Gå til innhold

Trenger ungene solkrem om de har mørk hud?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Barna våre er halvt norsk og halvt pakistanske, de har derfor en litt mørkere hudtone. Mannen min sier at de ikke trenger solkrem fordi de er mørkere. Jeg sier jo, for å beskytte huden. Nå ler hele familien hans av meg fordi jeg pøser på med faktor 30 og har alltid gjort det. 🙃 

Dattera vår er fem år og ikke alltid hun har brukt solkrem, men aldri blitt solbrent. 

Nå blir ikke jeg så lett solbrent jeg heller til tross for at jeg er veldig lys i huden. 

Så... Dere som vet. Trenger barn med mørkere hudtone solkrem? Eller er det bare at jeg ikke trenger å påføre hele tiden? 

Anonymkode: 074be...544

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De trenger solkrem. 

Men klarer seg med noe lavere faktor enn lyse barn. 

Anonymkode: 4b7da...a3d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg ikke noe om, men hadde nok smurt på inntil jeg visste hva som var riktig. 

Om huden ikke kan bli skadet, pga mørk hud, er det jo bare topp å slippe solkrem hver dag om sommeren 😁

Anonymkode: a4af0...331

AnonymBruker
Skrevet

Mennesker med all sorgers hudtone kan vel få hudkreft. Her har vi mørkere barn enn pakistanere og kjører på med solkrem.

Anonymkode: 0be27...5cc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

vel, min svigerdatter har tamilske foreldre og smører både seg selv og datteren med like sterk solkrem som jeg gjør. Det er ikke noe som heter at de trenger mindre beskyttelse selv om de kanskje ikke blir brent (rød) slik vi blir.. La dem le - du ler sist dersom de får hudkreft :P

Anonymkode: c7ddd...5f2

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere 😊💕 da fortsetter jeg å smøre på 😄❤️

Anonymkode: 074be...544

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Solstrålene driter i hvilken farge huden har. Skader oppstår uansett. Bare å smøre ja! 

Anonymkode: 315da...e5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hud er hud, og kan bli brent i høy varme, uavhengig av farge. Det samme gjelder om man legger et hvilket som helst kjøttstykke på grillen, så vil det bli brent. Det er ikke sånn at kyr og sau ikke kan bli brent, mens gris og fugl blir det.

Anonymkode: 00885...b80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den mørkeste huden som finnes hos enkelte afrikanere filtrerer bort dobbelt så mye UV-stråling som hvit hud.

Så da får de noe mindre stråling enn etniske nord-europeere.

Men de er ikke utenfor fare.

Likevel, i noen land/kulturer læres barna å holde seg vekk fra sterk sol og de har klær som beskytter. Nordmenn bør få noe sommersol for å få D-vitaminer, fordi vi i vinterhalvåret fort får for lite, men om sommeren er det lite sol som skal til, man trenger ikke å grille seg i ukesvis, bare være ute lettkledd noen ganger. D-vitaminnivået er noe som kan måles med blodprøve hos legen. Å ha for lite D-vitamin kan gi mer alvorlig covid og mye annet trøbbel.

Så å få riktig mengde sol er en balansegang mellom D-vitaminmangel og fare for hudkreft.

https://www.nrk.no/livsstil/mork-hud-ingen-garanti-mot-hudkreft-1.1315252

Anonymkode: 9cbb3...aa6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

For melaninrike i Norge er D-vitamin-mangel et MYE større problem enn farlig hudkreft (malignt melanom). Huden beskytter mot kreft-fremkallende solstråler, men prisen er dårligere opptak av vitamin D. I den melaninrikes opprinnelsesland (med mye mer sol) vil huden være optimal, dvs tilstrekkelig vitamin D-opptak uten massiv risiko for melanom. I Norge beskytter imidlertid huden "for godt", og jeg mener derfor at melaninrike ikke bør smøre seg med solkrem i Norge. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (6 minutter siden):

For melaninrike i Norge er D-vitamin-mangel et MYE større problem enn farlig hudkreft (malignt melanom). Huden beskytter mot kreft-fremkallende solstråler, men prisen er dårligere opptak av vitamin D. I den melaninrikes opprinnelsesland (med mye mer sol) vil huden være optimal, dvs tilstrekkelig vitamin D-opptak uten massiv risiko for melanom. I Norge beskytter imidlertid huden "for godt", og jeg mener derfor at melaninrike ikke bør smøre seg med solkrem i Norge. 

Men man kan vel bare ta d-vitamin tilskudd? Legen min anbefalte meg(lyshudet) tran/tilskudd hele året, da de fleste nordmenn har d-vitaminmangel. 

Man burde vel beskytte huden sin uansett? 

Anonymkode: 13794...baa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De med mørkere hudtone har litt mer naturlig beskyttelse, men man har fortsatt en risiko for solskader og hudkreft, og trenger derfor å smøres med solkrem. Jeg smører min halvt afrikanske sønn med samme faktor som min egen lyse hud. Min afrikanske mann bruker også solkrem når han skal være lenge ute i sterk sol.

Anonymkode: b8c3d...ddc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen jeg jobbet var det en helt mørk unge. Vi hadde på like tykt lag med solkrem på den ungen som alle andre. Bedre med for mye enn for lite.

Anonymkode: c62a5...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Best å ta på solkrem. Det er vanskelig å se hudkreft på mørk hud så greit å beskytte når man kan. 

Anonymkode: 57ddd...57b

AnonymBruker
Skrevet

Noen venner av oss fra Iran har sagt at de ikke smører seg når de er på ferie der, men hele familien gjør det her. Det var visst en kombinasjon av at sola er farligere i Norge (uten at jeg vet om det stemmer eller evt. hvorfor), og at i Iran pleier de å holde seg inne midt på dagen og heller være ute utover kvelden.

Anonymkode: 978bf...3be

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke jeg altså, men jeg ser jo at de mørkhudede barna i barnehagen smører seg like mye som de andre. Faktisk var det de 2 mørkeste barna som begynnte først med solkrem i år (foreldrene satte i hyllen).

Anonymkode: 8f7cf...0e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hud er hud, og kan bli brent i høy varme, uavhengig av farge. Det samme gjelder om man legger et hvilket som helst kjøttstykke på grillen, så vil det bli brent. Det er ikke sånn at kyr og sau ikke kan bli brent, mens gris og fugl blir det.

Anonymkode: 00885...b80

Det er ikke varmen som gjør at man blir solbrent..:

Anonymkode: f0517...107

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som bor i varmere strøk utsettes for sol hele året, og har derfor bedre beskyttelse når solen er sterkest. Vi her nord dekker til huden det meste av året, så vi utsetter huden for den kraftigste sola når den ikke har sett sol på 9 måneder. I tillegg er sola her svakere om vinteren og kraftigere om sommeren, pga jordas helning, tynnere ozonlag og slikt.

Da jeg var barn fikk jeg ei svensk veninne i Syden, som var veldig mørk. Hun påsto at hun ble solbrent en dag, noe jeg ikke trodde på. Da viste hun meg skuldrene, som hadde en annen brunfarge enn resten, og sa at huden sved. Jeg var fremdeles skeptisk, men etter noen dager viste hun meg triumferende hvordan skuldrene flasset, og jeg måtte akseptere at jeg tok feil. Hun var mye mørkere enn noen pakistaner jeg har møtt og dine barn er bare halvt pakistanske.

Jeg har lest at også mørkhudede får hudkreft, men at de ofte får en annen type som er vanskeligere å oppdage. Siden norskt helsevesen nok er dårligere trent i å oppdage denne typen hudkreft ville jeg passet ekstra godt på huden til barna mine.

Anonymkode: 3c9e9...5bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De tåler mer sol, men kan nok bli brent de også. Selv er jeg lys, men bruker aldri solkrem for det om. Men nå ligger jeg aldri og soler meg heller. Det er kjedelig.

Anonymkode: b5337...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Men tenker man bør det her i nord. Fordi ozonlaget er tynnere og det er mer uv stråling. Spesielt på vår med sol og snø er det ekstra ille. 

Sørover er man mer beskyttet av tykkere ozonlag og klima. Så litt greit å ha det i bakhodet også 

Anonymkode: b1cd8...238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...