AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Ungdommen vår har både vært skoleflink og ligget over middels faglig. han har alltid hatt mye venner rundt seg og vært en populær gutt. siste året har han utviklet skolevegring pga mobbing og utestengelse. Vi får hjelp av bup og de føler han ikke kommer seg videre, da han sliter med å komme seg tilbake til skolen pga dette. på bakgrunn av at bup føler de står fast, tenker de autisme spekter? jeg er bare mor, og jobber selv med barn.. er ingen ekspert men autisme? føler ikke det er riktig i det hele tatt. De bare nevnte at de ønsker å utrede han for det. Så fordi en 13 -14 åring får seg en knekk etter mobbing og utestengelse så er det autisme? kjente jeg gikk litt i kjelleren i dag etter at de nevnte dette erfaringer? Anonymkode: 8decc...a5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ungdommen vår har både vært skoleflink og ligget over middels faglig. han har alltid hatt mye venner rundt seg og vært en populær gutt. siste året har han utviklet skolevegring pga mobbing og utestengelse. Vi får hjelp av bup og de føler han ikke kommer seg videre, da han sliter med å komme seg tilbake til skolen pga dette. på bakgrunn av at bup føler de står fast, tenker de autisme spekter? jeg er bare mor, og jobber selv med barn.. er ingen ekspert men autisme? føler ikke det er riktig i det hele tatt. De bare nevnte at de ønsker å utrede han for det. Så fordi en 13 -14 åring får seg en knekk etter mobbing og utestengelse så er det autisme? kjente jeg gikk litt i kjelleren i dag etter at de nevnte dette erfaringer? Anonymkode: 8decc...a5c Mange med autisme er så høytfungerende at det ikke merkes i det hele tatt fordi de er så intelligente at de klarer å maskere de sosiale vanskene veldig godt. Dessverre så krever dette ekstremt mye av personen å holde denne fasaden noe som gjen viser seg som spiseforstyrrelser, skolevegring osv i ungdomstiden. Det er også veldig mye mer subtile sosiale intraksjoner når de er så gamle som 13-14 år som vil være vanskelig for en innefor spekteret å forstå selv om de har vært oppfattet som normale frem til nå. Hvis Bup anbefaler utredning så er det nok en grunn til at de tenker det kan være lurt. Anonymkode: 48087...976 7 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Litt samme her. Tilsynelatende normalt barn i 13 år, sosial, fikk seg en knekk, utredet av bup, diagnosen ble aspergers. Jeg som mor sliter med å se at det kan være riktig, når jeg ser på listen over typiske symptomer. Mye som ikke stemmer. Jeg prøver å ta innover meg at man ikke trenger å ha alt. Og de sier at vi alle har litt aspergers. Kanskje de har litt+. Jeg liker ikke ordet "autisme", det er jo folk som ikke fungerer i det hele tatt, dårlig språk, håpløs sosialt, vræler mye. Anonymkode: 80c2a...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt samme her. Tilsynelatende normalt barn i 13 år, sosial, fikk seg en knekk, utredet av bup, diagnosen ble aspergers. Jeg som mor sliter med å se at det kan være riktig, når jeg ser på listen over typiske symptomer. Mye som ikke stemmer. Jeg prøver å ta innover meg at man ikke trenger å ha alt. Og de sier at vi alle har litt aspergers. Kanskje de har litt+. Jeg liker ikke ordet "autisme", det er jo folk som ikke fungerer i det hele tatt, dårlig språk, håpløs sosialt, vræler mye. Anonymkode: 80c2a...1ba Hva mener du med det sistnevnte? 😅 Her tror jeg du virkelig har misforstått endel. Anonymkode: f5923...9b8 6 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mange med autisme er så høytfungerende at det ikke merkes i det hele tatt fordi de er så intelligente at de klarer å maskere de sosiale vanskene veldig godt. Dessverre så krever dette ekstremt mye av personen å holde denne fasaden noe som gjen viser seg som spiseforstyrrelser, skolevegring osv i ungdomstiden. Det er også veldig mye mer subtile sosiale intraksjoner når de er så gamle som 13-14 år som vil være vanskelig for en innefor spekteret å forstå selv om de har vært oppfattet som normale frem til nå. Hvis Bup anbefaler utredning så er det nok en grunn til at de tenker det kan være lurt. Anonymkode: 48087...976 Tenker at de fleste blir lei seg, får en knekk etter mobbing og utestengelse uten at det trenger å bre ei diagnose Anonymkode: 8decc...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tenker at de fleste blir lei seg, får en knekk etter mobbing og utestengelse uten at det trenger å bre ei diagnose Anonymkode: 8decc...a5c Mobbing er alvorlig. Jeg synes man skal se nærmere på miljøet rundt og hva denne mobbingen handler om, før man leter etter diagnoser hos den som sliter. Anonymkode: 2d0ff...2ea 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Slapp av. Psykisk helsevern har kontroll på dette, og de kjenner gjerne igjen autisme på lang avstand. Barnet er gjerne mer åpen om vansker med psykolog enn med foreldre. Det kan godt være deres barn har fortalt om vansker som er på siden av skolevergringen - som dere ikke har anelse om. Jeg har autisme, og nei, det er ikke et ekkelt ord, eller ekstremt. Autisme er heller ikke noe som nødvendigvis har et stålgrep om hverdagen, selv om det til tider viser seg subtilt. Å få seg en knekk på grunn av autisme synes jeg er litt ekstremt. Jeg forstår selvfølgelig at det kan være overraskende, men intet man ikke kan takle helt fint. Om noe er en trøst, er han ikke enda diagnosert. Han må ha spesielle interesser og være svært selvsentrert for å få autismediagnosen. Har han mange og varierte interesser er han med en gang IKKE autist, for å si det sånn. Anonymkode: 60bcf...822 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Litt samme her. Tilsynelatende normalt barn i 13 år, sosial, fikk seg en knekk, utredet av bup, diagnosen ble aspergers. Jeg som mor sliter med å se at det kan være riktig, når jeg ser på listen over typiske symptomer. Mye som ikke stemmer. Jeg prøver å ta innover meg at man ikke trenger å ha alt. Og de sier at vi alle har litt aspergers. Kanskje de har litt+. Jeg liker ikke ordet "autisme", det er jo folk som ikke fungerer i det hele tatt, dårlig språk, håpløs sosialt, vræler mye. Anonymkode: 80c2a...1ba 30% av autister er mentalt tilbakestående i tillegg til autismen. Det er sikkert derfor du tenker på det sånn. Men det er mange som "bare" er autister. Å ha autisme betyr egentlig bare at hjernen fungerer annerledes enn den gjør for de fleste andre. Autisme er et spekter, som betyr at funksjonsprofilen varierer mellom mennesker og også på daglig basis. Autismen kan komme til uttrykk på vidt forskjellige måter. Felles for autister er imidlertid at de oppfatter, sanser, føler, opplever, tenker og handler på en annen måte enn majoriteten. De tar alt dypere inn, trenger mer tid til mange ting og er enormt følsomme skapninger. Samtidig trenger de ofte en høy grad av forutsigbarhet, stabilitet, trygge rammer og kan ha en helt spesiell måte å kommunisere og sosialisere på. Anonymkode: 044d1...f2e 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Slapp av. Psykisk helsevern har kontroll på dette, og de kjenner gjerne igjen autisme på lang avstand. Barnet er gjerne mer åpen om vansker med psykolog enn med foreldre. Det kan godt være deres barn har fortalt om vansker som er på siden av skolevergringen - som dere ikke har anelse om. Jeg har autisme, og nei, det er ikke et ekkelt ord, eller ekstremt. Autisme er heller ikke noe som nødvendigvis har et stålgrep om hverdagen, selv om det til tider viser seg subtilt. Å få seg en knekk på grunn av autisme synes jeg er litt ekstremt. Jeg forstår selvfølgelig at det kan være overraskende, men intet man ikke kan takle helt fint. Om noe er en trøst, er han ikke enda diagnosert. Han må ha spesielle interesser og være svært selvsentrert for å få autismediagnosen. Har han mange og varierte interesser er han med en gang IKKE autist, for å si det sånn. Anonymkode: 60bcf...822 Dette med interesser er ikke sant. Barnet mitt har autisme og har absolutt ingen særinteresser. Hen leker med alt og interesserer seg i alt mulig. Det er ikke et absolutt kriterie for diagnosen Anonymkode: 48087...976 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Slapp av. Psykisk helsevern har kontroll på dette, og de kjenner gjerne igjen autisme på lang avstand. Barnet er gjerne mer åpen om vansker med psykolog enn med foreldre. Det kan godt være deres barn har fortalt om vansker som er på siden av skolevergringen - som dere ikke har anelse om. Jeg har autisme, og nei, det er ikke et ekkelt ord, eller ekstremt. Autisme er heller ikke noe som nødvendigvis har et stålgrep om hverdagen, selv om det til tider viser seg subtilt. Å få seg en knekk på grunn av autisme synes jeg er litt ekstremt. Jeg forstår selvfølgelig at det kan være overraskende, men intet man ikke kan takle helt fint. Om noe er en trøst, er han ikke enda diagnosert. Han må ha spesielle interesser og være svært selvsentrert for å få autismediagnosen. Har han mange og varierte interesser er han med en gang IKKE autist, for å si det sånn. Anonymkode: 60bcf...822 Vi har fått et skjema vi skal fylle ut om høytfungerende autisme spekter. Han har alltid spilt fotball, håndball og vært aktiv fram til i fjor. Da droppet han ut.. sammen med mange andre som også droppet ut. Han henger med venner og gamer. Stått mye på ski, bader på sommeren osv. siste året har han vært både deppa og isolert seg mer. Pga mobbingen som har gitt skolevegring. Han har alltid vært viljesterk og sta/ egen. Anonymkode: 8decc...a5c
Hummingbird2 Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har fått et skjema vi skal fylle ut om høytfungerende autisme spekter. Han har alltid spilt fotball, håndball og vært aktiv fram til i fjor. Da droppet han ut.. sammen med mange andre som også droppet ut. Han henger med venner og gamer. Stått mye på ski, bader på sommeren osv. siste året har han vært både deppa og isolert seg mer. Pga mobbingen som har gitt skolevegring. Han har alltid vært viljesterk og sta/ egen. Anonymkode: 8decc...a5c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Ts her står også på nettet at de som blir mobbet et typisk autisme form. Så den som har mobbet har tendenser til autisme? Eller er det noe galt med mobbere? Anonymkode: 8decc...a5c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Her forklares kriteriene fint😊 Anonymkode: 044d1...f2e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Kjenner bare jeg har litt piggene ute.. fordi mitt barn er blitt mobbet og har endt med skolevegring, så har lan liksom Aspergers / autisme.. fordi han ikke klarer å komme seg videre..? trodde bup forsto dette med mobbing i tenårene. Men virker som de bare tenker diagnoser Anonymkode: 8decc...a5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Det skjønner jeg godt ❤️ Ikke meningen å pøse på med autisme. Jeg er autistisk selv, så jeg har alltid lyst til å "redde" andre autister, slik at de kan få et bedre liv så tidlig som mulig. Det er så mange som ikke får diagnosen før de er godt voksne og utbrent. Mitt tips er å lese deg litt opp på diagnosen, og kjøre løpet med BUP. Det er ganske strenge kriterier, så han får ikke diagnosen uten videre. Masse lykke til ❤️ Gode kilder er YouTube og TikTok. Anonymkode: 044d1...f2e 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt samme her. Tilsynelatende normalt barn i 13 år, sosial, fikk seg en knekk, utredet av bup, diagnosen ble aspergers. Jeg som mor sliter med å se at det kan være riktig, når jeg ser på listen over typiske symptomer. Mye som ikke stemmer. Jeg prøver å ta innover meg at man ikke trenger å ha alt. Og de sier at vi alle har litt aspergers. Kanskje de har litt+. Jeg liker ikke ordet "autisme", det er jo folk som ikke fungerer i det hele tatt, dårlig språk, håpløs sosialt, vræler mye. Anonymkode: 80c2a...1ba Jøss, du trashtalker autisme fordi de som er autister ikke er høyt-fungerende? Makan fordommer!! Autismespekteret er stort, og at man får Aspergers-diagnosen trenger nødvendigvis ikke å bety at man er høyt-fungerende heller, bare så det er sagt. Anonymkode: 2ecd0...748 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jøss, du trashtalker autisme fordi de som er autister ikke er høyt-fungerende? Makan fordommer!! Autismespekteret er stort, og at man får Aspergers-diagnosen trenger nødvendigvis ikke å bety at man er høyt-fungerende heller, bare så det er sagt. Anonymkode: 2ecd0...748 Handler ikke om det i det hele tatt.. det handler om autisme. Ingen som sier de med autisme er dum, men ingen ønsker vel å ha en diagnose? Aspergers er det samme som høytfungerende autisme. De som er sterkt rammet av autisme er ikke høytfungerende. poenget med tråden min er at det er lett å bare si Aspergers når en ungdom faller helt ut pga mobbing og dritt. i går ringte min sønn sin «bestevenn» og spurte om en tjeneste, min sønn sa det ikke passet. Da svarer han: hva er det du er så jævla opptatt med da? Du er komikkens på skolen, og du har ingen venner! Mens flere gutter satt å lo i bakgrunnen.. sønnen min ble lei seg.. Hvem som helst hadde nok blitt lei seg tenker jeg Anonymkode: 8decc...a5c 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 Asperger betyr ikke nødvendigvis høytfungerende. Det er en av grunnene til at alt skal hete autisme nå. For man kan ha lav funksjon med Asperger også. Selv om man har normal til høy IQ og språk. Man kan for eksempel være veldig hemmet av dårlig filtrering av sanseinntrykk eller ha veldig dårlig eksekutiv funksjon. Anonymkode: 044d1...f2e 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Handler ikke om det i det hele tatt.. det handler om autisme. Ingen som sier de med autisme er dum, men ingen ønsker vel å ha en diagnose? Aspergers er det samme som høytfungerende autisme. De som er sterkt rammet av autisme er ikke høytfungerende. poenget med tråden min er at det er lett å bare si Aspergers når en ungdom faller helt ut pga mobbing og dritt. i går ringte min sønn sin «bestevenn» og spurte om en tjeneste, min sønn sa det ikke passet. Da svarer han: hva er det du er så jævla opptatt med da? Du er komikkens på skolen, og du har ingen venner! Mens flere gutter satt å lo i bakgrunnen.. sønnen min ble lei seg.. Hvem som helst hadde nok blitt lei seg tenker jeg Anonymkode: 8decc...a5c Aspergers er ikke synonymt med høytfungerende nei. Anonymkode: b0676...7f8 2 3
SnartMammaLykke Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mobbing er alvorlig. Jeg synes man skal se nærmere på miljøet rundt og hva denne mobbingen handler om, før man leter etter diagnoser hos den som sliter. Anonymkode: 2d0ff...2ea Enig! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå