Gå til innhold

Gave, skatt eller annet? Utlån av penger privat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lånte ut penger (privat) til en venn som holdt på med privat kjøp og salg av fritidsutstyr for å hjelpe da han var litt låst økonomisk i en overgangsperiode. Summen skulle betales tilbake uten renter. Han ønsker å gi meg deler av overskuddet fra salgene da jeg hjalp han med lån, og han har selv skattet av beløpet ved forhåndsbetaling. Kan han overføre en (større) sum uten at det her påvirkning på min egen selvangivelse og beskatning? Vil i så fall være gave og ikke en renteutgift. Mitt navn står ikke på noen av kontraktene til fritidsutstyret. Summen er over 100 000. 

Anonymkode: 71b4f...6de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For din venns del burde det føres som renter slik at han kan føre fradraget på bedriften. 

Anonymkode: ded5d...88f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

For din venns del burde det føres som renter slik at han kan føre fradraget på bedriften. 

Takk for svar. Han har ikke bedrift så det er som privatperson.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk for svar. Han har ikke bedrift så det er som privatperson.

Her bør vennen din være forsiktig. Dette er tydeligvis egnet til å gå med overskudd = dette er næring. Han er tydeligvis også langt over grensen for å måtte registrere seg i mva-registeret. 

Anonymkode: 3dd04...ae3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Her bør vennen din være forsiktig. Dette er tydeligvis egnet til å gå med overskudd = dette er næring. Han er tydeligvis også langt over grensen for å måtte registrere seg i mva-registeret. 

Anonymkode: 3dd04...ae3

Privat salg av f.eks båt 2-5 ganger i året er næring? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bytter du båt fem ganger i året?

Anonymkode: f6f8f...497

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bytter du båt fem ganger i året?

Noen bytter flere ganger i en sesong, men ikke jeg nei. En båt holder i mange år. Bra at vennen har skattet av salgene så lenge jeg har kjent han. Dog er spørsmålet om en sum da kan gis i form av gave til undertegnede eller om det må skattes sv på nytt igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skatter han av salgene utenfor næring?

Men til spørsmålet, det er ikke skatt på gaver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan skatter han av salgene utenfor næring?

Men til spørsmålet, det er ikke skatt på gaver.

Det har jeg ikke lagt meg borti hvordan det gjøres med Skatteetaten annet enn at han betaler inn en viss sum per båt. Takk for svaret. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis han går så mye I pluss som du antyder her så er det definitivt skattesvindel å ikke rapportere det inn ja. Oppdager vi i banken slike overføringer så melder vi det inn som hvitvasking hvis det ikke kan dokumenteres at det skattes av. Hvis man da også ser at det har blitt overført penger som gaver i den forbindelsen så ville vi rapportert deg også. Så her ville jeg vært forsiktig.

Hilsen finansrådgiver 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis han går så mye I pluss som du antyder her så er det definitivt skattesvindel å ikke rapportere det inn ja. Oppdager vi i banken slike overføringer så melder vi det inn som hvitvasking hvis det ikke kan dokumenteres at det skattes av. Hvis man da også ser at det har blitt overført penger som gaver i den forbindelsen så ville vi rapportert deg også. Så her ville jeg vært forsiktig.

Hilsen finansrådgiver 

Har sjekket med han og det er dokumentert, salgsmeldinger sendt inn, vært gjennom Skatteetaten osv. Tidligere båter har vært skattet av og oppført på selvangivelsen. Jeg har vært skeptisk på å ta i mot penger som gave begrunnet med det du skriver her ja. Når lånet skal tilbakebetales har jeg bedt om at det merkes med tilbakebetaling av lån nettopp pga det du skriver. Pengegaven derimot er den jeg har vært usikker på om har vært innafor. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke inngått noen avtale om renter, så mest sannsynlig vil dette godtas som en gave, dvs ikke skattepliktig. Pengene er allerede beskattet hos din venn. Men det er ingen fasit på spørsmålet ditt. Så dette løser du slik. Når du sender skattemeldingen, legger du vet et skriv der du forklarer saken. Da har du ryggen fri. 

Anonymkode: 73811...f28

AnonymBruker
Skrevet

Har dere rapportert lånet på skattemeldingen når han lånte pengene? I såfall er det uten problemer at han betaler pengene tilbake som lån. Hva skrev di på ditt utlån i banken?

Anonymkode: c684e...4ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har dere rapportert lånet på skattemeldingen når han lånte pengene? I såfall er det uten problemer at han betaler pengene tilbake som lån. Hva skrev di på ditt utlån i banken?

Anonymkode: c684e...4ff

Har ikke rapportert inn at jeg har lånt han penger da det var nylig og blir tilbakebetalt innen kort tid. På transaksjonene fra min side over til hans står det spesifikt at det er lån. Når det tilbakebetales skal det stå spesifikt tilbakebetaling av lån ned til eksakt samme sum som ble lånt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har ikke inngått noen avtale om renter, så mest sannsynlig vil dette godtas som en gave, dvs ikke skattepliktig. Pengene er allerede beskattet hos din venn. Men det er ingen fasit på spørsmålet ditt. Så dette løser du slik. Når du sender skattemeldingen, legger du vet et skriv der du forklarer saken. Da har du ryggen fri. 

Anonymkode: 73811...f28

Takk for nyttig svar. Jeg kommer til å lage et slikt skriv om jeg aksepterer gaven.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...