Gå til innhold

Hvor tidlig skal man måtte lære livets harde realiteter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste i en tråd nå at 4åringer var invitert i bursdag. Alle invitert, unntatt 2. Et av svarene var at barn bare må lære at de ikke blir invitert til alt. Det er jo absolutt sant, men trenger man å lære det som 4åring? Er det en grei "lekse" for barn å måtte lære så tidlig? Jeg vet om mange, både ungdommer og voksne, som hadde syntes en sånn situasjon var lei, og hadde hatt vanskeligheter med å bli utestengt på den måten. Så er det realistisk at så små barn bare skal måtte takle det? Eller gjør det at de kan bli herdet for fremtiden?

Anonymkode: ab86a...385

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

fra de er 3-4 år har de helt klart godt av og vite at man ikke alltid blir bedt

Anonymkode: 6df8c...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste i en tråd nå at 4åringer var invitert i bursdag. Alle invitert, unntatt 2. Et av svarene var at barn bare må lære at de ikke blir invitert til alt. Det er jo absolutt sant, men trenger man å lære det som 4åring? Er det en grei "lekse" for barn å måtte lære så tidlig? Jeg vet om mange, både ungdommer og voksne, som hadde syntes en sånn situasjon var lei, og hadde hatt vanskeligheter med å bli utestengt på den måten. Så er det realistisk at så små barn bare skal måtte takle det? Eller gjør det at de kan bli herdet for fremtiden?

Anonymkode: ab86a...385

Hvis man som voksen sier at barn må lære livets harde realiteter som svar på hvorfor to barn er utestengt fra en bursdagfeiring, vel, da har man svært begrensede empatiske evner og er ikke et menneske verdt å lytte til. 

Fireåringer har ikke forutsetninger for å forstå dette, og jeg forstår det ikke selv heller, som voksen. Det er aldri greit å utestenge noen på den måten. 

Det er andre realiteter de kan lære i stedet. Min fireåring måtte for eksempel godta at han ikke fikk gave når lillebror hadde bursdag, det var det bare lillebror som fikk fordi det var hans dag. Og flere andre slike eksempler på forskjellsbehandling (som ikke er urettferdige) må de lære seg. Men utestenging? Nei.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ikke det å utelate 2 stk fra en festlighet når de er 4 år er greit. Å invitere halvparten når man er 8 og skal i bursdag er noe helt annet.

Anonymkode: 30ed7...2aa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sløvt av foreldrene dette! Her jeg bor har de alle vært inkluderende. Det er regelen på skolen også. Alle av hvert kjønn inviteres, eller hele klassen.

Flott at noen tar ansvar og setter reglene!

Anonymkode: fd8ec...064

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 år var tidlig. Vil de samme foreldrene synes det er greit om du inviterer alle barna unntatt deres når ditt barn skal feire bursdag?

Problemet er ikke bare selve feiringen. Men bursdag er en stor snakkis i barnegruppen både før og etter eventet. Så man blir uttafor da også.

Bursdag er det største som fins for 4-åringer. De blir gjort stas på med god mat og drikke, får se rommet og lekene til hverandre osv. Og veldig fin måte å bygge godt miljø i barnegruppen.

Anonymkode: 7e19f...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At alle bortsett fra 2 stk blir invitert er faktisk ikke greit.

At ett barn ikke blir invitert hver eneste gang 2-3 stk i bhg-gruppa/ klassen finner på noe, ja det er greit å lære seg. Men direkte utestenging er ikke ok. 

Anonymkode: 1e09a...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forhåpentligvis er det mange som ser mer nyansert på situasjonen enn ting ofte blir fremstilt på KG... 

I mine øyne er det stor forskjell på om en ikke blir bedt, og om det foregår noe som bare noen få blir invitert til. At bare ett barn ikke blir invitert er ikke noe man skal måtte "tie og tåle" synes jeg, uansett om det er ens eget barn eller andres.

Men jeg kommer forhåpentligvis til å lære egne barn at det ikke er en stor krise å ikke være bedt til noe når de fleste ikke er det. 

Anonymkode: 1bce8...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mobbing og utestengelse er de voksnes ansvar. Om alle 4åringer er invitert unntatt to barn da er det de voksnes ansvar. Det er ikke en 4åring som har skrevet invitasjon. Nei, 4åringer skal ikke lære at utestengelse er ok.

Anonymkode: 1e923...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...