Gå til innhold

Deprimerte personer som spør andre om det går bra med dem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et brukersted hvor voksne som er ute av arbeidslivet kan få tilbud om å gjøre ulike ting. Noen kommer for å gjøre noe praktisk, andre for å få undervisning.  Jeg har voksen elev som har betrodd meg at hun sliter med depresjon. Kanskje ikke så uvanlig for målgruppen.  Det jeg syntes var litt underlig var at hun kontaktet meg på Whatsapp lørdag kveld, for å spørre om det gikk bra med meg. Vi har en whatsapp-gruppe, men vi bruker den sjelden til privat kommunikasjon. Jeg svarte at det gikk bra med meg, og håpet at det gikk bra med henne. Men hun svarte ikke på det. Neste gang vi møttes å spurte hun " Går det _bra_ med deg Marthe?", med vekt på bra.  Jeg har lurt litt på hvorfor hun er så opptatt av å spørre om jeg har det bra. 

Så husker jeg noen fortalte meg om at de  jobbet et sted hvor det var en lege som valgte å avslutte livet for en del år siden. Perioden før han døde så han også begynt å kontakte pasienter ( gjerne om kvelden) for å spørre om det gikk bra med dem).  Nå jobbet han ofte overtid, så det var jo en god anledning til å vise interesse for pasientene. 

Tror dere at de som blir veldig opptatt av å spørre om hvordan andre har det, egentlig ønsker at andre skal stille det samme spørsmålet tilbake? Eller er det på en måte viktig for dem å sørge for at andre har det bra? hva tenker dere? Jeg synes det er litt underlig. Jeg har selv slitt med depresjon men har vel egentlig ikke vært så opptatt av om alle andre har det bra.

Anonymkode: e5fda...b3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror jeg.

Anonymkode: 39f04...d8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan godt hende at de savner at folk spør dem det samme.

Anonymkode: 863ba...36f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, kjenner meg igjen, jeg gjør det samme. I begravelsen til pappa var det jeg som spurte andre om hvordan de hadde det, for eksempel. Ingen spurte meg om hvordan jeg hadde det. Samme med når jeg er deprimert. 

Anonymkode: 18f95...a07

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, det kan godt hende at de savner at folk spør dem det samme.

Men da er det jo litt rart at en person som spør om jeg har det bra, ikke svarer når jeg stiller spørsmålet tilbake?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jepp, kjenner meg igjen, jeg gjør det samme. I begravelsen til pappa var det jeg som spurte andre om hvordan de hadde det, for eksempel. Ingen spurte meg om hvordan jeg hadde det. Samme med når jeg er deprimert. 

Hva hadde du svart om de spurte deg hvordan du hadde det? Hadde du klart å gi et utfyllende svar?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da er det jo litt rart at en person som spør om jeg har det bra, ikke svarer når jeg stiller spørsmålet tilbake?

Men spurte du faktisk? Eller skrev du kun "håper det går bra med deg"? Det er jo ikke noe man svarer på. 

Anonymkode: 78a8a...02d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er litt rart...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg må klare å fokusere på andre enn meg selv og. Vil jo at andre skal ha det bra selv om jeg ikke har det bra. 

Anonymkode: 62eb5...224

• Liker 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Det kan både være omtanke og om et ønske at noen skal bry seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men spurte du faktisk? Eller skrev du kun "håper det går bra med deg"? Det er jo ikke noe man svarer på. 

Anonymkode: 78a8a...02d

Jeg skrev tilbake " Og går det bra med deg?"  Jeg synes det er naturlig å svar uansett. Enten bra, eller alt er ok. Det var hun som startet denne dialogen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva hadde du svart om de spurte deg hvordan du hadde det? Hadde du klart å gi et utfyllende svar?

Nei, tror jeg bare ønsket å bli spurt for å kjenne at noen brydde seg. Tror ikke nødvendigvis det alltid er viktig å fortelle, bare føle omsorg fra noen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være alt mulig. Hun håper du skal spørre henne, hun oppfatter deg kanskje som mer sliten enn normalt, eller ser ting hun reagerer på? Eller hun spør for å få tankene over på andres problemer. Noen ganger er det faktisk deilig når man er i gjørma å høre/se at andre også sliter, og spesielt hvis de virker ekstremt vellykkede ellers. 

Jeg er deppa og spør sjelden, for jeg har nok med meg selv. Når andre som jeg vet ikke orker å høre om all dritten min spør, sier jeg at de ikke må spørre om de ikke vil vite svaret. Så fort noen spør kjenner jeg etter, selvom jeg vet de egentlig spør av høflighet, men spørsmålet går inn og følelsene bryter ut.. Og da klarer jeg ikke klistre på meg ett falskt smil å si "ja, det går bra"...

Anonymkode: 397fc...180

• Liker 1
Gjest tinkaanonym
Skrevet

hun gjør et forsøk på å få kontakt med deg og gjøre seg likt. hun svarer ikke på "går det bra med deg?" fordi svaret er nei og det er ikke sosialt akseptert å si det går ikke bra

AnonymBruker
Skrevet
tinkaanonym skrev (1 time siden):

hun gjør et forsøk på å få kontakt med deg og gjøre seg likt. hun svarer ikke på "går det bra med deg?" fordi svaret er nei og det er ikke sosialt akseptert å si det går ikke bra

jeg er enig i tankegangen.  Det blir bare  ekstra rart å gjøre dette på whatapp  og på lørdag kveld.  Det er et veldig lite forutsigbart tidspunkt. i tillegg blir det enda rarere om personen ikke svarer når alt skjer skriftlig. 

Gjest tinkaanonym
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg er enig i tankegangen.  Det blir bare  ekstra rart å gjøre dette på whatapp  og på lørdag kveld.  Det er et veldig lite forutsigbart tidspunkt. i tillegg blir det enda rarere om personen ikke svarer når alt skjer skriftlig. 

det var sikkert da hun turte. og så gav hun opp som deprimerte ofte gjør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...