Gå til innhold

Det er jo ikke noe poeng med høyere lønn når alle andre også får det.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg får høyere lønn så blir jeg glad. Men om alle andre i samfunnet også får like høy lønnsøkning så blir jo min lønnsøkning meningsløs. For prisene i samfunnet følger etter og man er tilbake til utgangspunktet.

Så for at jeg skal få økt kjøpekraft, så må min lønnsøkning være høyere relativt til andres lønninger.

Det får meg til å miste troen på kollektive lønnsdannelser som vi har tradisjon for i Norge. For hvis alle får 4 % lønnsøkning og prisene stiger 4 %. Hva er da poenget?

Anonymkode: 3e699...ba1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr deg om hva alle andre får lønn?

Anonymkode: e2daf...b95

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du skjønte virkelig ikke poenget?

Anonymkode: 835a6...79a

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg da, ts..

Anonymkode: c9b50...f48

• Liker 1
Skrevet

Men om du har en høyere grunnlønn så får du med 4% lønnsøkning flere kroner og øre å rutte med enn andre.

Altså - grunnlønn 400 000 - lønnsøkning 4% tilsvarer 16 000 kr

Grunnlønn 700 000 - lønnsøkning 4% tilsvarer 28 000 kr.

Da har du likevel mer å rutte med etter lønnsøkningen selv om dere begge fikk 4%. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pga det ts forklarer. Om prisnivået øker når alle går opp i lønn  ender alle opp med samme kjøpekraft. Problemet nå, er at prisøkningen kom i vinter. Iform av økte strømpriser og drivstoffutgifter, dermed økte produksjon og distribusjons - utgifter. Ja, jeg kan ta bussen og spare penger på disel. Men busselskaper får økt utgift til drivstoff. Jeg kan ta bussen til butikken, men grossister, bønder og fiskere kan ikke leverer maten til forbruker ved å ta bussen rundt. Traktoren til bonden blir dyrere i drift, og da må prisen på gulrøttene deres øke. Derfor må alle få høyere lønn for å opprettholde samme kjøpekraft. Trenger vi bedre kjøpekraft? Ja, om det går til mat, varme, bolig og andre grunnleggende til til hverdagen. Nei, om det er for å kjøpe dyrere bil, dyrere ferie eller en fin diamantring til konemor. Selv om dette også er viktig for at økonomien i samfunnet skal gå rundt, så er primær og sekunder - næringer likevel det mest grunnleggende i økonomi. Uten mat, og varme vil befolkningen faktisk dø ut. 

Anonymkode: 9e141...692

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan få økt kjøpekraft ved å f.eks ta høyere utdannelse, så det er jo ikke sånn at man er stuck og ikke har mulighet til å gjøre noe med situasjonen. 

Anonymkode: e89a2...5f2

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Først og fremst les Liljerød sitt svar.

Dessuten hvis det Anonymkode: 3e699...ba1 hevder er korrekt, da ville vi ha stått stille med tanke på økning av levestandarden. Poenget med lønnsøkning er at vi skal få en reallønnsvekst, slik at vi da får litt mere penger å rutte med enn vi hadde før et lønnsoppgjør og da får vi lønnsvekst, og det fører til økt kjøpekraft.

Men, noen ganger får noen reallønnsnedgang, og det er ikke moro, for de det gjelder.

Men søk på nette om dette, der vil du finne klare og gode forklaringer på hvordan dette fungerer.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe poeng? Du vil beholde den gamle lønnen?

Anonymkode: 486ee...966

• Liker 1
Skrevet

Det er slik samfunnsøkonomi fungerer. De sektorene som ikke er like effektive vil få lavere lønnsøkning, og, etter hvert, utkonkurreres av andre. Derfor har vi ingen som går i gatene på kveldstid og tenner på lys for hånd lenger, for eksempel. Det er et godt system!

Den store inflasjonen vi ser nå er en del av systemet. Det er delvis forståelig, delvis systemfeil med for stor konsentrasjon av markedsmakt. Rekordoverskudd hos omtrent alle selskaper tyder på at de skviser markedet mer enn at det reell inflasjon vi plages med. For kunden er resultatet det samme: Økte priser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pga det ts forklarer. Om prisnivået øker når alle går opp i lønn  ender alle opp med samme kjøpekraft. Problemet nå, er at prisøkningen kom i vinter. Iform av økte strømpriser og drivstoffutgifter, dermed økte produksjon og distribusjons - utgifter. Ja, jeg kan ta bussen og spare penger på disel. Men busselskaper får økt utgift til drivstoff. Jeg kan ta bussen til butikken, men grossister, bønder og fiskere kan ikke leverer maten til forbruker ved å ta bussen rundt. Traktoren til bonden blir dyrere i drift, og da må prisen på gulrøttene deres øke. Derfor må alle få høyere lønn for å opprettholde samme kjøpekraft. Trenger vi bedre kjøpekraft? Ja, om det går til mat, varme, bolig og andre grunnleggende til til hverdagen. Nei, om det er for å kjøpe dyrere bil, dyrere ferie eller en fin diamantring til konemor. Selv om dette også er viktig for at økonomien i samfunnet skal gå rundt, så er primær og sekunder - næringer likevel det mest grunnleggende i økonomi. Uten mat, og varme vil befolkningen faktisk dø ut. 

Anonymkode: 9e141...692

Igjen, hvorfor er det et problem for deg at alle har omtrent lik kjøpekraft? Er det sånn at du ikke unner andre noe godt? Du må ha mest??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange brødhuer i denne tråden.

Anonymkode: a16ae...c94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da må du forhandle lønnen individuelt da. I fjor fikk jeg 17%, i år forventer jeg 7%. 

Anonymkode: 4bb18...cd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Igjen, hvorfor er det et problem for deg at alle har omtrent lik kjøpekraft? Er det sånn at du ikke unner andre noe godt? Du må ha mest??

Hvorfor forstår du ikke poenget?

Dette er ikke poenget til ts og det har blitt forklart. 

Anonymkode: 97ae7...b51

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må du forhandle lønnen individuelt da. I fjor fikk jeg 17%, i år forventer jeg 7%. 

Anonymkode: 4bb18...cd5

Hvorfor unner du ikke andre godt? Du må ha mest?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye brødhuer i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du skjønte virkelig ikke poenget?

Anonymkode: 835a6...79a

Mulig jeg er dum, men jeg skjønte det ikke. Mener du at du skal ha høyere lønnsvekst enn resten av befolkningen?

Anonymkode: b0ba0...b57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor unner du ikke andre godt? Du må ha mest?

Det var vel ikke det vedkommende sa? 

Anonymkode: 1ef87...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har KG et brukerpanel som nekter å skjønne bæra eller ta seg tid til å forstå hva som blir sagt?! Ts, har et poeng her! 

Anonymkode: 99ab2...677

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg forstår hva ts spør om her, men premisset for problemstillingen er feil. Selv om alle i verden skulle få en lønnsøkning på 4% betyr ikke det at alle varer og tjenester blir 4% dyrere, fordi kostnadene til vare- og tjenesteleverandør består av mer enn bare lønn. Kanskje innebærer en lønnsøkning på 4% at prisene må økes med 2%. Da vil du fortsatt ha økt kjøpekraft.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...