Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går man frem for å skaffe seg au pair? Hvilke byråer er å anbefale? 
Vi bor i Stavanger.

Hører gjerne om andres erfaringer med au pair.

Anonymkode: d1a64...d3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Au Pair er ulovlig og det er ikke lenger byråer som tilbyr dette. 

Anonymkode: 5f82b...a52

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar fikk aupair i mars, det er da neppe ulovlig?

Anonymkode: 7bcfa...0f6

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er det slutt på au-pair-ordningen. Nå må wannabe-snobber betale ordentlig for seg om de skal ha hushjelp. 

Anonymkode: d73b6...18e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et vennepar fikk aupair i mars, det er da neppe ulovlig?

Ordningen holder på å bli avviklet av regjeringen, sikkert mulig å enda skaffe det, men det er nok ikke lenge man får beholdt det. Anbefaler heller å søke etter en dag-mamma. 

De fleste familiene som har en au pair ordning, misbruker de menneskene som er i ordningen. Dette har vi hørt flere historier om, det er rett og slett grusomt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Au Pair er ulovlig og det er ikke lenger byråer som tilbyr dette. 

Endelig! På tide mtp hvor mange det var som drev rovdrift på disse au pairene, alt for å spare penger!!

Anonymkode: 227c9...98a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ordningen holder på å bli avviklet av regjeringen, sikkert mulig å enda skaffe det, men det er nok ikke lenge man får beholdt det. Anbefaler heller å søke etter en dag-mamma. 

De fleste familiene som har en au pair ordning, misbruker de menneskene som er i ordningen. Dette har vi hørt flere historier om, det er rett og slett grusomt. 

Her jeg bor er det vanlig med aupair. De jeg kjenner med aupair virker å ha en veldig streng ordning. X antall timer (tror 5t) arbeid pr dag, fri i helgene gjør X men ikke Y. Etc. feks hun gjør ikke husarbeid men kan rydde fra middags liksom. 

hun er med på ferie. Syns det er litt sykt!! Dette er foreldre i starten på 30 årene med 1 barn😂

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen fortgang i avviklingen av au pair ordningen så trådstarter kan fint skaffe seg det for det neste året. At det er noe tull er jo en helt annen sak. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye jobb med au pair. De kommer jo hit for å lære norsk og for å lære om vår kultur. Det er ikke sånn at de lærer alt på norskkurset og så slipper dere å bidra med noe. Dere må sitte med ham/henne og hjelpe med lekser, øve på norsk, lære bort hvordan det norske samfunnet er organisert, vise frem norsk kultur og tradisjoner, reise rundt og besøke ulike offentlige institusjoner f.eks. gå på åpen dag i Tingretten, slik at de får en god forståelse av hvordan samfunnet i Norge fungerer. Det er veldig tidkrevende, så dere bør være klar over at dere må sette av mye mer tid enn dere tror. 

Anonymkode: e3e31...21c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært au pair selv, og synes det var et fantastisk år. 

Synd at noen misbruker ordningen og utnytter fattige mennesker. 

Anonymkode: 67f0f...fae

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært au pair selv, og synes det var et fantastisk år. 

Synd at noen misbruker ordningen og utnytter fattige mennesker. 

Anonymkode: 67f0f...fae

Samme her. Riktignok en del år siden. Men er glad jeg fikk oppleve det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. 

Grunnen til at vi trenger et par med ekstra hender, er fordi jeg venter tvillinger (uplanlagt!) Vi har to barn fra før av som også skal følges opp. I tillegg har mannen blitt sykemeldt, og vil i en periode fremover være lite i stand til å ta sin del av familien as samt husarbeid og alt som må gjøres. 

Jeg er klar over at au pairen har rettigheter (maks fem timers jobbing per dag, en fridag i uka, rett på ferie og feriepenger, osv) men det vil hjelpe enormt om hun kan følge den yngste til barnehagen, ta klesvasken og ordne middag. 

Så…tips til hvilke seriøse byrå som kan kontaktes?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trådstarter her. 

Grunnen til at vi trenger et par med ekstra hender, er fordi jeg venter tvillinger (uplanlagt!) Vi har to barn fra før av som også skal følges opp. I tillegg har mannen blitt sykemeldt, og vil i en periode fremover være lite i stand til å ta sin del av familien as samt husarbeid og alt som må gjøres. 

Jeg er klar over at au pairen har rettigheter (maks fem timers jobbing per dag, en fridag i uka, rett på ferie og feriepenger, osv) men det vil hjelpe enormt om hun kan følge den yngste til barnehagen, ta klesvasken og ordne middag. 

Du får skaffe deg en fast barnevakt.

Anonymkode: 227c9...98a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trådstarter her. 

Høres ut som at det dere primært trenger er avlasting, og ikke ytterligere ansvar og oppgaver. Så da høres det ikke ut som at au pair-ordningen er riktig for dere. Der bør heller legge ut annonse på Finn e.l. der dere søker etter en student som ønsker å losjere svært rimelig hos dere mot at han/hun arbeider en håndfull timer om dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trådstarter her. 

Du tenker at middag, barnehagelevering og klesvask er «kulturutveksling»?

Anonymkode: 7a826...90f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du tenker at middag, barnehagelevering og klesvask er «kulturutveksling»?

Anonymkode: 7a826...90f

Trådstarter her. 

Lettere husarbeid og barnepass inngår vel i avtalen mot gratis kost og losji…au pairen vil jo ha 19 av døgnets timer til rådighet for seg selv, til å gå på norskkurs og aktiviteter som hun vil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Høres ut som at det dere primært trenger er avlasting, og ikke ytterligere ansvar og oppgaver. Så da høres det ikke ut som at au pair-ordningen er riktig for dere. Der bør heller legge ut annonse på Finn e.l. der dere søker etter en student som ønsker å losjere svært rimelig hos dere mot at han/hun arbeider en håndfull timer om dagen. 

Det er også en mulighet, vi skal se på det☺️

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man ikke spekulerer i utnyttelse og dere setter dere godt inn i hvilke rettigheter og plikter au pairen og dere har, så er vel au pair ordningen åpen ennå. Den skal avvikles, men jeg tror ikke det har skjedd ennå, så dere vil kanskje ha mulighet til au pair en liten stund til. 

Anonymkode: cdc95...3ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...