Gå til innhold

Urolige barn i barnehager

anett2

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 4 år går i barnehage og jeg har vært storfornøyd hele tiden. Men så fra høsten av ble det stor gruppe, fra å være 11 barn til å bli 18 barn. Det kom inn flere nye barn og det i alderen 3-6 år. Nå den siste stunden har det vært fullstendig kaos. det er flere store gutter der og der er slemme mot andre barn. Har flere ganger kommet for å hente da det har vært fullstendig kaos på avd, unger som hyler, hiver leker rundt seg og er helt apekatter, de voksne på avd er klar over situasjonen og prøver å roe ned,men dette til ingen nytte. Når de voksne må fokusere så mye på de store som bråker så blir det jo lite tid på de minste og ikke minst de rolige.. Nye ord fra sønnen min er nå : faen, fuck you, helvete,kjerring osv dette sier han at barn i barnehagen bruker.. Hjelp tenker jeg nå, hvor er det blitt av oppdragelsen?

Nå har jeg ventet en stund på at det skal blir bedre,men det blir heller verre..

Hva bør jeg gjøre? De sier de jobber med saken , hvor lang tid bør de få? Hvilket steg videre?

Råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må nok skuffe deg! Velkommen til real-world.

Sånn er det i barnehager rundt om i hele landet. Spesielt i grupper med 4,5,6 åringer.

Kanskje vi burde tipse staten om dette, for det er kanskje alt her de bør ta seg av oppdragelsen for å få bukt med mobbing. (???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Og takk for svar :) Må bare si det rett ut at slik aksepterer jeg ikke at det er i barnehagen, hvor har det blitt av barneoppdragelsen? For oss som oppdrar barna på en skikkelig måte med grenser og regler så sitter jeg ikke å ser på at sønnen min også kan bli en bølle.. Vi kan jo ikke akseptere dette? Det er riktignok en foreldres ansvar å oppdra barna og en ansatt sitt ansvar å holde styr på de i barnehagen ! Har ikke hørt at de har det slik andre steder og den andre avdelingen virker rolig. Hva har det seg at 4,5 og 6 åringer er slik i dag? Er det foreldrene som gjør en dårlig jobb? ( de barne det gjelder?)

BLir skremt og forbanna jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville ventet til mitt barn var 5-6 år før jeg uttalte meg. Alle barn vil før eller siden prøve ut grenser, og dette er jo en vanlig alder å prøve ut slikt. Det trenger ikke ha så mye med grensesetting og oppdragelse å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye ord fra sønnen min er nå : faen, fuck you, helvete,kjerring

:o :o :o :o :o :o Nei, nei, nei! En fireåring skal ikke si slikt! Dette handler ikke om at han skal prøve ut grenser, men rett og slett at han har dårlige forbilder i barnehagen!! Nå er det sikkert enklere sagt enn gjort, men jeg hadde prøvd alt for å finne en ny, roligere barnehage med mindre antal barn!

Jeg har lagt merke til at enkelte barn bruker banneord naturlig i språket sitt, og det er skremmende! De tenker ikke over det engang, dermed så er det ikke for å provosere eller tøye grenser de sier det. Tror nok at disse barna som bruker det bevisst, har foreldre med en slapp holdning til banne- og fyord. Barna lærer også fort av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted har de lært disse ordene - "modellene" også.

Og det er ikke nødvendigvis hos far og mor......

Har dere hørt yngre ungdom snakke til hverandre? Der er det ganske klare meldinger i et språl som kan gi en annen bakoversveis.

Og de har jo lært det et sted også - og det er heller ikke nødvendigvis hos far og mor.

Har dere lyttet til noen sangtekster i det siste????????

Eller tatt en titt innom noen såpe-serier??????

Dere finner et ganske så "krydret" språk der, og når yngre ungdom får dette inn fra mange kanaler, bruker de det, og yngre ungdosm har ofte små søsken - og de små grytene har kjempestore ører.

Det er også sant at særlig 5-6åringer er i en fase av livet hvor de vil vise sin selvstendighet, så selv kosete små fireåringer kan bli noen forferdelige "monstre" som 5- og 6-åringer.

Du har tatt det opp med barnehagen, og du sier de jobber med saken - det er fint, for ingen ønsker at det skal være konflikt og uro.

Men - spurte du samtidig om det var noe du kunne bidra med - som ansvarlig foreldre????? Som det blir sagt -det er foreldrene som har hovedansvaret for oppdragelse, og foreldre kan være en kejmeressurs for en barnehage som sliter - hvis de vil bidra, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har erfaring med barnehager, her er det ikke så villt som i denne barnehagen.

Jeg ville fått i gang et foreldremøte, og omså fått med instanser(helsestasjon,ppd kontor) som jobber med barn og som kan gi råd og veiledning både til foreldre og barnehage. Dette bør tas opp med alle involverte parter for å finne en løsning. Stygge ord, roping og herjing bør ikke være hverdagen til barn. Kanskje denne avdelingen har mange urokråker, og kanskje disse bør skilles, og settes på hver sine avdelinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldeles enig med deg anett2 (og gjest)... Fireåringer skal ikke ha behov for å snakke sånn. Og det skal ikke 10-åringer heller for den saks skyld.

Men sånn er det utviklet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Nå er ikke jeg sånn veldig streng mamma,men liker jo oppdragne barn. Når jeg kommer i barnehagen og se de minste som er rett u 3 år/3 år sitter forskremt ved matbordet fordi de store bråker og hyler og kaster ting rundt seg og de voksne roper til de, tar de i armen og setter de ned på plassen sin, da er det to sekunder og ungene er på igjen.. Det minte jeg om et apehus !! Likte ikke synet der de minste satt forskremt. Det er jo ikke kontroll på avdelingen. De skulle ha turdag,men da måtte de avbryte å gå tilbake siden det ble for mye bråk, og de tre som det gjelder de ødelegger jo mye moro for de som ikke er slik.

Sendte i går kveld en mail til styreren hvor jeg forlanger at det blir bedring.. Håper noe mer skjer nå..

Kjenner jo til språkbruket til barn, man ser jo på tv og bare ta eksempel som Pokemon, tegnefilm med banneord. Det er tøffere i dag, men mener vi som voksne bør holde igjenn litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis noen i min datters barnehage hadde gjort noe slik, så hadde de ikke fått sitte ved bordet.De hadde blitt satt ute i garderoben en viss tid som straff. Min yngste er bare 2 år, så hun(og de andre) blir pratet med og satt i avdelingens sofa en viss tid hvis hun gjør noe galt. Dette aksepterer jeg fullt ut, vil ikke ha rabiate unger å gjør mitt beste for å lære dem folkeskikk, dette innebærer straff noen ganger hvis det ikke nytter å prate med dem. Slike tilstander som du beskriver har jeg ikke hørt om, og jeg hadde aldri godtatt det.

STÅ PÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilstandene i denne barnehagen hører nok ikke til normalen. jeg har aldri hørt om noe sånt ihvertfall, og opplevde ikke det i barnehagen hvor jeg hadde barnet mitt.

Det er nok slik som andre har vært inne på også, at det er en eller fler som "drar opp" resten. Vi vet jo at mange barn med bl.a oppmerksomhetsforstyrrelser (eks ADHD) ikke blir diagnostisert før etter skolealder, men når de da får diagnosen så bekrefter gjerne foreldrene at de har vært svært aktive i mange år.

Barn lærer utrolig mye av hverandre, og legger sikkert merke til at de som roper høyest blir mindre utsatt for mobbing og hets enn de mer anonyme og beskjedne barna. Derfor endrer mange adferd for å beskytte seg selv. Vi snakker altså om en ringvirkning her.

Det kan også diskuteres om personalet i mange tilfeller ikke har kompetanse til å håndtere urolige barn, men det går nok også en del på økonomiske ressurser i kommunene.

Dersom et barn som allerede hadde fått diagnosen ADHD hadde begynt i barnehagen, så er kommunene pålagt å sette inn de nødvendige ressurser for å sikre barnet et helhetlig tilbud. (dette gjelder først og fremst kommunale barnehager, hvilke regler som gjelder for private har jeg ikke oversikt over)

Hvis mitt barn gikk i en barnehage hvor slikt var et problem, hadde jeg nok vurdert sterkt å flytte barnet til en annen barnehage. Ungene skal jo snart begynne på skolen, og selv om seksåringene får en myk start på skolegangen, så stilles det litt større krav til ungene her enn i barnehagen. Bråkete, storkjeftet og urolig oppførsel tolereres dårlig, og har ungene allerede blit stemplet som ufordragelige og bråkmakere, så er det ikke lett å snu denne utviklingen.

Så gjør noe med dette så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...

har selv jobbet i barnehage , og er utdannet til det. og slike tilstander som du beskriver skal det IKKE være i en barnehage!

ta en prat med styreren om dette , og så får vi håpe at hun følger vanlig prosedyre og innkaller personalet på avdelingen til et møte, der de sammen finner ut hva som er problemet, hvorfor det har blitt sånn og hvordan de kan jobbe for å få dette problemet løst slik at forholdene på avdelingen blir normale igjen.

jeg håper at dette er en bra barnehage med godtutdannet personalet slik at de vet hva slags ansvar de har .

dem bør også innkalle til foreldremøte om dette for å forklare situasjonen . og la foreldrene komme med sine meninger og forslag.

lykke til , håper at det ordner seg for deg.( hvis ikke så hadde jeg vurdert å bytte barnehage jeg)

:P sola :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror du ditt barn blir noe roligere i nevnte alder?

De fleste blir litt sjokka når poden kommer hjem å sier stygge ord. self. får barnehagen skylden. Hvordan tror du årene framover blir for deg? Du er vel klar over skolen varer i 10 år. Ro deg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er meget bra jeg at foreldrene er opptatt av at barnet skal lære god oppdragelse, og de fleste foreldre er faktisk opptatt av at barna ikke skal banne .

syns det er bra jeg med våkne foreldre som er opptatt av barnas beste :D

:P sola :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder akkurat det med bannskap, så pleide jeg å spørre på nesten hvert eneste kontaktmøte om de merket noe til det fra min pode. Men nei, de hadde nesten aldri hørt noe fra den kanten.. Grunnenm til at jeg pleide å spørre, var fordi jeg hadde litt "dårlig samvittighet" omkring det.. Har selv en tendens til å være ram i språket, som de fleste i min familie. Og dermed så hadde vel guttungen hørt det som var å høre. Likevel var det lite av det i barnehagen. Jeg mistenker at det er fordi han aldri oppfattet det som fy-ord, og ikke så "nytten" av det. Unger banner jo ofte for å få oppmerksomhet/provosere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ditt barn blir noe roligere i nevnte alder?

De fleste blir litt sjokka når poden kommer hjem å sier stygge ord. self. får barnehagen skylden. Hvordan tror du årene framover blir for deg? Du er vel klar over skolen varer i 10 år. Ro deg ned

Hei til du som gjest skrev dette- hviis du leser innlegget en gang til.. Banning forekommer ja, men det er vi foreldre som må ta opp dette. Mener ikke å gi barnehagen skylden for banning, men hvis du leste hele innslaget så er det uro, barn som slår, går aktivt inn for å være slemme.. Er det en normal barnehagegruppe? Nei..

Har tatt opp saken med styreren nå (det har mange andre foreldre også gjort) og det er satt i gang tiltak, det er 3 gutter som er ekstra krevsomme og de overstyrer helt, nå blir de tatt ut og satt i en egen gruppe, de er mer ute med barna, det for at barna skal få mer uteaktivitet og der får de herjet mer fra seg. De skal få inn en ekstra assistent for å jobbe med enkeltbarn.

Ro meg ned? Mulig du tillater at dine barn banner og herjer vilt, hva skal det bli av de? Jeg aksepterer ikke at andre barn har slik innvirkning på mitt barn og ødelegger for hele gruppa. Årene fremover for meg blir utfordring, men med å forebygge så kommer man langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...