Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble seksuelt misbrukt av storebroren min som barn. Dette har gitt meg store traumer og ødelagt livet mitt på mange måter. Hvis du var i min situasjon, ville du anmeldt overgrepene? 

Anonymkode: 2e905...ea9

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja mulig hvis ikke saken er foreldet.. har han barn eller er i kontakt med barn ville jeg informert en eller annen instans.. men vanskelig når det er lenge siden❤️

Anonymkode: 688aa...974

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs, var han 15 og du 7 eller var du 5 og han 7? Det ville vært viktig for min del om jeg skulle  tatt det videre. Sannsynligheten er og stor for at han selv har blitt misbrukt.

Anonymkode: 2d72f...34c

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Forandrer det overgrepet om han har blitt misbrukt selv synes du? 

• Nyttig 2
Skrevet

Takk for svar :) Saken er ikke foreldet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å ta kontakt med enten Støttesenteret for kriminalitetsutsatte v./ Politiet:

https://www.politiet.no/kontakt-politiet/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/

eller Dixi ressurssenter for personer som er utsatt for seksuelle overgrep:

https://www.dixi.no/

Mange vil råde deg til å anmelde uten at de kjenner til belastningen det innebærer å anmelde slike overgrep. Som nevnt over her spiller alderen på broren din inn. Var han under kriminell lavalder når overgrepene fant sted? Og hvor lenge har du vært utsatt for dette? Jeg tenker det har liten betydning for deg hvorvidt din bror også har opplevd overgrep (som noen nevner over her). Noen ganger kan ting forklares uten at det forsvarer en dritt. Du har opplevd det du har opplevd, og det preger livet ditt i dag og for fremtiden. Likevel er det ikke nødvendigvis riktig å anmelde hvis det gir større belastning enn nytte. Det finnes sjelden bevis for den slags overgrep, noe som gjør det vanskelig å vinne frem uavhengig av om man blir trodd eller ikke. Og følelsen av å ikke bli trodd og skulle bære konsekvensene også av det er virkelig ille for de set gjelder. I første omgang tenker jeg du bør søke hjelp og støtte ut fra situasjonen du har vært i og også situasjonen du befinner deg i i dag. Du må få hjelp til sortering av følelser og også til å slippe all uønsket kontakt med din bror. Skulle ønske det var så enkelt som å bare råde deg til å anmelde i naiv god tro på at rettferdigheten seirer til slutt, men dessverre fungerer ikke verdne sånn. Sjekk ut mulighetene dine og alternative utfall av ulike valg før du tar avgjørelsen om å anmelde eller ikke. Ønsker deg lykke til med en lang og tungrodd prosess som jeg håper du vil komme styrket ut av på sikt ❤️

Anonymkode: 72bac...90e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Råder deg til å ta kontakt med enten Støttesenteret for kriminalitetsutsatte v./ Politiet:

https://www.politiet.no/kontakt-politiet/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/

eller Dixi ressurssenter for personer som er utsatt for seksuelle overgrep:

https://www.dixi.no/

Mange vil råde deg til å anmelde uten at de kjenner til belastningen det innebærer å anmelde slike overgrep. Som nevnt over her spiller alderen på broren din inn. Var han under kriminell lavalder når overgrepene fant sted? Og hvor lenge har du vært utsatt for dette? Jeg tenker det har liten betydning for deg hvorvidt din bror også har opplevd overgrep (som noen nevner over her). Noen ganger kan ting forklares uten at det forsvarer en dritt. Du har opplevd det du har opplevd, og det preger livet ditt i dag og for fremtiden. Likevel er det ikke nødvendigvis riktig å anmelde hvis det gir større belastning enn nytte. Det finnes sjelden bevis for den slags overgrep, noe som gjør det vanskelig å vinne frem uavhengig av om man blir trodd eller ikke. Og følelsen av å ikke bli trodd og skulle bære konsekvensene også av det er virkelig ille for de set gjelder. I første omgang tenker jeg du bør søke hjelp og støtte ut fra situasjonen du har vært i og også situasjonen du befinner deg i i dag. Du må få hjelp til sortering av følelser og også til å slippe all uønsket kontakt med din bror. Skulle ønske det var så enkelt som å bare råde deg til å anmelde i naiv god tro på at rettferdigheten seirer til slutt, men dessverre fungerer ikke verdne sånn. Sjekk ut mulighetene dine og alternative utfall av ulike valg før du tar avgjørelsen om å anmelde eller ikke. Ønsker deg lykke til med en lang og tungrodd prosess som jeg håper du vil komme styrket ut av på sikt ❤️

Tusen takk for et fint og forståelsesfullt svar :) ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han var over 15år når dette skjedde så anmeld

Anonymkode: a7345...21c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er sterk nok til å stå i den situasjonen som kommer med en anmeldelse og evt rettsak/ henleggelse så støtter jeg det. Hvis det blir for vanskelig for deg så anbefaler jeg at du kommer deg videre på en annen måte ❤️. Det er ikke verdt en anmeldelse hvis du blir ødelagt av det. 

Anonymkode: 57987...bef

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta kontakt med riktige instanser, for dette kan bli en tøff prosess. 

Har storebroren din samboer og barn? Er dette lenge siden? Var han under 15 år? Vet noen i familien om dette? Gjør det som føles riktig for deg, og hvis du har gått til psykolog så har du nok av papirer på at dette har hendt. Vær klar over at dette kan splitte familien, og man vet aldri hvordan noen reagerer - foreldrene dine kan også "ta side" med din bror og fryse deg ut. Er du klar for det eventuelle utfallet? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Oi, her var det mange ignorante spørsmål. :) 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan bevises hvis han nekter? 

Kan du ikke bevise dette, blir saken henlagt, og du kan lett få stempelet som den gærne søsteren. 

Anonymkode: 17e0e...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Klem! Styrkeklem! 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt er det relevant hvor gammel broren din var når overgrepene skjedde? 

Anonymkode: 02b2e...5e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det spørs, var han 15 og du 7 eller var du 5 og han 7? Det ville vært viktig for min del om jeg skulle  tatt det videre. Sannsynligheten er og stor for at han selv har blitt misbrukt.

Anonymkode: 2d72f...34c

Forandrer det overgrepet han gjorde mot meg hvis han ble misbrukt selv synes du? 

AnonymBruker
Skrevet
Luna1989 skrev (4 minutter siden):

Forandrer det overgrepet han gjorde mot meg hvis han ble misbrukt selv synes du? 

Nå spurte du ikke meg men jeg vil svare. 

Overgrepet mot deg forandrer seg ikke selv om han selv ble misbrukt. Men det kan være med å forklare hvorfor han forgrep seg på deg. Din opplevelse er den samme uansett hva en skulle si at ligger i bunn for at det ble gjort. 

Anonymkode: c27e7...357

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør søke hjelp. Få hjelp til å sortere. Så vurdere anmeldelse. Ditt ansvar er deg, din fremtid, dine behov. Ser du fikk et godt råd tidligere om hvor du kan få slik hjelp. Håper du kommer deg videre på stødige bein etterhvert. 

Anonymkode: 14812...16a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis han var over 15år når dette skjedde så anmeld

Anonymkode: a7345...21c

Enklere sagt enn gjort, dessverre. Tenker TS bør få skikkelig god hjelp for traumer og utfordringer hun opplever i dag. Så kan hun ta stilling til spørsmål om anmeldelse etterhvert. Det er så lett å rope ut om anmeldelse, men det er mange hensyn å ta (og da tenker jeg ikke på hensyn ift overgriperen), og det er ikke alltid anmeldelse er det som er mest nyttig for offeret i saken. Det er dessverre slik at det sjelden foreligger bevis i overgrepssaker, hvilket tilsier at alt blir diffust og vanskelig å føre for retten. Det blir fort ord mot ord og man risikerer å ikke vinne frem på noen punkter. Det er svært få overgrepssaker som fører til domfellelse, og vi kan jo selv lese hvordan mange feiltolker "falske anklager" her inne på forumet. Det å føle man ikke blir trodd kan være en påkjenning verre enn overgrepene man har vært utsatt for. Svært viktig at TS får god støtte og hjelp og også videre info for å kunne håndtere saken best mulig for fremtiden. Det som har skjedd kan ikke gjøres ugjort, dessverre. Tanken på straff er nærliggende for de fleste, men erfaring tilsier at den tanken ikke alltid er mest hensiktsmessig. Jeg mener selvsagt ikke at man aldri skal anmelde, men man bør ha sterke kort i ermet og også sterk psyke for å kunne en overgrepssak for retten. Dessverre er ofte psyken tynnslitt og eneste kortene på bordet er jokkerne som later til å slippe unna med sine fårete glis. Håper TS får god hjelp og at noen kan hjelpe til å nøste i tråder og lete frem nyttige kort fra bunken som kan brukes som bevis i en eventuell fremtidig rettsak. Har overgrepene pågått over år kan det være flere som har skjønt og også sett hva som har foregått. Men vil de stå frem nå om de ikke har gjort det før? Tenker det er flere ting som kan fremkalle bevis, men vil ikke gå nærmere inn på det her av fare for å ødelegge TS sin sak. Her kan politiet og mulig også Dixi gi gode råd for å skaffe bevis i saken nå i ettertid. Mener bare at TS bør trå varsomt og få god hjelp før hun eventuelt velger å anmelde. Skal hun anmelde bør hun vite at hun har en god sak. Og en god sak er noe helt annet enn fakta dersom fakta ikke kan bevises. 

• Liker 1
Gjest Småfrekk40
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ble seksuelt misbrukt av storebroren min som barn. Dette har gitt meg store traumer og ødelagt livet mitt på mange måter. Hvis du var i min situasjon, ville du anmeldt overgrepene? 

Anonymkode: 2e905...ea9

Dette er ett av hovedproblemet til at overgrep innad i familie aldri blir anmeldt.  Det er kjempe vanskelig for den som har blitt utsatt for det.  

Du skal ikke lete etter svar her inne. Eller andre steder.  

Svaret ligger allerede i tankene og kroppen din. 

Svaret er ja.  For du hadde ikke tatt det opp, om dette er noe som ikke plaget deg.  Og de tankene går dessverre aldri vekk.  

Men de kan bli lettere og ha med og gjøre med tiden. 

Følg hjertet ditt og få fred i sjela di.  
helt forferdelig å sitte med dette inni seg små kanskje alene også.  

Hilsen en som også har opplevd ting som ikke er greit. 

AnonymBruker
Skrevet
Småfrekk40 skrev (9 minutter siden):

Dette er ett av hovedproblemet til at overgrep innad i familie aldri blir anmeldt.  Det er kjempe vanskelig for den som har blitt utsatt for det.  

Du skal ikke lete etter svar her inne. Eller andre steder.  

Svaret ligger allerede i tankene og kroppen din. 

Svaret er ja.  For du hadde ikke tatt det opp, om dette er noe som ikke plaget deg.  Og de tankene går dessverre aldri vekk.  

Men de kan bli lettere og ha med og gjøre med tiden. 

Følg hjertet ditt og få fred i sjela di.  
helt forferdelig å sitte med dette inni seg små kanskje alene også.  

Hilsen en som også har opplevd ting som ikke er greit. 

Mener du (som selv har erfaring med overgrep) at hun skal anmelde kun fordi hun er plaget i ettertid? Jeg skulle så gjerne ønske at det var graden av plager i ettertid som kunne ligge til grunn for både grunn for anmeldelse og videre også straffeutmåling for de belastninger man er påført som følge av overgrepene. Men det er jo ikke ingen automatikk i at overgriperen straffeforfølges fordi om TS anmelder. Og hvis broren går fri kan jo situasjonen tilspisse seg for TS med belastningen det fører med seg å bli mistrodd av samfunnet fordi saken henlegges grunnet manglende bevis. Eller enda verre: Broren frikjennes, og hvem er det da som farer med løgner? 

Jeg er så enig med deg i at TS bør få fred i både hjertet og sjela si, men jeg håper hun ivaretas godt hos kompetente folk som kan veilede og rådgi ut fra sakens tilstand og TS sine behov. Og ja, bare så det er sagt, så håper også jeg at TS kan anmelde dersom hun klarer å oppdrive både styrke og bevis nok til å knuse broren i retten. Men dette bør ikke diskuteres for kraftig her på KG uten at rette folk kan ta stilling til bevisbyrden i saken. Til syvende og sist er det det som avgjør hvem som drar det lengste kortet her. Og vi vet alle at TS ikke tjener stort på å anmelde en sak dersom hun uansett ikke vinner frem til slutt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...