk og brød må jeg ha skriftlig liste, for å huske noen av dem. Jeg kan til en viss grad resonere meg fram ut i fra hva vi pleier å trenge, men jeg husker det ikke. Jeg sliter med å huske navn og nummer, inkludert mitt eget og mine barns. Når jeg snakker uten å tenke kan jeg plutselig bruke et helt annet navn, uten å merke det. Heldigvis har jeg motorisk hukommelse, og jeg har pugget mitt og min manns telefonnummer, personnummeret mitt og noen pinkoder. Noen ganger sliter jeg med å finne riktig ord, selv om jeg nettopp har lest eller hørt dem. Feks hvis jeg skal bestille på restaurant kan jeg lese laks på menyen, se opp på kelneren og helt glemme hva den røde fisken heter. Jeg er ufør, pga dette, de psykiske problemene og lite krefter. Jeg kan jobbe noen timer i uka, dersom jeg har en rolig arbeidsplass og faste, skriftlige rutiner. Denne arbeidsplassen finnes ikke, ihvertfall ikke i så liten prosent. Hvis jeg er heldig vil jeg bli bedre over tid, når jeg fører et roligere liv og lærer å ta hensyn til min psykiske helse. Hvis ikke vil jeg ihvertfall mestre problemene bedre, ved å finne og følge strategier som fungerer. Anonymkode: ef3e0...c67 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har en lang historie med psykisk sykdom, primært angst og depresjon. Spesielt et par alvorlige smeller og perioder har påvirket kognitive funksjoner. Jeg har selvfølgelig tatt diverse prøver og utelukket fysiske årsaker (CT-scan er klaustrofobisk!) Kortidshukommelsen min er dårlig. Hvis jeg skal handle melk og brød må jeg ha skriftlig liste, for å huske noen av dem. Jeg kan til en viss grad resonere meg fram ut i fra hva vi pleier å trenge, men jeg husker det ikke. Jeg sliter med å huske navn og nummer, inkludert mitt eget og mine barns. Når jeg snakker uten å tenke kan jeg plutselig bruke et helt annet navn, uten å merke det. Heldigvis har jeg motorisk hukommelse, og jeg har pugget mitt og min manns telefonnummer, personnummeret mitt og noen pinkoder. Noen ganger sliter jeg med å finne riktig ord, selv om jeg nettopp har lest eller hørt dem. Feks hvis jeg skal bestille på restaurant kan jeg lese laks på menyen, se opp på kelneren og helt glemme hva den røde fisken heter. Jeg er ufør, pga dette, de psykiske problemene og lite krefter. Jeg kan jobbe noen timer i uka, dersom jeg har en rolig arbeidsplass og faste, skriftlige rutiner. Denne arbeidsplassen finnes ikke, ihvertfall ikke i så liten prosent. Hvis jeg er heldig vil jeg bli bedre over tid, når jeg fører et roligere liv og lærer å ta hensyn til min psykiske helse. Hvis ikke vil jeg ihvertfall mestre problemene bedre, ved å finne og følge strategier som fungerer. Anonymkode: ef3e0...c67 Dette har bl.a jeg og problemer med, spesielt hvis jeg er nervøs. Etter jeg har sagt noe, går jeg gjennom det jeg har sagt i hodet, og håper jeg ikke har sagt ett ord feil, eller ett helt annet navn. Jeg sliter og med hukommelse og konsentrasjon mest sannsynlig pga psykiske problemer/utfordringer hele livet. Jeg har jobbet nesten fullt hele tiden. Har prøvd meg i full stilling, men det blir for mye for meg. Har tenkt at jeg sikkert ikke kommer til å klare å jobbe så mye som dette heller for alltid. Men det med å søke delvis ufør ser ut som noe som bare blir vanskeligere og vanskeligere. Så jeg får bare ta det som det kommer. Jeg kan ikke jobbe med noe annet enn det jeg jobber med nå heller, pga symptomer og problemer pga psyken osv. Har vurdert og tenkt gjennom det meste, men dette er noe jeg mestrer foreløpig. Prøver å ikke la det vise at jeg har like mye eller mer kognitive problemer enn de gamle jeg jobber med.. Anonymkode: fa645...80b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg har en lang historie med psykisk sykdom, primært angst og depresjon. Spesielt et par alvorlige smeller og perioder har påvirket kognitive funksjoner. Jeg har selvfølgelig tatt diverse prøver og utelukket fysiske årsaker (CT-scan er klaustrofobisk!) Kortidshukommelsen min er dårlig. Hvis jeg skal handle melk og brød må jeg ha skriftlig liste, for å huske noen av dem. Jeg kan til en viss grad resonere meg fram ut i fra hva vi pleier å trenge, men jeg husker det ikke. Jeg sliter med å huske navn og nummer, inkludert mitt eget og mine barns. Når jeg snakker uten å tenke kan jeg plutselig bruke et helt annet navn, uten å merke det. Heldigvis har jeg motorisk hukommelse, og jeg har pugget mitt og min manns telefonnummer, personnummeret mitt og noen pinkoder. Noen ganger sliter jeg med å finne riktig ord, selv om jeg nettopp har lest eller hørt dem. Feks hvis jeg skal bestille på restaurant kan jeg lese laks på menyen, se opp på kelneren og helt glemme hva den røde fisken heter. Jeg er ufør, pga dette, de psykiske problemene og lite krefter. Jeg kan jobbe noen timer i uka, dersom jeg har en rolig arbeidsplass og faste, skriftlige rutiner. Denne arbeidsplassen finnes ikke, ihvertfall ikke i så liten prosent. Hvis jeg er heldig vil jeg bli bedre over tid, når jeg fører et roligere liv og lærer å ta hensyn til min psykiske helse. Hvis ikke vil jeg ihvertfall mestre problemene bedre, ved å finne og følge strategier som fungerer. Anonymkode: ef3e0...c67 Er dette noe du kan bli bedre av eller er det permanent? Anonymkode: 8b0f0...e02
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette noe du kan bli bedre av eller er det permanent? Anonymkode: 8b0f0...e02 Jeg kan sikkert bli bedre etterhvert, dersom jeg holder stressnivået lavt og det psykiske under kontroll. Likevel er det usannsynlig at jeg kommer til å bli helt bra igjen. Slike psykiske og kognitive greier er kompliserte. Barna mine får akseptere at jeg kaller dem navnet til søsknene deres eller mine, og så får jeg lære meg å bruke lister og kalendere. Jeg husker faktisk bursdager og andre viktige dager, selv om jeg har blitt for ivrig og feiret en dag for tidlig noen ganger. Spesielt farsdag, som jeg trodde var på lørdag inntil i fjor. Svigerfar feires vist ikke dagen etter for at sønnen skal kunne delta, men sønnen (min mann) har sneket til seg ekstra kake i årevis ved å la være å fortelle det til meg. Søtsnoken min! Fastlegen min mener at jeg har hatt skyhøye nivåer av stresshormon over lang tid, og i viktige ungdomsår, og dermed har hjernen ikke klart å utvikle seg riktig. Ufør kommer jeg nok til å være resten av livet, selv om jeg skulle lære å huske ting. Hvem vil ansette noen med svak psyke, lav arbeidsevne, behov for lang opplæring og digre hull i cv? Anonymkode: ef3e0...c67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå