AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Hei. Jeg jobber i et stort firma som «tilkallingsvikar», noe jeg har gjort i snart 2.5 år. Selvom tittelen min som arbeider er tilkallingsvikar og på kontrakten står det «tilkalling ved behov» har jeg så og si jobbet 100%. Har lest litt rundt omkring og fått med meg at dersom bedriften har konstant behov pga sykdom/fravær så skal vikaren ansettes utifra lov og regler. Min nærmeste leder ønsker å ansette meg og så og si alle kollegaene mine under samme avdeling mener det er behov for mer bemanning. Det er en arbeidsplass hvor bemanning er utrolig viktig da jobben krever veldig mye. Ledelsen derimot, er uenig i det. Har også hørt om 3-års regelen; At en midlertidig ansatt skal ansettes fast dersom han har jobbet over 3 år. Gjelder dette tilkallingsvikarer også? Hva hvis de velger å fjerne meg fra arbeidsplassen rett før det har gått 3 år? Har de eventuelt lov til det? Anonymkode: e74c1...768
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Snakk med TV på arbeidsplassen og fagforeningen din Anonymkode: 80895...df8 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Om du har jobbet 100% i 3 år har du rett på fast stilling i 100%.. du kan ikke kreve fast stilling før det er gått 3 år. Har selv vært vikar i 2 år og nå fått ny kontrakt på 1 år - da får jeg automatisk fast når det året er omme fikk jeg beskjed om Anonymkode: e0bdf...fdb
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 Du må snakke med fagforeningen. Det er dessverre ganske lett å sno seg unna treårsregelen, med å lage et lite opphold mellom kontrakter etc. Anonymkode: b29f3...bc3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må snakke med fagforeningen. Det er dessverre ganske lett å sno seg unna treårsregelen, med å lage et lite opphold mellom kontrakter etc. Anonymkode: b29f3...bc3 Men det er ulovlig, så det må man ikke godta. Anonymkode: a06ea...f61
Gjest Smeltemann Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men det er ulovlig, så det må man ikke godta. Anonymkode: a06ea...f61 Er man ansatt på kontrakt så er man ansatt på kontrakt. Er det ikke noe jobb, ergo kontrakt en mnd eller to så er det ingen jobb. Det er fritt for arbeidsgiver og benytte den retten.
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har også hørt om 3-års regelen; At en midlertidig ansatt skal ansettes fast dersom han har jobbet over 3 år. Gjelder dette tilkallingsvikarer også? Hva hvis de velger å fjerne meg fra arbeidsplassen rett før det har gått 3 år? Har de eventuelt lov til det? Ja, det gjelder tilkallingsvikarer også, og tja, lov og lov til å gjøre det - det gjøres. På min forrige arbeidsplass fikk mange beskjed om at det ikke var behov for dem akkurat i det de skulle passere tre-årsgrensen. Heldigvis snakket de sammen og med hjelp av fagforeningen fikk de tilbud om faste stillinger. Så vidt jeg vet, var det ingen hundre prosent-stillinger de fikk, så det kan arbeidsgiver bestemme. Noen av dem fyller opp deltidsstilling som tilkallingsvikar så det er klart behovet er der. Et par av dem deltok i kampen, men bestemte seg for å si opp likevel fordi de følte de ikke ble verdsatt. Og som kollega kan jeg bare si at de var utrolig dyktige alle sammen. Det er tøft av deg å stå i en sånn kamp, så hvis du ikke blir hørt vil jeg bare nevne at det er arbeidstakers marked der ute ... Endret 23. juni 2022 av Frysepinne Jeg glemte teksten.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 Smeltemann skrev (4 timer siden): Er man ansatt på kontrakt så er man ansatt på kontrakt. Er det ikke noe jobb, ergo kontrakt en mnd eller to så er det ingen jobb. Det er fritt for arbeidsgiver og benytte den retten. Det stemmer, men da skal ikke det oppholdet telles med i rettigheter til blant annet fast ansettelse, sykepenger osv. Dette er lovregulert. Anonymkode: a06ea...f61
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/ Anonymkode: a06ea...f61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå