Saftelsker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Er i en termingruppe på facebook. Babyene der er mellom 3 og 5 mnd og nå kommer innlegg på innlegg om fast føde. Folk får gjøre som de vil, men jeg lurer genuint på hvorfor man skal begynne så veldig tidlig (noen ned i 2.5 mnd) når anbefalingen er å vente til 6 mnd? Noen nevner at de har hørt noen si ditt og datt for da får de ikke allergier, blir kresne, sover bedre etc. Er det noe forskning på det? Det med kresenhet kan jeg avkrefte selv da førstemann fikk fast føde 6 mnd og han spiser og smaker på alt han får foran seg (3 år) og har gjort det hele veien. Så hvorfor gjør man det? 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Ammer man er det 6 mnd, på mme er det 4 mnd. Hvorfor undrer du deg over at noen kanskje planlegger eller tar andre valg enn du gjør? Først og fremst så kan du tenke på deg og dine samt egne valg, på samme måte som de gjør det 😉 Anonymkode: 2408f...8e4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ammer man er det 6 mnd, på mme er det 4 mnd. Hvorfor undrer du deg over at noen kanskje planlegger eller tar andre valg enn du gjør? Først og fremst så kan du tenke på deg og dine samt egne valg, på samme måte som de gjør det 😉 Anonymkode: 2408f...8e4 Ja velkommen til Kvinneguiden, der du helst ikke må spørre om ting, men passe dine egne saker. Anonymkode: aa589...fe1 5
Saftelsker Skrevet 22. juni 2022 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ammer man er det 6 mnd, på mme er det 4 mnd. Hvorfor undrer du deg over at noen kanskje planlegger eller tar andre valg enn du gjør? Først og fremst så kan du tenke på deg og dine samt egne valg, på samme måte som de gjør det 😉 Anonymkode: 2408f...8e4 Må da vel være lov å spørre om ting man lurer på? Folk gjør som de vil, jeg dømmer ingen. Men nysgjerrig på hva som ligger bak de valgene 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Jeg bor i Sverige, så mulig det er andre anbefalinger her. Men uansett, selv for ammede barn sier de her man bør begynne meg smaksprøver fra 4 måneder. Altså ikke hele måltider av noe, men la barna få smake på ting som ikke er morsmelk. Anonymkode: 85490...046 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ammer man er det 6 mnd, på mme er det 4 mnd. Hvorfor undrer du deg over at noen kanskje planlegger eller tar andre valg enn du gjør? Først og fremst så kan du tenke på deg og dine samt egne valg, på samme måte som de gjør det 😉 Anonymkode: 2408f...8e4 Forumet hadde vært ganske kjedelig om man ikke kunne diskutere ting man plukker opp Anonymkode: 4d232...89d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Den vanligste grunnen til å begynne tidlig med fast føde er kolikk, så det er mye verre at helsestasjoner hjernevasker mødre til å ikke se andre muligheter enn at ungen må fullammes i 6mnd og særlig for kvinner og menn som holder på å bli sinnsyk av våkenetter og skriking 24/7. Å begynne med fast føde på 2,5 mnd er idioti, da grunnen til at man må vente med fast føde er at babyene ikke har utviklet nok tarmsystem der man i verste fall kan skade babyen sin, men det er og fullstendig tåpelig å henge seg opp i 6mnd for morsmelk når flaskebarna anbefales grøt fra 4mnd. De har ikke mer modent tarmsystem enn de som får morsmelk akkurat. Anonymkode: 94381...6c1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Det handler vel i hovedsak om manglende kunnskap når de gir fast føde før 4 mnd. De forstår nok rett og slett ikke at de kan skade babyen sin når de gjør det. For jeg tror jo ikke de fleste ville gitt mat til en 2,5 måneder gammel baby hvis de visste at de kunne skade babyen sin. Tarmsystemet til en så liten baby er ikke utviklet nok til å ta i mot fast føde. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den vanligste grunnen til å begynne tidlig med fast føde er kolikk, så det er mye verre at helsestasjoner hjernevasker mødre til å ikke se andre muligheter enn at ungen må fullammes i 6mnd og særlig for kvinner og menn som holder på å bli sinnsyk av våkenetter og skriking 24/7. Å begynne med fast føde på 2,5 mnd er idioti, da grunnen til at man må vente med fast føde er at babyene ikke har utviklet nok tarmsystem der man i verste fall kan skade babyen sin, men det er og fullstendig tåpelig å henge seg opp i 6mnd for morsmelk når flaskebarna anbefales grøt fra 4mnd. De har ikke mer modent tarmsystem enn de som får morsmelk akkurat. Anonymkode: 94381...6c1 Du har tydeligvis misforstått årsaken til at man anbefaler at babyer som får MME skal starte med smaksprøver fra 4 mnd. Det handler om at morsmelken har masse forskjellige smaker som gjør at barnet allerede på en måte får smaksprøver gjennom morsmelken. MME har bare en smak, slik at hvis barna ikke starter med smaksprøver fra de er 4 mnd når de får MME, kan det bli mer utfordrende å introdusere fast føde. 4 mnd gamle babyer som får morsmelk kan fint også starte med smaksprøver hvis barnet er interessert i det, men det er ikke nødvendig. Det er jo heller ikke sånn at en 4 måneder gammel baby starter med en porsjon babygrøt. Det er mer snakk om et kryddermål. Anonymkode: fab58...8ab 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ammer man er det 6 mnd, på mme er det 4 mnd. Hvorfor undrer du deg over at noen kanskje planlegger eller tar andre valg enn du gjør? Først og fremst så kan du tenke på deg og dine samt egne valg, på samme måte som de gjør det 😉 Anonymkode: 2408f...8e4 Tenk om vi alle hadde hørt på deg og bare passet våre egne saker. Da hadde ikke samfunnet gått fremover i det hele tatt, fordi vi hadde ikke kunnet forske på f.eks hvorfor det er skadelig for babyer å få fast føde før de er 4 måneder gamle og vi hadde ikke kunne gitt anbefalinger til foreldre siden alle bare skal "tenke på sine egne valg". Det hadde nok gått ut over ganske mange barn hvis vi aldri skulle brydd oss om andres barn. Hva tenker du om det? Anonymkode: fab58...8ab 3
mingus Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Saftelsker skrev (1 time siden): Må da vel være lov å spørre om ting man lurer på? Folk gjør som de vil, jeg dømmer ingen. Men nysgjerrig på hva som ligger bak de valgene Eneste grunn for min del, hadde vært interesse for at vi spiser og hun ikke får noe. Som jeg laget tråd om tidligere. Men jeg tør ikke tror jeg, hun er 5 mnd om mindre enn en uke, så får prøve å klare oss med amming littegranne til 😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ammer man er det 6 mnd, på mme er det 4 mnd. Hvorfor undrer du deg over at noen kanskje planlegger eller tar andre valg enn du gjør? Først og fremst så kan du tenke på deg og dine samt egne valg, på samme måte som de gjør det 😉 Anonymkode: 2408f...8e4 Det er en vesentlig forskjell på 4/6 mnd og 2,5 mnd som TS skisserer. Ta deg en bolle. Anonymkode: 5a103...65f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Vi begynte med små smaksprøver ved 4 måneder grunnet baby som gikk sakte opp i vekt. Han er veldig aktiv og var ikke veldig interessert i å bruke tid på å amme, hehe. Han gikk fremdeles dårlig opp i vekt med fast føde, amming og nattamming, men noe vektoppgang er bedre enn ingenting. Helsesøster sa at de går gjerne saktere opp i vekt hvis de er veldig aktive Anonymkode: f8727...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Har lurt på det samme og sett det samme i termingruppe. Ser også noen bekjente som har tolket "smaksprøver" fra 4 mnd som at de skal begynne å spise porsjoner med grøt++ da. Skjønner ikke hastverket selv, gruer meg til å måtte styre med mat og søl jeg.. Sett folk i termingruppen som tror 3-4 mnd gamle babyer ikke blir mette av amming/mme da pga de vil ha ofte eller sover dårlig, så de startet med grøt pga det.. min oppfatning er jobat det er vanlig at babyer våkner en del og spesielt rundt 4 mnd.. Så lenge de legger på seg som de skal synes jeg det er rart å begynne så tidlig med fast føde med begrunnelse at baby "er sulten" Anonymkode: 99ca0...323
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Min ble anbefalt fra 4 måneder pga. kraftig reflux. Han gikk over til grøt som fortsatt var veldig utvannet, og ble mye bedre Startet nok litt tidligere enn søsken med brødskive, frukt o.l. også. Anonymkode: 98791...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Babyer skal IKKE ha noe annet enn MM/MME før de er 4 måneder. Anonymkode: 8d85c...e3f 1 1
missLynch Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 Startet med tynn grøt/velling spedd på morsmelk ved 4 mnd alder. Fin måte å starte på 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 missLynch skrev (3 minutter siden): Startet med tynn grøt/velling spedd på morsmelk ved 4 mnd alder. Fin måte å starte på 🙂 Nei, det er det ikke. Anonymkode: 4a74e...f0b
missLynch Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er det ikke. Anonymkode: 4a74e...f0b Nehei? Hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 58 minutter siden, missLynch said: Startet med tynn grøt/velling spedd på morsmelk ved 4 mnd alder. Fin måte å starte på 🙂 Hvorfor det? Anonymkode: 99ca0...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå