Gå til innhold

Ungdom mobbing og autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Gode kilder er YouTube og TikTok.

Anonymkode: 044d1...f2e

Håper dette var ironisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette med interesser er ikke sant. Barnet mitt har autisme og har absolutt ingen særinteresser. Hen leker med alt og interesserer seg i alt mulig. Det er ikke et absolutt kriterie for diagnosen

Anonymkode: 48087...976

Helg enig 

Jeg har to barn med høytf.autisme , og ingen av dem har særinteresser. 
Noen går fremdeles rundt og tror at de heller ikke har empati, hvilket også er en feilinformasjon. 
Alle er ulike, og en må ikke ha alle særtrekk for å få diagnosen 

Anonymkode: 65503...8d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

står også på nettet at de som blir mobbet et typisk autisme form. 
Så den som har mobbet har tendenser til autisme? Eller er det noe galt med mobbere?

Anonymkode: 8decc...a5c

Noe av det første jeg fikk beskjed om fra BUP var at jeg ikke skulle gå hjem og Google Asberger som det hette den gangen. 
Det gjorde jeg ikke, og det er jeg glad for den dag i dag 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ravenclaw skrev (9 minutter siden):

Håper dette var ironisk.

På ingen måte.

Der finner man det som deles av faktiske autister.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjønner jeg godt ❤️

Ikke meningen å pøse på med autisme. Jeg er autistisk selv, så jeg har alltid lyst til å "redde" andre autister, slik at de kan få et bedre liv så tidlig som mulig.

Det er så mange som ikke får diagnosen før de er godt voksne og utbrent.

Mitt tips er å lese deg litt opp på diagnosen, og kjøre løpet med BUP.

Det er ganske strenge kriterier, så han får ikke diagnosen uten videre.

Masse lykke til ❤️

Nå gir du råd som ikke er bra. 
Under en utredningsfase så skal en IKKE sitte og Google masse greier om autisme på nettet. 
Da går en rett i kjelleren, spesielt de som helt uventet får en sånn forespeiling av psykologen. 
Å være forelder og få en sånn diagnose på barnet sitt kan være tøft, og da blir det ikke bedre over å lese all den dystre informasjonen som kan ligge på nettet.  
Ta det forsiktig og lytt til rådene fra BUP. 
Vi må få tid til å reflektere, samle styrke og forståelse til å følge opp barnet/ ungdommen gjennom årene som kommer. 
Det er noe som stemmer av kriteriene og noe som ikke stemmer. 
Noe er i svakere grad og noen av sterkere.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble ekstremt mobbet på skolen i mange år, og fikk såklart reaksjoner av dette og utviklet skolevegring. Istedenfor å spørre meg om hvordan jeg egentlig hadde det og om hva jeg trengte, lytte til meg eller gjøre noe med det som faktisk var mitt problem- så så de etter lupe etter diagnoser hos meg. Dette er nå 15 år siden, men tror nok det jobbes sånn noen steder enda dessverre. 

Uansett, de var inne på autisme med meg også, og jeg endte med en adhd diagnose til slutt uten og noen gang ha vist tegn til det. Jeg var liksom problemet nå, ikke det jeg hadde opplevd. Ble medisinert og medisinene gjorde dagene mine jævlig, så jeg sluttet på dem. Sa bare til slutt at jeg hadde det bra for å få fred fra det tullet. 

Jeg ble utredet på nytt etter eget ønske som voksen, resultat- ikke adhd. 

Jeg kan jo ikke sitte her å skrive at sønnen din ikke har en diagnose, men bare vær litt forsiktig med å stole blindt på fagfolk sier jeg bare. 

Lykke til! 

Anonymkode: 9bc14...7e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette med interesser er ikke sant. Barnet mitt har autisme og har absolutt ingen særinteresser. Hen leker med alt og interesserer seg i alt mulig. Det er ikke et absolutt kriterie for diagnosen

Anonymkode: 48087...976

Det kommer an på. Om barnet er ekstremt funksjonshemmet, ja, men det er et krav for høytfungerende.

Anonymkode: 60bcf...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

30% av autister er mentalt tilbakestående i tillegg til autismen. 

Det er sikkert derfor du tenker på det sånn.

Men det er mange som "bare" er autister.

Å ha autisme betyr egentlig bare at hjernen fungerer annerledes enn den gjør for de fleste andre. Autisme er et spekter, som betyr at funksjonsprofilen varierer mellom mennesker og også på daglig basis.

Autismen kan komme til uttrykk på vidt forskjellige måter. Felles for autister er imidlertid at de oppfatter, sanser, føler, opplever, tenker og handler på en annen måte enn majoriteten. De tar alt dypere inn, trenger mer tid til mange ting og er enormt følsomme skapninger.

Samtidig trenger de ofte en høy grad av forutsigbarhet, stabilitet, trygge rammer og kan ha en helt spesiell måte å kommunisere og sosialisere på. 

Screenshot_20220525_131340.jpg

Takk, flere ting her var hjelpsomt!

Og min intensjon er ikke å "trashtalke" autisme, men å dele inntrykk fra den reisen jeg er på, hvor jeg må lære hva aspergers er, justere hva autisme er, og forene begge med hvordan jeg ser mitt barn. Det er tøfft å ta innover seg. Oppi den miksen kommer også bekymringer for ungdomstiden ift det sosiale, og bekymringer for voksenlivet ift jobb og familieliv.

For noen vil en aspergers-diagnose føles riktig, og som en god forklaring på hvordan deres barn er. Deres barn har da gjerne sterke og tydelige symptomer.

For andre føles det feil, og man må gå ganske langt inn i det for å finne om noen knagger stemmer, for å klare å se hva BUP ser. Og det er ikke alltid BUP treffer.

Jeg kjenner barnet mitt godt. Det er ingen utfordringer med motorikk, blikkontakt, ellet språk. Forstår nyanser i språk godt, så som metaforer, ordspill, ironi og sarkasme; og bruker dem selv. Ingen utfordringer med lyd, lys eller sanselighet. Liker å være sosial, stortrives med gode venner. Har ingen sterke særinteresser utover hva venner har (dinosaurer som yngre, gaming som litt eldre). Sta som et esel. 

Så da kan dere kanskje skjønne at det som foreldre er en vanskelig oppgave å redefinere for seg selv hvem mitt barn er. Men jobber med saken. 

Anonymkode: 80c2a...1ba

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Handler ikke om det i det hele tatt.. det handler om autisme. Ingen som sier de med autisme er dum, men ingen ønsker vel å ha en diagnose? 
Aspergers er det samme som høytfungerende autisme. De som er sterkt rammet av autisme er ikke høytfungerende. 
poenget med tråden min er at det er lett å bare si Aspergers når en ungdom faller helt ut pga mobbing og dritt. 
i går ringte min sønn sin «bestevenn» og spurte om en tjeneste, min sønn sa det ikke passet. Da svarer han: hva er det du er så jævla opptatt med da? Du er komikkens på skolen, og du har ingen venner! Mens flere gutter satt å lo i bakgrunnen..
sønnen min ble lei seg.. 
Hvem som helst hadde nok blitt lei seg tenker jeg 

Fy så slemme de er, jeg som voksen får vondt i magen av å lese hvordan de behandler barnet ditt! For noen råtne unger. Slik behandling vil gi mye vonde følelser som setter seg hardt fast, er min mening. Ikke noe man fort koster av seg.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres merkelig ut at BUP tenker det verdt å utrede for autismespektrdiagnose bare på grunn av mobbing...

Min 12-åring er nylig blitt utredet. Her er det ingen mobbingh (ennå... men hvem vet hva som skjer på ungdomsskolen), men mange av de andre typiske trekkene har hun. Rigiditet, sensitivitet for lyd og spesielle typer materialer/klær osv, manglende evne til å få venner og delta i small-talk, blir voldsomt sint når rutiner endres eller hun føler at noe er urettferdig. Vil helst bare ligge i sengen og ikke stå opp. Men er faglig sett veldig sterk og scorer høye på BUPs evnetest. Hun vil få diagnosen, har vi fått beskjed om.

Jeg synes også det er vanskelig å forsone meg med diagnosen, spesielt når hun er så høytfingerende som hun er. Det er bare i nærmeste familie at meltdowns-anfallene hennes kommer, og vennene hun hadde før har trukket seg unna pga sær oppførsel fra hennes del (venninnene hadde avtalt å se en film, og så kommer den ene og sier at hun ikke får lov til å se den likevel pga aldersgrense, det takler ikke min datter, hun klikker og blir sur og de SKAL de filmen uansett osv osv.) Det er grusomt å være mor og prøve å forsone når hun er så urokkelig, og venninnene forsvinner selvsagt en etter en. Det hadde jeg også gjort... Så for oss forklarer diagnosen en god del. Men jeg skjønner at den ikke gjør det for deres del, TS. Og jeg ville vært skeptisk til å få et barn utredet for autisme hvis mobbing er eneste/en av få årsaker.

Jeg tror jeg også kan ha et snev av aspergers, men lever fint med det. Hadde ikke sett det som nødvendig å få diagnose for min datter heller, hvis hun var bare lett plaget. Men når hun murer seg inne på rommet og ikke klarer sosial omgang, og det varer i flere år, da trenger vi utredningen. Likevel tenker jeg, hver eneste gang hvis det kommer en god dag da hun er fornøyd og vi får familielivet til å fungere, at kanskje det var feil å få dette utredet? Kanskje det er noe vi bare innbiller oss? Kanskje det er normal tenåringsoppførsel? Så blir jeg håpefull. Men så kommer de dårlige dagene på rekke og rad etterpå, og da skjønner jeg at vi gjør det rette likevel.

Anonymkode: b347a...0eb

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at mange får diagnose først når de blir 12-14 er ikke nødvendigvis fordi de har vært så gode på maskering. Men fordi jevnaldrende da blir mer avanserte vesener, som får en annen type kommunikasjon og tematikk. Istedet for å gjøre ting sammen, går de over til at tiden sammen er mye prating. Prate om følelser, forelskelse, hvem liker hvem, flørting osv. Og det er da  forskjellene blir synlige, den alderen krever mer avansert smalltalk, mer refleksjon, mer by på seg selv, og gir litt sprik i interesser. Og kanskje noe er umodenhet? Og jeg tror utfordringene kommer fordi man ikke klarer å maskere over den biten, det gir stress og følelser av utenforskap. 

Og hvem vil vel at barnet skal føle seg utenfor.

Jeg synes det er bra at folk med i autisme her i tråden er veldig "pro-autisme". Jeg er ikke helt der, men vil uansett støtte og akseptere mitt barn som det er, med sine spesifikke styrker og svakheter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en autist i familien. Asperger. Han ble faktisk banket på ungdomskolen, uten at skolen reagerte. Vi har opplevd, han har utfordringer, men om han blir tatt på alvor, så fungerer han. Han har fått fagbrev. Førerkort. Nåde deg om du bryter trafikkreglene 🤣🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare dele de tingene jeg personlig synes er bra ved å være autist.

Jeg er veldig sansende, så jeg får uendelig mye glede av å nyte sanseinntrykk. Som for eksempel dufter, vinden på huden min, vakker musikk, berøring, smak, kunst, lysspill og bølgeskvulp.

Når jeg sitter helt i min egen verden er det ofte i nytelse og beundring over noe. Hvordan lyset om strømmer gjennom persiennene lager så inderlig vakre skygger og  blaffet fra blomstene utenfor får hele nervesystemet mitt til å glitre

Jeg liker også hvordan jeg ser på verden. Jeg ser at autister ofte ikke føler seg så bundet av normer, og det føles befriende. Jeg har beholdt barnet i meg, med gleden det innebærer.

Jeg trenger mye ro, kontroll over ting og rutiner, men når jeg får det så lever jeg et veldig godt liv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil bare dele de tingene jeg personlig synes er bra ved å være autist.

Jeg er veldig sansende, så jeg får uendelig mye glede av å nyte sanseinntrykk. Som for eksempel dufter, vinden på huden min, vakker musikk, berøring, smak, kunst, lysspill og bølgeskvulp.

Når jeg sitter helt i min egen verden er det ofte i nytelse og beundring over noe. Hvordan lyset om strømmer gjennom persiennene lager så inderlig vakre skygger og  blaffet fra blomstene utenfor får hele nervesystemet mitt til å glitre

Jeg liker også hvordan jeg ser på verden. Jeg ser at autister ofte ikke føler seg så bundet av normer, og det føles befriende. Jeg har beholdt barnet i meg, med gleden det innebærer.

Jeg trenger mye ro, kontroll over ting og rutiner, men når jeg får det så lever jeg et veldig godt liv. 

Men er det ikke vanskelig for deg å kontrastere hvordan du er mot nevrotypiske, når heller ikke nevrotypiske er 1 ting?

Jeg elsker også å kjenne vinden mot huden, og å lukke øynene og lytte på bølgeskvulp.

Jeg tror det er det som er vanskelig for meg. Hva ved mitt barn er autismen, og hva er hun uansett. Hun er jo ikke bare autisme, men sin helt egen variant. Barnet er heller ikke nok kjent med sine typiske vs utypiske trekk til å kunne si noe om det.

Så jeg prøver å fokusere på ting som ro, kontroll, forutsigbarhet, rutiner. Jeg er glad for å høre at du lever et godt liv!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner til den knekken!

Trekk fra Asperger og ADHD er også veldig like. Alle har vi litt av alt. La de utrede det de føler de trenger. 
Uansett hva «det måtte være» med sønnen din så vil han få hjelp, det er det viktigste☝️😊

Anonymkode: da25a...1d1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 19.54):

Det skjønner jeg godt ❤️

Ikke meningen å pøse på med autisme. Jeg er autistisk selv, så jeg har alltid lyst til å "redde" andre autister, slik at de kan få et bedre liv så tidlig som mulig.

Det er så mange som ikke får diagnosen før de er godt voksne og utbrent.

Mitt tips er å lese deg litt opp på diagnosen, og kjøre løpet med BUP.

Det er ganske strenge kriterier, så han får ikke diagnosen uten videre.

Masse lykke til ❤️

Signerer denne. Hilsen en annen på spekteret 🥰

Håper det løser seg for sønnen din og at mobbingen tar slutt, som jo er det viktigste! Hva har skolen gjort for å ta tak i dette? Ganske strengt lovverk som skal beskytte din sønn så lang som mulig. Hvordan er handlingsplanen utformet? Hva er konsekvensen for mobberne? Er det et alternativ for din sønn å bytte skole? Syns egentlig det er forkastelig at mobbeofferet må bytte skole, men det kan jo kanskje hjelp. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 1a187...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skjønt at en autist må ha det forutsigbart. Men det må jeg også, med kronisk sykdom. Hva er forskjell? Ingen i mine øyne. «Bare» stabilitet og forutsigbarhet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 19.46):

Kjenner bare jeg har litt piggene ute.. fordi mitt barn er blitt mobbet og har endt med skolevegring, så har lan liksom Aspergers / autisme.. fordi han ikke klarer å komme seg videre..? 
trodde bup forsto dette med mobbing i tenårene. Men virker som de bare tenker diagnoser 

Hos oss ble det avdekket alvorlig mobbing som hadde pågått over flere år da barnet gikk i begynnelsen av 5.klasse. Noe av det første bup gjorde, var å teste barnet for adhd og autisme. Mange barn som opplever mobbing utvikler symptomer som ligner på nettopp disse diagnosene og det er da viktig å avdekke om det her er snakk om høna eller egget. Barnet mitt hadde ingen av disse diagnosene og ble diagnosert med ptsd og har fått behandling deretter. Alle hennes symptomer er i dag borte. Hun byttet skole, har gjennomgått mye terapi og skal nå begynne i 9.klasse. 

Anonymkode: 67a3b...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...